تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خدايا روزى كن مرا محبّت خودت و محبّت دوستدارانت را و محبّت آنچه مرا به تو نزديك مى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797626390




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پيوست فناوري به واردات صحيح کمک مي کند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۵ خرداد ۱۳۹۴ (۹:۲۲ق.ظ)
معاون سياستگذاري معاونت علمي در گفت و گو با موج؛ پيوست فناوري به واردات صحيح کمک مي کند موج-معاونت سياستگذاري و ارزيابي راهبردي معاونت علمي و فناوري اظهارکرد: علم و اقتصاد به تنهايي تاثير گذار نيستند؛ آن ها در کنار يکديگر معنا پيدا مي کنند.
معاونت سياست گذاري يک سازمان در آينده سازمان نقش بسيار تعيين کننده اي را دارد؛ زماني که اين سازمان معاونت علمي و فناوري کشور باشد، معاونتي که بار علمي کشور را به دوش مي کشد، سياست گذاري براي اين سازمان امري حياتي و ضروري است که همان طور که با سياست مناسب جايگاه علمي کشور را ارتقا مي بخشد تنها با يک سياست اشتباه نيز مي تواند پايه علمي کشور را سست کند تا جايي که کشور در زمينه علمي سال هاي سال از دنياي علم و فناوري فاصله بگيرد.
در همين زمينه خبرنگار موج گفت و گويي کوتاه با مهدي الياسي، معاون سياستگذاري و ارزيابي راهبردي معاونت علمي و فناوري کشور انجام داده که به شرح زير است.

اولويت سياست‌گذاري معاونت علمي و فناوري چيست؟
در معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري بنا داريم تا سهم اقتصاد دانش‌بنيان را افزايش دهيم و با توسعه آن بتوانيم به رشد کشور بي افزاييم؛ زيرا محور اصلي ما هم در معاونت علمي و فناوري همين اقتصاد دانش‌بنيان است؛ که در اصل اقتصاد دانش‌بنيان همان به تجاري رسيدن محصولات و فناوري‌هاي موجود توسط شرکت‌هاي دانش‌بنيان است؛ که اين فعاليت‌هاي مربوط به اين حوزه در مسير اصلي قرار دارد؛ و در کنار اين مورد چند سياست جديد هم وجود دارد که در تکامل سياست‌هاي قبلي اين معاونت است.

سياست‌هاي جديدي در معاونت هم وجود دارد؟
سياست‌هاي جديد معاونت، فعاليت بر روي عناصر اصلي اقتصادي است که مهم‌ترين آن ورود شرکت‌هاي بزرگ به عرصه اقتصادي و حوزه دانش بينان کشور است که اين مطلب به‌صورت متوالي مورد تأکيد مقام معظم رهبري نيز قرارگرفته بودند و ما هم در معاونت به‌صورت عميق و ريشه‌اي موردبررسي قرار مي‌دهيم. اين در حالي است که در کشور بالغ‌بر 1500 شرکت دانش‌بنيان وجود دارد که به‌جز شرکت‌هاي بزرگ صنعتي عمده اين شرکت‌ها شرکت‌هاي نوپا هستند.

ورود شرکت‌هاي بزرگ به حوزه دانش‌بنيان چه تأثيري دارد؟
اگر بار اصلي اقتصاد بر دوش شرکت‌هاي بزرگ صنعتي باشد شاهد شکوفايي اقتصاد خواهيم بود و ما هم در تلاشيم که بتوانيم اين شرکت‌هاي بزرگ را به حوزه دانش‌بنيان وارد کنيم؛زيرا اين شرکت‌ها مي‌توانند حوزه دانش‌بنيان را دچار تحولي عظيم کنند.

نظام مالي کشور چطور؟
واردکردن نظام مالي کشور به حوزه دانش‌بنيان که شامل بانک‌هاي معتبر، بهابازار و مؤسسات مالي و اعتباري مي‌شود. اين معاونت در تلاش است تا با حمايتي که از اين نظام‌هاي مالي انجام مي‌دهيم آن‌ها را براي شرکت در سرمايه‌گذاري‌هاي ريسک‌پذير تشويق کنيم؛ زيرا ورود بخش مالي به دانش‌بنيان مي‌تواند تأثير به سزايي داشته باشد.

در ارتباط با توليدات داخلي چه برنامه‌اي داريد؟
تلاش ما براي کنترل و جهت‌دهي تقاضاي توليدات داخلي به نفع اقتصاد دانش‌بنيان است که مقام معظم رهبري در اين مورد توصيه‌هاي بسياري به بخش صنعت کشور داشته‌اند؛ زيرا با به حداکثر رسيدن توليدات داخلي، سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي و واردات بزرگ ما به سمت حمايت از زنجيره‌هاي داخل کشور خواهد رفت.

براي تحقق اين امر چه اقدامي انجام داده‌ايد؟
اجراي طرح پيوست فناوري يکي از اقداماتي است که مي‌تواند به اين مقوله کمک کند و بر اساس اين طرح، اختصاص بخشي از اعتبارات طرح‌هاي توسعه‌اي بزرگ کشور به انتقال و يادگيري فناوري و الزامات مديريت اين طرح با تدوين پيوست فرهنگي و مستندسازي فناوري‌هاي انتقالي با محوريت واحد تحقيقات و توسعه و همچنين ايجاد بانک اطلاعات اين فناوري‌ها مورد تأکيد قرارگرفته است.

ديپلماسي فناوري چه جايگاهي در اين معاونت دارد؟
در حال حاضر ازنظر سياسي در منطقه و جهان در جايگاه بسيار حساسي قرار داريم و در معاونت علمي و فناوري يک جنبه از فعاليت‌هاي ديپلماسي فناوري، گسترش تبادلات بين‌المللي است؛ که اميدواريم با توافقات کلي هسته‌اي اين تبادلات هرچه گسترده‌تر شکل بگيرد البته ناگفته نماند که پيشرفت درزمينهٔ علمي، سطح بي‌اعتمادي و خصومت طرفين نسبت به يکديگر را کاهش مي‌دهد و موجب مي‌شود روابط کارآمدتري بين دو طرف برقرار شود.

نگراني از اين گسترش روابط در زمينهٔ صنعت نداريد؟
توافقات بين‌المللي به خاطر گسترش و تسهيل صادرات يک فرصت به‌حساب مي‌آيد و از طرفي ديگر هم با گسترش واردات ممکن است خطرپذير باشد. اين توافقات مانند تيغ دولبه است که اگر خوب مديريت شود تبديل به فرصت مي‌شود و شرکت‌هاي داخلي و ظرفيت‌هاي موجود به خدمت صادرات قرار مي‌گيرند؛ اما براي جلوگيري از تأثير واردات بر بازار داخلي بايد از پيوست فناوري استفاده کرد تا روابط خارجي و بين‌المللي به‌عنوان مشوق مورداستفاده قرار بگيرد.

دلايل موفقيت کشورهاي منطقه در حوزه دانش‌بنيان چيست؟
يکي از دلايل موفقيت اين کشورها گسترش روابط بين‌الملل است که آن‌ها با ورود شرکت‌هاي بزرگ بين‌المللي به کشورشان، نوع تشويقي را پيش مي‌گيرند و از اين شرکت‌ها براي معرفي محصولات دانش‌بنيان به بازار جهاني استفاده مي‌کنند و کالا را عضوي از زنجيره کالاي جهاني قرار مي‌دهند؛ البته يکي ديگر از سياست‌هاي ما در معاونت علمي همين مورد مهم است که بايد به تحقق برسد.

در آخر...
در شرايط فعلي کشور با توجه به محدوديت منابع، تنها راهي که مي‌تواند وجود داشته باشد همان ورود به عرصه اقتصاد دانش‌بنيان است؛ که ما تمام سياست‌گذاري‌هاي اين معاونت را پيرامون اين عرصه حياتي گذاشته‌ايم؛ زيرا علم و اقتصاد به‌تنهايي نمي‌توانند دليل رشد يک جامعه باشند و آن‌ها در کنار يکديگر معنا پيدا مي‌کنند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 107]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن