واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:
هاشمی:چرا صداوسيما یکباراقدامات دولتقبل را نقدنميكند!
روز نو : محمد هاشميرفسنجاني گفت: منظور امام از استقلال سياسي، قطع رابطه نبود بلكه ايشان عدم دخالت كشورهاي ابرقدرت در امور كشور را مدنظر قرار داده بودند. وي با تكيه بر اين مساله كه نتيجه استقلال و آزادي بايد جمهوري اسلامي باشد، تصريح كرد: برخي ميگفتند جمهوري دموكراتيك و جمهوري خلق، عدهاي ديگر هم ميگفتند حكومت اسلامي، اما امام گفتند: جمهوري اسلامي نه يك كلمه كم، نه يك كلمه زياد. جماران نوشت؛ رئيس دفتر رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به اين پرسش كه آيا اين درست است كه اعتقاد امام به جمهوريت و رأي مردم مقطعي بوده است، افزود: حتي در اصل سوم قانون اساسي نيز آمده كه جمهوريت و اسلاميت دو ركن تغيير ناپذير نظام هستند. اگر امام مقطعي تصميم گرفته بودند كه در قانون اساسي چنين نكتهاي ذكر نميشد. عدهاي براساس برداشتهاي خودشان يا براي سوءاستفاده از شرايط، چنين سخناني را بيان ميكنند. وي ادامه داد: امام به اندازهاي كه بر مردم تاكيد داشتند، به هيچ چيز ديگري سفارش نكردند. فرمايشات ايشان درباره مردم نيز به استناد روش حضرت امير در حكومتداري مطرح ميشد. افرادي كه تاكيد امام بر جمهوريت و رأي مردم را مورد شبهه قرار میدهند، ظلم بزرگي ميكنند. عضو سابق مجمع تشخيص مصلحت نظام اضافه كرد: امام با كسي رودربايستي نداشتند كه براي خوشايند ديگران سخني بگويند كه مطابق با باورها و اعتقاداتشان نيست. امام فردي موحد و صالح بودند و به همين علت نفاق در رفتار ايشان جايي نداشت كه بخواهند دوگانه سخن بگويند، بلكه در همه شرايط اعتقاد خود را بيان ميكردند. محمد هاشمي در پاسخ به پرسشي درباره جايگاه انتخابات در انديشه امام نيز تصریح کرد: اينكه امام خطاب به نمايندگان ميفرمودند عصاره فضایل ملت هستيد، به ويژگيهاي نماينده اشاره دارد. ميدانيد كه نمايندگان بعد از انتخاب شدن بايد سوگندنامهاي ياد كنند كه در آن ويژگيهاي انسان قرآني مورد تاكيد قرار گرفته، مانند امين بودن، در نظر گرفتن منافع مردم، تسليم نشدن در برابر مستبدان و حافظ و نگهبان قرآن و دين بودن. وي ادامه داد: از مواردي كه در اين سوگندنامه آمده ميتوان معناي سخن امام درباره مجلس را و اينكه نمايندگي مجلس چه مسئوليت خطيري است، دريافت كرد. اما متاسفانه من كمتر مجلسي ديدم كه به اين سوگندنامه توجه كند. در واقع سوگندنامه بيشتر لقلقه زبان است و اگر اين باشد، چنين مجلسي ديگر عصاره فضایل ملت نيست. وي با تاكيد بر اين مساله كه نتوانستهايم در حوزه انتخابات به تمام وصيتنامه امام عمل كنيم، اظهار كرد: درست است كه انتخابات برگزار ميشود و مردم هم رأي خود را ميدهند، اما شرايط ورود به عرصه انتخابات دچار مسائلی شده و پيرايههايي به آن اضافه شده است. در واقع تفسيرهايي از انتخابات صورت گرفته كه شائبه دخالت در انتخابات دارد، در حالي كه امام با دخالت در انتخابات بهشدت مخالف بودند. وي افزود: حتي زماني كه جامعه روحانيت تهران ميخواستند براي كل كشور كانديدا تعيين كنند، امام ايشان را منع كردند و فرمودند «هيچ فرد و گروهي و هيچ نهاد و سازمان و حزب و دفتر و تجمعي نميتواند در حوزه انتخابات ديگران دخالت نمايد.» امام روي استقلال و آزادي در انتخابات تاكيد بسياري داشتند. اما شرايط کاملا آنگونه كه مطلوب ايشان بود پيش نرفته است. هاشمي درباره تاكيد مقام معظم رهبري بر اين مساله كه رأي مردم حق الناس است، تاکید کرد: همانطور كه ميدانيد خداوند حقا... را ميبخشد، اما حق الناس را نميبخشد و اين سخن مقام معظم رهبري تكليف بسيار سنگيني بر عهده برگزاركنندگان انتخابات ميگذارد و همچنين انتخاب شوندگان. وي افزود: هميشه در محافل خانوادگي و دوستانه ميگويم كه جمهوري اسلامي مانند بقيه كشورها نيست كه مسئولان بتوانند به آساني كم بگذارند يا بگويند هر طور كه بتوانيم بهرهبرداري ميكنيم، حتي به اندازه كافي كار نكردن، دزديدن از حق مردم است. در نظام جمهوري اسلامي هر قدر كه مسئوليت يك فرد بيشتر باشد، بيشتر بايد در پيشگاه خداوند پاسخگو باشد. رئيس دفتر رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش ديگري از سخنان خود به اهميت انتخاب آگاهانه در انتخابات تاكيد كرد و گفت: آگاهي بخشي به مردم در زمينه انتخابات بسيار مهم است، اما متاسفانه در كشور ما کاملا در این راستا عمل نميشود. در انتخابات بايد مبناي آگاهيبخشي اين باشد كه شخص كانديدا و برنامههايش معرفي شود، به گونهاي كه مبتني بر واقعيات باشد و غلو و احیانا دروغ در آن جايي نداشته باشد. كانديدا بايد كالاي خود را معرفي كند، نه اينكه بگويد كالاي ديگري فاسد است. وي اضافه كرد: ما در انتخابات پول خرج ميكنيم و به مردم شام ميدهيم تا عليه رقيب حرف بزنيم. از قبيل اين آفتها در انتخابات کم نیست. در مناظره تلويزيوني، يك كانديدا حق ندارد عليه كسي كه حضور ندارد حرف بزند و بعد هم اجازه ندهند كه آن فرد بيايد از خودش دفاع كند. محمد هاشمی با بيان اين نكته كه جامعه ما از انسان قرآني فاصله گرفته است، گفت: شايد اين سخنان تلخ باشد، اما رفتارهايي كه بخشي از سياسيون دارند، مبتني بر جناحگرايي است. اين انسانها نيستند كه ارزش دارند، بلكه جناحها يا گروهها هستند. محور اختلافات ميان اين گروهها و جناحها نيز جنگ قدرت است. وي درباره گرایشات سیاسی در صداوسيما نيز اظهار کرد: آيا يك بار تلويزيون آمد آن طور كه الآن در قالب برنامههاي مختلف به نقد دولت ميپردازد، اقدامات دولت پيشين را هم بررسی و نقد کند؟ اينكه الان قدرت اجرايي همسو با برخی دستاندرکاران نيست نبايد به اين معنا باشد كه به هر قيمتي دولت را زیر فشار بگذارند. نقد خوب است، اما زماني كه هم مثبت و منفي را بگويند. اين درست نيست كه بين نماينده جناح اصولگرا و اصلاحطلب تفاوت بگذارند.
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: روز نو]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 111]