تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 3 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خود را ملزم به سکوت طولانی کن، چرا که این کار موجب طرد شیطان بوده و در کار دین،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1843350923




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«نسبت بین روایات و تفسیر قرآن به قرآن» بررسی شد | خبرگزاری ایلنا


واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: در همایش بیداری قرآنی؛ «نسبت بین روایات و تفسیر قرآن به قرآن» بررسی شد
«نسبت بین روایات و تفسیر قرآن به قرآن» بررسی شد

میزگرد تخصصی سومین همایش بیداری قرآنی در تاریخ معاصر، با حضور استادان علوم قرآنی با موضوع «نسبت بین روایات و تفسیر قرآن به قرآن» برگزار شد. به گزارش خبرنگار ایلنا، میزگرد علمی-تخصصی سومین همایش بیداری قرآنی در تاریخ معاصر، عصر پنج شنبه ۳۱ اردیبهشت ماه، به همت جامعة العلوم القرآن قم و در محل سالن اجتماعات پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی، و با حضور حجج اسلام و المسلمین کاظم قاضی‌زاده از محققان برجسته حوزوی، مهدی عبداللهی رئیس موسسه معارف اسلامی امام رضا (ع) و محمدکاظم رحمان ستایش از پژوهشگر برجسته دینی، برگزار شد. حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌زاده در این نشست گفت: ما در اندیشه اسلامی قرآن را به عنوان منبع اول و سنت را به عنوان برادر و عدل قرآن داریم. از یک جهت نفی تفسیر به رای و از طرف دیگر روایاتی که ما را به اهل بیت ارجاع داده و این میراث قرآنی و روایی سبب شده تا در طول تاریخ گرایش‌های مختلفی میان مفسران پدید آید. وی ادامه داد: چهار دیدگاه مختلف دربار قرآن وجود دارد؛ برخی معتقدند که در تفسیر قرآن، با توجه به صراحت قرآن و مرجعیت آن برای ادله دیگر حوزه دین تفسیر باید با خود قرآن صورت گیرد. این نظریه طرفداران کم و بیشی داشته و طبق برخی روایات ائمه هم این گونه تفسیر کرده‌اند ولی آن طور که باید در طول تاریخ مورد توجه جدی قرار نگرفته و به آن تصریح نشده تا در دوره معاصر کسانی مانند علامه و صادقی این روش را طرح کرده‌اند. وی افزود: در مقابل دیدگاه دومی مطرح است که می‌گوید قرآن فی نفسه تفسیرناپذیر است و ما حتما باید آن را با روایات تفسیر کنیم که عرض عریضی است و مثلا خویی بی‌توجهی به سنت در تفسیر را در جایی که سنت وجود دارد از مصادیق تفسیر به رای می‌داند و برخی با شدت بیشتری آن را مطرح کرده‌اند. قاضی‌زاده عنوان کرد: برخی تفسیر قرآن به سنت با تاکید بیشتر بر قرآن را عنوان می‌کنند اما اگر در جایی روایات مغیر معنا داشتیم باید به آن‌ها مراجعه کنیم براساس اینکه سنت می‌تواند مخصص قرآن باشد. وی در تبیین نوع چهارم بیان کرد: تفسیر قرآن محوری و سنت مداری که سعی کردند سهم سنت را بیشتر جلوه دهند. این چهار نظریه وجود دارد که قابل بحث و نقد هستند. در ادامه این بحث حجت الاسلام والمسلمین محمد عبداللهی، رئیس موسسه معارف اسلامی امام رضا (ع) در سخنانی با بیان اینکه قرآن دارای آیات متشابه و محکم است گفت: علامه در ذیل آیه ۷ سوره آل عمران می‌فرماید که متشابه وقتی عرضه می‌شود افراد مفهوم آن را می‌فه‌مند و با مجهول و مجمل فرق دارد اما ظاهر آن مراد نیست و کسانی که در قلبشان انحراف است دنبال آن می‌روند. عبداللهی تصریح کرد: صادقی می‌فرماید وظیفه ما این است که متشابه را به محکم رد کنیم مثلا آیاتی که کرسی را برای خدا بیان کرده است که تا اینجا مطلب وی بیان کرد: مسلم است اما آنچه به این دو بزرگوار عرض می‌کنیم که این فرمایش مشکلی هم دارد. عبداللهی اظهار کرد: رد متشابه به محکم هیچ وقت آیه متشابه را محکم نمی‌کند بلکه آن را از معنای ظاهر بیرون می‌آورد. رد مشتابه به محکم متشابه را مبهم می‌کند و راهی جز اهل بیت برای رفع این ابهام وجود ندارد و این ارتباط وثیق میان اهل بیت و قرآن به همین دلیل است که رد روایت ثقلین داریم. همچنین حجت الاسلام والمسلمین محمدکاظم رحمان ستایش از استادان حوزه و دانشگاه قرآن و حدیث گفت: میان سنت و روایت تفاو ت هست و آنچه در اختیار ماست سنت نیست بلکه نقل‌های سنت و خبرهای آن است که از آن به حدیث تعبیر می‌شود و علوم حدیث هم برای تدقیق در بحث درستی گزارش از سنت ایجاد شده است. وی افزود: هیچ کس مدعی اسلام نمی‌تواند سنت را منکر شود بلکه اختلافات مربوط به نقل سنت است و در روش احراز سنت اختلاف است نه در حجیت آن. آیت الله صادقی نیز تاکید بر روی سنت دارد نه روایت و... برای احراز سنت که سند و متن را لحاظ می‌کنند ایشان خیلی وارد نشده بلکه راهی را رفته که به لحاظ متن محوری سراغ احادیث رفته است. رحمان ستایش تصریح کرد: اگر سنتی احراز شود برای ایشان قابل استفاده است و کاربرد قرآن در تفسیر قرآن به قرآن در موضوع عبارات است و نمی‌شود قرآن با مردم حرف بزند با چیزی که نمی‌فه‌مند. استا حوزه علمیه بیان کرد: اما آیا اشارات و لطائف و حقایق را همه می‌فه‌مند مرحوم صادقی براساس روایات تصریح می‌کند که عبارات برای همه مردم است ولی اشارات و دقایق را می‌توان با روایات فهمید. وی افزود: اولین کاکرد سنت از دید مرحوم صادقی چند چیز است که تبیین کرده که یکی از آن نسخ است و کارکرد دوم این است که وقتی قرآن از تبیین برخی قوانین کوتاه آمده است مانند تبیین احکام فرعی و... ائمه را مبین و مفسر قرآن گرفته‌اند. رحمان ستایش ادامه داد: از دید وی تبیین روش‌های اجرایی حکومت قرآنی کارکرد سوم سنت است و روایت تا زمانی که حکایتگر سنت نیست از دید وی معتبر نیست. وی بیان کرد: ۱۱ هزار و ۷۹۶ روایت در تفسیر الفرقآن به کار رفته است که گمان نکنم متون تفسیری دیگر بیش از این داشته باشد اما در راستای تبدیل به سنت شدن مورد استفاده قرار داده است زیرا در موار زیادی در روایات داریم که ابزار فهم دلالات به نحو کلی نباید مورد بی‌مهری قرار گیرد. وی تاکید کرد: تشابه این جور است که کلمه و معنای آن شبهه انگیز است و کسانی که در قلوبشان زیغ است دنبال این هستند که راه شبهه را بروند اما قرآن جلوی این تشابه انحرافی را می‌گیرد و اینکه باب ناحق سد شود کفایت می‌کند.

۱۳۹۴/۰۲/۳۱ ۲۳:۳۲:۲۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن