تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805027509




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خراسان شمالی نماد تنوع زیستی در کشور


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به مناسبت روز تنوع زیستی، خراسان شمالی نماد تنوع زیستی در کشور بجنورد - ایرنا - استان خراسان شمالی را می توان به دلیل تنوع اقلیمی و غنای اکوسیستم، گونه های گیاهی و جانوری و نیز وجود اقوام مختلف، نماد تنوع زیستی در کشور دانست.


به گزارش ایرنا این استان با 28 هزار و 150 کیلومتر مربع وسعت، 1.7 درصد از وسعت کشور را دارد و دارای آب و هوای معتدل کوهستانی با رودخانه های دایمی، فصلی، قنات و چشمه سارها است.
اکنون در خراسان شمالی 51 گونه پستاندار از جمله یوزپلنگ آسیایی، پلنگ، قوچ و میش اوریال، کل و بز، آهو، گربه پالاس، گربه وحشی، جنگلی، گراز، گرگ و..، 141 گونه پرنده از جمله قرقاول، کبک دری، هما، عقاب طلایی، انواع سهره، تیهو، باقرقره و ..، 52 گونه خزنده مانند مار افعی، کفچه مار و ..، چهار گونه دوزیست و هشت گونه ماهی زیست می کنند.
علاوه بر این خراسان شمالی دارای بیش از 13 هزار و 695 هکتار ذخیره گاه جنگلی از گونه های ارس، زالزالک، فندق، گردو، انجیر، انار، بلوط، انگور وحشی و... است.
طبق گزارش دستگاه های مرتبط در خراسان شمالی تعداد گونه های گیاهی در این استان هزار و 100 گونه است که بین 110 تا 150 گونه گیاهان دارویی، 70 تا 90 گونه گیاهان انحصاری در معرض خطر و 40 تا 50 گونه گیاهان آسیب پذیر وجود دارد.
براساس این گزارش، وسعت جنگل های خراسان شمالی اعم از انبوه، تنک، بیشه زار و جنگل دست کاشت 43 هزار و 500 هکتار و مراتع نیز اعم از خوب، متوسط و فقیر یک میلیون و 415 هزار هکتار است.
با این وجود، زیست بوم های طبیعی بی نظیر سرتاسر استان خراسان شمالی را فرا گرفته است و با نگاهی به وضعیت پوشش گیاهی و پستی و بلندی این استان می توان به تنوع اکوسیستمی آن پی برد.
ارتفاعات آلاداغ و کپه داغ که قله های مهمی همچون یامان داغی، سالوک، چوپان و شاه جهان را دارند از گستره زیست کوهستانی خراسان شمالی محسوب می شوند.
در مناطق مزبور گونه های جانوری همچون قوچ اوریال، پلنگ ایرانی، خرس قهوهای، کبک دری، بالابان، جنگل های ارس و بلوط با مراتع متراکم گون، کلاه میرحسن و چوبک، صرفا بخش کوچکی از تنوع گونه ای این استان را دربرمی گیرد.
در این میان، رودخانه اترک به عنوان تنها شریان حیاتی دایمی در شمال شرق کشور و وجود نهرها و چشمه سارهای متعدد حوزه آبریز آن، سیمای این کلان اکوسیستم را کامل تر می کند.
دشت های جنوبی خراسان شمالی نیز به واسطه وضعیت خاص ژئومرفولوژی و نیز رودخانه دایمی کال شور و وجود گونه هایی همچون آهو، یوزپلنگ آسیایی، کاراکال و هوبره باعث شده که توجه خاص حفاظت محیط زیست خراسان شمالی به این عرصه ها نویدبخش معرفی استان به عنوان ذخیره گاه ژنتیکی گونه های مختلف جانوری و گیاهی در معرض خطر انقراض در سطح کشور معطوف شود.
علاوه بر این خراسان شمالی با 867 هزار نفر جمعیت، متشکل از اقوام فارس(تات)، ترک، کرمانج، ترکمن و اقلیت های قومی گوناگون دیگر مانند بلوچ، عرب و لر، گنجینه فرهنگ اقوام مختلف ایرانی نام گرفته است.
مسوول روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی نیز با اشاره به این که با دارا بودن تنوع زیستی و غنای بالای منابع اکولوژیک در این استان را می توان به قاره ای تشبیه کرد، گفت: اکنون با طی مسافتی کمتر از یک ساعت از پارک ملی گلستان به سمت پناهگاه حیات وحش میاندشت، از گونه ای نظیر مرال که در قاره اروپا یافت می شود، به گونه یوزپلنگ آسیایی خواهید رسید.
حسن پهلوان افزود: شرایط آب و هوایی، وضعیت توپوگرافی و تنوع پوشش گیاهی در خراسان شمالی، زیستگاه مناسبی را برای زندگی گونه های مختلف جانوری فراهم آورده است و تاکنون بیش از 120 گونه جانوری در منطقه سرانی، بیش از 95 گونه در منطقه ساریگل و بیش از 105 گونه جانوری در منطقه سالوک شناسایی شده است.
وی گفت: حفظ و نگهداری از این ذخیره گاه ژنتیکی گونه های مختلف جانوری و گیاهی در سطح استان، توجه، همراهی و حمایت کافی متولیان و عموم مردم را طلب می کند.
کارشناس مسوول نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی نیز در این باره می گوید: تنوع زیستی این استان، ضرورت حفاظت و حراست از آن را ضروری کرده است.
حمیده رضایی افزود: با توجه به این که انسان بخش طبیعی و جدایی ناپذیر از زیست کره است و هرگونه فعالیتش بر محیط پیرامون موثر خواهدبود، ضرورت دارد از این منابع ارزشمند و طبیعی، به شیوه و آهنگی منطقی بهره برداری شود.
وی گفت: مشارکت مردم در این زمینه ضمن فراهم آوردن زمینه رشد اقتصادی، سیستم بوم شناختی برای دوره زمانی نامحدود را حفظ کرده و از این راه اهداف توسعه پایدار نیز تضمین، تامین و برآورده خواهد شد.
وی افزود: تنوع زیستی خراسان شمالی، دارایی مشترک مردم استان است و باید توسط کلیت اجتماع، حمایت، حفاظت و نگهداری شود.
برای افزایش آگاهی ها از مسائل مربوط به تنوع زیستی، سازمان ملل روز 22 مه (اول خرداد ماه) را روز جهانی تنوع زیستی (IDB) نام گذاری کرده است.
سازمان ملل در سال 1992 میلادی کنفرانسی را درباره حمایت از محیط زیست در ریودوژانیرو، پایتخت برزیل برگزار کرد که یکی از دستاوردهای آن انعقاد پیمان تنوع زیستی است که ایران هم این معاهده را در سال 1375 تصویب کرد و به آن پیوست.
تنوع زیستی، به فراوانی یا گوناگونی حیات، از گیاه و جانور تا زندگی میکروبی اشاره دارد. تنوع زیستی، بسیار ارزشمنداست، چراکه هریک از اجزای حیات، با هم در کنش و ارتباط متقابل بوده، بر هم تاثیر می گذارند و از یکدیگر تاثیر می پذیرند.
تنوع زیستی از سه مفهوم مرتبط به هم شامل تنوع ژن، تنوع گونه و تنوع بوم (اکوسیستم) تشکیل شده که گوناگونی حیات را به نمایش می گذارد و در آن از یک تک سلولی در اعماق اقیانوس، تا یک آهوی زیبا در دشت را می توان دید. ک/4
6204/5132



02/03/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن