تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 2 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اجابت دعایت را دیر مپندار، در حالی که خودت با گناه راه اجابت آن را بسته ای.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1823699879




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بخشش برای رضای خدا |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: بخشش برای رضای خدا
کد خبر: ۵۰۹۰۹۰
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲ - 15 June 2015


پسر جوان که در درگیری خیابانی در حال مستی به خاطر نگاه چپ، دست به جنایت زده و حکم قصاص او در دیوان عالی کشور تایید شده بود، دیروز پس از جلب رضایت اولیای دم از جنبه عمومی جرم محاکمه شد.  او در حالی که اشک می‌ریخت گفت: «من شرمنده اولیای دم هستم که به خاطر رضای خدا مرا بخشیدند.»

به گزارش فرهیختگان، در جلسه رسیدگی به این پرونده که دیروز در شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی عزیزمحمدی و با حضور چهار مستشار تشکیل شد، ابتدا نماینده دادستان کیفرخواست را خواند.  او گفت: «بهزاد 23 ساله متهم است شامگاه بیست و ششم دی 1390 در دعوای خیابانی در خیابان هاشمی حمید 19 ساله را با ضربه قمه کشته است. او در دادگاه قبلی به قصاص محکوم شده بود.»

وی ادامه داد: «درحالی که حکم قصاص وی در دیوان عالی کشور تایید شده بود اولیای دم اعلام رضایت کردند. اکنون با توجه به رضایت بدون قید و شرط آنها، از جنبه عمومی جرم برای بهزاد تقاضای کیفر دارم.»

 سپس پدر قربانی در حالی که گریه می‌کرد در جایگاه ویژه ایستاد و گفت: «پسرم در درگیری خیابانی و بی‌دلیل کشته شد. من و همسرم بر اجرای حکم قصاص اصرار داشتیم اما وقتی به سفر حج مشرف شدم، در مسجد النبی تصویر بهزاد و مادرش که مقابل خانه‌مان ایستاده بودند و اشک می‌ریختند، از ذهنم گذشت و همان‌جا تصمیم گرفتم بدون قید و شرط و فقط برای رضای خدا از خون پسرم گذشت کنم. من و همسرم نمی‌توانستیم شاهد مرگ یک پسر هم‌سن و سال پسر خودمان و داغدار شدن یک خانواده دیگر باشیم، به همین خاطر رضایت دادیم.»

 سپس متهم پشت تریبون دفاع ایستاد و گفت: «من شرمنده اولیای دم هستم. 41 ماه است که در زندانم و در این مدت به اندازه کافی تنبیه شده‌ام. حالا از هیات قضایی تقاضا دارم در مجازاتم تخفیف قائل شود.»

او در تشریح جزئیات درگیری گفت: «من هیچ خصومتی با حمید نداشتم. آن شب مشروب خورده و مست بودم که دوستم آرش به خاطر نگاه چپ با مهدی که دوست بهزاد بود درگیر شدند. چیز زیادی از ماجرا به خاطر ندارم. فقط می‌دانم در یک لحظه آرش فریاد کشید مراقب خودت باش. وقتی برگشتم حمید را بالای سرم دیدم. گمان کردم حمید می‌خواهد به من حمله کند که با قمه به شکمش زدم. اما واقعا قصد کشتن او را نداشتم.»

او ادامه داد: «در آن درگیری مهدی بلافاصله سوار زانتیا شد، مرا زیر گرفت و حمید را با خود به بیمارستان برد.» در پایان این جلسه هیات قضایی وارد شور شد و بهزاد را به 48 ماه زندان با احتساب روزهای بازداشت محکوم شد. به این ترتیب این پسر تا هفت ماه دیگر آزاد می‌شود.
 
گذشت از ویژگی‌های اخلاقی یک جامعه است

حسن موسوی‌چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران درباره گذشت اولیای‌دم در این پرونده به فرهیختگان گفت: «در این پرونده اولیای‌ دمی که با چنین روحیه‌ای و پس از سفر روحانی حج اعلام گذشت بدون قید و شرط را مطرح کردند، برنده‌اند.»

وی ادامه داد: «درست است که مجرم باید مجازات شود و اجرای حکم قصاص بخشی از قانون است، اما گذشت از ویژگی‌های اخلاقی یک جامعه است و نباید در جامعه چنین تصور شود که گذشت از قصاص یک قاتل موجب افزایش جرم و جنایت در جامعه می‌شود. از طرفی معمولا در پرونده‌های قتل، حادثه در یک لحظه و به‌طور غیرعمد رخ داده و با برنامه‌ریزی قبلی نبوده است.»

موسوی‌چلک گفت: «افرادی که در پروند‌ه‌هایی که جنایت به صورت آنی و بدون قصد قبلی صورت گرفته است، گذشت می‌کنند به مراتب آرامش بیشتری نسبت به افرادی دارند که حکم قصاص را اجرا می‌کنند. این افراد نسبت به فرد بخشیده شده نیز آرامش صدچندان دارند و در جامعه اعتمادبه‌نفس بالایی به دست می‌آورند اما فرد بخشیده شده تا آخر عمر شرمنده و پشیمان باقی خواهد ماند و احتمالا همین پشیمانی مانع از ارتکاب جرم در آینده از سوی او خواهد شد.»













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 179]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن