تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداى والا مى فرمايد: وقتى بنده من كار نيكى اراده كند و نكند آن را يك كار نيك براى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814201658




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سهم ماليات بر ثروت فقط 3 درصد!


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: ماليات يکي از مهمترين و پاکترين منابع درآمدي دولت است که بيش از 85 درصد بودجه کشورهاي دنيا را تامين مي کند. اما در ايران مثل چند کشور نفتي ديگر فقط حدود 35 درصد منابع دولت از محل ماليات تامين مي شود(طبق لايحه بودجه سال 94).

به گزارش تراز ، همه مي دانيم سهم کم ماليات از منابع دولت بيشتر از آن که ناشي از نرخ پايين ماليات باشد معلول گستره مشمولين ماليات و تنوع ماليات در کشور است. علاوه بر فرار مالياتي و اقتصاد زيرزميني حدود 40 درصد اقتصاد مثل بخش کشاورزي، قانونا از پرداخت ماليات معاف هستند.  اين در حالي است که حتي در بخش کشاورزي ممکن است برخي ( هرچند اندک) درآمدهاي به مراتب بيشتر از ساير صنايع و مشاغل داشته باشند. قصه فرار مالياتي را هم کم نشنيده ايم. هفته گذشته در همين صفحه علل فرار مالياتي مرور شد. اما در اين شماره روي همين درآمد موجود مالياتي دولت متمرکز مي شويم تا بخش هاي مختلف آن را بشناسيم. شايد براي شما هم جالب باشد که بدانيد سهم ماليات بر حقوق يا درآمد شما، يا ماليات بر ارزش افزوده اي که براي انواع کالاها مي پردازيم از کل ماليات چقدر است؟ يا اينکه کساني که خودروي خارجي مي خرند يا سيگار مي کشند چقدر براي دولت درآمد ايجاد مي کنند؟

همان طور که ملاحظه مي فرماييد ماليات بر ارزش افزوده که چند سال پيش به عنوان يک پايه مالياتي جديد وارد نظام مالياتي شد هم اکنون بزرگترين منبع درآمد مالياتي دولت است. در اين ميان اما ماليات بر درآمدها سهم کمتري دارد. ماليات بر درآمد شامل انواع ماليات بر حقوق کارکنان بخش عمومي( دولت) و خصوصي است. نکته مهم ديگر سهم اندک ماليات بر ثروت از کل ماليات است.به عنوان مثال در فرانسه ماليات‌هاي مربوط به ثروت به اندازه 50 درصد ماليات بر درآمد است درحالي که در ايران اين نسبت حدود 20 درصد است. اين در حالي است که در جهان اين سهم بيشتر بوده و اخيرا در پي تشديد نابرابري هاي اقتصادي تلاش ها و توصيه هاي زيادي براي افزايش ماليات بر ثروت مشاهده شده است. البته همه مي دانيم کمبود منابع اطلاعاتي و محافظه کاري دولت ها يک مانع مهم در اين مسير است چنانچه اکنون براي حذف يارانه ثروتمندان هم با چالش روبه رو هستيم تا برسيم به دريافت ماليات از ثروت آنها.

ماليات بر درآمدها و سهم اندک مستغلات:

همانگونه که ملاحظه مي کنيد سهم ماليات بر حقوق کارمندان شرکت هاي دولتي و خصوصي و ماليات بر مشاغل هرکدام حدود 4 هزار ميليارد تومان است که سهم هرکدام کمتر از 5 درصد کل ماليات وصولي است. در اين ميان ماليات مستغلات سهم اندک 579 ميليارد توماني دارد. در مورد ماليات بر درآمد املاک طبق قانون خانه هاي بالاي 200 متر از پرداخت ماليات معافند يعني چنانچه افراد خانه اي با متراژ کمتر از 200 متر ( در تهران 150 متر) خود را به اجاره بدهند لازم نيست هيچ بخشي از درآمد حاصل از اجاره خود را ماليات بدهند. اين در حالي است که در شهرهاي بزرگي مثل تهران و مشهد درآمد يک نفر مالک خانه از محل اجاره يک واحد آپارتمان 80 متري با حقوق يک کارمند برابري مي کند.

درآمد 1300 ميلياردي دولت ازخودروهاي خارجي

درآمدهاي مالياتي دولت زيربخش ماليات بر واردات نشان دهنده اين است که خودروهاي خارجي علاوه بر درآمد سرشاري که براي واردکنندگان ايجاد مي کنند از محل حقوق ورودي حدود 40 درصدي بيش از 1.3 هزار ميليارد تومان درآمد براي دولت ايجاد مي کنند. اين در حالي است که کل درآمد حاصل از تعرفه ساير کالاها و خدمات فقط 11 هزار ميليارد است يعني خودرو به اندازه 10 درصد تمام کالاهاي وارداتي ديگر براي دولت درآمد دارد.

سهم بالاي ماليات بر ارزش افزوده

ماليات بر کالاها يکي از مهمترين منابع درآمدي دولت است که به تنهايي بيش از 30 درصد درآمدهاي دولت را به خود اختصاص مي دهد. البته سهم ماليات بر ارزش افزوده در اين مورد بسيار قابل توجه است. چنانچه 25 هزار ميليارد تومان از محل اين نوع از ماليات است. جالب است بدانيد سيگاري ها هم 436 ميليارد تومان درآمد از محل ماليات بر فروش سيگار ايجاد مي کنند، عددي که به اعتقاد برخي از کارشناسان بايد بيشتر از اين باشد.
 


منبع: تعامل



سه شنبه 2 تير 1394 ساعت 10:39





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن