تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):درباره ما غلو نکنید، ما را بندگان پرورش یافته (حق تعالی) بدانید آنگاه در فضلیت ما ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806749871




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مغز و معده شهروندان در خطر از نان بي‌كيفيت


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: مغز و معده شهروندان در خطر از نان بي‌كيفيت
اواخر سال گذشته بود كه در يك سكوت خبري دولت سهميه آرد نانوايي‌ها را كاهش و اين اجازه را به آنها داد تا قيمت‌ها را افزايش دهند. با اينكه هر بار با افزايش قيمت نان، گروهي از مسئولان امر از نظارت‌ها و توجه ويژه به وزن و كيفيت نان صحبت مي‌كنند، اما اين‌بار نه تنها نان كشور به حال خودش رها شد بلكه اين اجازه به نانوايي‌ها داده شد تا با واژه «آزادپز» هر نوع ناني را با هر كيفيت و كميتي به دست مردم بدهند و خيال‌شان راحت باشد كه نه نظارتي روي آنها هست و نه جريمه و پلمبي مثل سابق.
نویسنده : محمدرضا هادیلو 


اواخر سال گذشته بود كه در يك سكوت خبري دولت سهميه آرد نانوايي‌ها را كاهش و اين اجازه را به آنها داد تا قيمت‌ها را افزايش دهند. با اينكه هر بار با افزايش قيمت نان، گروهي از مسئولان امر از نظارت‌ها و توجه ويژه به وزن و كيفيت نان صحبت مي‌كنند، اما  اين‌بار نه تنها نان كشور به حال خودش رها شد بلكه اين اجازه به نانوايي‌ها داده شد تا با واژه «آزادپز» هر نوع ناني را با هر كيفيت و كميتي به دست مردم بدهند و خيال‌شان راحت باشد كه نه نظارتي روي آنها هست و نه جريمه و پلمبي مثل سابق. اين وضعيت طي چند ماه تا آنجا پيش رفت كه ديگر نه تنها قوت غالب مردم ايران رنگ و بوي مطبوع و دوست داشتني خودش را از دست داد بلكه به سمي تبديل شد تا مسئولان وزارت بهداشت به نوع توليد آن اعتراض كنند و نسبت به مصرفش هشدار بدهند.
همين چند روز پيش بود كه مدير‌كل دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت، اضافه كردن جوش شيرين به نان را ممنوع، تخلف و جرم دانست؛ جرمي كه به گفته وي هم اكنون بيش از 40درصد نانوايي‌هاي تهران مرتكب مي‌شوند و سلامت مردم را به خطر مي‌اندازند.
زهرا عبداللهي با اشاره به تبعات آسيب رساندن به سلامت مردم اين اقدام تأكيد كرد: «وزارت بهداشت برنامه بهبود كيفيت نان را با تشديد نظارت‌ها و كنترل نانوايي‌ها و برگزاري دوره‌هاي آموزشي براي نانوايان اجرا مي‌كند.» اما معلوم نيست چرا با اين همه تشديد نظارت‌ها باز هم نيمي از نانوايي‌ها، آن هم فقط در پايتخت، به خود اجازه مي‌دهند كه جوش شيرين را در برنامه كاري روزانه خود قرار دهند و به راحتي از آن استفاده كنند.  عبداللهي جانشين مناسب براي جوش شيرين را خمير مايه صنعتي يا همان خميرترش دانست و ادامه داد: «با تمهيدات وزارت بازرگاني، اين خمير با قيمت مناسب در اختيار نانوايان قرار مي‌گيرد و گران بودن آن كه برخي نانوايان اعلام مي‌كنند، فقط بهانه است.»

     صنعتي‌ها هم از دولت ناراضي‌اند
نان كه روزي بركت سفره ايراني به شمار مي‌رفت، امروز به بلاي جان شهروندان تبديل شده است. وقتي دبير انجمن نان صنعتي و ماشيني از ارتباط ۴۵ درصد بيماري‌هاي دستگاه‌هاي گوارش با نان خبر داد، زنگ خطري را به صدا درآورد كه مي‌گفت نسل آينده بايد كم‌كم نان را از سفره غذايي خود حذف كند.  عليرضا مروت‌پور با بيان اينكه دولت و نانوايان قرار خود را براي صنعتي كردن نان در كشور اجرايي نكردند، گفت: «در دهه 70 بر اساس مصوبه دولت بايد كارخانه‌هايي با ظرفيت پنج تن نان صنعتي در كشور ايجاد مي‌شد و بر اساس اين قانون بايد تا پايان سال ۹۴، چهل درصد نان توليدي در كشور صنعتي مي‌شد اما امروز تا چه حد به اين هدف نزديك شده‌ايم؟» وي با بيان اينكه وعده‌هاي دولت براي واحدهاي توليد نان صنعتي محقق نشده است، علت توسعه نيافتن اين واحدها را جانمايي غلط، بيراهه رفتن تسهيلات بانكي، ورود فناوري نادرست و نسپردن كار به اهلش دانست و ادامه داد: «اگر وعده‌هاي دولت در اين زمينه محقق مي‌شد، بي‌شك نان صنعتي در كشور توسعه مي‌يافت.»

     آردهاي غني شده براي عموم ممنوع
اما چرا نان‌ها تا اين حد مشكل‌ساز شده‌اند و پزشكان از بيماري‌هايي صحبت مي‌كنند كه حاصل مصرف نان است؟
چند سالي است كه غني‌سازي آرد با آهن براي غلبه بر كم‌خوني در دستور كار وزارت بهداشت قرار گرفته و انجام مي‌شود.
شيوع كم‌خوني ناشي از فقر آهن، مسئولان بهداشتي كشور را مجبور كرده بود با غني كردن مواد‌غذايي به آهن، اين مشكل را تا حد زيادي رفع كنند. از همان ابتدا و به دليل اينكه نان، يكي از پرمصرف‌ترين مواد غذايي در بين ايراني‌هاست، وزارت بهداشت تصميم گرفت براي رسيدن به هدف خود، غني‌سازي را از آرد گندم آغاز كند.
اين كار از سال 86 شروع شد و بعد از وقفه‌اي كوتاه دوباره از سر گرفته شد و در بسياري از شهرهاي كشور انجام گرفت.
اما بعد از گذشت چند سال برخي پزشكان معتقدند افزودن آهن به آرد و استفاده از آن در بلندمدت مشكلات زيادي از جمله بروز آلزايمر را به همراه خواهد داشت.
با اينكه سازمان غذا و داروي وزارت بهداشت بروز آلزايمر به دليل استفاده از آهن در آرد را بدون مبناي علمي مي‌داند، اما برخي تحقيقات روي حيوانات اين مسئله را تأييد مي‌كند.
در همين باره يكي از اساتيد تغذيه دانشگاه شهيد بهشتي معتقد است كه در مطالعات حيواني و آزمايش بر مغز موش آزمايشگاهي، ديده شده كه بين استفاده از آهن و بروز آلزايمر ارتباط وجود دارد و البته اين هم تحقيق شده كه اگر آهن را كم كنند، عوارض بيماري كم و كمتر مي‌شود.
رحماني مي‌گويد: «هنوز به درستي مشخص نيست كه اين مسئله ارتباط مستقيم با استفاده از آهن دارد يا مسائلي از قبيل ژنتيك و مسائل جانبي روي آن تأثير دارد.»
اين استاد دانشگاه از بروز بيماري‌هاي قلبي و عروقي گفته و معتقد است كه اضافه دريافت آهن مي‌تواند مشكلاتي از جمله بيماري قلبي را افزايش دهد.
رحماني تعيين گروه هدف را بهترين راهكار براي جلوگيري از بروز مشكلات مي‌داند و تأكيد مي‌كند: «كودكان و گروه‌هاي آسيب‌پذير، مادران باردار و زنان در سن باروري و كساني كه كم‌خوني به دليل كمبود آهن دارند مي‌بايد از آردهاي غني شده با آهن استفاده كنند و اين آردها نبايد براي استفاده عموم باشد.» اين اتفاقات در شرايطي رخ مي‌دهد كه معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور در مورد تصميم‌گيري براي قيمت نان در فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها گفته بود: «نان در برنامه‌ فعلي دولت قرار ندارد و تصميمي نداريم كه نسبت به افزايش قيمت آن اقدام كنيم.» هر‌چند بعد از اين حرف‌هاتعيين قيمت نان به عهده خود نانوايي‌ها گذاشته شد و آنها هم در سايه بي‌نظارتي‌ها هر ‌سازي كه مي‌خواهند، مي‌نوازند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 90]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن