تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين اعمال، خداشناسى است، زيرا با وجود علم و معرفت، عمل، كم يا زياد تو را سود مى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815338741




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فقرا ديگر پول نمي خواهند، باور کنيد!


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۰ خرداد ۱۳۹۴ (۱۵:۷ب.ظ)
فقرا ديگر پول نمي خواهند، باور کنيد! موج-طرح دو فوريتي نمايندگان براي اختصاص مبلغي پول ميان اقشار ضعيف جامعه در حالي که دولت منابع مالي ندارد به خودي خود کارساز نيست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، پس از ماجراي حذف يارانه نقدي ثروتمندان و تمام سرو صداهايي که به پا کرد، اين بار نمايندگان مجلس طرح دو فوريتي را به امضاء رسانده اند که در راستاي آن به اقشار ضعيف و کم درآمد مبلغي اختصاص دهند و به خانوارهاي فقير از ۲۴۰ تا ۵۹۰‌ هزار تومان، معادل ۲۰ تا ۵۰ درصد حداقل دريافتي کارگران کمک نقدي کنند.
البته توجيه امر هم آنجاست که گفته مي شود اين طرح اورژانسي است و براي اين است که تعداد فقرا در جامعه بيشتر نشود. البته هنوز مشخص نيست که مبلغ نهايي چقدر است. هر چند معلوم هم نيست طرح هاي اينچنيني آن هم در قالب دو فوريت چه کمکي به قشر نيازمند جامعه مي کند و دولت از کجا مي تواند منابع آن را تأمين کند.
دولتي که در همين 45 هزار و 500 تومان مانده است و آن طور که معاون رييس جمهوري مي گويد: «يارانه‌ها همچون بندهايي به دست و پاي نظام است.» البته اين طرح نمايندگان اين شبهه را ايجاد مي کند که چرا الان و در اين مرحله بهارستان نشين ها به فکر توزيع پول بين اقشارکم درآمد و ضعيف در جامعه بر آمده اند؟ نکند که زمان انتخابات نزديک است و بايد به نحوي دل مردم را به دست آورد!
ابراهيم نکو، عضو کميسيون اقتصادي مجلس به موج مي گويد: «به جاي توزيع پول بايد فکر ديگري کرد و روش هاي نوين را جايگزين طرح هاي قديمي بکنيم. دستور کاري که بتواند نقدينگي را در جامعه کنترل کند و توليد و اشتغال را ساماندهي کند.»
وي مي افزايد: «متاسفانه بعضي اقدامات سياسي شده است. شايد در کوتاه مدت بتوانند عده اي را به سمت خود بکشانند ولي سطح رضايتمندي مردم با اين چيزها به دست نمي آيد. تصميمات بايد ريشه اي حل شود. نه اينکه مثل طرح يارانه نقدي دو برابر از جيب مردم برداريم. با اين حال اين گونه طرح ها بيشتر رنگ و بوي سياسي دارد.»
با اين حال اسماعيل جليلي، عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس به موج مي گويد: «اين مبلغ مي تواند به آنهايي که نيازمند جدي هستند کمک کند. از اين جهت که پراکندگي طرح يارانه نقدي کم مي شود و مي تواند مشکلات اقشار ضعيف جامعه را حل کند؛ چرا که قشر ضعيف به شدت نيازمند منابع درآمدي است.»
سيد محمد حسين ميرمحمدي، عضو کميسيون اقتصادي مجلس به موج مي گويد: «من اين طرح را امضا کردم. به جهت اينکه در جهت حمايت از فقرا و نيازمندان بود. ولي به نظر مي رسد که اين طرح از جانب شوراي نگهبان رد مي شود؛ چرا که مخالف اصل 75 قانون اساسي است. به علاوه بايد منابع مالي دولت را هم سنجيد.»
وي افزود: «بايد اين لايحه از سوي دولت آورده شود. هم چنين طرح هاي پيشنهادي مجلس بايد مديريت شود و نظر مساعد و توان دولت هم ارزيابي شود؛ چرا که در صورتي که اين طرح از سر دلسوزي هم باشد بايد اولويت سنجي شود. از طرفي بايد شرايطي ايجاد شود که در جهت حمايت از توليد و ايجاد اشتغال باشد.»
با اين حساب به نظر مي رسد که طرح هاي شتابزده که شايد از سر دلسوزي هم باشند نيازمند سنجش درآمد دولت و شرايط اجتماعي باشد؛ چرا که سياست هاي بازتوزيع درآ مد در همه زمان ها جواب نمي دهد. به خصوص در اين شرايط که دولت تمايلي براي پرداخت 45 هزار تومان هم ندارد. شرايطي که دولت حاضر نيست يا نمي تواند يارانه ثروتمندان را به طور کامل قطع کند. شرايطي که نزديک انتخابات هستيم و هر گونه توزيع پول ميان مردم سياستي پوپوليستي تلقي مي شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن