تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوانات...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802227357




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نسبت میراث فرهنگی با نماز از نگاه دبیر شورای فرهنگ عمومی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: همایش نماز در آیینه میراث فرهنگی ایران؛ نسبت میراث فرهنگی با نماز از نگاه دبیر شورای فرهنگ عمومی تهران - ایرنا - دبیر شورای فرهنگ عمومی گفت: بعید است یادگار و اثری در میراث فرهنگی ایران وجود داشته باشد که نسبتی با نماز، عبودیت و نیکی نداشته باشد.


به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگی ایرنا، حجت الاسلام شاهمرادی در نشست علمی نماز در آیینه میراث فرهنگی ایران اظهار کرد: شاید وسیع ترین برداشت از میراث فرهنگی یادگارهای بهره مند از حکمت و عبرت باشد یا به تعبیر روشن تر میراث فرهنگی به پدیده ای گفته می شود که گوهر حکمت وعبرت در آن متجلی باشد.
وی افزود: یادگاران میراث فرهنگی به حکمتی که در خود نهفته دارند می خواهند ما را به فضیلتی متذکر شوند و نماز فضیلتی است که می خواهد چراغ پرفروغ ذکر را در جان و باطن و باورهای ما روشن نگه دارد.

** ایرانیان و احترام به مسجد
در این نشست، معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در تمامی شهرهای ایران و تمامی دنیا جریان نیایش و عبادت به شکلی وجود داشته و یک پیوستگی تاریخی دارد.
محمد حسن طالبیان بزرگترین مصداق نماز را مساجد دانست که نشان از حضور و فعالیت معماران هنرمندی دارد که نفیس ترین آثار را از خود به جا گذاشته اند.
وی افزود: ایرانیان همواره در طول تاریخ مسجد را محترم می شمردند و با حفظ ارزش های گذشته به ساخت مساجد می پرداخته اند.
وی ابراز امیدواری کرد که نقش ایران در اسلام بیش از بیش نشان داده شود.

** ایرانیان بزرگترین متفکران گرایش عقل در دوران اسلام
عضو شورای شهر تهران نیز گفت: ایرانیان بزرگترین متفکران گرایش عقل در دوران اسلام بودند.
احمد مسجد جامعی با اشاره به اینکه فرهنگ ایرانی پیوند عظیمی با معنا و معنویت دارد، اظهار کرد: نگاه اخلاقی ایرانی ها به انسان و جهان خیلی از مناسبات ما را شکل می دهد.
وی با بیان اینکه ایرانیان خود اسلام را پذیرفته بودند، افزود: ایرانیان به زور اسلام نیاورند، چرا که اگر این موضوع واقعیت داشت پس از سال ها به عقیده خود پایبند نمی ماندند.
وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بزرگترین متفکران گرایش عقل در دوران اسلام ایرانیان بودند و این گواه وجود فرهنگ بالای ایرانیان و علاقه آنان به اهل بیت بوده است.

** اسلام زبان وحدت، عشق و توحید
در ادامه این نشست، ناصر تکمیل همایون استاد جامعه شناسی تاریخ گفت: اسلام با کلام برابری، وحدت و عشق وارد ایران شد؛ البته منازعاتی که جنبه دینی و اعتقادی نداشته، پدید آمده است اما در نهایت به قول ملک الشعرای بهار آنان یک دین گرامی به ما دادند.
وی با بیان اینکه فرهنگ ایرانی متاثر از دیانت اسلام قدرت فلسفی، عرفانی و فرهنگی شگرفی می یابد، افزود: روح اسلام با اصل وحدت در کثرت و کثرت در وحدت عجین است، از این رو باید از فرهنگهای گوناگون که تمدن اسلامی را به نمایش می نهند یاد کنیم.
تکمیل همایون خاطرنشان کرد: یکی از فرهنگهای هماهنگ با تمدن اسلامی، فرهنگ ایران است که با دیانت اسلام درآمیخت.
وی ادامه داد: تمدن اسلامی مجموعه ای از فرهنگ های ایرانی، سریانی، مصری، عرب، هندی و چینی و بسیاری از فرهنگ های دیگر را در بر میگیرد که دارای تنوع هستند اما روح واحدی دارند.
وی اضافه کرد: این فرهنگها و پاره فرهنگ ها جمع شده است و در یک فرهنگ گسترده به چشم می آیند که ما امروز به اسم تمدن اسلامی آن را می شناسیم و مفتخر هستیم که در آن زندگی میکنیم.

** مسجد نمادی معنوی از باورهای مذهبی
همچنین علی انتظاری به ارایه مقاله نماز، مسجد و مدرنیته ؛ رویکردی آسیب شناختی پرداخت و گفت: اکثر جامعه شناسان بر این باورند که آنچه باورها و احساسات را در جامعه نمایندگی می کند، عناصر نمادین موجود در جامعه است.
وی افزود: مسجد نمادی معنوی از عبودیت جمعی و باورهای مذهبی مردم و محلی برای انواع تعاملات اجتماعی و فرهنگی است که به عنوان یکی از مواریث مهم فرهنگی - مذهبی ایرانیان در دوره های مختلف نقشی موثر در هدایت و تاثیر گذاری بر جریان های اجتماعی داشته است.
در ادامه، علیرضا قبادی به تشریح مقاله خود با عنوان نماز، زبان دین، هنر و فرهنگ پرداخت و گفت: در این مقاله شاهد آن خواهیم بود که دین به عنوان عنصری مهم از فرهنگ به چه شیوه ای می تواند نشانه ها و معانی خود را به مخاطبان خویش منتقل کند.
همچنین قربانعلی سبکتکین با ارایه مقاله ای با عنوان نماز، عملی فردی با کارکردی اجتماعی گفت: هدف این مقاله بررسی موضوع نماز به عنوان یک کنش فردی از سوی مسلمانان است که طبق نظریه جامعه شناسی کارکرد گرایی این عمل فردی در شرایطی منجر به آثار و پیامدهای اجتماعی می شود.
وی افزود: مساله این مقاله درباره این است که چه کارکرد های اجتماعی براین عمل فردی با کارکرد اجتماعی مترتب است و چگونه می توان این کارکرد های اجتماعی را شناخت واز طریق اقامه و اشاعه نماز آن ها را تقویت کرد.
فراهنگ**7537**1601**



30/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن