محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827128604
قصه، گمشدهی دیرینهی سینمای ایران!/ سینمای بدون قصه سینما نیست
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: بررسی قصه در سینمای ایران؛
قصه، گمشدهی دیرینهی سینمای ایران!/ سینمای بدون قصه سینما نیست
با توجه به کاهش تعداد مخاطبان سینما و به دنبال بررسی دلایل آن با مسئله به نام «قصه» مواجه شدیم که گمشدهی دیرینهی سینمای ایران به حساب میآید
گروه فرهنگی اشگاه خبرنگاران- سحر قناعتی، کم شدن مخاطبان سینما حقیقت انکار ناپذیری است که یک خطر جدی برای ادامهی کار این عرصه به حساب میآید روشن است که هیچاتفاقی بدون دلیل نیست و برای نجات سینما از این منجلاب باید آسیبشناسی جدی صورت بگیرد.
یکی از عواملی که سبب جذب مخاطب به سینما میشود قصهی داشتن فیلمها است. متاسفانه در چند سال اخیر فیلمهای سینمایی از حالت روایی بودن بیرون آمدهاند و در بهترین حالت یک قصه 15 دقیقهای را در 90 دقیقه به تصویر میکشند که همین موضوع سبب کشش و طولانی شدن فیلمها و به دنبال آن دلزدگی مخاطب میشود.
اگر نگاهی به سیوسومین دوره جشنواره فیلم فجر که چشماندازی از سینما سال 94 است، بیاندازیم خواهیم دید کمتر از تعداد انگشتان یک دست فیلم قصهدار داشتیم که اتفاقاً همان فیلمها هم نظر مخاطبان را به خود جلب کردند.
اگر به تاریخ کشور خود نگاه کنیم خواهیم دید که ایرانیان از کودکی با قصه انس گرفتهاند و اگر به لحاظ روانشناسی هم بررسی کنیم فیلمهای صاحب قصه با تاثیرگذاری بر نوستالژی افراد سبب جذب آنها به فیلمهای سینمایی میشوند.
مدتی در بین کارگردانان صاحب سبک، فیلمهای ضد قصه مد شده بود و پس از مدتی با شکست رو به رو شد شاید دلیل حال و روز بد این روزهای قصه در سینما وضعیت بد فیلمنامهها و صاحبان آنها باشد که توسط وزارت ارشاد و سازمان سینمایی باید سامان داده شود در کل وجود قهرمان در بطن قصه نکتهی فراموش شدهی این روزهای سینما است که اتفاقاً کمک شایانی هم به بهبود وضعیت این عرصه میکند.
کارگردانی که مشتاق به روایت قصه در فیلمهای خود هستند میتواند با پرداخت صحیح شخصیتها و ایجاد کشش مناسب در قصه انقلابی در سینما به پا کنند و استقبال مردم از فیلمهایی چون «شهر موشها2» و «در دنیای تو ساعت چند است» میتواند گواه این موضوع باشد.
فیلمهایی که قصهی محکمی داشته باشند فروش مطلوبی خواهند داشت
عبدالله باکیده تهیهکننده و کارگردان سینما در خصوص قصه محور بودن فیلمهای سینمایی گفت: اصولاً سینمایی که بعد اقتصادیاش توجه ویژه دارد باید به سمت قصه نگاری برود زیرا تماشاچی برای رفتن به سالنهای سینما نیاز به قصه دارد و این موضوع رمز موفقیت سینما در مقابل تماشاچی است.
وی در ادامه افزود: قصه اساس یک فیلم سینمایی خوب است و سینمای ایران پر از فیلمهایی است که در قصه پردازی موفق بودند اما باید بگویم که پرداخت درست یک قصه و شخصیت پردازی به همان اندازه وجود قصه مهم است.
این کارگردان اظهار داشت: در سینمای ایران هر کدام از فیلمها به نوعی قصه دارند گاهی دیده میشود که آن قصه پر شاخ و برگ نیست اما در بطن فیلم وجود آن دیده میشود. در گذشته فیلمسازان بسیار به ساخت فیلمهای قصه محور میپرداختند و امروزه فیلم سینمایی «خط ویژه» مصطفی کیایی نمونه بارز یک فیلم قصه محور است که مخاطب را لحظه به لحظه با خود همراه میکند. کیایی به خوبی از پس پرداخت این فیلم بر آمده و شخصیت پردازیها به طور درست صورت گرفته است.
باکیده در پایان گفت: اگر دقت کنید فیلمهای سینمایی هم که امسال فروش خوبی داشتند صاحب قصههای جذاب بودند و کارگردانان و نویسندگان ما برای جذب تماشاگر به سینما باید عنصر قصه در فیلمها را پرروش دهند.
اهمیت ندادن به فیلمنامهنویسان عامل ضعف قصه از سینما شد
همچنین سامان سالور کارگردان سینما با اشاره به وضعیت قصه در سینما گفت: در حال حاضر تعداد کمی از فیلم های سینمایی قصه مدار است و بیشتر فیلمها با اتکا به یک طرح ساخته میشود.
وی در ادامه افزود: دلیل عمدهی کمرنگ شدن قصه در سینمای ما اهمیت ندادن به بخش نویسندگی است که به دستمزد تمام عوامل یک فیلم نگاه کنیم خواهیم دید که دستمزد یک بازیگر چندین برابر نویسنده است و در حال حاضر نویسندگان مظلومترین افراد سینما هستند.
کارگردان فیلم سینمایی «تمشک» خاطر نشان کرد: فیلمنامهنویسان خوب میتوانند با گذاشتن کلاسهایی در خانه سینما این عرصه را پرورش دهند. چند وقتی است که فیلمنامهها ضعیف شدند و یک سوژهی جدید و جذاب نمیبینید. فیلمنامهنویسان هم وقتی میبینند فیلمی موفق میشود از آن کپی برداری میکنند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم با توجه بیشتر به مقوله فیلمنامهنویسی وضعیت قصه در سینمای ما بهبود یابد.
سینمای بدون قصه سینما نیست
حسین فرحبخش تهیه کننده سینما در خصوص وضعیت قصه داشتن فیلمهای سینمایی گفت: کسانی که از سال 62 به بعد مسئولیت سینما را به عهده گرفتند اعتقادی به وجود قصه در سینما نداشتند. حتی سالهای 65-66 فیلمهایی که قصهوار بودند را درجه کیفی «ج» میداند تا عبرتی شود برای کارگردان که دیگر به سمت قصه نروند.
وی در ادامه افزود: متاسفانه مسئولان کاری میکردند که صنعت سینمای ایران از قصهدار بدون فاصله بگیرد و این مسیر مانند ریل قطاری شد که همه مسئولین بعدی روی آن حرکت کردند حتی وقتی میخواستیم پروانه ساخت بگیریم فیلمهای صاحب قصه را مبتذل میدانستند و پروانه نمیدادند.
کارگردان فیلم «مستانه» اظهار داشت: در سیوسومین دوره جشنواره فجر تنها 2 یا 3 فیلم دارای قصه بودند که آمار تاسف برانگیزی است سینمای بدون قصه متروک است و اصلاً نمیشود نام سینما را بر آن گذاشت مردم وقتشان را از سر راه نیاوردهاند که برای دیدن اراجیف به سینما بیایند.
وی ادامه داد: این روزها کارگردانان نام سینمای روایی را بر آثار خود میگذارند در صورتی که سینمای روایی بدون قصه بیمعنا است. سینمای ایران فاقد قصه است به همین خاطر جشنوارههای خارجی به فیلمهای ما جایزه میدهند، آنها فقط بر اساس قصه فیلم میسازند و با دیدن فیلمهای بدون قصه ما متعجب شده و به آنها جایزه میدهند.
فرحبخش در پایان خاطرنشان کرد: به دلیل قصه نداشتن فیلم ها و عدم استقبال مخاطبان از این سینما دیگر بخش خصوصی حاضر به سرمایهگذاری روی فیلمها نمیشود و وضعیت سینما از حال حاضر هم برتر میشود.
در حال دور شدن از سینمای قصهگو هستیم
راما قویدل کارگردان سینما در خصوص قصه محور بودن فیلمهای سینمایی گفت: در حقیقت سینمای ما در حال دور شدن از وضعیت قصه محوری است. مردم ما به سبب ایرانی بودن و آمیخته شدن روح ایرانیان با قصه با سینمای قصهگو ارتباط بیشتر و بهتری برقرار میکنند و دور شدن سینمای ما از این موضوع سبب افت شدید آن میشود.
وی در ادامه افزود: فیلمنامه مهمترین عامل در شکل گیری یک فیلم سینمایی است و معضل همیشگی سینمای ما نیز به حساب میآید اگر فیلمنامهنویسان ما توجه بیشتری به وجود قصه فیلمنامههای خود میکردند وضعیت سینما بهتر از حال حاضر میشد فیلمنامهنیوس فیلمنامه را میدهد مسئولیت قصهگویی را دارد اما روایت درست آن وظیفهی کارگردان است.
قویدل در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم همهی ما به اصالت خود که فرهنگ قصهگویی است برگردیم و وضعیت فیلمهایمان بهبود یابد.
انتهای پیام/
اخبار مرتبط
اکران فیلم سینمایی «چاقی» به بعد از فطر موکول شد
موافقت با عرضه 3 فیلم برای شبکه نمايش خانگی
از خداحافظی بازیگر پیشکسوت تا نتیجه دیدار سینماگران با رییس رسانه ملی
«هاری» در ایوان شمس رونمایی شد + تصاویر
بزرگداشتی برای علی حاتمی در جشنواره دانشجویی/ گلایه دبیر جشنواره از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی
«آمین خواهیم گفت» پروانه نمایش گرفت
فیلمنامه «تهران من» بازنویسی شد
مخالفان و موافقان «خانه دختر» چه میگویند؟
بازیگر محبوب آبادانی سینمای ایران
بازگشت ستارهی دههی هفتاد به سینما با "سایههای موازی"
سخنرانی دکتر بنیانیان در محفل سینما انقلاب
فاضلی: «مستانه» فیلمی ضد دین است/ فرح بخش: برداشت فاضلی متحجرانه است
۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 127]
صفحات پیشنهادی
سلحشور: سینمای ما عموماً سینمای قصههای غیرواقعی است
مراسم بزرگداشت فرجالله سلحشور سلحشور سینمای ما عموماً سینمای قصههای غیرواقعی است تاریخ انتشار چهارشنبه 6 خرداد 1394 ساعت 10 51 | شماره خبر 1958106872797418671 تعداد بازدید 0 پ پ مراسم بزرگداشت فرجالله سلحشور امروز برگزار شد او در این مراسم گفت تفاوت قصههای واقعی و غیرکشور بدون سینمای مستند مثل خانواده بدون آلبوم عکس است
انتشار شماره جدید فصلنامه سینما حقیقت کشور بدون سینمای مستند مثل خانواده بدون آلبوم عکس است شناسهٔ خبر 2768229 - یکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۲۸ هنر > سینمای ایران شماره جدید نشریه سینماحقیقت با پرونده ای درباره اینترنت و سینمای مستند و همچنین بررسی زندگی و آثار پاتریشیو گاپس از یک تأخیر ۱۹ ساله بدون حضور «ویل اسمیت» پروژه سینمایی «روز استقلال ۲» در نیو مکزیکو ج
پس از یک تأخیر ۱۹ ساله بدون حضور ویل اسمیتپروژه سینمایی روز استقلال ۲ در نیو مکزیکو جلوی دوربین رفتقسمت دوم از فیلم علمی تخیلی روز استقلال در نیو مکزیکو جلوی دوربین رفت به گزارش خبرنگار سینمایی فارس قسمت دوم از فیلم سینمایی «روز استقلال» 19 سال پس از ساخت قسمت اول اسرافراز: از پخش تیزرهای فیلمهای سینمایی حمایت میکنیم
نشست صمیمانه رئیس رسانه ملی و برخی از عوامل سینما سرافراز از پخش تیزرهای فیلمهای سینمایی حمایت میکنیم تاریخ انتشار چهارشنبه 6 خرداد 1394 ساعت 18 34 | شماره خبر 1958493028009810269 تعداد بازدید 0 پ پ برخی از اعضای جامعه صنفی تهیهکنندگان سینما در دیداری صمیمانه بارئیس رسانانتشار دفترچه سیاستهای سینمایی امسال
شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴ ۴۲ دفترچه رویکردها راهبردها و سیاستهای سازمان سینمایی در سال 94 منتشر شد به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی رویکردها راهبردها و سیاستهای سازمان سینمایی در قالب 8 فصل و در قالب دفترچهای مدون شد در این دفترچه به ترتیب سیاستهای سازماپروانه نمایش ۳ فیلم سینمایی صادر شد
پروانه نمایش ۳ فیلم سینمایی صادر شد شناسهٔ خبر 2761651 - چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۰۵ هنر > سینمای ایران شورای پروانه نمایش برای سه اثر سینمایی مجوز نمایش صادر کرد به گزارش خبرگزاری مهر شورای صدور پروانه نمایش فیلم های سینمایی در جلسه ۴ خرداد خود که با حضور اکثریت اعضا برگگریم سنگین بازیگران در سینمای جهان
گریم سنگین بازیگران در سینمای جهان اجرای گریم سنگین روی چهره بازیگران در سینمای جهان جز در فیلم های تاریخی و فانتزی نیازمند توجیه دراماتیک است یعنی یا بازیگر آن قدر مهم تاثیرگذار و کاربلد است که نتیجه حضورش بهترشدن کیفیت نهایی اثر می شود مجله همشهری جوان اجرای گریم سنگین روی۷۰ تا ۸۰ سالن سینمایی در قالب مجتمع فرهنگی تجاری ساخته میشود
رییس سازمان سینمایی ۷۰ تا ۸۰ سالن سینمایی در قالب مجتمع فرهنگی تجاری ساخته میشود شناسهٔ خبر 2758135 - شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴ ۱۲ هنر > سینمای ایران به گفته رییس سازمان سینمایی مقرر شده نزدیک به ۷۰ تا ۸۰ سالن سینمایی در قالب مجتمع فرهنگی تجاری ساخته شود به گزارش خبرگزاری مهافتتاح طرح ملی «سینمای روشن» در استان اصفهان
افتتاح طرح ملی سینمای روشن در استان اصفهان شناسهٔ خبر 2769133 - شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶ ۱۹ هنر > سینمای ایران طرح ملی سینمای روشن اکران در شهرهای بدون سینما در شهرستان فلاورجان استان اصفهان اجرایی میشود به گزارش خبرگزاری مهر ستاد اکرانهای جنبی سینمای ایران با مشارکت اانتظار آخرالزمانی كه در سینمای هالیوود عرضه میشود/ بیشترین درصد فروش فیلمهای هالیوودی چه موضوعي دارد؟
درگفتگوی خبرنگار باشگاه خبرنگاران با یک کارشناس مهدویت مطرح شد انتظار آخرالزمانی كه در سینمای هالیوود عرضه میشود بیشترین درصد فروش فیلمهای هالیوودی چه موضوعي دارد بحث مهدویت ستیزی در سینمای هالیوود تقریباً از سال 2000 میلادی به بعد خیلی شدت گرفت به این ترتیب که باور انتظار رانصراف نیکی کریمی از بازی در یک فیلم سینمایی
انصراف نیکی کریمی از بازی در یک فیلم سینمایی نیکی کریمی از حضور در فیلم سینمایی عادت نمیکنیم انصراف داد به تازگی خبرهایی درباره ساخت یک فیلم سینمایی با نام عادت نمیکنیم به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان با بازی نیکی کریمی منتشر شده است که این بازیگر سینما انصراف خود از بازیبا اکران فیلم «من دیگو مارادونا هستم» طرح ملی سینمای روشن افتتاح میشود
با اکران فیلم من دیگو مارادونا هستمطرح ملی سینمای روشن افتتاح میشودستاد اکرانهای جنبی سینمای ایران با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان افتتاحیه طرح ملی سینمای روشن اکران در شهرهای بدون سینما را در شهرستان فلاورجان استان اصفهان برگزار میکند به گزارش خبرگزاری فسیاست های سازمان سینمایی در سال 94 منتشر شد
سیاست های سازمان سینمایی در سال 94 منتشر شد دفترچه رویکردها راهبردها و سیاست های سازمان سینمایی در سال 94 منتشر شد به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی رویکردها راهبردها و سیاست های سازمان سینمایی در قالب 8 فصل و در قالب دفترچه ای مدون شدچند کتاب سینمایی و روایت تصویری شعرهای کیارستمی
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۱ شش کتاب سینمایی به همراه روایتی تصویری از شعرهای عباس کیارستمی منتشر شده است به گزارش خبرنگار کتاب ایسنا بیضایی از نگاهی دیگر بررسی چهار اثر سینمایی بهرام بیضایی نوشته دکتر سهیلا نجم و انیماتیک شناخت کارکرد استوریبرد متحرک پیشنمایش در تفیلـمهای سینمایی و تلویزیونی شبکههای سیما درتعطیلات آخر هفته از دست ندهید
فیلـمهای سینمایی و تلویزیونی شبکههای سیما درتعطیلات آخر هفته از دست ندهید سیما فیلم های سینمایی و تلویزیونی و انیمیشن های متفاوتی را پنجشنبه و جمعه 7 و 8خرداد ماه از شبکه های سیما برای مخاطبان در نظر گفته است به گزارش خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمو«هنر و تجربه» با اکران فیلم خارجی به بدنه سینمای ایران چه کمکی میکند؟ سیاست یک بام و دوهو سازمان سی
هنر و تجربه با اکران فیلم خارجی به بدنه سینمای ایران چه کمکی میکند سیاست یک بام و دوهو سازمان سینمایی در حوزه اکران وقتی فیلم خارجی فقط برای هنر و تجربه جایز است در طی مدت اخیر چندین فیلم خارجی روی پرده سینماهای گروهی رفته است که اساس شکلگیری آن حمایت از برخی فیلمهای سینماییفیلم سینمایی «پول کثیف» را میسازم
مجتبی راعی به مهر گفت فیلم سینمایی پول کثیف را میسازم شناسهٔ خبر 2766677 - شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۷ هنر > سینمای ایران مجتبی راعی در حال حاضر فیلمنامه پول کثیف را مینویسد مجتبی راعی فیلمنامهنویس و کارگردان سینما و تلویزیون درباره تازهترین کارهایش به خبرنگار مهر گف-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها