محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843029135
گفتگوی تفصیلی فارس با «بیژن کامکار» «کامکارها» هیچوقت از هم نمیپاشند/دف را به موسیقی سنتی ایران وارد کردم/بعد از 17 شهریور دیگر با رادیو همکاری نکردم
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گفتگوی تفصیلی فارس با «بیژن کامکار»
«کامکارها» هیچوقت از هم نمیپاشند/دف را به موسیقی سنتی ایران وارد کردم/بعد از 17 شهریور دیگر با رادیو همکاری نکردم
بیژن کامکار گفت: اگر تمام گروههای موسیقفی دنیا به هم بریزند، گروه کامکارها از هم نمیپاشد. همیشه وقتی با هم کار میکنیم، بین ما پیوندی حسی، معرفتی و عاطفی برقرار است.
خبرگزاری فارس-گروه هنر: بیژن کامکار از بزرگ هنرمندان موسیقی است. در آن سوی رشته کوههای زاگرس، شهر سنندج زاده شد و موسیقی را نزد پدر آغاز کرد و به سرعت راه پیشرفت پیمود و به تهران آمد. قبل انقلاب به همراه دیگر هنرمندان صاحب نام همکاریاش را با رادیو تهران آغاز کرد و بعد اعتصاب به اعتراض جنایات شاه و کناره گیری از رادیو و سپس انقلاب و پیوستن به گروههای شیدا و عارف و چاووش. در خلق آثار بیشمار انقلابی در جایگاه خواننده و نوازنده فعالیت کرد و با تشکیل گروه کامکارها، موسیقی را ادامه داد. او سالها فعالیتهنری کرد و به موسیقی این مرز وبوم خدمت کردم. متاسفانه چند سالی است که از بیماری رنج میبرد و جندباری تن به تیغ جراحان سپرده، با این احوال، عشق، دردو رنج و بیماری نمیشناسد و بیژن کامکار که نه تنها دف را به عرضه موسیقی ایران زمین بازگرداند، بلکه با اجراهای متعدد خارج از کشور باعث شناساندن این ساز با قابلیت به دنیای غرب شد. بیژن کامکار هنوز هم برای مردمش میخواند و مینوازند. کامکار چندی پیش به همراه همسرش نجمه تجدد به خبرگزاری فارس آمد و با او در مورد مسائل مختلفی گفتگو کردیم که در ادامه میخوانید.
*جناب کامکار، در ابتدای گفتگو از زندگی و فعالیتهای هنری خود از کودکی تا به امروز توضیحی اجمالی بفرمایید. من بیژن کامکار متولد 28 آذر ماه سال 1328 در شهر سنندج هستم. تمام هفت برادر و یک خواهر از کودکی موسیقی را نزد پدر آغاز کردیم و من آنقدر کوچک بودم که نمیدانم چند ساله بودم که موسیقی را آغاز کردم. اولین حضورم در عرصه موسیقی در زمان کودکی به عنوان خواننده در رادیو سنندج بود. من و همه برادرانم موسیقی را با ساز تمبک آغاز کردیم و همیشه به شاگردانم توصیه میکنم که موسیقی را با تمبک شروع کنید چون ریتم یکی از ستونهای اصلی موسیقی است. در خلال آن سالها در رادیو، تلویزیون و اداره فرهنگ و هنر به اجرای برنامه می پرداختیم. به جز گروه ما در تمام سنندج گروه موسیقی به این شکل نبود تنها گروههای موسیقی فولکلور بودند. و به موسیقی ما موسیقی شهری میگفتند که متشکل بود از سازهای سنتی نظیر سنتور و تار و غیره ازینرو همه اردوها و اجراها را ما میرفتیم. و چند بار در رامسر بین تمام دانشآموزان اول شدیم. در آن زمان گروه ما متشکل بود از من، هوشنگ، پشنگ، قشنگ و ارژنگ و بقیه هنوز کوچک بودند. دلایل بسیاری وجود دارد که ما کامکارها همه به موسیقی روی آوردیم و یکی از مهمترین دلایل این بود که پدر ما نظامی بود و بعد از انتقال از آذزبایجان به سنندج، به او ماموریت دادند که یک گروه موسیقی برای رادیو سنندج تشکیل دهد و اگر این کار را انجام نمیداد حقوق به او تعلق نمیگرفت و به خاطر این کار تمام کردستان را گشت و نتوانست دو نوازنده گیر بیاورد. حدود پنج سال پس از آن حدود سال 1345 گروه کامکارها تشکیل شد. در آن دوران حدود 400 آهنگ عمدتا ساخته پدرم و برخی نیز آهنگهای فولکلور منطقه که بازسازی شده بودند را اجرا کردیم که در آرشیو رادیو سنندج موجود هستند. آن زمان پدرم کارشناس موسیقی فرهنگ و هنر بود و در کنار وی من، هوشنگ و پشنگ شروع به تدریس موسیقی کردیم. بعدها من و پشنگ و ارژنگ برای تحصیل به دانشگاه هنرهای زیبا آمدیم و برادر بزرگمان هوشنگ برای تحصیل به دانشگاه برکلی آمریکا رفت. از عضویت در دو گروه معروف شیدا و عارف بگویید. پس از اینکه هوشنگ برای تحصیل موسیقی به آمریکا رفت، من و پشنگ و ارژنگ نیز به دانشگاه تهران رفتیم، قشنگ خواهرم نیز که با مرحوم محمدرضا لطفی ازدواج کرد بنابر این گروه کامکارها از هم پاشید و من و پشنگ به گروه عارف و اردشیر به گروه شیدا پیوستیم. پس از آنکه حسین علیزاده و لطفی بنا به دلایلی به اروپا رفتند من و برادرهایم گروه شیدا را با سرپرستی پشنگ ادامه دادیم و دو آلبوم منتشر کردیم. چطور دوباره گروه کامکارها را تشکیل دادید؟ بعد از آنکه گروه عارف و شیدا منحل شدند پدرم با حالتی وصیت گونه به ما گفت حالا چرا دوباره گروه خودتان را تشکیل نمیدهید؟ و این گفته پدرم زمانی بود که تقریبا همه پیش هم بودیم و هوشنگ از آمریکا و ارسلان و اردشیر و اردوان از سنندج به من و پشنگ و ارژنگ پیوستند و گروه دوباره شکل گرفت. آن شبی که تصمیم بر تشکیل مجدد گروه بود آقای بهروز غریب پور که از اساتید تئاتر کشور و سنندجی هستند پیشنهاد دادند که نام گروه را کامکارها بگذاریم و گفتند که پدر شما زحمات بسیاری برای موسیقی کشیدهاند و به این دلیل نام کامکارها را برای گروه برگزیدیم. اولین کنسرت گروه کامکار چه سالی و کجا برگزار شد؟ اولین کنسرت ما سال 68 در تالار وحدت اجرا شد و پدرم چون از بیماری سرطان رنج میبرد از اول تا آخر اجرا بخاطر درد ناحیه شکم رنج میکشید و با این حال تا پایان اجرا ماند و آن را کامل تماشا کرد. دومین کنسرت ما در فرهنگسرای بهمن بود و پدرم دیگر نتوانست به تماشای کنسرت فرزندانش بیاید و ما فیلم اجرا را برای او بردیم و به ایشان نشان دادیم و سومین کنسرت با درگذشت پدرم به یاد او برگزار شد. گروه کامکارها از جنبه ماندگاری استثنا هستند و بیش از هرگروه دیگری یکپارچگی خود را حفظ کردهاند، شما دلیل آنرا چه میدانید؟ مطمئنا مهمترین دلیل آن خانوادگی بودن گروه ماست. اگر تمام گروههای دنیا به هم بریزد این گروه از هم نمیپاشد. وقتی با هم کار میکنیم بین ما پیوندی حسی، معرفتی و عاطفی برقرار است البته این مورد در دیگر گروهها هم وجود دارد. دلیلی که گروهها از هم می پاشند اینست که سلایق متفاوت است و کم کم سن بالا میرود و یک جوان بیست و پنج ساله سابق پا به سن میگذارد و مشکلات خانواده و تحلیل جسمی بر کار و تصمیم گیری و اهداف تاثیر میگذارد. وقتی از رادیوی رژیم پهلوی بیرون آمدیم خودمان تمام کارهای برنامه ریزی و کنسرت گذاری و غیره را به عهده گرفتیم چون علاوه بر عشق به موسیقی میبایست از این راه امرار معاش نیز میکردیم. تا دو دهه قبل از ما بسیاری کسانی که موسیقی کار میکردند دارای مشاغلی غیر از موسیقی برای کسب درآمد بودند یکی جواهر فروش بود و دیگری مهندس و یکی کارمند ولی ما این را به عنوان شغل برگزیدیم. از دیگر دلایل ماندگاری گروه ما اینست که ما هیچ کدام از بزرگ تا کوچک یک دینار از دیگری پول بیشتر نمیگیریم و درآمد حاصله را بطور کاملا مساوی تقسیم میکنیم. اما در گروههای دیگر فرق میکند، دستمزد خواننده و نوازنده با سابقه با مثلا یک نوازنده کم سابقه تفاوت دارد. از نظر معنوی نیز خیلی از اعضای گروهها با هم اختلاف سلیقه و عقیده دارند البته در عین اختلاف دوستی و احترام بین گروهها وجود دارد. و اگر گروه کامکارها تا الان پابرجا بوده به این دلیل است که این مشکلها را بین خود حل کردهایم. در برخی موارد نیز با هم اختلاف نظر داریم که با تعامل و همفکری حل می شود. در گروههای دیگر شاید پیش بیاید که مثلا فلان نوازنده بگوید من فلان اجرا را رقم زدم ولی در گروه ما هرکدام که در اجرا ساز میزنیم بقیه با تمام وجود و از ته دل به او انرژی میدهند که بهتر اجرا کند و این خصیصه در تمام ما وجود دارد و دقیقا آنچه برای خود میخواهیم برای دیگر اعضای گروه نیز میخواهیم. جناب کامکار بسیاری اعتقاد دارند که شما دف را وارد موسیقی سنتی ایران کردید. کمی در این ارتباط توضیح دهید. دفی که سالها در مجالس خانقاهی بست نشسته بود را به موسیقی سنتی ایران معرفی و استفاده کردیم. علاوه بر آن در اکثر فستیوالهای معتبر جهان این ساز را معرفی کردیم و به این واسطه همه دف را و کردستان را بهتر می شناسند. با اینکه من دف را به موسیقی سنتی معرفی کردم خیلیها در این راه کمک کردند. لازم به ذکر است که دف سازی ایرانی است و ساخته دراویش نیست. وقتی اعراب به ایران حمله میکنند سازها به بست نشینی میروند مثلا کمانچه به مراسم آیینی لرها میرود، تنبور به مراسم اهل حق میرود، دف و تاس به مراسم دراویش قادری میروند و در این میان خیلی سازها بست نشین نشدند و به خارج از کشور برده شدند مثل ساز چنگ که غربیها بعدها نام هارپ بر آن نهادند و در حال حاضر تکنیک این ساز در دست روسهاست و اگر بخواهیم یاد بگیریم باید این تکنیکها را از روسها وام بگیریم. یا ساز عود که به خاطر سوناریته و رنگ صدا که بم هست و اعراب اغلب دارای صداهایی بم و حجیم هستند این ساز را بردند و امروزه ما اگر بخواهیم روی این ساز کار کنیم باید تکنیکهای نوازندگان بهنام عرب همچون منیر بشیر و دیگران را کار کنیم. با توجه به فرمایشات شما با وجودی که ساز تار به نام آذربایجان ثبت شده آیا ادعای سازی مانند عود به مراتب مشکلتر نخواهد بود؟ بله سخت است لیکن در مورد تار آذربایجان این را بگویم که آن تار با نام تار آذری ثبت شده و از بسیاری جهات با تار ایرانی تفاوت دارد و تار به اصطلاح قفقازی چه از نظر تکنیک، نوازندگی و سوناریته و رنگ صدا خیلی با تار ایرانی فرق میکند. با این وجود من به وزیر ارشاد گفتم تا دف همچون تار به اسم کشوری دیگر ثبت نشده آنرا به ثبت جهانی برسانیم که آقای وزیر گفتند طبق قانون یونسکو هر کشور فقط میتواند یک ساز را برای ثبت معرفی کند و ما هم در تلاشیم تا ساز سنتور را به ثبت برسانیم. منتهی مراتب من میگویم که علیرغم اعلام رسانهها و تبلیغات کشورها، همه به خوبی میدانند که چه سازی در واقع به چه کشوری منسوب است و این واقعیت را که مثلا ساز چنگ و عود ایرانی بوده را همه میدانند و دف هم ساز اصیل ایرانی بوده و در بسیاری آثار تاریخی و سنگ نوشتهها از جمله مکان تاریخی بیستون در کرمانشاه نقشهایی چند هزار ساله از دف بر سنگهای این منطقه حکاکی و ثبت شده است همچنین از شعر رودکی تا حافظ و مولانا در همه واژه دف به کار رفته است. یکی از کسانی که باعث شد دف یک شبه ره صد ساله بپیماید مرجوم لطفی بود که با گروه شیدا از دف استفاده کرد و این ساز به یکباره از پشت کوههای سنندج به پایتخت ایران آمد و در کنار آواز شجریان قرار گرفت. انقلاب در معرفی ساز دف نقش مهمی داشت چراکه از موسیقی قبل انقلاب بجز موسیقی مبتذل و یک سری آثار ردیفی استادان بهنام چیزی باقی نمانده بود و این نوع موسیقی را میطلبید، از سوی دیگر بعد از انقلاب فهرستی از بخشهای ممنوعه موسیقی اعلام کرده بودند از جمله اینکه موسیقی شش و هشت نباشد، مرقوص نباشد و یکی از دیگر موارد این بود که تمبک نباشد و این نقیصه ساز کوبهای باعث شد تا حدود سال 67 دف بجای تمبک در ارکستر باشد که به تدریج جای ویژه و کاربرد ویژه خود در ارکستر را یافت. و با توجه به معیارهایی که انقلاب برای موسیقی ترسیم کرده بود موسیقی فاخر و عرفانی بیشتر رشد کرد. یکی دیگر از کسانی که سهم عمدهای در معرفی دف داشت شهرام ناظری بود. این خواننده دارای صدایی عرفانی و به اصطلاح دفخور بود. شهرام ناظری ساخته شده بود که با دف بخواند نمونهاش آلبوم گل صد برگ و آتش در نیستان و صدای سخن عشق است و به نظر من ناظری آنجا که با دف خوانده صدایش از رنگ و سوناریته بهتری برخوردار است. کمی از فعالیتهایتان در قبل از انقلاب بگویید. شما در کجا کارهایتان را تولید میکردید؟ سه ارگان وجود داشت. یکی مرکز حفظ و اشاعه موسیقی که بیشتر وظیفهشان حفظ آثار موسیقایی بود. دیگری رادیو تلویزیون بود که موسیقی تولید میکرد گرچه در کنار تولید به حفظ و آرشیو کارها نیز مبادرت میورزیدند. و سوم وزارت فرهنگ و هنر بود که امروزه ارشاد اسلامی است. چون مرکز حفظ و اشاعه موسیقی کار تولیدی نمیکرد بنابر این اعضای گروه عارف به شوق خلق آثار هنری به رادیو آمدند. حسین علیزاده و مرحوم مشکاتیان مسئول گروه موسیقی مرکز حفظ و اشاعه بودند که به رادیو آمدند و مسئول موسیقی رادیو نیز هوشنگ ابتهاج بود که خدمات زیادی به موسیقی کرد.
در زمان رژیم پهلوی چرا از رادیو استعفا کردید؟ واقعه هفدهم شهریور که پیش آمد نه تنها من بلکه تمام اعضای گروه شیدا و عارف یکجا از رادیو استعفا دادیم و تا بعد از پیروزی انقلاب با رادیو تلویزیون همکاری نکردیم. ما حتی قبل از شرکت ملی نفت اعتراض کردیم. انقلاب که شد هر حرکتی که میشد ما پا به پای مردم و انقلاب میآمدیم. خیلیها به ما تهمت میزدند که تودهای یا فلان هستید اما در جلد ساز بچهها مهر و تسبیح بود. این حرکت قبل از انقلاب شروع شده بود مثلا در میدان ژاله که مردم را کشتند ما آهنگ «ژاله خون شد» را خواندیم، میدان انقلاب را که به خون کشیدند خواندیم «برادر کاکلش آتشفشونه»، لانه جاسوسی آمریکا را که تسخیر کردند خواندیم «آفت نوع بشر آمریکاست» و به همین منوال تا به امروز با مردم و انقلاب بودیم. اولین سرود جنگ را نیز ما خواندیم. زمانیکه اولین حمله هوایی به تهران شد ما در یک زیرزمین در فرودگاه داشتیم آهنگ «همت کنید ای دوستان دشمن به میدان آمده» که از ساختههای مرحوم محمدرضا لطفی بود تمرین میکردیم. خیلیها به ما میگویند که شما زمان انقلاب و جنگ برای خودتان فقط موسیقی کار میکردید در صورتیکه ما در لحظه لحظه انقلاب و جنگ حضور داشتیم، دامادمان در بمباران شهید شد و ما در تمام تظاهرات و رویدادها در کنار مردم بودیم مثلا حتی برادر کوچکمان اردوان آن زمان با هشت سال سن با ارژنگ در تظاهرات 17 شهریور شرکت کردند. به اعتقاد شما چرا اتفاقات و جریانهایی مانند جریان چاووش دیگر در موسیقی اتفاق نمیافتد و چرا هنرمندان موسیقی آن ارتباطات و همبستگی سابق را ندارند؟ نه فقط موسیقی بلکه همه چیز عوض شده است. تمام پدیدههای طبیعت تغییر میکنند. دلیل آن کارها شرایط آن زمان بود. شاه رفت وانقلاب شد و بعد جنگ تحمیلی. همچین شرایطی دست به دست هم داد تا آن رویدادهای هنری شکل گرفته و آثاری خلق شود. همچنین هنرمند منبع الهام میخواهد مثلا گذشتگان در همین تهران به دامنه البرز میرفتند و لب چشمهها الهام میگرفتند و موسیقی میساختند اما امروزه شما کیلومترها میروی و اثری از منبع الهام نیست. یکی دیگر از شرایط گذشته این بود که هنرمندان فقط موسیقی اصیل و ناب ایرانی گوش میدادند اما حالا با پیشرفت ارتباطات و فناوری همه نوع موسیقی بخصوص موسیقی به اصطلاح اونور آبی و موسیقیهای سطحی گوش شنونده را خراب میکند.
چرا آواز نسبت به گذشته سیر نزولی داشته است؟ دلیل عمده این است که با پیشرفت تکنولوژی، مردم کمتر تحمل شنیدن آواز را دارند و ریتم تند و سریع زندگی امروز کمتر آواز میطلبد و مردم بیشتر خواهان شنیدن تصنیف هستند. یکی دیگر از دلایل سیر نزولی آواز روش انتقال آن از طریق سینه به سینه بوده است که در این روش چون نغمات ثبت نمیشدهاند وبسته به توانایی انتقال دهنده آموزش داده میشدهاند با نواقصی همراه بوده که گاه این روایتها به طور دقیق منتقل نمیشده و ازینرو آواز سیر نزولی داشته است در حالیکه در غرب با ثبت موسیقی به وسیله نت، همه آثار فاخر گذشتهشان را بدون کوچکترین تغییر به نسلهای بعد منتقل کردهاند. شما به عنوان یکی از پرکارترین هنرمندان عرصه موسیقی با چه مشکلات و موانعی مواجه بوده و هستید؟ باید به موسیقی بیشتر بها داده شود چون طیف بسیار گستردهای را در بر میگیرد و موسیقی در تمام جوانب زندگی انسان وجود دارد. یکی از مشکلات، هزینههای سنگین به روی صحنه بردن موسیقی است که فقط با حمایت دولت تسهیل میشود. خیلیها از ما میپرسند که مثلا چرا در فلان جا کنسرت برگزار نمیکنید و من در جواب میگویم که ما فقط موسیقی را اجرا میکنیم و کار هماهنگی و سالن با کنسرت گزار است که آن هم با هزینههای بالا چالش دارد. چرا برای یک بازی که در ورزشگاه صد هزار نفری آزادی برگزار میشود بیست و پنج میلیون تومان هزینه سالن دریافت میکنند ولی برای یک اجرای موسیقی در سالن هزار و پانصد نفری برج میلاد چهل میلیون تومان؟ مشکلات در حوزه موسیقی فراوان است و امیدواریم یک به یک حل شوند.
برنامه آینده شما برای اجرای موسیقی و یا تولید آلبوم چیست؟ برنامه اجرای کنسرت را کنسرت گذار انجام میدهد و ما فقط اجرا میکنیم. طبق روال گروه کامکارها تقریبا بطور مرتب اجرای داخلی و خارجی داریم. در مورد آلبوم بگویم که کارهایی در نظر داریم. اگر شما بیایید کشو میز کار من را ببینید ملاحظه خواهید کرد که کارهای زیادی بصورت نت نوشتهام که امکان مالی تولید آنها را ندارم. تنها راه ارتباط ما با مردم سی دی بود که قطع شد. همه هم که امروزه کارها را روی موبایل میاندازند. تهیه کنندهها هم اگر شما بزرگترین هنرمند هم که باشی فقط تیراژ یا به اصطلاح شمارگان را فقط می شناسند. به دلیل وجود نداشتن حق کپی رایت کسی کار تولید نمیکند. شما یک تهیه کننده معرفی کنید من فردا ششتا آلبوم کار میکنم. گفتگو از علیرضا سپهوند و حسین سلیمی انتهای پیام/
94/03/11 - 00:02
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 226]
صفحات پیشنهادی
«بیژن کامکار» از بازدید کرد
بیژن کامکار از خبرگزاری فارس بازدید کردبیژن کامکار ضمن حضور در خبرگزاری فارس از فعالیتهایش در چند سال اخیر گفت و به تشریح وضعیت کنونی موسیقی کشور و موانع پیش روی آن پرداخت به گزارش خبرنگار موسیقی فارس بیژن کامکار نوازندهٔ دف رباب تمبک تار و خوانندهٔ موسیقی کردی و موسیقی سامیرشهاب رضویان در گفتگو با فارس مطرح کرد «سرقت مردان خاکستری» به «یک دزدی عاشقانه» تبدیل
امیرشهاب رضویان در گفتگو با فارس مطرح کردسرقت مردان خاکستری به یک دزدی عاشقانه تبدیل شد ارائه به سازمان سینمایی برای پروانه نمایشامیرشهاب رضویان گفت نام فیلم سرقت مردان خاکستری به یک دزدی عاشقانه تغییر کرد و بعد از اتمام فیلمبرداری نسخه نهایی را برای دریافت پروانه نمایش به وزارامین زندگانی در گفتوگو با فارس سریال «ماه تی تی» نیمه دوم سال کلید میخورد/ حضور در ۲ نمایش جدید
امین زندگانی در گفتوگو با فارسسریال ماه تی تی نیمه دوم سال کلید میخورد حضور در ۲ نمایش جدیدامین زندگانی گفت برای ساخت سریالی با نام ماه تی تی به کارگردانی داود میرباقری تا عقد قرارداد پیش رفتیم اما به دلیل مسائل مالی فعلا ساخت این پروژه به تعویق افتاده است و احتمال دارد پاییگزارش فارس از حضور «محمود شحاتانور» در ایران قاری مصری اتحاد مسلمانان را به رخ جهانیان کشید+فیلم
گزارش فارس از حضور محمود شحاتانور در ایرانقاری مصری اتحاد مسلمانان را به رخ جهانیان کشید فیلممحمود شحاتانور قاری برجسته مصری با حضور در سالن مسابقات بینالمللی قرآن جمهوری اسلامی ایران اتحاد مسلمانان را به رخ جهانیان کشید و با اجرای تلاوتی زیبا و معنامحور حاضران در سالن مسابقامدیر شبکه سه سیما در گفتوگو با فارس «ماه عسل» شاد میشود/ آغاز نگارش فاز دوم «در حاشیه» ا
مدیر شبکه سه سیما در گفتوگو با فارسماه عسل شاد میشود آغاز نگارش فاز دوم در حاشیه از هفته آیندهمدیر شبکه سه سیما گفت برنامه تلویزیونی ماه عسل در ماه رمضان امسال با فضایی جدید و نو روی آنتن میرود «غلامرضا میرحسینی» در گفتوگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزگزارش فارس از کنسرت «شب آهنگسازان ایرانی» شبی که موج فریاد بیگناهی و جنایات صدام تداعی شد
گزارش فارس از کنسرت شب آهنگسازان ایرانیشبی که موج فریاد بیگناهی و جنایات صدام تداعی شددیشب کنسرت شب آهنگسازان ایرانی با آثاری از هوشنگ کامکار روی صحنه رفت سالن برج میلاد در کنار علاقهمندان به موسیقی شاهد حضور محمد جواد ظریف ظریف وزیر امور خارجه نیز بود به گزارش خبرنگار موسیقیزنوزی جلالی در گفتوگو با فارس: «برج ۱۱۰» را انتشارات علمی فرهنگی را منتشر میکند
زنوزی جلالی در گفتوگو با فارس برج ۱۱۰ را انتشارات علمی فرهنگی را منتشر میکندفیروز زنوزی جلالی از تحویل رمان برج 110 به انتشارات علمی فرهنگی خبر داد و گفت رمان برج 110 بزودی از سوی این ناشر منتشر خواهد شد فیروز زنوزی جلالی در گفتوگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارسشحنهتبار به فارس گفت: رونمایی از اشعار «افشین یداللهی» در نماشگاه کتاب مسکو/ ادبیات ایران به دانشگا
شحنهتبار به فارس گفت رونمایی از اشعار افشین یداللهی در نماشگاه کتاب مسکو ادبیات ایران به دانشگاههای مسکو میرودمدیر انتشارات شمع و مه از رونمایی مجموعه اشعار افشین یداللهی در نمایشگاه بین المللی کتاب مسکو خبرداد افشین شحنه تبار مدیر انتشارات «شمع و مه» در گفت&zwnدر گفتوگو با فارس رهنما: به «یادداشتهای یک زن خانهدار» پیوستم/ مردم هنوز مرا به اسم نازنین میشنا
در گفتوگو با فارسرهنما به یادداشتهای یک زن خانهدار پیوستم مردم هنوز مرا به اسم نازنین میشناسندفرناز رهنما گفت قرار بر این است تا در دوره جدید از تصویربرداری سریال یادداشت های یک زن خانه دار سه نقش جدید به سریال اضافه شوند که من به همراه کاظم سیاحی زن و شوهر هستیم فرناز ر«تاریخ چاپ و نشر کتاب فارسی» رونمایی میشود
تاریخ چاپ و نشر کتاب فارسی رونمایی میشودکتاب تاریخ چاپ و نشر کتاب فارسی در سرای اهل قلم رونمایی می شود به گزارش خبرگزاری فارس مجموعه پنج جلدی «تاریخ چاپ و نشر کتاب فارسی» از برآمدن تا انقلاب نوشته «فرید مرادی» با حضور این نویسنده سید فرید قاسمی و محممسعود کرامتی در گفتوگو با فارس مطرح کرد «خاله قورباغه» کاری عروسکی و رئال است/ تلاش برای رساندن فیل
مسعود کرامتی در گفتوگو با فارس مطرح کردخاله قورباغه کاری عروسکی و رئال است تلاش برای رساندن فیلم به جشنواره کودکپیش تولید فیلم سینمایی خاله قورباغه به کارگردانی مسعود کرامتی و تهیه کنندگی فرشته طائرپور به زودی آغاز میشود مسعود کرامتی کارگردان در گفت و گو با خبرنگار سینمایی فاشریفی در دانشکده رسانه فارس: از بیانات رهبرانقلاب برای ساخت فیلم« آوازها...» الهام گرفتیم/ بعد از سا
شریفی در دانشکده رسانه فارس از بیانات رهبرانقلاب برای ساخت فیلم آوازها الهام گرفتیم بعد از ساخت فیلم تهدید به مرگ شدماکران و نقد فیلم آوازهای سرزمین من که اولین فیلم با محوریت جنایت های داعش در منطقه است با حضور تهیهکننده این فیلم در دانشکده رسانه فارس برگزار شد به گزارش خرضا رویگری در گفتوگو با فارس: نقش پدر مرحوم خانواده «آقا و خانم سنگی» را بازی میکنم/ اگر بهتر شوم
رضا رویگری در گفتوگو با فارس نقش پدر مرحوم خانواده آقا و خانم سنگی را بازی میکنم اگر بهتر شوم آلبوم جدیدم را تولید میکنمرضا رویگری گفت در سریال آقا و خانم سنگی نقش پدر خانواده را ایفا میکنم که مرحوم شده و در فلاش بکها و در خاطراتش با فرزندان و خانواده دیده میشود «ردر گفتگو با فارس امیر عبدالحسینی دلایل لغو جلسه «عملکرد خانه موسیقی» را تشریح کرد
در گفتگو با فارسامیر عبدالحسینی دلایل لغو جلسه عملکرد خانه موسیقی را تشریح کردمعاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت درخواست دوستان خانه موسیقی و معاونت هنری مبنی بر عدم برگزاری جلسه نقد عملکرد خانه موسی نبود بلکه درخواست دوستان این بود که جلسه به زمان دیگری موکول شودحجتالاسلام غلامعلی در گفتوگو با فارس: «صحیفه سجادیه» قدیمیترین میراث حدیثی با ۱۳ قرن طول عمر است
حجتالاسلام غلامعلی در گفتوگو با فارس صحیفه سجادیه قدیمیترین میراث حدیثی با ۱۳ قرن طول عمر استعضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث گفت میراث حدیثی صحیفه سجادیه علاوه بر شیعه در میان زیدیه و یک دعای آن را هم در میراث اهل تسنن داریم و کتابی است که معارف زندگیساز را در اختیار ما قمقصود جباری در گفتگو با فارس تلاش برای اکران «آزادی مشروط» در عید فطر/صدور دوباره پروانه ساخت برای &
مقصود جباری در گفتگو با فارستلاش برای اکران آزادی مشروط در عید فطر صدور دوباره پروانه ساخت برای حرفهای درگوشیمقصود جباری گفت تلاش میکنیم اکران فیلم سینمایی آزادی مشروط بعد از عید فطر اتفاق بیافتد از طرفی ممکن است در ایام ماه مبارک رمضان وارد پیش تولید جدی فیلم سینمای حرف های ددر گفتگو با فارس عنوان شد سجادیحسینی «تمرین ایستادن» را مینویسد/ تلاش برای اکران «بوفالو»
در گفتگو با فارس عنوان شدسجادیحسینی تمرین ایستادن را مینویسد تلاش برای اکران بوفالو در تابستانکاوه سجادیحسینی گفت در حال تکمیل کردن فیلم نامه ای با عنوان تمرین ایستادن هستم این فیلم نامه فضای اجتماعی یک خانواده چهار نفره را روایت میکند شخصیت اصلی آن یک دختر نوجوان است که-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها