محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1853367785
از 30 خرداد 60 تا 30 خرداد 88؛ فتنه تغلب
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: از 30 خرداد 60 تا 30 خرداد 88؛
فتنه تغلب
نحوه مواجهه با باغیان بحث مبارزه است نه مجازات به همین جهت فقها آن را در مباحث جهاد آوردهاند. تجویز فقه در مواجه با باغیان همانند آنچه در آیه 9 سوره حجرات آمده جهاد با باغیان است نه مجازات در دادگاه.
در تبیین مکتب امام (ره) رهبر انقلاب اظهار داشتند که: «هیچ قدرت و غلبهاى در مکتب امام که از تغلب و از اِعمال زور حاصلشده باشد، مورد قبول نیست. در نظام اسلامى قهر و غلبه معنا ندارد؛ قدرت معنا دارد، اقتدار معنا دارد، اما اقتدارِ برخاستهى از اختیار مردم و انتخاب مردم؛ آن اقتدارى که ناشى از زور و غلبه و سلاح باشد، در اسلام و در شریعتِ اسلامى و در مکتب امام معنا ندارد؛ آنقدرتی که از انتخاب مردم به وجود آمد، محترم است؛ در مقابل آن، کسى نبایستى سینه سپر بکند، در مقابل او کسى نباید قهر و غلبهاى به کار ببرد که اگر یک چنین کارى کرد، اسم کار او فتنه است؛ این آن نسخهى جدیدى است که امام بزرگوار ما به دنیا عرضه کرد و به ادبیات سیاسى عالم این فصل مهم را افزود.»[1] ایشان که در این بیان بخش دیگری از اندیشه و مکتب امام (ره) را صورتبندی مینمودند تغلب، بغی و استیلا را از منظر امام راحل عظیم الشان مورد واکاوی قرار دادند و اقتدار ناشی از غلبه و زور را از منظر امام مردود دانستند.
عقبه نظری نفی تغلب در مکتب امام
در فقه امامیه شیعه بلعکس آنچه در فقه اهل سنت از آن بهعنوان نظریه استیلا و تغلب یاد میشود غلبه متکی بر زور و تغلب برای حاکمیت وجود ندارد. بر اساس نظریه تغلب اگر کسی که بتواند بهزور سر نیزه حکومت را تصاحب کند او بهعنوان حاکم شناخته میشود و اطاعت از وی واجب میگردد، حتی اگر فاجر باشد.«امامت با زور و غلبه هم ثابت میشود و در این صورت احتیاج به عقد بیعت نیست هرچند که آن حاکم فاجر باشد.»[2] فقههای اهل سنت نقطه آغاز این نظریه را حکومت معاویه دانستهاند.
اما در نقطه مقابل در فقه شیعه قیام و خروج بر امام عادل بغی است و عوامل آن باغی و اهل بغات شناخته میشوند. در شرح لمعه آمده است: «بغی عبارت است از خروج از اطاعت امام عادل»[3][6] البته لازم به ذکر است که بغی در فقه اهل سنت نیز مورد اشاره قرارگرفته در دیدگاه اهل سنت بغی خروج علیه امام منصوب است اعم از اینکه عادل باشد یا غیر عادل اما شیعه بغی را خروج بر امام عادل میداند. در النهایه آمده است: «هر کس بر امام عادل خروج کند و بیعتش را بشکند و با دستورات و احکام او مخالفت کند باغی است.»[4] و ازنظر نیشابوری نیز بغات «گروهی هستند که با امام مسلمین مخالفت کنند و برای خود توجیه و تأویل باطلی داشته باشند و این بطلان، ظنی باشد نه قطعی.»[5] این اصطلاح در قرآن کریم هم به معنای انواع ظلم و تعدی بر مردم و استیلای غیر مشروع به کاربرده شده است.
نفی تغلب در مکتب امام
فقهای شیعه در تعریف خود از بغی به دودسته تقسیم میشوند:
الف: عدهای از فقیهان نظیر شهید اول و سید علی بن محمد طباطبایی حائری در تعریفی که از بغی ارائه میدهند آن را فقط شامل خروج بر امام معصوم میدانند و میگویند: «هر کس علیه امام معصوم علیهالسلام خروج کند، باغی است و جنگ با او واجب است. باید با او جنگید تا به اطاعت امام معصوم برگردد یا همانند کفار کشته شود.»[7]
ب: دستهای دیگر از فقها نظیر صاحب جواهر و شیخ طوسی بغی را خروج از امام عادل میدانند و میگویند: «باغی کسی است که بر امام عادل خروج کند.»[8]
و اما در مکتب امام در عصر حضور ائمه امام عادل امام معصوم علیه الاسلام است اما در دوران غیبت امام معصوم علیه اسلام امام عادل به نیابت عام از ایشان حکومت میکند. امام عادل شرایط دارد که در صورت احراز آن میتوان به حکومت برسد. ازجمله این شرایط این است که امام عادل بهزور و با غلبه بر مردم حکومت نمیکند. دراینباره روایاتی از معصومین علیهمالسلام نقلشده است که در آنها هرگونه زور و اجبار برای حکومت نفی میشود بهطور مثال میتوان به توصیه رسول مکرم اسلام (ص) به امیرالمؤمنین اشاره نمود که فرمودند: «ای پسر ابیطالب زمامداری امت من در حقیقت مال تو است، پس اگر مردم با رضا و رغبت تو را به ولایت خویش برگزیدند و با خوشنودی به گرد تو آمدند، ولایت آنان را بر عهده گیر و اگر در خلافت تو اختلاف کردند، آنان را به آنچه در آن هستند واگذار.»[9]
امام بزرگوار در سخنان صریحی بر همین موضوع تأکید دارند و میفرمایند: «اراده مردم باید در اصل تفویض قدرت دخیل باشد و الا قدرت مشروعیت لازم را ندارد.»[10] بر همین اساس سیره عملی حضرت امام در طول دوران نهضت اسلامی و جریان انقلاب اسلامی و حتی پساز آن در دوران زعامت ایشان بر این اساس بوده و نظام جمهوری اسلامی را نیز بر همین اساس تأسیس نموده است. در نقطه مقابل هرگاه گروهی بر آن شدند که در مقابل خواست و انتخاب مردم سینه سپر کنند امام با ایشان به مقابله میپرداختند. برخورد جمهوری اسلامی با گروهکها و سازمانهایی که علیه نظام اسلامی قیام کرده بودند بر همین اساس بوده است. در نظام اسلامی اگر گروهی بخواهند بر خواست مردم بهزور اسلحه و یا اردوکشی خیابانی غلبه کنند اهل بغات و باغیانی هستند که نظام اسلامی با ایشان برخورد خواهد کرد.
نحوه مواجهه با باغیان بحث مبارزه است نه مجازات به همین جهت فقها آن را در مباحث جهاد آوردهاند. تجویز فقه در مواجه با باغیان همانند آنچه در آیه 9 سوره حجرات آمده جهاد با باغیان است نه مجازات در دادگاه.
نحوه مواجه با اهل تغلب در مکتب امام
در مکتب امام (ره) اصلیترین منبع رفتارها و عملکردها؛ سیره ائمه، گفتار ایشان، فقه میباشد. در فقه کسانی که بر امام عادل خروج میکنند اهل بغی و باغی دانسته میشود. نحوه مواجهه با باغیان بحث مبارزه است نه مجازات به همین جهت فقها آن را در مباحث جهاد آوردهاند. تجویز فقه در مواجه با باغیان همانند آنچه در آیه 9 سوره حجرات آمده جهاد با باغیان است نه مجازات در دادگاه. عبدالقادر عوده در التشریع الجنائی میگوید: «بغات گروهی هستند که با توجهی بهظاهر موردقبول علیه امام خروج و قیام میکنند و دارای قدرت و نیرو هستند. امتناع از پذیرش این حق و سینه سپر کردن در برابر آن صاحبان این رویکرد را در زمره اهل بغات قرار میدهد و باید با ایشان مبارزه نمود.
بهعبارتدیگر بغات گروهی از مسلماناناند که با امام اعظم خود یا نایب او مخالفت میکنند و مخالفت آنها یا به این دلیل است که اجرای حقی که بر آنها واجب شده، مانند ذکات، سرپیچی کنند یا از پذیرش یکی از احکام شریعت که علیه آنان صادرشده، امتناع میورزند خواه حقالله باشد، خواه حقالناس»[11] با توجه به آنکه رأی مورد در انتخابات حقالناس است « بدانند رأی مردم امانتی است دست آنها و حقّالنّاس است؛ یعنی حفظ امانت در این مسئله، حقّالنّاس است. همانطور که میدانید حقّالنّاس را انسان بیشتر بایستی رعایت کند و خروج از عهدهی حقّالنّاس سختتر است از خروج از عهدهی حقّالله. لذا است که خیلی باید در این زمینه توجّه کنند.»[12]
در زمان حضرت امیر (ع) نیز اهل بغی سه گروه بودند علیه ایشان خروج کردند که عبارت بودند از: ناکثین جمل، قاسطین صفین و مارقین نهروان که امیر مؤمنین (ع) با آنان به جهاد پرداخت. حضرت علی (ع) در پایان جنگ نهروان از مسلمانان نهروانی که با امام قتال کرده بودند پرسیده شد که آنان آیا کافرند یا منافق؟ امام فرمودند: «آنان گروهی هستند که دچار فتنه شدهاند و کور و لال شده و علیه ما طغیان نمودهاند و از ما کشتند و ما نیز علیه آنان ایستادیم»[13]
پی نوشت ها
[1]. بیانات در مراسم بیست و پنجمین سالروز رحلت حضرت امام خمینی. 14 / 3 0/ 1393
[2]. ابن فراء، ابویعلی محمد بن حسین (1408 ق)، احکام سلطانیه، ص 24
[3]. جبعی عاملی، زین الدین (1396 ق)، الروضه البهیه فی شرح اللمعه الدمشقیه، ج 9، ص 290
[4]. طوسی، محمد بن حسن (1409 ق)، النهایه، ص 296
[5]. نیشابوری، محمد بن حسن (1381 ق)، غرائب القرآن، ج 26، ص 157
[6]. بقره:90؛ اعراف: 33؛ نحل:90؛قصص: 76 و مهمتر از آنان حجرات: 9.
[7]. عاملی (شهید اول)، محمد بن مکی (1410 ق)، اللمعه الدمشقیه فی فقه الامامیه، ص 83. طباطبایی حائری، سید علی بن محمد (1418 ق)، ریاض المسائل فی تحقیق الاحکام بالدلائل، ص 480
[8]. نجفی، محمدحسن (1407 ق)،جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام، چ هفتم، ج 21، ص 322. طوسی، محمد بن حسن (1407 ق)، الخلاف، ج 5، ص 335
[9]. سید بن طاووس (1412 ق)، کشف المحجه، ص 180
[10]. امام خمینی (ره)، صحیفه نور، جلد 3، ص 170
[11]. عوده، عبدالقادر (1402 ق)، التشریع الجنائی، تعلیق سید اسماعیل صدر، ص 137 و 144
[12]. حضرت آیت العظمی خامنه ای. بیانات در گفتوگو با خبرنگاران صداوسیما پس از شرکت در انتخابات. 24/03/ 1392
[13]. شمسالدین، ابن قدامه، المغنی، ج 10، ص 48 *جعفر حسن خانی؛ دبیر گروه سیاسی برهان منبع: برهان انتهای متن/
94/03/31 - 00:15
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 216]
صفحات پیشنهادی
توضیح استانداری تهران درموردحواشی برنامه 13 خردادماه در حرم امام /کسی از فعالان فتنه دستگیر نشده است
توضیح استانداری تهران درموردحواشی برنامه 13 خردادماه در حرم امام کسی از فعالان فتنه دستگیر نشده است سیاست > دولت - اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری تهران روزیکشنبه در ارتباط با حواشی ایجاد شده در زمان سخنرانی رییس جمهوری در حرم مطهر حضرت امام خمینی رهحدادعادل در جمع راهپیمایان 15 خرداد ورامین: مردم ورامین در فتنه 88 نشان دادند که فرزندان خلف کفنپوشان 15 خردا
حدادعادل در جمع راهپیمایان 15 خرداد ورامین مردم ورامین در فتنه 88 نشان دادند که فرزندان خلف کفنپوشان 15 خرداد هستندمشاور عالی مقام معظم رهبری در جمع راهپیمایان 15 خرداد ورامین گفت مردم ورامین در فتنه 88 نشان دادند که فرزندان خلف کفنپوشان 15 خرداد هستند به گزارش خبرگزاری فارساعلام برنامه آخرین روز اجرای نمایش خیابانی یادواره طلوع خرداد
بوربور اعلام کرد اعلام برنامه آخرین روز اجرای نمایش خیابانی یادواره طلوع خرداد شناسهٔ خبر 2777258 - شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۰۴ استانها > تهران برنامه روز چهارم اجرای نمایش های صحنه ای و خیابانی این یادواره کشوری را که آخرین روز این بخش نیز هست اعلام کرد به گزارش خبرنگار مهافراش در گفتوگو با فارس خبر داد آغار نامنویسی بزرگترین مسابقه تفسیر قرآن «نورالهدی» از ۲۵ خرداد
افراش در گفتوگو با فارس خبر دادآغار نامنویسی بزرگترین مسابقه تفسیر قرآن نورالهدی از ۲۵ خردادمعاون ارتباطات و امور استانهای سازمان دارالقرآن از آغاز نامنویسی برای هشتمین دوره مسابقات تفسیر قرآن نورالهدی از ۲۵ خردادماه خبر داد و گفت نامنویسی در این مسابقه ۳۱ تیرماه به پاصفحه نخست روزنامه هاي يكشنبه| هفدهم خرداد
صفحه نخست روزنامه هاي يكشنبه| هفدهم خرداد صفحه نخست روزنامه هاي يكشنبه| هفدهم خرداد تاریخ انتشار ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۱۵بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو دانشگاه تربیت مدرس به مناسبت 24 خرداد
شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۰۴ انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو دانشگاه تربیت مدرس با گرامی داشت دومین سالگرد انتخاب دولت یازدهم اعلام کرد در آستانه 24 خرداد انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو دانشگاه تربیت مدرس ضمن حفظ انتقادات سازنده همدلی و حمایت قاطع خویش را از دولت تدبیر و امید اعلامتوسط دبیر اجرایی بخش تئاتر یادواره ملی «طلوع خرداد» صورت گرفت اعلام برنامه آخرین روز اجرای نمایشهای
توسط دبیر اجرایی بخش تئاتر یادواره ملی طلوع خرداد صورت گرفتاعلام برنامه آخرین روز اجرای نمایشهای صحنهای یادواره ملی طلوع خرداددبیر اجرایی بخش تئاتر سومین یادواره ملی فرهنگی هنری طلوع خرداد برنامه روز چهارم اجرای نمایشهای صحنهای و خیابانی این یادواره کشوری را که آخرین روز ایقیمت طلا، سکه و ارز صبح یکشنبه ۱۷ خرداد ۹۴
قیمت طلا سکه و ارز صبح یکشنبه ۱۷ خرداد ۹۴ در معاملات امروز بازار سکه و طلای تهران هر قطعه سکه تمام ۹ میلیون و ۱۷۰ هزار ریال نیم سکه ۴ میلیون و ۶۸۰ هزار ریال ربع سکه ۲ میلیون و ۵۸۰ هزار ریال و هر گرم طلای ۱۸عیار ۹۳۸ هزار و ۸۷۰ریال قیمت گذاری شد قیمت طلا در بازارهای جهانی بهخبر مشروح و ورزشی ۹ شنبه ۲۳ خرداد
خبر مشروح و ورزشی ۹ شنبه ۲۳ خرداد دانلود روند کند مذاکرات هسته ای در وین خودکفایی کامل در تولید پی وی سی ابراز نگرانی یونسکو از حملات عربستان به میراث فرهنگی یمن لیگ جهانی والیبال امشب عناوین اخبار ۹ شبکه خبر در تاریخ ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ لینک را کپی کنید شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ -با اجرای شش نمایش صحنهای و خیابانی نمایشهای روز دوم بخش تئاتر یادواره ملی «طلوع خرداد» اجرا شد
با اجرای شش نمایش صحنهای و خیابانینمایشهای روز دوم بخش تئاتر یادواره ملی طلوع خرداد اجرا شدروز دوم بخش تئاتر سومین یادواره ملی فرهنگی هنری طلوع خرداد با اجرای شش نمایش صحنه ای و خیابانی برگزار شد به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران هشت تئاتر صحنهای و 12 تئاتر خیسازمان ملل: مذاکرات صلح یمن 24 خرداد برگزار میشود
یکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۱۸ همزمان با اعلام رسمی موعد نهایی برگزاری کنفرانس ژنو درباره یمن توسط سازمان ملل بان کی مون از موافقت جنبش انصارالله و دیگر طرفهای یمنی برای حضور در این مذاکرات استقبال کرد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبریتصاویر صفحه نخست روزنامههای ورزشی یکشنبه 17 خرداد
تصاویر صفحه نخست روزنامههای ورزشی یکشنبه 17 خرداد تصاویر نیم صفحه روزنامههای ورزشی 17 خرداد را با یکدیگر مرور میکنیم به گزارش خبرنگار سایر حوزه ها گروه ورزشی باشگاه خبرنگارانانتهای پیام اخبار مرتبط تصاویر صفحه نخست روزنامههای ورزشی 7 اردیبهشت تصاویر نیم صفحهاخبار ایران و جهان | - صفحه اول روزنامه عربی ۲۳ خرداد ۹۴
صفحه اول روزنامه عربی ۲۳ خرداد ۹۴ ۱۳۹۴-۰۳-۲۳ ۱۲ ۰۹ لینک را کپی کنیدقیمت انواع خودرو در بازار 23 خرداد 94 + جدول
قیمت انواع خودرو در بازار 23 خرداد 94 جدول اگر قصد خرید خودرو دارید جدول قیمت انواع خودرو با تفکیک کارخانه نام و مدل خودرو قیمت اعلامی از سوی نمایندگی و فروش در بازار را در ادامه مطلب آوردهایم که میتوانید بدین وسیله از حدود قیمت های خودرو در این روز مطلع شوید برخیمهم ترين عناوين خبري روزنامه هاي امروز شنبه 23 خرداد 94
۲۳ خرداد ۱۳۹۴ ۱۱ ۲۵ق ظ مهم ترين عناوين خبري روزنامه هاي امروز شنبه 23 خرداد 94 گروه سياسي موج به گزارش خبرگزاري موج مهم ترين عناوين خبري روزنامه هاي امروز شنبه 23 خرداد94 به شرح زير است شهروند-پذيرش دانشجو در 160 رشته دانشگاهي متوقف مي شود -گردهمايي بزرگ کودکاني که انکارشان ميطارمی تا پایان خرداد به القادسیه پاسخ میدهد |اخبار ایران و جهان
طارمی تا پایان خرداد به القادسیه پاسخ میدهد مهاجم تیم فوتبال پرسپولیس تا آخر خرداد پاسخ نهاییاش را به مسئولان باشگاه القادسیه کویت خواهد داد کد خبر ۵۰۸۴۴۸ تاریخ انتشار ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۱۸ - 13 June 2015 به گزارش خبرگزاری فارس در حالی که باشگاه القادسیه کویت به دنبال جذب ماز 28 خرداد تا 26 تیرماه؛ جشنواره رمضانی "شهر خدا" در برج میلاد برگزار میشود
از 28 خرداد تا 26 تیرماه جشنواره رمضانی "شهر خدا" در برج میلاد برگزار میشودمدیرعامل برج میلاد تهران ضمن تشریح ویژه برنامههای جشنواره رمضانی "شهرخدا" گفت همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان ویژه برنامههای مختلف این ماه برای شهروندان و بازدیدکنندگان برج میلاد تهر-
گوناگون
پربازدیدترینها