واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یادداشت شفاهی/ زهره توازیانی
افزایش بحرانهای اجتماعی در فضای فلسفی پوچگرایی
اندیشههای فلسفی که در فضای شکاکیت و پوچگرایی شکل میگیرند، به افزایش بحرانهای اجتماعی و ایجاد هرج و مرج بیشتر و اندیشههای الهی به کاهش این بحرانها و تقویت آرامش فردی و اجتماعی بیشتر منجر میشود.
![خبرگزاری فارس: افزایش بحرانهای اجتماعی در فضای فلسفی پوچگرایی خبرگزاری فارس: افزایش بحرانهای اجتماعی در فضای فلسفی پوچگرایی](http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/03/08/13920308000328_PhotoA.jpg)
خبرگزاری فارس ـ زهره توازیانی (استاد گروه فلسفه و حکمت دانشگاه الزهرا): بیشک هر اندیشه فلسفی، خالی از تأثیرات علمی در زندگی فرد دانشمند نخواهد بود، در خصوص تفکری نیز که در این بحث بعنوان «فلسفه صدرایی» خوانده میشود، این اعتقاد وجود دارد که آن نیز همچون هر اندیشه دیگر فلسفی تأثیر تام و تمام بر شئونات فردی و اجتماعی انسانها دارد. هر چند ادعا میشود که مفاهیم فلسفی، مفاهیمی انتزاعی هستند که بردشان صرفا مشمول نظر است اما به جرئت میتوان ادعا کرد که این نوع نگاه است که رفتارهای آدمی را تعیین میکند. حتی اگر مفاهیم نظری جنبه حکاییشان چندان قوی نباشد. زیرا تنها استفاده تقویمی از مفاهیم نیست که آنها را موثر میکند، بلکه حتی مفاهیم خیالی و وهمی هم میتوانند مورد استفاده داشته باشند که به آن استفاده تنظیمی گفته میشود، هم چنانکه مفهوم خدا برای کسانی که دلایل متقن بر وجودش نیافتهاند در حد استفاده تنظیمی و نظم بخشیدن به رفتارهای انسانی در بعضی از حوزهها به خصوص اخلاق، قابل انکار نبوده است. دستکم یک مورد از این نوع استفاده در اندیشه کانتی قابل اشاره است. اندیشههای فلسفی که در فضای شکاکیت و پوچ گرایی شکل میگیرند به افزایش بحرانهای اجتماعی و ایجاد هرج و مرج بیشتر منجر شده و اندیشههای الهی به کاهش این بحرانها و تقویت آرامش فردی و اجتماعی بیشتر منجر میشود که به مطالعات میدانی تأییدات روشنی در این زمینه دارند. این امر به خصوص وقتی هویدا میشود که ربط وثیق ادراکات اعتباری با ادراکات حقیقی به خوبی تبیین شده باشد، زیرا به اعتقاد فیلسوفان صدرایی، بایدها و نبایدهای فردی و اجتماعی که تعیین بخش رفتارهای فردی و اجتماعی جامعه انسانی هستند، در رابطه با ادراکات حقیقی شکل میگیرند. اما ادعایی که در این بحث پیگیری میشود منحصر به ادراکات حققیی نبوده و نگارنده بر این اعتقاد است که حتی توهمات آدمیان نیز میتواند آثار خارجی خاصی را از خود بر جای بگذارد که در آن صورت این باور شکل میگیرد که هر مفهومی حتی اگر تأثیر تقویمی نداشته باشد، آثار تنظیمی خواهد داشت. بنابراین مفهوم خدا در هستی صدرایی نظام بخش زندگی آدمیان است هر چند که ایده خدا، ایدهای تقویمی است و بر وجود او ادله محکم و متقن دلالت دارد، اما خدای فرضی هم تأثیرگذار است چه رسد به خدای واقعی. انتهای پیام/ک
94/03/20 - 08:53
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]