تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):نشانه هاى مؤمن پنج چيز است: ... و بلند گفتن بسم اللّه  الرحمن الرحيم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819900511




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گداهاي مسلح با حقوق 12 ميليوني در پايتخت!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: گداهاي مسلح با حقوق 12 ميليوني در پايتخت!
برآوردهاي مركز آمار حكايت از آن دارد كه تعداد شهرنشينان تهراني در پايان سال ۹۳ به بيش از 10ميليون نفر رسيد و در همين راستا و بر اساس نتايج يك پژوهش در پايتخت مشخص شد حدود ۵ هزار متكدي در اين شهر گدايي مي‌كنند كه به طور ميانگين روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان درآمد دارند.
نویسنده : محمدرضا هادیلو 


برآوردهاي مركز آمار حكايت از آن دارد كه تعداد شهرنشينان تهراني در پايان سال ۹۳ به بيش از 10ميليون نفر رسيد و در همين راستا و بر اساس نتايج يك پژوهش در پايتخت مشخص شد حدود ۵ هزار متكدي در اين شهر گدايي مي‌كنند كه به طور ميانگين روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان درآمد دارند.
آمار و ارقام چنان در هم تنيده‌اند كه نمي‌توان به راحتي به نتايج درستي رسيد. شايد دليل اصلي اين باشد كه مغز، توان پذيرش برخي ضرب و تقسيم‌ها را ندارد. 5هزار گدا در بين 10 ميليون جمعيت، يعني به ازاي هر 2هزار نفر يك گدا وجود دارد، آن هم در پايتختي كه محل رفت و آمد اكثر مسافران و گردشگران است.

   درآمدهاي 12 ميليوني
نتايج يك پژوهش ميداني در تهران نشان مي‌دهد در حال حاضر و طبق آخرين برآوردها، 5 هزار متكدي در اين شهر حضور دارند كه فقط 10 تا 15 درصد آنها واقعاً نيازمند هستند. اين گداها به طور ميانگين روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان درآمد دارند. البته نكته قابل‌تأمل در اين پژوهش اين است كه برخي از اين گداها به شوكر مسلح هستند كه نشان مي‌دهد براي حفظ پول‌هايي كه در طول روز كسب مي‌كنند برنامه‌هاي زيادي دارند!
هر‌چند در اين پژوهش آمده كه مسئولان و متوليان در تلاش هستند براي 15 درصد گدايي كه واقعاً نيازمند هستند، اشتغالزايي كنند اما نيامده كه با 85 درصد باقيمانده كه احساسات پاك و نوعدوستانه شهروندان را به بازي گرفته و درآمدي بيش از 12ميليون تومان در ماه دارند، چكار خواهند كرد.
به عقيده روانشناسان، با اينكه اكثر مردم مي‌دانند گداها، نيازمندان واقعي نيستند، سعي مي‌كنند از كنار آنها بي‌تفاوت بگذرند اما با اين وجود، هميشه با وجدان‌شان درگير خواهند بود و اين سؤال ذهن‌شان را مشغول مي‌كند كه «اگر اين شخص واقعاً نياز به كمك داشته باشد، آيا كار درستي كردم كه از كنار نيازمندي بي‌تفاوت گذشتم؟»
بار رواني و فشارهايي كه از ابتداي صبح و با ديدن متكديان و به خصوص كودكان نيازمند بر روح و روان شهروندان وارد مي‌شود، آنقدر زياد است كه روانشناسان معتقدند در طولاني مدت احساسات ناخوشايند ناخواسته‌اي را در افراد به وجود مي‌آورد. از بين بردن حس ترحم، بي‌تفاوتي به وضعيت معيشت هموطنان و همنوعان، دروغ پنداشتن هر نوع درخواست كمك از طرف شهروندان و در سطح بالاتر قسي القلب شدن از جمله اين تأثيرات است.

   گدايي با شوكر و چاقو
متأسفانه در پژوهشي كه حتماً نسخه‌اي از آن هم به دست مسئولان امر رسيده، مشخص شده برخي از اين متكديان پيش از اين داراي شغل بوده‌اند و به طمع درآمد بالاتر به تكدي‌گري روي آورده‌اند. البته تغيير شغلي كه بدون داشتن سرمايه، چنان درآمدي را به جيب اين افراد روانه كرده كه امكان ندارد تحت شديدترين فشارها هم اقدام به ترك آن كنند. به همين دليل به حساس‌ترين بخش پژوهش مي‌رسيم كه بسيار هم قابل‌توجه است. جايي كه مي‌گويد «گروهي از متكديان به سلاح‌هايي مانند شوكر و سلاح سرد مسلح هستند.» با اين تفاسير از اين پس اين افراد را ديگر نه به چشم نيازمند كه به چشم يك مهاجم و زورگير بايد ديد.
حال وقتي در خبرها مي‌خوانيم كه «در سال گذشته 5 هزار متكدي در سطح شهر تهران شناسايي شده‌اند»، اين سؤال اذهان را مشغول مي‌كند كه چرا با آنها برخورد نمي‌شود يا براي جمع‌آوري آنها كاري صورت نگرفته است؟
اين شناسايي تا حدي بوده كه مشخص كرده اكثريت جمعيت آنان غيرتهراني بوده و حدود 55 درصد آنها درآمدهاي بالايي دارند. همچنين بالغ بر 30 درصد از اين افراد به صورت شبكه‌اي و فاميلي فعاليت مي‌كنند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 114]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن