تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كسى، به هدايتى راهنمايى كند، پاداشى را كه براى پيروان هدايت وجود دارد، براى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798514965




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دلایل نافرمانی بانک‌ها از دستورهای بانک مرکزی


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: دلایل نافرمانی بانک‌ها از دستورهای بانک مرکزی اقتصاد > اقتصاد کلان - سایت ساعت 24 نوشت:

بانك مركزي ايران يك نهاد حكومتي است كه در كنار وظايف ذاتي‌اش مثل كنترل حجم پول در بازار، كنترل نرخ تورم، حفظ ارزش پول ملي كشور،‌ تنظيم مقررات مربوط به معاملات ارزي و ريالي، مي‌خواهد يا ناچار مي‌شود سياست‌هاي دولت را نيز مراعات كند. به همين دليل است كه مي‌گويند بانك مركزي ايران استقلال كافي ندارد. روساي بانك مركزي ايران با توجه به ميزان اقتدار شخصي و نفوذ سياسي و به ميزان دانشي كه از اقتصاد دارند و با توجه به شرايط برخي اوقات فرمان‌هاي دولت را ناديده مي‌گيرند.
پس از مرحوم نوربخش كه اقتصاددان ورزيده‌اي بود و راه نافرماني از دستورهاي دولت را ياد گرفته بود، روساي بانك مركزي به ويژه در ۸ سال فعاليت دولت‌هاي احمدي‌نژاد توانايي چنداني براي مقابله با دولت نداشته‌اند. محمود بهمني آخرين رييس كل دولت دهم بيش از هر كسي با دولت همراه شد. ولي‌الله سيف رييس كل بانك مركزي فعلي نيز به دلايل گوناگون هرگز قدمي برخلاف خواسته دولت يازدهم برنمي‌دارد.
دولت يازدهم نيز مثل هر دولتي تلاش مي‌كند براي حفظ محبوبيت خود و باز كردن برخي تار و پودهاي تنيده شده بر اقتصاد را باز كند از بانك مركزي استفاده مي‌كند. به طور مثال دولت دستور مي‌دهد نرخ سود بانكي كاهش يابد، وام خودرو و كالا افزايش يابد، به بخش آب و كشاورزي وام‌هاي ترجيحي داده شود و ميزان وام مسكن را افزايش دهد. تجربه دو سال اخير نشان مي‌دهد مديران بانك‌ها هرگز دستورهاي بانك مركزي را اطاعت نكرده‌اند. در حالي كه هنوز مركب امضاي پرداخت وام ۶۰ ميليوني مسكن خشك نشده است مديرعامل بانك ملي گزارش داده كه بانك‌ها توانايي پرداخت ندارند، يك گزارش منتشر شده توسط ايسنا حاكي از اين است كه بانك‌ها دستور پرداخت وام كالا را ناديده گرفته‌اند و يا اگر وامي پرداخت مي‌شود نرخ سود تسهيلات ۳ درصد بالاتر از رقمي است كه بانك مركزي دستور آن را داده است.
پرسش اين است كه چرا بانك‌ها از دستورهاي بانك مركزي اطاعت نمي‌كنند؟ يك دليل اصلي اين است كه تركيب سهامداران بانك‌هاي ايراني كه پيش از اين با اختلاف زيادي به نفع دولت‌ها بوده تغييرات محسوسي كرده است. در حال حاضر سهام بانك‌هاي خصوصي شده كه پيش از اين دولتي بوده‌اند توسط نهادهاي قدرتمند خريداري شده و آنها هرگز حاضر به اطاعت از دولت نيستند. به گزارش ساعت ۲۴، علاوه بر اين شمار بانك‌هاي خصوصي و سهم بالاي آنها در بازار جذب سپرده و پرداخت تسهيلات، دست دولت را از دستور دادن به آنها كوتاه كرده است.
سهامداران با نفوذي كه پشت بانك‌هاي خصوصي ايستاده‌اند قدرتي همسنگ با نهاد دولت دارند و براي اينكه سهم‌شان را از بازار پول حفظ كنند دستورهاي غيراقتصادي بانك مركزي را ناديده مي‌گيرند. رقابت شديد بانك‌هاي موجود با يكديگر با موسسه‌هاي اعتباري غيرمجاز و حتي مجاز از دلايل ديگر عدم فرمانبرداري بانك‌ها از بانك مركزي هستند. در شرايطي كه بانك مركزي خزانه چندان پري هم ندارد فرماندهي محض مثل سابق ممكن نيست.
3939

کلید واژه ها: بانک مرکزی -




دوشنبه 1 تیر 1394 - 12:06:02





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن