تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 27 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):توبه زيباست، ولى از جوان زيباتر .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830448404




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقش اقتصاد فرهنگ در توسعه پایدار/ لزوم توجه به نهادسازی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: استراتژی در صنایع فرهنگی-۲/
نقش اقتصاد فرهنگ در توسعه پایدار/ لزوم توجه به نهادسازی

صنایع فرهنگی


شناسهٔ خبر: 2579804 - سه‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۷
فرهنگ > صنایع فرهنگی

در بخش نخست از این مقاله تحلیلی به تجربه چند کشور در مواجهه با تحولات نوین جهانی و تإثیر استراتژی فرهنگی آن‌ها بر توسعه صنایع فرهنگی اشاره شد؛ در بخش دوم به نقش اقتصاد در این فرآیند اشاره شده است. خبرگزاری مهر- سرویس فرهنک: اقتصاد فرهنگی را عامل اصلی رشد و شکوفایی اقتصادی در دیگر بخش‌ها می‌دانند. علاوه‌بر کشورهای توسعه یافته غرب، امروزه یکی از مظاهر پیشرفت در شهرهای بزرگ شرق مانند دهلی، سئول، پکن، کوالالامپور، سنگاپور و حتی دوبی، ویترین کالاهای فرهنگی آنهاست. استراتژی‌ها و چشم انداز توسعه شهری، در قلمرو فعالیت‌های فرهنگی و عرضه محصولات هنری نمود دارد.اما شهر تهران، به‌عنوان یکی از ۲۰ ابر شهر جهان، هر چند سهم عمده‌ای را در عرصه تولید فرهنگی و هنری در کشور دارد، اما به تناسب نقش و جایگاه ملی و بین‌المللی خود، سهم عمده ای در عرصه اقتصاد فرهنگی در مقایسه با دیگر شهرهای بزرگ جهان ندارد.بررسی‌ها و مطالعات نشان می‌دهد که در ایران سهم استان های مختلف از فرهنگ در اقتصاد تقریباً مشابه است و میانگین آن بین ۵/۴ درصد در سال ۷۹ و ۵/۷ درصد در سال ۸۸ است. بیشترین میزان مشارکت مربوط به استان سیستان و بلوچستان با سهم ۹ درصدی در سال ۷۹ و ۱۴ درصد در سال ۸۸ می باشد و استان خوزستان کمترین سهم را به خود اخصاص داده است یعنی سهم ۱ درصدی در سال ۷۹ و رشد فقط ۵/۱ درصد طی ۱۰ سال و در سال ۸۸ سهم این استان در فرهنگ ۵/۲ درصد محاسبه شده است.به عنوان نمونه‌ای از استراتژی‌های تولید و بازاریابی و در سطح کلان، اتخاذ تصمیمات استراتژیک در بازگشت به مثال باربی و نمونه داخلی دارا و سارا می توان این طور نتیجه گیری کرد که انتخاب ژانر خانوادگی، توسعه تولید از انیمیشن به فیلم بلند با دامنه وسیعتری از مخاطب، ایجاد احساس امنیت، تصویری از حس قابل اعتماد بودن و... فاکتورهایی هستند که سهواً و یا عمداً نه در «عروسک‌های دارا و سارا» و نه در انیمنیشن «شکرستان» مدنظر نبوده‌اند.دیزنی به تقابل فرهنگی برنخواسته در حالی که «سارا و دارا» با هدف تنگ کردن عرصه بر «باربی» ها پای به میدان گذاشتند. «باربی» با استراتژی نفوذ در بازار کشورهای مسلمان، هیبتی شبیه زنان محجبه را به خود می گیرد ولی «دارا و سارا» به قومیت های داخلی می پردازند و لباس های محلی بر تن می‌کنند.
باربی 1
هوشمندی تجاری یعنی ایجاد تنوع هدفمند برای پولسازی متمرکز بر اشتراکات و نه افتراقات. در حالی که «باربی» و چنانکه در ادامه ذکر شده «دیزنی» به جامعه جهانی نظاره می‌کنند، «دارا و سارا» نه تنها به جامعه مسلمانان جهان توجه ندارند، بلکه بر تفاوت های داخل یک کشور تمرکز دارند.رعایت توازن در بخش‌های مختلف لازمه توسعه همه جانبه کشور است و توسعه همه جانبه کشور تنها با برنامه‌ریزی‌های کلان ملی و سپس پایش و اصلاح فرایندهای اجرایی ممکن می باشد. با نگاه به تمدن و داشته های فرهنگی و توجه به گفتمان اصیل انقلاب اسلامی، این طور به نظر می‌رسد که مقوله فناوری فرهنگی از سایر بخش های فناوری‌های نرم متفاوت بوده و در ترازی به مراتب بالاتر از برخی مقولات محوری توسعه قرار دارد. نقش مدیریت استراتژیک در برجسته سازی و همگرا کردن استعدادهای نرم و سخت ملی برای توسعه همه جانبه کشور حول محور صنایع خلاق و صنایع فرهنگی غیرقابل انکار است. چرا که فناوري فرهنگی:اولاً ذیل فناوری های نرم دسته بندی می شود،
ثانیاً در عصر رقابت هاي فرهنگي، بيش ترين مزيت رقابتي را براي كشور به بار آورد،
ثالثاً دارای بيش ترين تجانس و سازگاري را با اسناد بالادستی توسعه همه جانبه کشور است.اهمیت نهادسازی در توسعهبرخلاف ادعاها، چیدمان ساختاری کنونی دولت به اندازه ای اجرایی است که امکان نظارت و حمایت وجود ندارد. در مقابل؛ اعمال محدودیت ها و مشکلاتی که فراروی ساختارهای ارائه خدمات و زیربناهای تولید کالاهای فرهنگی وجود دارند، عمدتاً متوجه به مقابله با تهاجم فرهنگی و رفتارهای استکباری و دشمنی کشورهای دیگر است. در حالی که نتایج به دست آمده در اغلب موارد بازی کردن در زمین آنها بوده است.علاوه بر اینکه در غرب بر بازتولید المان های فولکلور و فرهنگی اهتمام ویژه دارند، ابایی ندارند که از سایر ملل و فرهنگ‌ها نیز بهره برداری مطلوب خود را بکنند. «اوشین» نمونه موفقی از همین دست است که با اعمال تغییرات گسترده در ترجمه قصه و تدوین، محصول مورد اقبال خانواده‌های ایرانی را در سال های فقر تولید را عرضه کرد.اما در سالیان اخیر و با مرتفع شدن محرومیت‌های مادی و فنی، استفاده از داستان‌های کره‌ای که از اولویت بالایی نسبت به سریال‌های مشابه تولید شده در کشورهای عربی و یا ترکیه برخوردار نیستند نقدهای زیادی را از ظرف صاحب نظران و اهل خبره به همراه داشته است. به عبارت دیگر اگر استفاده از محتوای غیر ایرانی مطلوب نیست، استفاده از دانش فنی غیرایرانی حداقل ممکن است. مانند آنچه که فارغ از ارزش گذاری؛ در تهیه جلوه های ویژه و موسیقی فیلم سینمایی «ملک سلیمان» تجربه شد.
ملک سلیمان
در سمت مقابل باید پاسخ قانع کننده ای برای این سئوال پیدا کرد که چرا کمپانی معظم دیزنی و امثال دیزنی جایی برای استفاده از ادبیات فولکلور ایرانی اختصاص نداده اند؟ آیا ما عرضه کرده ایم و آنها پس زده اند؟ مگر نه این است که سیاست های فرهنگی غرب متهم به تأثیرپذیری از مکاتب مادی می شود، پس چگونه است که بر ظرفیت های پولساز محتوای کشور ما چشم فرو بسته!؟ قطعاً بخش زیادی از ادبیات و فرهنگ ایران ارتباط مستقیم با اسلام نداشته و حداقل از منظر و در لایه انسانی بر سجایای اخلاقی و کرامت بشری صحه می گذارد.پس اسلام هراسی و اسلام ستیزی غرب، پاسخ مقبولی برای این اشکال نخواهد بود. دست آخر اینکه با توسعه زیرساخت‌ها و افزایش امکانات ارتباطی در داخل کشور، برای تأمین محتوای مشتری پسند چه تمهیداتی اندیشیده‌ایم؟ آیا بری تقاضاهای رو به فزونی متأثر از تغییرات ناشی از حرکت پارادایم ارتباط محور به سمت پارادایم محتوامحور آمادگی داریم؟بنابراین تغییر این ساختارها باید با این ملاحظات و بر مبنای نیازهای روز (فی‌المثل رسانه‌های نوین جمعی و فردی مانند اینترنت و تلفن‌های هوشمند) همسو با آرمان‌ها، چشم‌انداز و سیاست های کلان حاکمیتی باشد. ساختارهای جدید به شرطی توسعه یافته خواهند بود که بتوانند موجب افزایش هرچه بیشتر تعامل، رقابت، اشتغال، کیفیت باشند.تغییر ساختار مطلب جدیدی نیست. تغییر پارادایم رسانه، فرهنگ، اقتصاد و به تبع آنها تغییر پارادایم های فردی و اجتماعی در پروسه جهانی سازی اجتناب‌ناپذیر است. کشورهای توسعه یافته از سالها پیش برای همگام کردن فرهنگ و سرمایه اجتماعی خود با رشد تکنولوژی دست به کار شده اند. بنابراین بررسی اقدامات، تجربیات کسب شده، مطالعه داستان موفقیت ها و شکست ها و نیز آگاهی یافتن از نحوه تصمیم‌گیری های کلان و سیستماتیک آنها برای مدیران ارشد کشور ضروری است. تنها به عنوان یک نمونه از این اقدامات، به سند بالادستی اتحادیه اروپا اشاره می کنیم. در سند نقشه اقدام اتحادیه اروپا در حوزه فرهنگ (۲۰۱۱-۲۰۱۴)  ۴ مرحله زیر تصریح شده است:
جدول صنایع فرهنگی
این نقشه اقدام توسط گروه فرهنگی مشاوران آزاد اتحادیه اروپا - OMC- European Union Open Method of Coordination Expert Group on Cultural and Creative Industries  تدوین شده است. نگاهی به آمار مربوط به سال ۲۰۰۷ از سهم صنایع خلاق و فرهنگی در GDP ملی کشورهای عضو اتحادیه اروپا مؤید این مطلب است که «ظرفیت سازی» بر مبنای پتانسل های موجود اقتصاد فرهنگ کشورهای اروپایی یکی از استراتژی های اصلی در تسهیم منابع و تعیین اولویت های استراتژیک کشورها ست:
جدول صنایع فرهنگی
سهم صنایع فرهنگی و خلاق در اقتصاد آلمان با GDP بالغ بر ۳۳۲۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۷، افزون از ۸۳ میلیارد دلار بوده که با فرض ثابت بودن سهم ۲.۵ درصدی صنایع فرهنگی، به ۸۵ میلیارد دلار (معادل ۲۱۷ هزار میلیارد تومن) در سال ۲۰۱۲ رسیده است.در مقام مقایسه؛ این مبلغ بیش از ۹ برابر درآمدهای اختصاصی وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور است که در حدود بیست و سه  هزار میلیارد تومان تعیین و به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.رهنمودهای رهبر معظم انقلاب نشان دهنده سیاست های کلان حاکمیت و توجه آن به صنایع خلاق و صنایع فرهنگی است. چنانکه در پیام نوروزی سال ۹۳ با تأکید بر ضرورت استفاده از تجربه ها و عبرتهای گذشته در تصمیم گیری های آینده تصریح فرمودند "در سال گذشته حماسه اقتصادی به شکل مورد انتظار محقق نشد که لازم است این حماسه در سال جدید به وجود آید. " همچنین برخی از عباراتی که حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار رئیس و اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی در تاریخ ۱۳۹۲/۰۹/۱۹ مطرح نمودند علاوه بر توجه به حوزه فرهنگ، اشارات ظریفی به توسعه و اقتصاد دارند:فرهنگ و ارزش های فرهنگی، هویت و روح یک ملت است؛ و فرهنگ، حاشیه و ذیل اقتصاد و سیاست نیست بلکه اقتصاد و سیاست حاشیه و ذیل فرهنگ هستند.
برنامه ریزی برای فعالیت های فرهنگی، ضروری است.
رصد و شناخت دقیق پدیده های نوظهور تهاجم فرهنگی را قبل از ورود به ایران ضروری است و دیر فهمیدن و دیر جنبیدن مشکل آفرین است، باید به موقع و حکیمانه برخورد کرد.
تولید کتاب، ترجمه کتاب های مفید، تولید فیلم های سینمایی جذاب با تکیه بر ظرفیت های بالای ساخت فیلم، تولید بازی های رایانه ای مفید، ترویج بازی های پر تحرک و تولید اسباب بازی های معنا دار و جذاب به عنوان مصادیقی از مواضع تهاجمی است که باید در برخی موارد اتخاذ شوند اما به هر حال در هر شرایط باید حکیمانه و با فکر عمل کرد.
گاه باید از نفوذ پدیده ها، کاملا جلوگیری کرد اما برخی پدیده ها را میتوان پذیرفت و یا اصلاح کرد. در بحث تهاجم فرهنگی، انفعال و موضع دفاعیِ صرف در مقابل فرهنگ مهاجم، بدترین و خسارت بار ترین نوع برخورد است. واقعیتی به نام «ما می توانیم» در روح جوانان کشور موج می زند، این امواج نشاط آفرین را تقویت کنید تا به یاری پروردگار رسیدن کشور به قله های علمی و مرجع شدن علمی ایران و برپایی تمدن نوین اسلامی، تحقق یابد.برخی محورها با نصب العین قراردادن پارامترهای فرهنگی و مؤلفه های اقتصادی برای اتخاذ تصمیم های استراتژیک و بدون ورود به جزئیات و با هدف ارائه پیشنهاد کلی، عبارتند از:تعریف و جایگاه نظارت در تعالیم فردی و اجتماعی منبعث از اسلام، قرآن و سیره نبوی
آسیب شناسی و عارضه یابی نظام نظارتی کنونی حوزه صنایع فرهنگی مانند سینما، موسیقی، تئاتر، مطبوعات و رسانه های نوین
مطالعه تجربه کشور کانادا در ارتباط با نظارت محتوایی بر اینترنت به عنوان بستر فراگیر فناوری فرهنگی
مطالعه آثار رسانه های نوین بر رفتارهای فرد در جامعه و تعیین شاخص های رشد فرهنگ در پارادایم اقتصاد فرهنگی
مطالعه موردی وضعیت صنایع خلاق و صنایع فرهنگی در یکی از کشور اسلامی  (لبنان یا ترکیه)
مطالعه موردی وضعیت صنایع خلاق و صنایع فرهنگی در یکی از کشورهای شرقی (کره جنوبی یا هند)
مطالعه موردی وضعیت صنایع خلاق و صنایع فرهنگی در یکی از کشورهای غربی (فرانسه یا کانادا)
بازدارنده ها و مشوق های اقتصادی در تنظیم ساختارهای نظارتی بر صنایع خلاق و صنایع فرهنگی
نقش غنی سازی محتوا در بازدارندگی از انحراف و تهاجم فرهنگی و تقویت اقتصاد فرهنگیمنابع:خلاصه كتاب الكترونيكي برنامه ريزي فرهنگي – مرکز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام
پرویز درگی – استاد بازاریابی و برندینگ - مصاحبه مجله پنجره خلاقیت - اردیبهشت ماه ۱۳۹۱
گزارش های منتشر شده صندوق بین المللی پول
وب سایت رسمی - دکتر محسن رضایی- دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام
«فناوري هاي قدرت در جنگ نرم» - سید جلال دهقانی فیروزآبادي - استاد روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی
Creative Industries, a Strategy for ۲۱st Century Australia
Private Investment in Culture; Ch.III: The value of the creative industries & culture in UK & EU
EUROPEAN AGENDA FOR CULTURE WORK PLAN FOR CULTURE ۲۰۱۱-۲۰۱۴
یادداشت محمد رضوان مدني با عنوان آشنايي با فن آوري نرم
یادداشت محمد جلال با عنوان فناوری نرم در خدمت برنامه‌ریزینویسنده: محمدرضا اسمعیلی









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 65]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن