واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش روز يكشنبه خبرنگار فرهنگي ايرنا، اين كار كمدي با استفاده از شخصيت هاي ثابت و محل هاي محدود به لحاظ شكل، شباهت بسياري به نمونه هاي پيش از خود دارد كه وجه تمايزشان را مي توان در كيفيت به كارگيري عناصر يادشده مشاهده كرد. پيمان قاسم خاني كه متن هاي درخشان او در شب هاي برره همچنان از يادها نرفته، به سياق مجموعه هاي كمدي غير ايراني در مقام سرپرست نويسندگان خطوط كلي قصه را مشخص كرده و نوشته هاي ديگر نويسندگان را از صافي هاي ذهن خود گذرانده است. اينگونه است كه با سناريويي مواجه هستيم كه ظرافت هاي بسياري در آن به چشم خورده و خبري از هرج و مرج هاي متداول در مجموعه هاي طنز در آن ديده نمي شود. در واقع قاسم خاني طنز خاصي را كه همواره مدنظرش بوده، در ساختمان پزشكان به تكامل رسانده و به نمونه هاي مشابه خارجي اش چون دوستان بسيار نزديك كرده است. اين مجموعه پرطرفدار كه سال هاست روي آنتن شبكه هاي تلويزيوني قرار دارد، تكيه زيادي روي كلام داشته و كمدي موقعيت را به عنوان عنصري مكمل، چاشني آن كرده است. در ساختمان پزشكان نيز نويسندگان كار، دقيقا از اين فرمول پيروي كرده و آن را در خلق شخصيت ها نيز لحاظ كرده است. قاسم خاني و گروهش در گام نخست، شخصيت هايي فانتزي با رگه هايي از واقعيت را خلق كرده و بينندگان را به مرور آماده ورود به داستان و آشنايي با اين شخصيت هاي نه چندان ملموس كرده اند. دكتر نيما افشار به عنوان محور داستان، پرداخت فوق العاده اي داشته و بسياري از شوخي ها حول محور او رخ مي دهد. در اين ميان روانشناس بودن وي دست نويسندگان را براي خلق شوخي هاي بيشتر باز گذاشته است. به عنوان مثال مي توان به گفت وگوي افشار با دكتر فربد در قسمت نخست و درمورد مشكلاتش با برادر تازه از زندان آزاد شده اش اشاره كرد كه با بازگشت به گذشته هاي عالي تدارك ديده شده، تكميل شده است. در واقع شخصيت دكتر نيما شباهت عجيبي با نمونه هاي پيشين خلق شده توسط قاسم خاني در شب هاي برره و ... دارد كه بلاهت و معصوميت در آن موج زده و گاه با اندكي شرارت همراه مي شود. براي مثال مي توان به ارتباط چندوجهي اش با نازنين (همسر تازه اش) اشاره كرد كه ريتم مناسبي به كليت كار بخشيده است. در كنار اين شخصيت محوري بايد به شخصيت هاي فرعي تر مانند فربد، منشي نيما و دكتر صاحب ملك اشاره كرد كه هر يك در بخش هاي مختلف به داد مجموعه رسيده و كيفيت آن را حفظ كرده اند. بلاهت موجود در شخصيت منشي با بهره گيري از گفت وگوهاي هوشمندانه اش بخش مهمي از بار كمدي كار را به دوش كشيده و كمدي نابي را به بينندگان خود عرضه كرده است. براي نمونه به توضيحات دكتر فربد با او در مورد بالا و پايين رفتن قيمت ها و تورم كه در نهايت به سرگيجه فربد منجر مي شود، توجه كنيد. رابطه نيما با صاحب ملك نيز از حيث مايه هاي كمدي فوق العاده از كار درآمده كه اوج آن را در جلسه روانكاوي همسر وي كه در نهايت به اخراج او از خانه منجر مي شود، مي توان مشاهده كرد. مجموعه هاي كمدي از جنس ساختمان پزشكان علاوه بر فيلمنامه هوشمندانه و جذاب به عناصر ديگري چون بازيگر و كارگردان آشنا به اين حوزه لازم است، كه هردوي اينها در مجموعه يادشده كاملا رعايت شده است. سروش صحت كه يد طولايي در زمينه طنز دارد، اين بار سناريويي را برگزيده كه در تلويزيون كشور سابقه اندكي داشته و سرشار از شوخي هاي به شدت متكي بر اجراست. بهره گيري از اينگونه شوخي ها كه عموما طرفدار چنداني ميان بينندگان عام ندارد براي صحت همچون راه رفتن روي لبه تيغ است كه اندكي لغزش مي تواند كل كار را به نابودي بكشاند. با اين حال وي از اين آزمون در مدت كوتاهي كه از پخشش سپري شده، سربلند بيرون آمده و در چينش صحنه ها به گونه اي عمل كرده كه موجبات خستگي تماشاگران را فراهم نكند. صحت در انتخاب بازيگر نقش اصلي، خطر بزرگي را متحمل شده كه به نتيجه اي درخشان منجر شده است. بهنام تشكر كه سابقه درخشاني نيز در تئاتر دارد، انتخابي هوشمندانه براي نقش نيما بوده و كاملا با نقش تناسب دارد. وي در اجراي شوخي ها به مساله مهمي به نام زمان بندي توجه ويژه اي نشان داده و ريتم مناسبي به كار خويش بخشيده است. براي نمونه به بخش جذاب خاطرات او از آشنايي با دختران دم بخت براي ازدواج كه در نهايت به لگد خوردن او از برادر كوچولوي دخترها ختم مي شد، اشاره كرد. در كنار او بايد به بازي متفاوت بيژن بنفشه خواه در نقش دكتر فربد اشاره كرد كه گريم خوب او نيز در اين مورد بي تاثير نبوده است. شقايق دهقان نيز در نقش منشي نيما، بازي رواني را ارائه كرده و از تجربيات پيشين خود در گونه كمدي نهايت بهره را گرفته است. ساختمان پزشكان به عنوان يك مجموعه طنز شبانه كاري نو و قابل تامل است كه تا به اينجاي كار موفق عمل كرده و توانسته دوستداران اين سبك كمدي را راضي نگه دارد. فقط بايد صبر كرد و در گذر زمان كيفيت آن را مورد ارزيابي دقيق تري قرار داد. از: محمد جليلوند فراهنگ ** 1788 ** 1071
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 219]