تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه گرفتن در گرما، جهاد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798421013




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دانش و بهره‌وري؛ حلقه مفقوده کشاورزي ايران


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱ خرداد ۱۳۹۴ (۹:۰ق.ظ)
دانش و بهره‌وري؛ حلقه مفقوده کشاورزي ايران موج - درحالي که زنگ خطر کاهش و کمبود منابع آبي به گوش مي‌رسد و بخش کشاورزي وابستگي شديدي به اين منابع دارد، چه تدابيري براي رفع اين مشکل و تأمين امنيت غذايي کشور انديشيده شده است؟
به گزارش خبرگزاري موج، بخش کشاورزي اهميت ويژه‌اي در اقتصاد ايران دارد و تأمين‌کننده بيش از يک‌پنجم توليد ناخالص داخلي است؛ بنابراين توسعه آن پيش‌شرط و نياز ضروري توسعه اقتصادي کشور است.
کشور ما در بخش کشاورزي سالانه 88 ميليارد مترمکعب آب مصرف مي‌کند که 52 ميليارد مترمکعب از منابع زيرزميني و 36 ميليارد مترمکعب آن از منابع سطحي است، اما؛ اين در حالي است که در سال‌هاي اخير به دليل استفاده نادرست و غيرمجاز از منابع با معضلات فراواني روبه‌رو شده‌ايم. همچنين خشک‌سالي‌هاي پي‌درپي، کاهش تدريجي بارندگي، کاهش روان آب‌ها، افت شديد منابع زيرزميني، موجب شور شدن تدريجي آب‌وخاک و کاهش کيفيت آن شده است. اين در حالي است که جمعيت کشور ما و همچنين نياز کشور به محصولات کشاورزي روزافزون است. بنابراين؛ اگر فکري براي اين مسئله نکنيم امنيت غذايي کشور روز به روز بيشتر به خطر مي‌افتد و با مشکلات عديده‌اي روبرو خواهيم شد. با اين اوصاف چه بايد کرد؟ آيا بايد دست به دامان کشورهاي ديگر شد و واردات را افزايش داد؟
جامعه جهاني از سال 1960 تا 2010 شاهد حدود رشد 180 درصدي در توليد غلات و حدود 210 درصد در توليد گندم، حدود 210 درصد در توليد برنج و حدود 700 درصد رشد در توليد گوشت بوده است. طبق محاسباتي که انجام شده 78 درصد اين رشد ناشي از افزايش بهره‌وري، 15 درصد ناشي از افزايش سطح زير کشت و 7 درصد ناشي از کشت مجدد بوده که اين کشت مجدد درواقع همان بهره‌وري است؛ يعني به‌طورکلي 85 درصد اين رشد سهم افزايش بهره‌وري بوده است.
همچنين در سال 1950 عملکرد گندم در هکتار 500 کيلوگرم و در سال 2008 اين عملکرد به 3 هزار کيلوگرم در هر هکتار رسيده است؛ يعني توليد گندم 600 درصد رشد داشته است که کل اين افزايش توليد به علت رشد بهره‌وري بوده است. اين امر نشان مي‌دهد که تمام دنيا به اين مهم رسيده‌اند که به‌جاي افزايش سطح زير کشت، بهره‌وري را افزايش دهند.
درحالي که در ايران مسوولان اعلام مي‌کنند که «افزايش عملکرد توليد محصولات کشاورزي بر پايه بهره‌وري استوار است.» دکتر ابوالقاسم عربيون، استاد دانشگاه تهران معتقد است: بهره‌وري ما در بخش کشاورزي ما واقعاً معطل است. اگر من نماينده مجلس بودم هر هفته وزير کشاورزي را براي پاسخ به مجلس فرامي‌خواندم. نه اين وزير بلکه تمام وزيرهاي قبلي نيز عملکرد مثبتي در اين زمينه نداشته‌اند.

وي مي‌گويد: کشوري مانند نروژ از ساحل دريا چندين برابر نفت ما درآمد کسب مي‌کند، اما؛ سواحل درياي خزر و خليج‌فارس و جزاير ما معطل مانده است. به دليل استفاده نادرست از منابع امنيت غذايي مردم هم به خطر افتاده است.
اين استاد دانشگاه مي‌افزايد: ما از امکانات خود استفاده درستي نداريم به‌طوري‌که محصولات کشاورزي به قدري بي‌کيفيت است که خريداري در سطح جهان ندارد و قابل صادر کردن نيست.
وي علت پايين بودن سطح بهره‌وري را نبود مديريت صحيح و آگاهي مي‌داند و معتقد است: آقايان که مسوول مي‌شوند شروع به رانت بازي مي‌کنند و به جاي به کار گرفتن دانشمندان و متخصصين حوزه، اقوام و خويشاوندان خود را بر سر کارها مي‌آورند.
به گفته عربيون ما اندازه کشور آمريکا تراکتور داريم، اما؛ بهره‌وري آن ها کجاست و بهره‌وري ما کجا!!
محمدتقي توکلي، عضو کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي نيز عوامل ساختاري همچون سازگاري نوع کشت با محيط، نوع بذر و نهاده‌ها، سطح آموزش کشاورزان و آب را بر ميزان بهره‌وري مؤثر مي‌داند و مي‌گويد: علت اينکه در کشورهاي پيشرفته وضعيت کشاورزي مطلوب است اين است که دولت سياست‌هاي صحيحي در اين زمينه به کار مي‌گيرد.
وي در توضيح اين مطلب مي‌گويد: در اين کشورها در واقع اين کشاورز نيست که نوع محصول را براي کشت مشخص مي‌کند، بلکه دولت با برنامه اقدام به استفاده از منابع آبي و خاکي مي‌کند و اجازه نمي‌دهد در هر زميني هر محصولي کاشت شود. به همين دليل به طور ميانگين در اين کشورها به ازاي هر مترمکعب آب 2.5 کيلو گرم محصول برداشت مي‌شود، اما؛ در کشور ما يک کيلوگرم برداشت مي‌شود.
محمد اسماعيل نيا دبير کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي نيز در اين رابطه مي‌گويد: در بخش کشاورزي لازم است استراتژي منسجمي بين کشاورزان و مسوولان دولتي صورت گيرد که ما بتوانيم در غالب يک بسته بهره‌وري را افزايش دهيم. در سايه اصلاح الگوي کشت، انتخاب گونه‌هاي مناسب و مديريت قوي مي‌توانيم راندمان آبياري که اکنون حدود 30 تا 35 درصد است، به بيش از 70 درصد افزايش دهيم و در بحث حاصلخيزي خاک نيز بالاي 60 درصد افزايش برداشت محصول داشته باشيم.
به گفته وي ظرفيت در بخش کشاورزي وجود دارد و اين ظرفيت در قالب مديريت منسجم است که احيا شود.

محمد زائري، عضو هيات رئيسه کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي اتاق ايران پايه بهره‌وري بخش کشاورزي را بهره‌وري آب مي‌داند و مي‌گويد: اگر بهره‌وري آب افزايش يابد، بهره‌وري ساير بخش‌هاي کشاورزي نيز افزايش خواهد يافت. به عبارت ديگر افزايش بهره‌وري آب افزايش بهره‌وري نيروي انساني، ماشين‌آلات، خاک را به همراه خواهد داشت.
زائري معتقد است: يکي از دلايل مهم پايين بودن بهره‌وري در ايران پايين بودن سرمايه‌گذاري در اين بخش است. پايين بودن فناوري و تکنولوژي، مکانيزاسيون، عوامل خسارت زا و ضعف در بازاريابي و حمل‌ونقل در اين بخش نيز از عوامل ديگر پايين بودن بهره‌وري هستند. کشور ما در تکنولوژي عقب مانده است و عوامل خسارت زا نيز کنترل نمي‌شود.
وي با بيان اينکه ما در ايران حدود 20 درصد ضايعات مصارف کشاورزي داريم، به مشکلات بخش کشاورزي اشاره مي‌کند و مي‌افزايد: نظام بهره‌برداري در کشور ما نظام بهره‌برداري خرد است، يعني؛ ما تجميع اراضي را در دستور کار نداريم. ديد کشاورزي در کشور ما صنعتي نيست و معيشتي است. منابع آب‌وخاک نيز به دليل استفاده‌هاي غيرمجاز در حال شور شدن است. ما روي کمربند خشکسالي قرار گرفته‌ايم و خشکسالي هاي مکرري براي ما اتفاق مي‌افتد.
عضو هيات رئيسه کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي اتاق ايران مي‌گويد: مهم‌ترين مشکل و دليل پايين بودن بهره‌وري در بخش کشاورزي اين است که ما يک راهبرد جامع که تمام عناصر زيرمجموعه کشاورز، مسوول و مردم جامعه در آن دخالت داشته باشند، نداريم.
وي مي‌افزايد: ما در کشاورزي آمايش سرزميني نداريم، يعني؛ نمي‌دانيم چه محصولي را کجا بکاريم. اراده ملي براي افزايش بهره وري وجود ندارد. کشاورزي تبديل به يک شغل شده که احساس مي‌کنيم که نبايد افرادي که علم و دانش دارند در آن حوزه فعاليت کنند و فقط افرادي که ديد معيشتي و تجاري دارند بايد در آن کار کنند. اصولاً کساني که نمي‌توانند وارد صنعت و شغل‌هاي ديگر شوند از سر ناچاري وارد حوزه کشاورزي مي‌شوند.
زائري راه‌کارهاي افزايش بهره‌وري را نيز بيان مي‌کند و مي‌گويد: اولين مرحله عزم و اراده ملي است، يعني؛ همه به اين نتيجه برسند که ما نبايد بحث آب را فقط براي مصرف در بخش کشاورزي ببينيم بلکه بايد به آن به عنوان مايه حيات و براي تأمين امنيت غذايي نگاه و آن را فرهنگ‌سازي کنيم.
وي مي‌افزايد: صرفاً تصويب قانون افزايش بهره‌وري که در سال 89 مصوب شد، کفايت نمي‌کند. بايد يک برنامه جامع ذيل آن تدوين و تصويب شود و سپس، براي اجراي آن هدف‌گذاري و يک زمان‌بندي تعريف شود که قرار است در هر سال ما چقدر رشد داشته باشيم و براي آن، يک مسوول تعيين شود.
اين کارشناس حوزه کشاورزي اعتقاد دارد: بايد براي هر دشت با توجه به شرايط اقليمي آن برنامه‌اي تدوين شود و نمايندگان همه وزارت خانه‌هاي مسوول و به‌خصوص نمايندگان باغداران و کشاورزان به عنوان مجري اين برنامه‌ها انتخاب شوند. همچنين لازم است امور آب به يک نهاد واگذار شود که پيشنهاد ما وزارت نيرو است.
وي اثر تحريم‌ها بر بهره‌وري بخش کشاورزي را نسبت به بخش‌هاي ديگر کمتر مي‌داند و مي‌گويد: تحريم کمبود تکنولوژي و ورود سرمايه را باعث شده، اما؛ کشاورزي نسبت به ساير بخش‌ها کمتر آسيب ديده است. البته اين امر را نمي‌توان يک حسن به حساب آورد زيرا دليل آن معيشتي بودن کشاورزي در ايران است، يعني؛ هنوز تکنولوژي و فناوري بخش کشاورزي در حدي پيشرفت نکرده است که بخواهد به سطح جهاني وابسته باشد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن