تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 13 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799224658




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روحانی فرد، شهید شاخص بسیج رسانه کشور


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: نگاهی به زندگی شهید اهل قلم گلستان، روحانی فرد، شهید شاخص بسیج رسانه کشور گرگان - ایرنا - استان گلستان برای ثمردهی نهال انقلاب اسلامی حدود 4 هزار شهید تقدیم میهن کرده که از این بین زندگی شهید حجت الاسلام محمدعلی روحانی فرد درس های آموزنده برای اقشار مختلف مردم بویژه نسل جوان دارد.


شهید حجت الاسلام محمدعلی روحانی فرد، فرزند میرزا، درسومین روز از مرداد ماه سال 1325 در روستای ایلوار شهرستان کردکوی استان گلستان و درخانواده ای کشاورز دیده به جهان گشود و در اول اسفند 1365 هنگامی که همراه تعدادی از مسوولان نظام برای بازدید از منطقه عملیاتی اهواز با هواپیما عازم این منطقه بود مورد تهاجم جنگنده های عراقی قرار گرفته و به اتفاق همراهان جملگی به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.
این روحانی شهید بواسطه تربیت صحیح خانواده و تحصیل علوم و معارف اسلامی، مبارزات سیاسی قبل و بعد از پیروزی انقلاب، هنر نویسندگی، حضور درجبهه ها و قبول مسوولیت ها و خدماتی که بواسطه آن برای مردم انجام داد به ستاره ای تابناک در آسمان گلستان تبدیل شد و اکنون با گذشت 3 دهه از شهادتش بعنوان شهید شاخص بسیج رسانه کشور معرفی می شود.
محمد علی که پس از تولد در دامان پر مهر و محبت خانواده مؤمن و کشاورز خویش رشد و نمو یافت، بدلیل علاقه وافر پدر و مادر به معارف اسلامی، آرزوی پوشیدن لباس روحانیت و سربازی امام زمان (عج) بر قامت رعنای او را در سر داشتند از همان دوران کودکی و بعد از سال سوم دبستان او را به مکتب خانه روستای بالا جاده کردکوی نزد آیت الله شیخ حسن مهدوی فرستاند.
محمدعلی با عشق و علاقه ای خاصی خواندن قرآن را یاد گرفت و آموخته های خود را برای پدر و مادر قرائت می نمود و البته والدینش نیز با لبخندی سرشار از مهر و محبت او را تشویق و برایش دعا می کردند.
هنوز سیزده بهار از عمرش نگذشته بود که به گرگان هجرت و وارد حوزه علمیه این شهر شد و طی 2 سال، شرعیات و مقدمات را از محضر آیات عظام سجادی علوی، سید حسین نبوی و محمدرضا میبدی آموخت و سپس برای ادامه تحصیلات علوم دینی رهسپار حوزه علمیه قم شد.
محمدعلی طی دو سالی که در قم بود، در مبارزات امام راحل و نیز دیگر روحانیون علیه لایحه ضد اسلامی انجمن های ایالتی و ولایتی (کاپیتولاسیون) حضوری فعال داشت و پس از آن در سال 1342 عازم حوزه علمیه خیرات رحل در جوار بارگاه ملکوتی ثامن الحجج حضرت امام رضا (ع) در مشهد مقدس شد.
شهید روحانی فرد طی 5 سالی که درمشهد بود علاوه بر تحصیل و تهذیب نزد علمای بزرگ این دیار چون ادیب نیشابوری، حجت هاشمی و واعظ طبسی در جریان مبارزات حضرت امام خمینی (ره) علیه رژیم پهلوی قرار گرفت.
همنشینی با حضرت آیت الله خامنه ای و شهید هاشمی نژاد و واعظ طبسی از او جوانی پرشور و شوق ساخت بگونه ای که بدون ترس از ساواک و عمال شاه در اجتماعات عظیم ضد رژیم در مسجد گوهر شاد، اطلاعیه های حضرت امام را پخش می نمود.
شهید روحانی فرد درسال 43 در مراسمی که حضرت آیت الله خامنه ای نیز حضور داشتند ملبس به لباس روحانیت شد و عمامه او را شهید والامقام عبدالکریم هاشمی نژاد بر سرش گذاشت.
محمدعلی هنگامی که بزرگانی چون حضرت آیت الله خامنه ای و غلامحسین فغانی تهرانی برای سخنرانی به گرگان می آمدند پای منبر آنان اعلامیه ها و خطابه های حضرت امام (ره) را قرائت و توزیع می کرد و نیز شعارهای انقلابی و ضد رژیم سر می داد تا در راه انقلاب انجام وظیفه کرده باشد.
بواسطه این انجام وظیفه اتهام توطئه و خرابکاری علیه نظام شاهنشاهی و اهانت به شخص اول مملکت و اخلال درنظم عمومی بارها از سوی ماموران ساواک چه در گرگان و چه در مشهد دستگیر و روانه زندان و شکنجه می شد اما هر بار پس از آزادی به فعالیت های سیاسی و مبارزاتی خویش ادامه می داد.
شهید روحانی درسال 1347 مجددا به حوزه علمیه قم مهاجرت و از محضر اساتید برجسته و بنامی چون آیات عظام موسوی تبریزی، مکارم شیرازی، جعفر سبحانی، صالحی نجف آبادی، نوری همدانی، فاضل هرندی و علی مشکینی بهره برده و علم تفسیر، فقه، اصول، فلسفه، سطوح عالیه و دوره خارج را با موفقیت طی نمود.
بااین حال شهید حجت الاسلام روحانی فرد درجریان مبارزات ملت ایران علیه رژیم شاه و پیروزی انقلاب اسلامی بویژه در شهر قم و تعصن های دانشگاهی زمانی که برای تحصیل در دانشگاه تهران بود و نیز در کمیته استقبال از حضرت امام، حضوری فعال داشت و بعضا برای سخنرانی به شهرها و روستاهای مختلف کشور مسافرت می کرد.
اما شهید روحانی فرد که اشتیاق زیادی به نویسندگی، تحقیق و ترجمه آثار بزرگان داشت ازسال 43 شروع به نوشتن مقالاتی دینی، اجتماعی و سیاسی در نشریات مذهبی آن زمان ازجمله ندای حق، پیام اسلام و نسل جوان نمود و 65 مقاله او درنشریات فوق چاپ شد.
این شهید والامقام با راهنمایی های ارزشمند آیات نوری همدانی، مکارم شیرازی و مرحوم مصطفی زمانی نجف آبادی که درجلسات خصوصی آنان شرکت می کرد، چند جلد کتاب نیز تالیف نموده است ازجمله کتاب (اسلام در ایالات متحده آمریکا و کانادا)، (ما و مسائل روز) و کتاب مستضعفین از آثار وی می باشد.
شهید روحانی فرد که از بنیانگذاران انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده الهیات دانشگاه تهران بود، در مقطعی برای مبارزه با سرمایه داران، سلطنت طلبان و ضد انقلاب ها درمنطقه گرگان و دشت، مبادرت به چاپ هفته نامه پیام مستضعفین بعنوان نخستین نشریه شرق مازندران (استان گلستان کنونی) نمود ضمن اینکه در این مدت کانون فرهنگی اسلامی گرگان را نیز برای مبارزه با فعالیت کانون های ضد خلقی منطقه راه اندازی نمود.
وی همچنین ارتباط نزدیکی با رادیو گرگان داشت و از طریق این تریبون افزون بر یکصد و 50 ساعت سخنرانی باموضوعات مختلف دینی و سیاسی برای آگاهی دادن به نسل جوان ایراد کرد.
شهید حجت الاسلام روحانی فرد پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز تلاش زیاد و خستگی ناپذیری برای حفظ و حراست از انقلاب و همکاری های مستمری با بزرگان انقلاب از جمله شهیدان قدوسی، بهشتی و باهنر و آیت الله امامی کاشانی و آیت الله خامنه ای درتشکیل حزب جمهوری اسلامی در گرگان داشت.
وی در خرداد 1359 به سمت بازپرس و سپس دادیار دادسرای انقلاب اسلامی گرگان و در مهر همین سال ازسوی آیت الله مهدوی کنی وزیر کشور آن زمان بعنوان نخستین فرماندار کردکوی و نخستین فرماندار طلبه کشور منصوب و درمدت سه سال فعالیت دراین سمت در راه اندازی نهادها و ادارات و نیز ارائه خدمات و رفع مشکلات مردم مردم منطقه تلاش های زیادی انجام داد.
راه اندازی اداره ثبت احوال، دادگاه صلح مستقل، سازمان تعاون روستایی، بهزیستی، کمیته امداد، بنیاد شهید، مخابرات، بنیاد مسکن، کمیته امور صنفی و نیز 8 شرکت تعاونی تولیدی و مصرفی و 6 صندوق قرض الحسنه در مناطق روستایی کردکوی از جمله برخی خدمات شهید روحانی فرد درمدت تصدی فرمانداری این شهرستان بود.
هم چنین پیگیری احداث میدان ورودی شهر، بیمارستان یکصد تختخوابی، توسعه و احیای محور قدیم گرگان - کردکوی، پروژه 25 واحد مسکونی، گاز رسانی به روستای یساقی، تلفن خودکار کردکوی، احداث 50 کیلومتر کانال کشاورزی، احیای هفت رشته قنات، تعمیر و احداث ده حمام عمومی و زیرسازی 15 جاده روستایی از دیگر اقدامات این شهید والامقام درمدت تصدی پست فرمانداری کردکوی بود.
شهید روحانی فرد پس از سمت فرمانداری مدتی در اداره نهم سیاسی وزارت امور خارجه مشغول فعالیت بود و بعضا درقالب هیات هایی ازسوی این وزارتخانه و یا وزارت بازرگانی جهت رساندن ریاست جمهوری و کمک های غیرنقدی دولت جمهوری اسلامی به برخی کشورهای مسلمان آفریقایی سفر کرد.
این شهید والامقام در دوران دفاع مقدس نیز بارها به جبهه ها اعزام شد و آخرین بار و پس از عملیات والفجر هشت در روز اول اسفند 1365 به اتفاق تعدادی از شخصیت های کشوری که در راس آنان آیت الله محلاتی نماینده امام درسپاه بود، رهسپار مناطق جنگی شدند.
درجریان این سفر کاری هواپیمای حامل این عزیزان در آسمان اهواز مورد تهاجم هواپیمای عراقی قرار گرفت و با سقوط آن روح بلند این مبارزه انقلابی و دیگر همراهان ایشان به آسمان پرکشید.
پیکر مطهر این روحانی مبارز و نستوه با استقبال پرشور مردم گلستان بویژه مردم شهرستان کردکودی تشییع و درگلزار شهدای روستای ایلوار به خاک سپرده شد.
روحش شاد و یادش گرامی باد.

برگرفته از منابع و آرشیو بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان
/3039/6203



31/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن