واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: آیت الله سید محمد خامنهای مطرح کرد:
ریسمان بافته از نظم، فرد را به قدرت اجتماعی تبدیل میکند
ریسمانی که توسط انسانها به هم بافته میشود اگر نظم در آن وجود داشته باشد همانند حبل الله و حبل المتین انسانها را از خطر سقوط در پرتگاه نجات میدهد.
به گزارش خبرنگار قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ آیت الله سید محمد خامنهای صبح امروز در مراسم بزرگداشت ملاصدرا با اشاره به بحث نظم اظهار داشتند: نظم سبب شده ارکان آفریده شده توسط حضرت حق به ریسمانی تبدیل شده که انسان را از خطر نجات داده و آن را به قدرت اجتماعی قوی تبدیل میکند که این همان چینش منظم ارکان است و هر چیزی که این چینش را رعایت بکند به آن نظم میگویند.
وی بیان کرد: هر چیزی که را که در جای خودش قرار دهند را نظم گفته که تعبیر دیگر آن نظم حقوقی است که این خود ناظر بر هر قاعدهای فراگیر بوده و تضمینی برای بقاء اجزا در جامعه به شمار میرود.
وی اضافه کرد:آفریدگار عالم موسس نظم تکوینی بوده که از آن به نام دین یاد میکنند که به طور کلی این مجموعه را حیات طیبه را تعریف کرده و حکمت نظری که از حقیقت عالم بوده به انسان یاد میدهد که چگونه باید درست زندگی بکنند و بنابر این حکمت نظری بدون حکمت دیگری به نام حکمت عملی میسر نخواهد بود.
رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا افزود: ایجاد نظم عمومی در جامعه دریک قاعده طبیعی است که حکمت، اقتضا بر هدایت دارد و خداوند نسبت به غیر انسان ایصال به مطلوب میکند و اقتضای عقل انسان این است که نظم عمومی را رعایت کرده و جامعه را از هر سرگردانی نجات دهد.
در ادامه این همایش آیت الله محقق داماد با اشاره به حکمت متعالیه، افزود: ادعایی که ملاصدرا در حکمت مشایی متعالی کرده با یک نگاه خاصی آن را آورده به گونه ای که ملاصدرا این تعبیر را توسعه داده و تمام جهان را متدین و دارای دین نامیده است.
وی اظهار داشت: امر تکوینی که مخاطبش جهان بوده و آن امر الهی و در تعبیر قرآنی سنت الله است در تعبیر فلسفی امری تشریعی میباشد که به علت وجود اختیار امکان خطا در آن وجود دارد و ملاصدرا بشر را آزاد گفته و به همین علت مقامش بین جبرئیل و حتی شیطان متغیر است.
در ادامه این سخنرانی دکتر رضا داوری اردکانی با اشاره به تاریخ یونانیها اظهار داشت: ارسطو بنیان شهر را تیپوداموس دانسته که معمار و شخص برجستهای بوده و البته هیچ وقت اضافه گویی نکرده ولی به طور کل مدینه را یک شهر نامیده که از معنی خودش در این زمان دور شده و به طور کلی خدایان فن سیاست را به آدمیان آموخت و جایگاه غیب در نظم مدینه مشخص شد.
وی در ادامه ابراز داشت: قانون سولو برگرفته از نظام گووس بوده که به طور کلی قانون عقل مدینه به حبل مدینه منجر شده و به طور کلی مدینه همان مدینه بوده و اعضای مدینه اتباع گفته شده و همچنین مجریان آن مجریان قانون هستند.
در ادامه این سخنرانی آقای دکتر غلامحسین ابراهیم دینانی ابراز داشت: نظم الهی در بین کلمات مشخص بوده به طوری که این نظم است که لغات و کلمات را ساخته و مسئله مهم اینجاست که زمان و مکان با هم بوده و نمیتواند آنها از هم جدا باشند و مجموعه نظم درونی و باطنی نمیباشد و به کاربردن لغت در جایگاه خودش بسیار مهم است به طوری که انسانها همه نظمها را میفهمند اما گاهی خودشان بی نظمی ایجاد میکنند.
وی بیان کرد: انسان ترکیبی از مورچه و جبرائیل بوده که به خاطر افراط و تفریطهایش گاهی مقامش بالاتر از جبرئیل رفته و گاهی از مورچه هم پستتر شده است.عشق بدون عقل و درایت مساوی با کج فهمی بوده که این کج فهمی انسان را به پرتگاه نزدیک میکند ولی زمانی که عشق و عقل با هم یکی شدند به مافوق فلک که همان عرش الهی است سیر میکند.
انتهای پیام/
اخبار مرتبط
برگزیدگان نهمین همایش بینالمللی پژوهشهای قرآنی معرفی شدند
نشست هاي تخصصی نهمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی
فيلم هاي قرآني موجب انس مخاطبان با قصص قرآني مي شود
آداب و اعمال ماه شعبان + راهنمای تصویری
حضور "احمدی نژاد" در "مسابقات بین المللی قرآن" + عکس
عکس بارگاه امامزاده صالح (ع) در دوره قاجاریه
ادعیه و مناجات ماه شعبان با نوای حاج میثم مطیعی + دانلود
راه یافتگان به مرحله پایانی مسابقات بین المللی قرآن کریم معرفی شدند
امشب (پنجشنبه شب) پایان مرحله نیمه نهایی مسابقات بین المللی قرآن/ نمايندگان 81 كشور شنبه با رهبر انقلاب دیدار می کنند
۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 90]