تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820564225




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آتش بي‌توجهي‌ها هنوز در دل زاگرس روشن است


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: آتش بي‌توجهي‌ها هنوز در دل زاگرس روشن است
اين روزها در هر رسانه‌اي، سخن از آتش‌سوزي جنگل‌هاي بلوط ايلام است. در كنار مباحث مربوط به اين واقعه، برخي افراد و مسئولان ذي‌نفع بحثي همسو با بحث آتش‌سوزي ياد‌شده، راه انداخته‌اند.
نویسنده : علي خدايي بيجاري 


اين روزها در هر رسانه‌اي، سخن از آتش‌سوزي جنگل‌هاي بلوط ايلام است. در كنار مباحث مربوط به اين واقعه، برخي افراد و مسئولان ذي‌نفع بحثي همسو با بحث آتش‌سوزي ياد‌شده، راه انداخته‌اند. بحث همسوي اين عده و برخي از مسئولان و متوليان حفاظت از منابع طبيعي كشور، اين است كه چرا مردم و رسانه‌ها، سال گذشته و سال‌هاي ماقبل آن، در مقابل آتش‌سوزي‌هاي چندين باره پارك گلستان و ساير جنگل‌ها و مراتع كشور، ‌اين همه بحث و فحص نداشته و راحت از كنار آتش‌سوزي‌هاي مشابه گذشته‌اند؟! در ادامه به اهميت جنگل‌هاي بلوط زاگرس و بايسته‌هايي كه در رابطه با حفظ و احياي بلوط‌زارهاي غرب كشور وجود دارد، خواهيم پرداخت.
حيف است اگر روزي روزگاري در آينده، براي نوادگان خود، توصيف‌گر زيبايي‌هاي كشور باشيم،   بگوييم «ايران» در گذشته عروس خاورميانه بود! به راستي چرا ايران عروس خاورميانه است؟ چرا از هماره تاريخ، اقوام غير‌بومي، كشورهاي توسعه‌طلب و زياده‌خواهان، چشم طمع به داشته‌هاي ما داشته‌اند؟ چرا اين همه ثروت و نعمت در كشور ما قرار دارد در حالي كه در بيخ گوش ما در كشورهاي عراق، افغانستان، پاكستان، كشورهاي همسايه شمالي و جنوبي خبري از اين همه ناز و نعمت نيست؟ داشته‌هاي ما آنقدر زياد است كه نه تنها عامه مردم، بلكه بسياري از مسئولان ما نيز از حوزه كاري خود كه بخشي از اين سرمايه خداداد است، بي‌خبرند. درست مثل نماينده مجلسي كه در حوزه محيط زيست شرح وظايف دارد، در گفت و گو با خبرنگار«جوان» از بازخورد آتش‌سوزي جنگل شلم ايلام اظهار تعجب كرد و گفت كه مگر درختان بلوط چه ارزشي دارند كه مردم اين همه در مقابل آتش‌سوزي اين منطقه خودشان را به آب و آتش زدند؟!

   چرا جنگل‌ها آتش مي‌گيرند؟
در چند سال اخير و به موازات گراني و بيداد در حوزه ملك و مسكن و زمين، توجه عده‌اي از زمين‌خواران و زياده‌خواهان معطوف منابع طبيعي، اعم از جنگل، كوير، كوه، رود و دريا شد. از اين رو رفته رفته با فكرهاي شيطاني خود به جان درختان جنگل افتادند. قبل از آنكه آتش‌سوزي‌هاي سريالي باب شود، سوداگران با اجير كردن و سوء‌استفاده از بي‌اطلاعي و كم‌اطلاعي برخي از بومي‌هاي منطقه، در پاي درختان جنگل‌ها اسيد، گازوئيل نفت و بنزين ريختند تا بتوانند در سال‌هاي بعد زميني را كه زماني بستر درختان سر‌سبز جنگل بود، با سند‌سازي، تصاحب و به پول تبديل كنند اما به تدريج مردم بومي آگاهي يافتند كه سوداگران به وسيله افراد طماع و غير بومي اقدام به آتش زدن جنگل‌هاي حواشي شهر‌ها و روستا‌هايي كه عموماً آب و هوايي بكر داشتند، كردند كه در فاصله‌اي كوتاه‌تر چپاول كثيف خود را به پول حرام نزديك كنند و هر‌گونه احتمال برخورد يا گزارش افراد بومي را از بين ببرند. اما آنچه كه جاي تعجب دارد اين است كه مسئولان به ويژه نمايندگان مجلس در كسوت نمايندگان قانون و قانونگذاران تنها به اظهار‌نظر‌هاي بي‌ثمر بسنده كردند و از تدوين و تعريف مجموعه قوانيني كه بتواند مانعي سخت در برابر آتش‌سوزي جنگل‌ها و جنگل‌زدايي و چپاولگري محيط زيست كشور باشد، خودداري كردند. از اين رو هر ساله با آغاز فصل گرما كه گياهان بستر جنگل‌ها كاملاً خشك هستند و در آن واحد آتش را به سراسر جنگل انتقال مي‌دهند، آتش‌سوزي‌هاي سريالي آغاز مي‌شود و تا شروع فصل سرما تداوم مي‌يابد و در نهايت آنچه باقي مي‌ماند، داغنشان دردي است بي‌درمان، بر دل حاميان محيط زيست و بر تن جنگل‌ها!

   اهميت جنگل‌هاي زاگرس در چيست؟
اما چرا جنگل‌هاي بلوط زاگرس براي ما از اهميت ويژه‌اي برخوردار است؟
در اين بخش به دو خصوصيت عمده كه نياز امروز مردم كشور است اشاره مي‌كنيم. آنگونه كه از تحقيق زيست‌شناسان و فعالان محيط زيست بر مي‌آيد، هر هكتار جنگل بلوط زاگرس رقمي بالغ بر 70تن ريز‌گرد را در طول سال در خود رسوب مي‌دهد. با اين وجود در آتش‌سوزي اخير مجموعاً 120هكتار از جنگل‌هاي بلوط ايلام خاكستر شد كه با اين اوصاف 120هكتار جنگل سوخته 840تن ريز‌گرد را در طول سال خنثي مي‌كند كه از طرفي جنگل‌هاي زاگرس آب شيرين نيمي از فلات ايران و بخش عمده‌اي از نياز كشور به آب شيرين را تأمين مي‌كند، خصوصيتي كه در ساير جنگل‌ها يافت نمي‌شود. پروفسور پرويز كردواني، پدرعلم كوير‌شناسي و چهره ماندگار كشور در رابطه با اهميت درختان زاگرس، مي‌گويد: جنگل‌هاي غرب كشور چون در كوه‌هاي كاستي و آهكي هستند روي آب زيرزميني تأثير دارند، به‌طوري‌كه اگر جنگل‌ها از بين بروند، تمام رودها و سراب و چشمه‌ها اعم از كرخه، كارون، دز و... همه خشك مي‌شوند.
وي در تفسير اين مدعا عنوان مي‌كند كه در ريشه درختان بلوط يك نوع باكتري وجود دارد، به‌طوري‌كه در هر گرم آن ميلياردها باكتري هست كه اين باكتري‌ها كه موجودات زنده هستند و تنفس مي‌كنند اكسيژن هوا را مي‌گيرند و co2 مي‌دهند و اين co2 در ريشه انباشته مي‌شود و با آب بارندگي اسيدكربنيك را ايجاد مي‌كند و اين اسيد به وجود آمده كوه‌هاي آهكي را حل مي‌كند و با نفوذ خود شبكه آبياري درست مي‌كند به همين دليل با نابودي جنگل مي‌توان گفت تمام سراب‌ها و رودها خشك مي‌شوند.
لذا اميد مي‌رود كه مسئولان به ويژه نمايندگان محترم مجلس از قدرت قانونگذاري خود بهره برده و در پي تدوين مجموعه قوانيني باشند كه در عمل بتواند سدي محكم و مانعي نفوذناپذير در مقابل سوء‌استفاده‌هاي ويژه خواران و سوداگراني باشد كه در پي تاراج و چپاول مواهب و منابع ملي و طبيعي كشور هستند.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 137]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن