واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش روز يكشنبه خبرنگار فرهنگي ايرنا، نيل سايمون با نام كامل ماروين نيل سايمون در چهارم ژوييه سال 1927 ميلادي در منهتن نيويورك و در خانواده اي متولد شد كه از نظر اوضاع مالي در شرايط مطلوبي قرار نداشت تا حدي كه عنوان كرده است: پدرم سواد كافي نداشت و مجبور بود براي تامين مخارج خانه از صبح تا شام در لباس فروشي نزديك خانه كار كند و از دوران كودكي ام چندان خاطره مشتركي با پدرم ندارم. در اين هنگام بود كه وظيفه تربيت و رشد و آموزش نيل سايمون بر عهده دني برادر بزرگترش قرار گرفت و همين رابطه صميمانه يكي از مهمترين دوران شكوفايي او را در آينده هنري اش رقم زد. آنطور كه خود نيل سايمون بارها به آن اشاره داشته، برادر بزرگتر او بود كه وي را به مطالعه و نوشتن وا مي داشت و در اين راه بهترين و مهمترين مشوق او بود. به همين ترتيب روزهاي كودكي نيل سايمون سپري شد تا اينكه او توانست در سن 16 سالگي ديپلم خود را بگيرد و بلافاصله با حمايت و تشويق برادرش به دانشگاه نيويورك و پس از آن به دانشگاه كلرادو رفت تا تحصيلات تكميلي خود را در زمينه نويسندگي به پايان برساند. در دوران دانشجويي، نخستين تجربه هاي نگارشي نيل سايمون در زمينه كمدي شكل گرفت تا اينكه توانست به همراه برادر خود، در راديو سي.بي.اس به عنوان منتقد سينمايي نخستين تجربه حرفه اي نوشتن را پشت سر بگذارد. نيل سايمون در سال 1953 ميلادي و در 26 سالگي با جون بايم ازدواج كرد و اين شروع راه موفقيت هاي او در دوران زندگي حرفه اي اش بود. او با نگارش فيلمنامه سريال هرگز پولدار نمي شوي كه طي سال هاي 1955 تا 1959 ميلادي از شبكه تلويزوني سايد سزار آمريكا پخش شد، نامي بين نويسندگان كمدي اين كشور دست و پا كرد و توانست خود را به عنوان نويسنده اي مولف در نظام يكسان و يكنواخت متن هاي كمدي نويسندگان آمريكايي مطرح كند. او در نوشته هاي خود از هرگونه تكلف و بازي هاي زباني پرهيز مي كرد و آثار طنز خود را به ساده ترين شكل ممكن به نگارش درمي آورد و معتقد به نوشتن براي خنداندن نبود، بلكه اعتقاد داشت اگر حقيقت را بنويسي و آن را با تمام تلخي اش طوري بيان كني كه براي همه دلچسب باشد، آن زمان است كه همه به گفته تو با آنكه ممكن است تلخ باشد، خواهند خنديد. نيل سايمون مسير زندگي حرفه اي خود را از تلويزيون به سمت تئاتر تغيير جهت داد و در سال 1961 ميلادي نمايشنامه طنزي به نام بيا و شيپور بزن را به نگارش درآورد كه فوق العاده از طرف مخاطبان مورد استقبال قرار گرفت و چيزي حدود 90 هفته بر صحنه هاي تئاتر برادوي به اجرا ادامه داد. اين موفقيت، گام دوم و مهم بعدي حركت نيل سايمون به سمت نگارش نمايشنامه هاي طنز در زندگي هنري اش بود. در همين اثنا بود كه نيل سايمون تصميم گرفت از واقعيات زندگي خود براي نگارش آثارش بهره ببرد و احساس كرد وقتي آنچه كه اتفاق افتاده را به زبان طنز بيان كند، بطور قطع مي تواند بيشتر مورد اقبال مخاطبان قرار گيرد. اين ايده سبب خلق نمايشنامه هايي مانند پا برهنه در پارك، كه به دوران آشنايي او با همسرش تا ازدواج آنها باز مي گشت مي پرداخت و جفت عجيب را با توجه به دوستي و نقش برادر بزرگترش در شكل گيري زندگي خود به رشته تحرير درآورد، كه اين آثار به شدت مورد توجه مخاطبان واقع شدند. او پس از اين موفقيت ها، خود را وقف نگارش نمايشنامه هاي كمدي كرد و حاصل پنج سال فعالت مجدانه او در زمينه نگارش از سال هاي 1963 تا 1968 ميلادي آفرينش نمايشنامه هاي دستگيري شيرين و دختر آمريكايي بود. اما سال 1968 ميلادي او با نگارش دو نمايشنامه اتاقي در هتل پلازا و وعده و وعيدها به اوج شهرت در زمينه نگارش درام هاي مدرن كمدي در آمريكا رسيد و پس از آن بود كه سيل آثار نگارشي او روانه صحنه هاي تئاتري شد. از ديگر آثار او طي اين سال ها تا اواخر سال 1971 ميلادي كه با مرگ همسرش آغازگر دوران ركود و خاموشي اين هنرمند بود عبارتند از آخرين چيزها براي گفتن دوست داشتن، زن نان زنجبيلي و اسير دوباره راه. نيل سايمون حتي در آخرين روزهاي حيات همسرش كه به بيماري سرطان مبتلا بود براي خوشحال كردن او نمايشنامه تحسين شده پزشك نازنين را نوشت اما حتي موفقيت هاي اين اثر تاثيرگذار نيز نتوانست مانع از مرگ همسرش شود و با اين اتفاق او براي دو سال كار نوشتن را رها كرد و به علت گرفتار شدن به افسردگي تحت درمان روانپزشكان قرار گرفت. پس از اين دوران نيل سايمون با نمايشنامه فصل دوم به صحنه ها بازگشت كه اين اثر موفقيت هاي فراواني را براي او به همراه داشت. دراين سال ها بود كه نيل سايمون در كنار شهرت، به زبان خاصي در نمايشنامه هاي خود دست يافت و در نگارش آثارش از تمسخر ظواهر زندگي ظاهري و فريبنده آمريكايي تا تحقير نگاه هاي سرمايه داري شكل گرفته در اين كشور را به سخره گرفت و فضايي از جامعه آمريكا را در آثارش ترسيم كرد كه آن فضا جايي براي زندگي سالم براي انسان هايي با آرزوهاي متعالي نبود. در سال 1982 ميلادي از همسر دوم خود كه بازيگر نخستين اجراي نمايش پزشك نازنين بود جدا شد و با همكاري دختر بزرگ خود نانسي شكل جديدي از زندگي را تجربه كرد. نانسي كه مانند پدرش دغدغه تئاتر داشت به كارگردان و بازيگر تمام كارهاي پدرش تبديل شد و دوشادوش پدر براي رشد تئاتر كمدي معاصر آمريكا تلاش مي كرد. اين همكاري مشترك پدر و دختر براي نيل سايمون خوش يمن بود و در سايه اين همكاري بود كه او توانست در سال 1991 ميلادي براي نگاشتن نمايشنامه گمشده در يانكر جايزه معروف پوليتزر را از آن خود كند و همچين ديگر آثار او مانند زوج هاي بي شباهت، دختري كه وداع ميكند و ساختماني در كاليفرنيا توانستند جوايز متعددي را از محافل ادبي و هنري آمريكا كسب كنند. نيل سايمون طي اين سال ها در سينما نيز مشغول به كار بود اما شهرت او به خاطر خلق آثار نمايشي اش بر صحنه هاي تئاتر بود و در سينما با فراز وفرودهاي متعددي همواره دست و پنجه نرم مي كرد و بر همين اساس است كه او را بيشتر به عنوان يك نمايشنامه نويس مي شناسند تا يك فيلمنامه نويس. كمدي هاي نيل سايمون، آينه تمام نماي جامعه پوشالي آمريكا است كه با كنار زدن پرده هاي زرين روبرو، از صحنه اي سياه و كثيفي خبر مي دهند كه پشت اين پرده زرين مخفي شده است. او با ورود به بطن رابطه هاي خانواده آمريكايي و با نشان دادن تضادهاي رويايي دولتمردان آمريكا با شيوه مردماني كه در اين ديار زيست مي كنند، توانست با تمسخر آمريكا به شهرتي جهاني و ثروتي عظيم برسد. همين نگارش هوشمندانه و ادبيات ساده و روان او بود كه باعث شد آثاري از اين نويسنده شهير در تمام نقاط جهان از جمله در ايران ترجمه شود و به چاپ برسد. نمايشنامه هايي مانند زوج ناجور، دختر يانكي، زنداني خيابان دوم، هتل كاليفرنيا، فصل دوم، پزشك نازنين، به خاطر يك مشت روبل، روياي هاليوود، پسران طلا و شايعات از اين نويسنده در ايران منتشر شده است و حتي كارگرداناني مانند مهدي مكاري، كوروش نريماني، حسن معجوني، نادر برهاني مرند، مهدي گليج و ميكاييل شهرستاني آثاري از اين نويسنده را طي سال هاي گذشته در كشور اجرا كرده اند كه از آخرين اجراهاي اين آثار مي توان به اجراي دو نمايش پزشك نازنين و به خاط يك مشت روبل به كارگرداني حسن معجوني در زمستان سال 88، اجراي روياي هاليوود در تابستان سال 89، زنداني خياباني دوم به كارگرداني مهدي گليج در سال 87 و تمرين نمايش پزشك نازنين در حال حاضر به كارگرداني ميكاييل شهرستاني براي اجراي عمومي اشاره كرد. نيل سايمون تنها نمايشنامه نويس معاصر و در قيد حيات آمريكا است كه سالني به نام وي در مجموعه سالن هاي برادوي وجود دارد. از: امين خرمي فراهنگ ** ا.خ ** 1071
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1626]