تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):فاطمه بانوى زنان بهشت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815671313




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اسب اصیل نژاد کرد به چه سرنوشتی دچار شد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: اسب اصیل نژاد کرد به چه سرنوشتی دچار شد هفته نامه روژان در جدیدترین شماره خود در یاداشتی به عنوان "اسب اصیل نژاد کرد به چه سرنوشتی دچار شد" به وضعیت نه چندان مناسب اسب اصیل کردی در استان کردستان پرداخته است.


در ادامه این یادداشت به قلم ابراهیم دلاوری آمده است: در اسفند سال 93 جشنواره ای تحت عنوان اسب نژاد عرب با حضور اساتید و علاقه مندان به اسب در شهرستان آبادان برگزار شد که در نوع خود بسیار قابل تعمق و جالب بود، نگارنده پس از دیدن این برنامه از خود پرسید که براستی « اسب نژاد کرد » که یکی از نژادهای اصیل است به چه سرنوشتی دچارشده و چرا دیگر نامی از اسب نژاد کرد نیست و باید چه کاری برای احیای این حیوان نجیب و سراسر مفید در کردستان انجام شود؟
اسب سواری و اسبدوانی یکی از ورزش های قدیمی کردها است و اسب از احترام خاصی در بین کردها برخوردار است و قدمتی دو هزار ساله دارد، و مردم این دیار از قدیم الایام به اسب و سوارکاری علاقه داشتند و اسب این حیوان نجیب و فداکار در زندگی کردها نقش اساسی داشته است و بسیاری از کارهای مردم به کمک اسب انجام می گرفته است.
در آن زمان مردان دلسوزی بودند که عاشقانه پیرامون اسبان خود می گشتند و به این حیوان نجیب رسیدگی کرده و اسبان خود را تیمار می کردند زیرا به وجود اسب نیاز داشتند و هیچ کاری بدون اسب انجام نمی گرفت.
اسب های قدرتمند و پرنفس و زیبای نژاد کرد که با شرایط آب و هوایی و کوهستانی بودن منطقه کردستان خو گرفته و در این مناطق می زیستند و همراه و همیار مردم متدین و سخت کوش کردستانی بودند.
زنده یاد « عباس کمندی » محقق، نویسنده و هنرمند صاحب نام و بلند آوازه کردستان در سال 1361 درخصوص اسب، اهمیت آن درزندگی مردم و ضرب المثل هایی که پیرامون اسب در منطقه کردستان وجود که در یکی از کتاب هایش به این حیوان نجیب اشاره کرده گفت: درمنطقه گلباغی کردستان ضرب المثل هایی دررابطه با اسب وجود دارد که درنوع خود بسیار شیرین و بسیار پرمعنی است ، « مردی که اسب و تفنگ ندارد » به دستانی می ماند که انگشت ندارد ( یعنی انگشتانش قطع شده است ) و یا اینکه برای خوشبختی مرد سه چیز بسیار لازم است « اول زن خوب، دوم اسب خوب و سوم تفنگ» به هر حال این ضرب المثلها نشانگر روح وابسته کردها به اسب بوده است و مردان کرد معتقد بودند که اسب به انسان عظمت می دهد، غرور می دهد و زیبایی می بخشد.
تمام افسانه های ایران پر از نام اسب است ودرهمه زمینه ها وحتی در جنگها این اسب ها بوده اند که نقش آفرینی کرده و دوش به دوش جنگاوران در برابر دشمنان وطن ایستادگی کرده اند و پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) و ائمه اطهار علیه السلام نیز اسبان مشهور و نام آوری داشته اند و اسب سواری یکی ازورزش های اصیل است که مورد تاکید دین مبین اسلام است.
اسب ها با آن یالهای زیبایشان که همچون موج دریا و به آرامی به چپ و راست می ریزدو شیهه دلنشین شان که روح انسان را جلا می دهد این روزها در دیار غیور مردان و مرزداران میهن اسلامی یعنی کردستان کم رنگ شده و متأسفانه زندگی مدرن ماشینی و هیاهوی شهرها شرایطی را پیش آورده است که مردم علیرغم میل باطنی و علاقه مند بودن کمتر رغبتی به داشتن اسب داشته باشند و ازهمه مهمتر هزینه بالای نگهداری و بهداشتی بودن محیط آن به یکی از موانع جدی نگهداری و پرورش اسب درشهرهای کردستان شده است.
« جمیل توانایی » قهرمان ارزنده و اسبق دوومیدانی کشورمان که یکی از علاقه مندان اسب است در آن سالهای قهرمانی ازابتدای سال 1360 دو راس اسب زیبای نژاد کرد را داشت که همیشه با این دو اسب خود و به تناوب تمرین می کرد و خود را برای مسابقات قهرمانی کشور و بین المللی و آسیایی آماده می ساخت وبخش زیادی از زندگی این قهرمان ملی به تیمارکردن و رسیدگی به این دواسب بسیار زیباوخوش ترکیب می گذشت.
دراین روزهای بهاری که مسابقات متعدد کورس و اسبدوانی در جای جای ایران اسلامی بویژه درمیدان اسب دوانی نوروز آباد تهران و استان گلستان و شهرستان گنبد برگزار می شود و چابک سواران با نشستن بر روی زین اسبان خود به تاخت می تازند ما بار دیگر دلتنگ اسب خوب نژاد اصیل کرد می شویم.
هرچند درحال حاضر چند باشگاه سوار کاری در استان وبویژه سنندج فعال هستند و نمی گذارند نام و یاد این حیوان نجیب از یادها فراموش شود و حتی در شهرستان سریش آباد نیز مرکز پرورش اسب احداث شده ولی کافی نیست و باید یک همت جانانه و همه جانبه درراستای توجه کردن به اسب این همراه همیشگی انسانها و بویژه مردان دلاور کردستان ایجادشود تا باردگیر نژاد اسب اصیل کرد احیا گردد.ک/1
1904



30/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن