تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):بار الها... باطل را از درون ما محو نما و حق را در باطن ما جاى ده. زيرا كه ترديدها...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816812809




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

والدین و برخورد مناسب با یک موضوع دخترانه


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


تربیت فرزند؛
والدین و برخورد مناسب با یک موضوع دخترانه
چه در خانواده هاي تک والد که پدر تنها سرپرست خانواده است و چه در خانواده هايي که مادر هم حضور دارد، نقش پدر در بلوغ دختران جدي است.



رسول اكرم صلى الله عليه و آله : خداوند جوانى كه جوانى اش را در اطاعت از او بگذراند دوست دارد.   به گزارش سرویس خانواده جام نیوز، برخورد والدين و اعضاي خانواده نسبت به بلوغ دختران بسيار مهم است و مي تواند در روحيه و اراده و اعتمادبه نفس دختران تاثير بسزايي داشته باشد.
با اين حال، همين که بچه ها به دوره بلوغ نزديک مي شوند، خيلي ها دست و پاشان را گم مي کنند، طوري با اين پديده رفتار مي کنند انگار بلايي است که دارد بر سر خودشان و فرزند دلبندشان نازل مي شود و قرار است همه چيز را به هم بريزد.
برخي ديگر فوري سرشان را زير برف فرو مي برند، خودشان را به نشنيدن، نديدن و ندانستن مي زنند. اتفاقاتي که درست دارد جلوي چشم شان مي افتد را انکار مي کنند يا مي گذارند که فرزندشان خودش اين مرحله را طي کند، استدلال هم مي آورند که مگر کسي در مورد اين چيزها با ما حرف زد؟! خودمان فهميديم و خودمان با آن کنار آمديم.
هستند والديني هم که شورش را درمي آورند. روي همه چيز حساس مي شوند، همه چيز را به بلوغ نسبت مي دهند و خلاصه از هر 10 جمله اي که با فرزندشان حرف مي زنند، هشت مورد به علائم بلوغ و رفتارهاي نوجوان در اين دوران و مانند آن مربوط مي شود.
البته، بلوغ براي نوجوان اول از همه و بعد اطرافيان او، دوران حساسي است؛ بخصوص دختران که چون زودتر از پسران علائم بلوغ را تجربه مي کنند و برخي از اين علائم خيلي متفاوت از عادت هاي معمول زندگي شان است، در معرض آسيب بيشتري هم هستند. چطور بايد با بلوغ کنار آمد؟! چطور بايد با دخترها در مورد بلوغ حرف زد؟! چه کسي و در چه زماني، چه ميزاني از اطلاعات را بايد به دختر بدهد؟!
خودتان آماده باشيد
شما به عنوان والدين، چه بخواهيد و چه نخواهيد، خيلي زود با بلوغ فرزندتان مواجه خواهيد شد. قبل از هر چيز، خودتان بايد آرام باشيد و اطلاعات مناسبي در اين زمينه داشته باشيد. فقط استرس داشتن يا بسنده کردن به تجربيات شخصي يا حرف هاي اين و آن، از شما يک راهنماي مناسب براي فرزندتان نمي سازد.
استرس و دستپاچه شدن هم کمکي به فرزندتان نمي کند و فقط اين احساس را به او منتقل مي کنيد که از عهده اين موضوع برنمي آييد و در نتيجه او از شما فاصله مي گيريد. پس، چه به عنوان مادر و چه به عنوان پدر، اگر دختري داريد که طي چند سال آينده، وارد سن بلوغ (معمولا 10 تا 14 سال) مي شود، از همين حالا اقدامات زير را انجام دهيد:
در مورد بلوغ مطالعه کنيد. حواس تان باشد از منابع معتبر بهره ببريد. بلوغ غير از جوش صورت و علامت هاي جسماني و بداخلاقي، نشانه هاي ديگري هم دارد که با شناخت آنها مي توانيد به فرزندتان به خوبي کمک کنيد. از ياد نبريد که آدم ها متفاوتند. شايد فرزند شما در همان سني که شما بالغ شديد يا با همان مدلي که شما بلوغ را تجربه کرديد، وارد اين دوران نشود. مطالعه و کسب اطلاعات موثق، براي همين ضروري هستند.
آرامش خود را حفظ کنيد. بله، فرزند دلبند شما قرار است از کودکي بامزه و بازيگوش به به يک فرد بزرگسال تبديل شود. شما نمي توانيد جلوي اين فرآيند را بگيريد، بلکه بايد با بُعد تازه اي از والد بودن مواجه شده و لذت هاي اين دوران را تجربه کنيد.
در رفتار خود تجديد نظر کنيد. همانطور که انتظار نداريد از فرزند 15 ساله خود رفتارهاي 6 سالگي اش را ببينيد، شما هم نبايد با او همانطور رفتار کنيد که وقتي 6 ساله بود رفتار مي کرديد. لازم است مهارت هاي رفتاري و تربيتي تازه اي را بياموزيد. بهتر است قبل از اينکه دچار مشکلي شويد، به آن فکر کرده باشيد.
مادرانه دخترانه
گفته مي شود که بهتر است مادران با دختران خود در مورد بلوغ صحبت کنند. بلوغ، براي دختران پر است از تغييرات جسماني و رواني که اغلب آنها، به حريم بسيار بسيار خصوصي دختر مربوط مي شوند. از تغييرات جسماني در اندام ها گرفته تا بالا و پايين شدن خُلق و احساسات ناگهاني و عادت ماهانه، همه و همه بسيار زنانه هستند و در نتيجه بهتر است مادر، در مورد آنها با دخترش صحبت کند اما چطور و از چه زماني؟!
گوش به زنگ باشيد
حواس تان به نشانه ها باشد، بخصوص در رفتارها و صحبت ها. ممکن است فرزند شما خيلي قبل تر از آنکه شما پيش بيني کنيد، در بيرون از خانه يا در مدرسه يا توسط تلويزيون و اينترنت، با اطلاعاتي مواجه شود که علامت سوال هايي در ذهن او ايجاد کند. در هر سني که هست، متناسب با سني که دارد در مورد موضوع با او صحبت کنيد. فکر نکنيد همين که بگوييد «اين حرف ها براي تو زوده»، يا «بدو برو بخواب نشنوم ديگه از اين حرف ها بزني» يا «باشه به موقعش خودت مي فهمي»، او ديگر در مورد اين موضوع فکر يا کنجکاوي نخواهد کرد، بلکه فقط شما را در جريان نخواهد گذاشت.
راستش را بگوييد
هرگز در مورد هيچ يک از موارد مربوط به بلوغ، به فرزندتان دروغ نگوييد. لازم نيست همه چيز را از همان اول با همه چزييات بگوييد اما به او دروغ هم نگوييد. مثلا اگر در مورد خونريزي ماهانه زنان شنيده و فکر مي کنيد تا 5-4 سال ديگر براي خودش اتفاق نخواهد افتاد، نگوييد «نه چنين چيزي نيست، حتما خواهر دوستت مشکل ديگه اي داره که به تو نگفته.»
با اين کار، اگر براي خودش قبل از اينکه شما توضيح ديگري بدهيد، اتفاق بيفتد، حسابي نگران خواهد شد. به علاوه با توضيحات تکميلي، مي فهمد که به او دروغ گفته ايد و اعتمادش را به حرف هاي شما از دست خواهد داد.
عادت ماهانه؛ چالش دخترانه
از سخت ترين قسمت هايي که بايد براي دختران توضيح بدهيد، بدون اينکه نگران شود و بترسد يا احساس بدي به او دست بدهد، عادت ماهانه است اما سختي آن نبايد باعث شود که از آن فرار کنيد. فکر کنيد فرزندتان قبل از اينکه با او حرف بزنيد، از طريق دوستانش اطلاعات غلطي در اين باره بگيرد يا اينکه براي خودش اتفاق بيفتد، چه حالي خواهد داشت؟! پس، کم کم او را آماده کنيد.
در مورد واقعيت ها حرف بزنيد
در مورد ساختمان بدن يک زن، با او حرف بزنيد. بگوييد که او هم مثل شما روزي مادر مي شود و بدنش از حالا که دارد بالغ مي شود، خودش را براي آن زمان آماده مي کند؛ مثل يک جور تمرين ماهيانه، تا وقتي که واقعا مادر مي شود، بسته به سني که دارد و ميزان اطلاعاتي که دارد، مي توانيد اين توضيح را مفصل تر ارائه دهيد.
حاشيه عادت ماهانه را فراموش نکنيد
خيلي وقت ها دردها، اعصاب خردي هاي بي دليل و نشانه هايي مثل تورم قسمت هايي از بدن از خودت عادت ماهانه ناراحتي هاي بيشتري به همراه مي آورند. درباره اين موارد با فرزندتان صحبت کنيد تا اگر اتفاق افتاد بداند که طبيعي است و نگران نشود.
او را آماده نگه داريد
اگر خيلي نزديک به بلوغ است يا به تازگي عادت ماهانه را تجربه کرده، او را راهنمايي کنيد که هميشه لباس زير تميز و خوراکي هايي که او را آرام مي کنند، مثل شيريني يا مسکن ملايم همراه داشته باشد تا خيالش راحت باشد.
آموزش را فراموش نکنيد
يادتان باشد شما به عادت ماهانه عادت داريد و همه چيز برايتان واضح است اما دخترتان در مورد کوچکترين مورد هم آموزش لازم دارد.
تجربه هايتان را با او در ميان بگذاريد
اجازه بدهيد فرزندتان بداند که شما در اين دوران چه مسائلي داريد. اين يک موضوع دختران – زنانه است و مي توانيد در اين مورد درد دل کنيد.
موضوع را محرمانه يا شرم آور نشان ندهيد
درست است که مردها عادت ماهانه ندارند اما همسر شما در اين مورد مي داند پس لازم نيست قايم موشک بازي دربياوريد. پدر هم محرم دختر شما است و مي تواند در مواقعي کمک کننده باشد، مثلا وقتي دختران کلافه و عصبي مي شود، به او محبت بيشتري کند يا اينکه اگر شما نباشيد و به مراقبت يا اقدام درماني نياز داشته باشد، از او حمايت کند. به علاوه، دختران قرار است ياد بگيرد با پديده اي طبيعي مواجه است که نشانه سلامت بدن او است، نه اينکه خجالت بکشد و دائم معذب باشد که کسي متوجه نشود.
نقش پدرها در بلوغ دخترها
چه در خانواده هاي تک والد که پدر تنها سرپرست خانواده است و چه در خانواده هايي که مادر هم حضور دارد، نقش پدر در بلوغ دختران جدي است.
اگر تک والد هستيد
در خانواده هاي تک والدي که پدر به تنهايي بايد دختر خود را بزرگ کند چه؟! در اين موارد، البته براي پدر، توضيح بلوغا سخت خواهدت بود. حتي اگر پدر از عهده اين کار هم بربيايد، شايد دختر نتواند در مورد همه جزييات با او صحبت کند يا درد دل کند و راهنمايي بخواهد. بهترين حالت اين است که از قبل، دختر با يکي از زنان نزديک، ارتباط خوبي برقرار کرده باشد، مثلا با مادر بزرگ، خاله، عمه يا همسر يکي از دوستان نزديک پدرش. پس، از همين حالا به فکر يک رابطه صميمي و نزديک، بين دختران و يکي از خانم هاي اطراف که حسابي به او اعتماد داريد، باشيد.
از دخترتان تعريف کنيد
همه اين صحبت ها بدان معنا نيست که پدرها در دوران بلوغ دخترشان سهمي ندارند و قرار است عرصه را براي مادر و دختر خالي کنند. دختران در اين سن بسيار نيازمند توجه هستند. آنها در مورد ظاهر خود حساس مي شوند و مدام نگرانند که زشت و غيرجذاب باشند. لازم است که پدران از دختران خود تعريف کنند و نشان بدهند که به او افتخار مي کنند.
اشتباه برخي والدين اين است که فکر مي کنند اگر وارد چنين مقولاتي شوند، روي دخترشان باز مي شود يا مثلا به بيراهه مي رود، در صورتي که برعکس، دختري که با تعريف هاي پدري که به او اعتماد دارد، سيراب است و احساس ارزشمندي مي کند، جاي ديگري به دنبال تامين نياز خود به تعريف و تمجيد نمي گردد و آنقدر براي خودش ارزش قائل مي شود که از خودش به خوبي مراقبت کند.   تعامل نیوز/ 2014



۲۳/۰۳/۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 226]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن