تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، آن است كه قابل فهم و روشن و كوتاه باشد و خستگى نياورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819847125




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مي‌ترسيم با توافق حق توليد داخل پايمال شود


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: مي‌ترسيم با توافق حق توليد داخل پايمال شود
بيش از 60 درصد صنعتگران داخلي ناشي از «خود تحريمي» است تا تحريم‌ها، رئيس انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت با بيان اين مطلب گفت: بر اساس بررسي‌هاي كارشناسي انجمن و دفتر اقتصاد كلان اتاق بازرگاني، تسهيلات بانكي مربوط به توليدكنندگان تجهيزات صنعت نفت نسبت به سال 92، به ميزان 14 درصد كاهش يافته است.
نویسنده : وحید حاجی‌پور 


بيش از 60 درصد صنعتگران داخلي ناشي از «خود تحريمي» است تا تحريم‌ها، رئيس انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت با بيان اين مطلب گفت: بر اساس بررسي‌هاي كارشناسي انجمن و دفتر اقتصاد كلان اتاق بازرگاني، تسهيلات بانكي مربوط به توليدكنندگان تجهيزات صنعت نفت نسبت به سال 92، به ميزان 14 درصد كاهش يافته است.
به گزارش «جوان»، رضا پديدار روز گذشته در نشستي خبري اظهار داشت: در دو دهه 53 تا 73 شاخص اعتماد حدود 54 درصد بوده است، اما از سال 73 تا سال 93 شاخص اعتماد 21 درصد شده كه اين كاهش شاخص مشكلات عديده‌اي را براي دو طرف ايجاد كرده است.
رئيس انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت با اشاره به پيشنهاد اين انجمن خاطرنشان كرد: در يك بررسي كه در شش ماهه دوم سال 93 صورت گرفت، مشخص شد از هزار و 104 شركت شناسايي شده در معاونت ساخت داخل وزارت نفت بيش از 700 شركت عضو اين انجمن هستند كه براساس ظرفيتي كه شناسايي كرديم و براساس مطالعات آماري و تطبيقي ظرفيت توليد داخل 70 درصد است، اما متأسفانه بايد گفت: تنها 30 درصد از كل ظرفيت ساخت داخل در كشور استفاده مي‌شود و مابقي اين ظرفيت خالي است.
وي با اشاره به عدم حمايت از ساخت داخل و ضعف در فرآيند برگزاري مناقصات گفت: درحال حاضر شاهد افزايش بي‌رويه واردات كالاها هستيم كه مشابه داخلي‌شان وجود دارد.
رئيس انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت با بيان اينكه درحال حاضر عقد قرارداد و تسويه‌حساب‌ها زمان‌بر است، اظهار كرد: ما منتظريم هرچه زودتر وندورليستي كه معاونت مهندسي و ساخت وزارت نفت شروع به تهيه آن كرده است تمام شود تا بتوانيم از اين به بعد با خيال آسوده فعاليت خود را انجام دهيم.
وي تأكيد كرد: خوشبختانه توانستيم در شرايط تحريم 10 قلم كالاي استراتژيك صنعت نفت را بهينه‌سازي كنيم، اما نگراني ما پس از توافق سياسي ايران و 1+5 است زيرا ما از اين بابت بسيار نگران هستيم كه پس از لغو تحريم‌ها حقوق‌مان پايمال شود.

   ردپاي دلال‌ها ديده مي‌شود
نايب رئيس انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت هم در ادامه اين نشست با اشاره به آغاز دور جديد واردات كاتاليست‌هاي بنزين ساز چيني به ايران از فعاليت گسترده دلالان و واسطه‌ها براي واردات كالاهاي نفتي خبر داد.  سيامك صميمي با اعلام اينكه برخلاف اين دستورالعمل برخي پالايشگاه‌هاي نفت اقدام به واردات انواع كالا، تجهيزات و مواد شيميايي از خارج كشور مي‌كنند، تصريح كرد: از اين رو پالايشگاه نفت شازند تاكنون چند محموله بزرگ كاتاليست بنزيني از يك سازنده چيني وارد كشور كرده است.
اين مقام مسئول با يادآوري اينكه امكان توليد‌كاتاليست بنزيني توسط سازندگان و توليد‌كنندگان داخلي وجود دارد، اظهار داشت: با اين وجود كاتاليست‌هاي مختلف واحدهاي فرآيندي به ويژه واحدهاي اس. آر. يو توليد يك شركت چيني وارد صنعت پالايش نفت كشور شده است. صميمي با اشاره به فعاليت گسترده دلالان و واسطه‌ها به منظور دور زدن قانون حمايت از توليد و ساخت داخلي، بيان كرد: هم اكنون دلالان و واسطه‌ها با همكاري برخي مسئولان نفتي انواع كالا و تجهيزات مورد نياز صنعت نفت، گاز و پتروشيمي وارد كشور مي‌كنند و اين در حالي است كه ظرفيت و توان ساخت داخلي اين اقلام در ايران وجود دارد. وي با بيان اينكه برخي دلالان و واسطه‌ها براي واردات كالاهاي نفتي با همكاري مسئولان از ترفند و تكنيك‌هاي متعددي استفاده مي‌كنند، يادآور شد: بر اين اساس با هماهنگي دلالان و برخي مسئولان نفتي برخي كالاها با وجود امكان توليد داخلي آنها در ليست كالاهاي مشمول معافيت‌هاي گمركي قرار مي‌گيرد.
نايب رئيس انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت با تأكيد بر اينكه به عنوان نمونه اخيراً پالايشگاه نفت آبادان برنامه‌ريزي گسترده‌اي براي واردات برخي پمپ‌هاي فرآيندي از خارج كشور با وجود امكان ساخت داخلي آن كرده است، افزود: واسطه‌ها و دلالان در اين قرارداد حتي پا را فراتر گذاشته و براي واردات پمپ پيشنهاد يك‌ميليارد توماني به منظور اخذ استعلام عدم امكان توليد داخلي آن به انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت مطرح كرده‌اند.
اين فعال نظام ساخت داخل صنعت نفت در ادامه با بيان اينكه با وجود مذاكرات متعدد ايران و غرب تاكنون هيچ توافق نهايي براي لغو تحريم‌هاي نفتي كشور نشده است، در عين حال گفت: شركت‌هاي بزرگ بين‌المللي براي راه‌اندازي شعب و نمايندگي‌هاي نفتي خود در ايران مذاكرات و چانه زني‌هاي خود را آغاز كرده‌اند كه اين موضوع وضعيت ساخت داخل در صنايع نفت و گاز را در هاله‌اي از ابهام قرار داده است.

   كم‌لطفي نمايشگاهي
دبير انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت ايران نيز در اين نشست به حضور سازندگان داخلي در نمايشگاه نفت تهران اشاره كرد و گفت: برگزاركنندگان نمايشگاه اعلام كردند به دليل كمبود جا نمي‌توانند فضاي بيشتري به سازندگان اختصاص دهند و در عمل نتوانستيم به درخواست ۳۰ درصد از سازندگان تجهيزات صنعت نفت جامه عمل بپوشانيم. سعيد آهنگران در نشستي خبري اظهار داشت: براي حضور در بيستمين نمايشگاه بين‌المللي نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي با افزايش ۳۰ درصدي درخواست سازندگان تجهيزات صنعت نفت براي حضور در نمايشگاه مواجه بوديم كه اين درخواست‌ها را براي كميته برگزار‌كننده نمايشگاه ارسال كرديم.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن