تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  ghhhhhh
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805434641




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اقتصاد و مدیریت ایران در آینده


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: گزارشی از یک نشست تخصصی (1) اقتصاد و مدیریت ایران در آینده تهران - ایرنا - الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت نگرشی کلی به جایگاه توسعه ی اقتصادی دارد که منشا پیدایش و رشد همه جانبه در کشور است. صاحب نظران این الگو را بار دیگر در نشست اقتصاد و مدیریت ایران که در کتابخانه ملی در تهران برگزار شد با هدف آبادانی و پیشرفت کشورمان بررسی کردند.


نشست اقتصاد و مدیریت ایران در هفتمین کنگره ی پیشگامان پیشرفت با موضوع «پیشرفت ایران، گذشته، حال و آینده» در سی و یکم اردیبهشت در محل کتابخانه ی ملی برگزار شد. این کنفرانس به همت مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و با حضور 500 تن از صاحبنظران و پژوهشگران علاقه مند به موضوع پیشرفت در سی ام و سی و یکم اردیبهشت برگزار و بیش از 350 مقاله در نشست های تخصصی مختلف ارایه شد.
مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با هدف، تعمیق و توسعه تفکر، تحقیق و نظریه پردازی درباره مبانی، اصول، شاخص ها و دیگر ابعاد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و تکامل فرد و اجتماع برپایه ی آموزه ها و ارزش های متعالی اسلام ناب محمدی و با بهره مندی از دستاوردهای علمی و تجارب ارزشمند بشری؛ ایجاد و حفظ فضای گفتمانی اصیل و قوی در حوزه و دانشگاه و در سطح جامعه حول محور الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و همچنین طراحی و تدوین پیش نویس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به عنوان سند بالادستی حاکم بر چشم اندازها، سیاست های کلی و برنامه های توسعه مبتنی بر مبانی اصیل اسلامی و منطبق بر مقتضیات و ویژگی های فرهنگی، اقلیمی و طبیعی ایران تاسیس شد.
این مرکز در راستای استفاده از نظریات و دیدگاه های اندیشمندان و صاحب نظران، اقدام به برگزاری سلسله نشست های سالیانه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و با عناوین مرتبط با این الگو کرده است. این نشست ها با هدف فرصت آفرینی برای ارایه ی آخرین یافته ها و دستاوردهای محققان و اندیشمندان کشور در زمینه های مرتبط با محورهای بهره مندی از نظرات و دیدگاه های علمی نخبگان، فرهیختگان و اندیشمندان کشور در تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و ایجاد محیط تبادل نظر و تضارب آرای تخصصی صاحب نظران و تعمیق گفتمان علمی در زمینه های مرتبط با محورهای کنفرانس؛ با حضور استادان، صاحب نظران و پژوهشگران کشور برپا می شود.
نشست اقتصاد و مدیریت ایران با حضور مهدی فاتح زاده، امیر احمد ذوالفقاری و موسی عنبری کارشناسان اقتصادی و اعضای کمیته هماهنگی چهارمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در جمع ارایه دهندگان مقاله های اقتصادی برای رشد و توسعه ی ایران زمین برگزار شد.
در ابتدای این نشست مقاله یی با عنوان چگونگی پیشرفت اقتصادی ایران ارایه شد.
*تاثیر مستقیم مقاله ی چگونگی پیشرفت اقتصادی ایران بر روی پیشرف سلامت
مهم ترین اثر این مقاله بر روی پیشرفت سلامت است. هر فرهنگی حکم می کند که سلامت ثروت است. راز سلامت یک ملت به عنوان یک عامل تعیین کننده ی مهم در عملکرد اقتصاد ملی محسوب می شود. هزینه های بهداشتی و درمانی از درآمد ناخالص داخلی در کشورهای توسعه یافته بیشتر از کشورهای کمتر توسعه یافته است این مقاله به بررسی اثر سرمایه سلامت بر روی رشد اقتصادی کشور پرداخته است.
*عوامل رشد و پیشرفت اقتصادی
انرژی، محیط کسب و کار، سرمایه گذاری مستقیم خارجی، صنعت گردشگری، نرخ ارز و فرهنگ سلامت از جمله عواملی هستند که روی رشد تاثیر می گذارند. بهداشت و آموزش و پرورش 2 سنگ بنای ثروت انسان در همه ی جوامع محسوب می شوند. رفاه اقتصادی خانواده ها و جمعیت سالم لازمه ی کاهش فقر، رشد اقتصادی و توسعه ی پایدار به شمار می رود. زیرا سلامت یک ملت به طور گسترده به عنوان عملکرد فیزیکی و اجتماعی یک ملت برای رویارویی با چالش های زندگی تعریف شده است که به عنوان یک عامل تعیین کننده ی مهم در اقتصاد ملی است که رشد اقتصادی بهتر به بهداشت بهتر و بهداشت بهتر به رشد اقتصادی کمک می کند.
*نقش کلیدی سلامت در حوزه ی اقتصاد
سلامتی افراد جامعه یکی از مهم ترین بخش های توسعه ی سلامت است که اهمیت آن در مطالعات زیادی اثبات شده و ارتقای سلامت و بهداشت آحاد مردم عامل تقویت رشد اقتصادی است. با توجه به مطالعات فراوان در حوزه ی سلامت و اقتصاد، سلامت از مسیرهای مختلف در اقتصاد نقشی کلیدی ایفا می کند و ارتقای سطح سلامت عمومی موجب بهبود سطح بهره وری نیروی کار، تقویت انگیزش تداوم اشتغال کار فردی شده و با کاهش عوامل ناشی از مرگ و میر باعث کاهش مخارج بهداشتی و افزایش پس انداز در دوره های بعد می شود. بنابراین باید اولویت ویژه ای را در جهت ارتقای سطح سلامت عمومی قرار دهند.
در بخش دیگر این نشست به مقاله ی نقش مزیت نسبی صادرات در اقتصاد مقاومتی با تاکید بر گیاهان دارویی پرداخته شد.
* اقتصاد مقاومتی اقتصادی است مولد و کارا
اقتصاد مقاومتی اقتصادی است مولد و کارا که باید با برنامه ریزی مناسب در استفاده از امکانات و منابع موجود می تواند گامی درست و پویا در جهت نیل به اهداف اقتصادی کشور بردارد.
*توجه به بازار خوب گیاهان دارویی و استفاده از کارشناسان اقتصادی در زمینه کشاورزی
با توجه به اینکه ایران دارای تنوع زیستی و منابع طبیعی زیادی است، اهمیت به این منابع به ویژه گیاهان دارویی از زمان قدیم تاکنون زیاد بوده و از همان دوران این اقلام با کشورهای همسایه دور و نزدیک مبادله شده و اقلیم بسیار متنوع ایران باعث فراوانی زیادی در گیاهان دارویی شده است، به همین دلیل در این مقاله با استفاده از شاخص مزیت نسبی آشکار متقارن پنج گیاه دارویی مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه بررسی نشان داد که ایران در 6 کشور منتخب در این مقاله از 1995 تا 2008 میلادی(1995 میلادی ایران به عنوان عضو ناضر در سازمان تجارت جهانی پذیرفته شد)مقام خود را از رتبه یک از دست داده و به رتبه سوم در 2008 میلادی نزول کرده است و کشورهای دارای اقلیم مشابه ایران چون ترکیه، هند و مصر با مدیریت بهتر نسبت به ایران روند رو به رشدی داشتند. با توجه به بازار خوب گیاهان دارویی در جهان، مسوولان این امر باید توجه ویژه ای به نحوه ی کاشت، برداشت، بسته بندی و نیز استفاده از کارشناسان اقتصادی را در زمینه ی کشاورزی مد نظر داشته باشند.
مقاله ی مکان و تاثیر آن بر تمایزات صنعتی در ایران در ادامه ی نشست اقتصاد و مدیریت ایران در آینده ارایه شد.
*تبدیل مناطق کشور به مناطق همگن
سیاست های متعدد توسعه همواره بر آن بودند تا مناطق کشور از حیث رشد و توسعه اقتصادی به مناطق نسبتا همگن تبدیل شوند. به عبارتی سیاست های توازن منطقه ای از بعد اقتصادی سیاست های غالب در رویکرد برنامه های توسعه و سایر اسناد بالادستی کشور در تمامی سال های پس از انقلاب است. با این وجود شواهد موجود نشان دهنده ی وجود نداشتن تعادل منطقه ای از ابعاد اقتصادی به شمار می رود و در این میان چنین تمایزاتی را می تواند از منظر مناطق مرزی و غیر آن با شدت بیشتری مشاهده کرد. بر این پایه این مقاله کوشیده است تا تمام وجود یا نبود وجود چنین تعادل هایی را بررسی کرده و روند واگرایی یا همگرایی آن را با تاکید بر شاخص های بخش صنعت مورد بررسی و کنکاش قرار دهد.
*تمایزات منطقه ای مطالعه ی استان های مرزی و غیرمرزی
با استفاده از چند شاخص رشد صنعتی و...نتایج این پژوهش نشان داده است که مناطق مرزی نسبت به مناطق غیرمرزی از شاخص های مذکور و در دوره ی زمانی 1384 تا 1389 هجری خورشیدی روندی واگرا را تجربه کرده اند. این موضوع نشان دهنده ی آن است که با وجود تاکید برنامه های توسعه ی سیاست های اقتصادی و به ویژه سیاست های صنعتی نتوانسته اند تعادل مورد نظر برنامه ها و به عبارتی همگرایی و همگنی در توسعه صنعتی مناطق مرزی نسبت به غیر آن را فراهم کنند.
مقاله ی نظریه ریزساخت های بازار و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در بخش دیگر این نشست بررسی شد.
*بررسی فرآیند قیمت گذاری برپایه ی نظریه ی ریزساخت های بازار
نظریه ی ریزساخت های بازار به بررسی فرآیند قیمت گذاری در بازار با نگاهی اصلاحی به قیمت گذاری سنتی می پردازد. همانطور که از نام ریزساخت های بازار بر می آید، تلاش در این حوزه به تقویت پایه های بازار که همان قیمت گذاری است، منجر می شود. در نظریه سنتی به تعادل در بازار بسنده می شد اما در نظریه ریزساختار بازار به شرایط دست یابی به تعادل و چگونگی قیمت گذاری توجه می شود. ریزساختارها می توانند در مسیر دستیابی به شرایط اقتصاد مقاومتی مفید واقع شوند. همانطور که در بند 9 بیانیه اقتصاد مقاومتی آمده، اصلاح و تقویت همه جانبه نظام مالی کشور در اولویت قرار گرفته و تلاش در این امر زمینه ساز مقاومت در ریز ساخت ها اقتصادی و دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی است. در این مطالعه علاوه بر بررسی مدل های نظری و تجربی صورت گرفته در زمینه ی ریزساختارهای بازار و ضمن بیان ویژگی های هر مدل به بررسی مقایسه ای مدل ها پرداخته است.
مقاله ی دیگری با عنوان تاسیس سازمان نظامی مهندسی صنعت، راهکار عملی اقتصاد مقاومتی این نشست ارایه شد.
*نبود سازمان در حوزه ی صنعت کشور
با تشکیل سازمان مختلف نظام مهندسی ساختمان، معدن و کشاورزی فعالیت های مربوط به حوزه های بیان شده از آشفتگی و بی نظمی درآمده و در قالبی سازمان یافته انجام می شود که امکان نظارت و پیگیری هر مورد از فعالیت های انجام یافته در این حوزه ها برای ارگان های دخیل نیز میسر شده است. بنابراین در حوزه ی صنعت کشور، همچنان نبود سازمانی برای تعیین راهبرد، یکپارچه نمودن فعالیت ها و جهت دهی برای رسیدن به هدف، مشکلات عمده ای را برای صنایع، دانشگاه ها، دانش آموختگان و دانشجویان پدید آورده است.
*پیشنهاد تاسیس سازمان نظامی مهندسی صنعت
تاسیس سازمان نظامی مهندسی صنعت می تواند مرهمی بر زخم کهنه ی کشور باشد که تحقق نتایج رضایت بخشی را در بخش حوزه صنعتی رقم خواهد زد. در این مقاله به پیشنهاد تاسیس سازمان نظامی مهندسی صنعت و مسایل در گرو آن چون ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه ها، افزایش ایمنی کار، تشویق راه اندازی کسب و کارو بازخوردهای آن در جامعه پرداخته شده است.
مقاله ی شهر خلاق رویکردی در توسعه ی شهری و پیشرفت اقتصادی در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.
*کلید پیشرفت اقتصادی، شهر خلاق
در تحول اقتصادهای دانش محور، شهرها و مقوله ی مدیریت شهری نقش کلیدی را در 2 دهه ایفا کرده اند. ایده ی شهر خلاق مبحثی نوین و مورد توجه در حوزه ی مطالعات شهری و به ویژه مدیریت شهری بوده و بر برتر شدن محیط زندگی و ارتقای کیفیت زندگی به واسطه تفکرات نو تاکید دارد و این تفکرات برنامه ریزان شهرسازان سبب گسترش افق دید و تحلیل راهکارها در رویارویی با مسایل شهری می شود. همچنین نقش مهمی در سازماندهی، شادابی و سرزندگی و محیط های شهری داشته است.
هدف از نگارش این مقاله بررسی شهر خلاق است که زمینه و شرایط لازم را برای توسعه ی شهری و پیشرفت اقتصادی فراهم می کند. نتایج این تحقیق نشان می دهد که شهر خلاق با به کارگیری فناوری و ایده های خوب و جذب نخبگان شرایط و زمینه کافی را برای رشد و توسعه ی شهری و پیشرفت اقتصادی فراهم می کند.
در پایان نشست اقتصاد و مدیریت ایران در آینده به مقاله ی رهیافت هایی از تجربه خصوصی سازی در چین برای ایران پرداخته شد.
*خصوصی سازی موتور محرک رشد اقتصاد کشور
با ابلاغ سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی در 1384 هجری خورشیدی انتظار می رفت خصوصی سازی بتواند به عنوان موتور محرک رشد اقتصادی کشور عمل کرده و همچنین دولت را از بنگاه داری برهاند اما باوجود تصور فعالان اقتصادی از خصوصی سازی، این فرآیند به بخشی از مشکلات پیش روی کشور بدل شده و ضرورت ارایه راهکار جهت رفع موانع و مشکلات آن به صورت آشکار قابل لمس است. از این روز این مقاله به بررسی روند خصوصی سازی در چین و ایران و نیز آسیب شناسی از روند طی شده در ایران رهیافت هایی در جهت تصحیح این روند ارایه می دهد.
این نشست با سخنانی از موسی عنبری استاد دانشکده اقتصاد به پایان رسید. وی درخصوص انتخاب شاخص ها و الگو برای مفاهیم کلان توسعه و پیشرفت گفت: باید الگو را با یک نگاه دقیق ببینیم. در غیر اینصورت الگو برای ما دامی می شود. نباید منتظر چارچوب و الگوی مفاهیم برای پیشرفت باشیم. بسیاری از رفتارها برای پیشرفت نیاز به الگو ندارد. ما با در دست داشتن الگوهای طبیعی می توانیم به توسعه برسیم.
این استاد دانشگاه پیشرفت را یک رابطه و یک فهم ساده ی انسانی و عقلانی دانست و گفت: همه ی ما در امر پیشرفت سیهم هستیم. گاهی ما برای رسیدن به پیشرفت نیاز به مدل پیچیده نداریم چون ادبیات پیشرفت ادبیاتی سهل ممتنع است که الگوی ما می شود. اجماع عقلانی برای پیشرفت ضروری است نباید به دنبال استفاده از الگوها باشیم، مدل ها مجموعه ای از مفاهیم هستند که با یکدیگر ارتباطی منطقی پیدا می کنند. الگو هم همین است اگر این مجموعه مفاهیم وجود داشته باشد، می توانیم برای سال آینده آماده شویم در این روند گامی را در جهت پیشرفت بر داریم. الگو را نباید بسیار پیچیده دید و با این بینش جلو رفت که تا الگو نباشد نمی توانیم اجرا کنیم. پس باید با اتکا به الگوی طبیعی و اصول مشترکی که روی آن اجماع دارم به پیشرفت دست یابیم.

**در حاشیه این نشست پژوهشگر گروه اطلاع رسانی درخصوص الگوی پیشرفت و توسعه با «محمدحسین رامشت» عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان گفت و گو کرده است.
محمدحسین رامشت با بیان اینکه در جامعه ی علمی مردم همواره به دنبال رفاه، آرامش و پیشرفت هستند، گفت: هنگامی که سخن از یک جامعه ی علمی به میان می آید بیشتر به دنبال سازمانی اجتماعی هستیم که اهداف خاصی را دنبال کند که یکی از این اهداف توسعه و پیشرفت است. در واقع این جامعه تلاش می کند که با ایجاد سیستم و سازمانی در جهت تحقق اهداف توسعه و پیشرفت گام بردارد.
عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: هنگامی که از واژه هایی چون توسعه، پیشرفت و ترقی استفاده می کنیم با مفهوم های بسیاری در میان مردم، دانشمندان و علما رو به رو می شویم. این واژه در دوره های مختلف با نام های مختلفی به کار برده شده است. در زمان مشروطیت مردم ایران با نگاه به تمدن دیگر کشورها در آرزوی پیشرفت بودند بنابراین خواهان ایجاد عدالتخانه شدند تا با واژه ی ترقی رشد و توسعه را در کشور ایجاد کنند اما با گذشت زمان جامعه ی علمی متوجه شد با ایجاد عدالتخانه نیز پیشرفت قابل توجهی را کسب نکردند بنابراین بحث دیگری را با عنوان توسعه مطرح کردند و در دوره ی پهلوی اول و دوم با دیدگاهی اقتصادی برای توسعه ی کشور برنامه های بسیاری را تدارک دیدند و تلاش کردند این توسعه را از دانشگاه ها شروع کنند چنانکه برای نخستین بار در شیراز رشته ای به نام توسعه یا برنامه ریزی منطقه ایجاد و اشخاصی را تربیت کردند که با نگاهی مهندسی، توسعه را با معنای ساخت جاده ها، میدان ها، بیمارستان ها، کاخ ها و...ایجاد کنند پس از مدتی به شرایط دلخواه خود دست نیافتند و با اجرای برنامه ی نوین دیگری با نام توسعه ی پایدار گام دیگری را در جهت اجرای این برنامه برداشتند و در پایان به نتیجه ای دست نیافتند.
محمدحسین رامشت در پایان سخنانش افزود: امروز برای تحقق این روند، گروهی برای آینده پژوهی ایران زمین به وجود آمد و با ارایه برنامه های مختلف تلاش کرد تا در این مسیر گام های موثری بردارد. مرکزی با عنوان الگوی اسلامی پیشرفت که به دنبال آینده پژوهشی و توسعه ی این مرز و بوم است. این نهاد خواهان ایجاد بینشی میان نخبگان، اندیشمندان و علما است تا بتواند تفکر توسعه ی ایران را گسترش دهد و هماهنگی و نسبیت فرهنگی را ایجاد کند. بنابراین این سازمان با ارایه ی همایش هایی در تلاش است تا با تبیین آینده پژوهی، توسعه و پیشرفت را با مشارکت مردم و اندیشمندان برای این مرز و بوم به ارمغان آورد.
ادامه دارد...
از:فاطمه مهدوی(گروه اطلاع رسانی)
پژوهشم**9128**9131



02/03/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن