تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهشت را درى است كه ريّان ناميده مى شود از آن در، جز روزه داران وارد نشوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805670839




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مقاومت بانک‌ها در برابر وام‌های خرد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: مقاومت بانک‌ها در برابر وام‌های خرد
در شرایطی که اقتصاد ایران نیازمند تحریک تقاضا برای تقویت قدرت خرید مردم از طریق پرداخت وام‌های آسان و ارزان توسط نظام بانکی است، این ابزار مهم روز به‌روز سخت تر و گران‌تر می‌شود.
روزنامه «جام‌جم» در شماره امروز خود نوشت:

گسترش نظام بانکداری الکترونیکی در سال‌های اخیر اگرچه زمینه حضور فیزیکی مردم در شعبات بانک‌ها را کم کرده است اما شعبات بانک‌ها بویژه بانک‌های دولتی همچنان محل مراجعه قابل توجه مردم است. این مراجعات البته بر خلاف سال‌های گذشته نه برای امور جاری بانکی، بلکه برای دریافت وام‌های خرد است که روز به روز بر حجم آن اضافه می‌شود.

 در حال حاضر، وام‌های خرد به معضل بزرگی در نظام بانکی ایران تبدیل شده است . در بروز این معضل به طور طبیعی دو عامل عمده تاثیر‌گذار است. عامل نخست کاهش قدرت خرید مردم در نتیجه تورم طولانی و پایدار، رکود کسب و کار و عدم تناسب افزایش سطح حقوق و دستمزد با نرخ تورم است که این وضعیت در سال‌های اخیر تحت تاثیر شرایط رکود تورمی تشدید پیدا کرده است. عامل دوم نیز ناتوانی و به عبارتی ناکارآمدی نظام بانکی در ایفای وظایف ذاتی و واقعی خود است. شرایط حاکم بر نظام بانکی البته جدای از فضای کلی اقتصاد ایران نیست اما باید به طور قاطع اذعان کرد که مشکلات و معضلات حاکم بر نظام بانکی فراتر و عمیق‌تر از شرایط کلی اقتصاد است. نظام بانکی بر اساس منطق اقتصاد و فلسفه وجودی، موتور محرک هر اقتصادی در ابعاد کلان و خرد است.

در شرایطی که اقتصاد ایران نیازمند تحریک تقاضا برای تقویت قدرت خرید مردم از طریق پرداخت وام‌های آسان و ارزان توسط نظام بانکی است، این ابزار مهم روز به‌روز سخت تر و گران‌تر می‌شود. نتیجه این شرایط، افزایش قابل توجه حجم تقاضا برای دریافت وام‌های خرد از یک سو و مقاومت بانک‌ها و موسسات مالی در برابر این تقاضا از طریق گذاشتن شرایط سخت و گران از سوی دیگر است.

بخشنامه‌ها و هشدارهای واقعی و صوری نهادهای سیاستگذار و ناظر مانند بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار نیز دیگر قادر نیست بانک‌ها و موسسات مالی را وادار به تمکین کند. سختگیری بانک‌ها در قبال وام‌های خرد بخشی از روی احتیاط است اما در این میان بانک‌ها از بخش قابل توجهی از منابعی که برای وام‌های خرد تخصیص داده‌اند، استفاده ابزاری کرده و از آن برای جذب مشتریان جمعی مانند (پرداخت وام‌های خرد به کارمندان در قبال ایجاد حساب برای شرکت‌ها و سازمان‌‌های دولتی) بهره می‌‌گیرند و در نهایت این نوع پرداخت را در حساب پرداخت‌های وام خرد قرار می‌دهند. همچنین سخت‌گیری بانک‌ها در این زمینه، جدای از بازی با اعصاب و روان متقاضیان بی‌شماری که دریافت وام‌های کوچک و خرد را صرفا برای رفع نیازهای اضطراری مانند درمان بیماری، تامین مسکن، ازدواج و کمک به کسب درآمد دنبال می‌کنند، بازار سیاه و دلالی را داغ کرده است.

نکته جالب در نظام بانکی هم این است که متقاضیان واقعی امکان دریافت وام‌های خرد از نظام بانکی را به سختی دارند در حالی که این امکان برای واسطه‌ها و دلالان در غیاب نظارت دستگاه‌های نظارتی آسان و سهل است.

این دلالی و کاسبی فقط محدود به عوامل خارج از بانک‌ها نیست چه بسا بسیاری از بانک‌ها و موسسات مالی از سخت‌گیری بانک‌های دولتی در پرداخت وام‌های خرد بهره‌برداری کرده و زمینه را برای سودجویی خود از متقاضیان مستاصل و مضطر فراهم ببینند. این شرایط به طور طبیعی زمینه را برای گسترش نابرابری اجتماعی و تعمیق رکود اقتصادی بیشتر فراهم می‌سازد.





تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن