واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: ایازی در همایش بیداری قرآنی در تاریخ معاصر: تفسیر قرآن به قرآن به معنای کنار گذاشتن روایات اهل بیت(ع) نیست
دبیر علمی سومین همایش بیداری قرآنی در تاریخ معاصر، گفت: تفسیر قرآن به قرآن به معنای کنار گذاشتن روایات اهل بیت(ع) نیست و منظور مرحوم آیت الله العظمی صادقی تهرانی در تفسیر الفرقان نیز جدای از این مسئله نیست. به گزارش خبرنگار ایلنا، آیت الله سیدمحمدعلی ایازی از مفسران قرآن حوزه علمیه قم، صبح امروز در سومین همایش بیداری قرآنی در تاریخ معاصر که به همت جامعة العلوم القرآن قم و در محل سالن اجتماعات پژوهشگاه امام خمینی (ره) مرقد امام (رض) برگزار شد، با اشاره به رویکرد مرحوم آیت الله صادقی تهرانی در تفسیر قرآن به قرآن، اظهار داشت: علامه طباطبایی اولین فردی نبود که تفسیر قرآن به قرآن را مطرح کرد و شیخ الطائفه، شیخ طوسی اولین فرد بود که به آن پرداخت و علامه هم از آن دفاع کرده و به صورت روشمند به آن پرداخت. وی با طرح این سؤال که آیا منظور ار تفسیر قرآن به قرآن کنارگذاشتن روایات است یا خیر و اگر تفسیر قرآن به قرآن محور است چرا علامه و آیت الله صادقی از روایات استفاده کردهاند؟ گفت: این همایش هدفش بررسی ادله و استنادهای این گرایش به صورت علمی است تا دیدگاههای مخالف و موافق این نظریه بحث شود و اگر این نظریه درست چه آثاری بر آن مترتب است. دبیر علمی سومین همایش بیداری قرآنی در تاریخ معاصر افزود: آیا قائلین به این جریان دارای گونهها و گرایشات متفاوت بودهاند، یا همه روش واحدی را اتخاذ کردهاند که خود این میتواند در بحث مقایسه تفاسیری مانند الفرقان، المیزان و نمونه و... به کار آید. آیت الله ایازی عنوان کرد: کسانی که از صد سال قبل به این طرف جزء موالیان اهل بیت بوده و این مسئله را مطرح کردهاند، باید به درستی منظور از تفسیر قرآن به قرآن روشن کنند. وی با بیان اینکه هدف تفسیر روشن ساختن کشف مراد خداست، گفت: این سوال مطرح است که سادهترین و واقع بینانهترین راه برای رسیدن به این مطلوب چیست؟ پس برای رسیدن به این مراد در درجه اول باید سراغ خود او برویم و طبق فرمایش امام علی او را به استنطاق بکشید و این روش عقلایی و طبیعی است که اولین کار برای کشف مراد متکلم رفتن به سراغ خود متکلم است؛ خصوصا اینکه قرآن خود را به عنوان، نور، مبی و تبیان و... معرفی کرده است. این مفسر قرآن حوزه علمیه قم بیان کرد: به تعبیر علامه کتابی که تبیان همه چیز است میتواند بیان خودش نباشد وانگهی این کتاب در آیات متعدد ما را به تدبر و تعقل در آیاتش دعوت کرده و ما را فراخوانده تا در فهم کلامش خودش را بفهمیم. وی اظهار کرد: در سوره نساء آیه ۸۲ میفرماید اگر این قرآن از ناحیه غیر خدا بود در آن اختلاف ایجاد میشد در این جهت برای فهم چیستی تفسیر قرآن به قرآن به تعبیر امام علی ینطق بعصه علی بعض و یصدق بعصه علی بعض و خود این کلمات بیانگر است و در سیره اهل بیت نیز روایات فراوانی داریم که در تغسیر یک آیه آیه دیگری را میخواندند. آیتالله ایازی بیان کرد: شواهد و قرائن در این زمینه فراوان است، اما مسئله مهم این است که مراد شخصیتهایی که از تفسیر قرآن به قرآن گفتهاند مرز سخنشان کجاست. یعنی آیا باید سخنان اهل بیت را کنار بگذاریم و یا باید قلمرو آن را بفهمیم که منظور چیست. وی ادامه داد: برای فهم منظور این روش باید توجه کنیم سخن ما درباره تفسیر قرآن است نه درباره تفصیل آن یعنی وقتی قرآن حافظوا علی الصلوات را طرح میکند، میخواهیم بفهمیم مراد چیست ولی یک وقتی است که میخواهیم بدانیم چگونه نماز بخوانیم زیرا جزئیات در قرآن بیان نشده یا در باب عقاید جزئیات آن در کتب آمده که تفصیل است و نه تفسیر. دبیر علمی سومین همایش بیداری قرآنی در تاریخ معاصر افزود: فرق میان تعلیم و تعبد از دیگر مسایلی است که باید به آن توجه داشت. تعلیم و بیانات تبیینی در روایات اهل بیت فراوان است و قرآن قطعی الصدور است و متن دیگری هم که قرار است به آن استشهاد شود همین طور ولی وقتی بیانی میآید که تعلیمی نیست یعنی وقتی دلیل قطعی آمد میتوانیم آن را تعبدا بپذیریم که فقها در فقه از طریق خبر واحد حل کردهاند اما در تفسیر محل بحث است. وی تصریح کرد: در روایتی از ذیل تفسیر «بعوضه» آمده که بعوضه امیرالمومنین است. حال باید پرسید که آیا در لغت ایشان بعوضه است یا صفتی از بعوضه به امام میخورد؟ اینجاست که در تفسیر قرآن به قرآن تفسیر تعلیمی را بجث میکنیم نه تعبدی و نکته قابل توجه در کار علامه و آیت الله صادقی همین است. اینجاست که مثل این شخصیتها میگویند آیت الله ایازی خاطرنشان کرد: در همایش نخست درباره آثار و اندیشههای ایشان بحث بود و دومین همایش نیز با عنوان بررسی مبانی و روش تفسیری ایشان در سال ۹۲ برگزار شد و جلسه امروز هم با هدف قیاس دیدگاههای مفسران با تفسیر الفرقان در حال برگزاری است. خاطرنشان میشود سومین همایش بیداری قرآنی در تاریخ معاصر با محوریت تفسیر قرآن به قرآن در تفسیر الفرقان نوشته مرحوم آیت الله صادقی تهرانی، امروز و به همت جامعة العلوم القرآن، در دو نوبت صبح و عصر در پژوهشگاه امام خمینی (ره) حرم امام (رض) در حال برگزاری است. کارشناسان برجسته علوم قرآنی و حوزوی و همچنین حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی نوه امام خمینی (ره) در این مراسم به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت.
۱۳۹۴/۰۲/۳۱ ۱۳:۲۹:۵۸
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایلنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 145]