تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى هر چیزى زکاتى است و زکات بدنها روزه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820964890




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خرداد یک ماه پر استرس


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: خرداد یک ماه پر استرس روزنامه همدان پیام روز چهارشنبه 30 اردیبهشت ماه در شماره 2355 خود در مطلبی با عنوان "خرداد یک ماه پر استرس" به قلم "عباس سریشی" به بررسی استرس ها و چالش های ناشی از ایام امتحانات در بین دانش آموزان و خانواده ها پرداخته است.


در این مطلب آمده است: تقریباً کمتر انسانی را می توان روی این کره خاکی پیدا کرد که ادعا کند وقتی صحبت از امتحان به میان می آید مقادیری هرچند کم از استرس را تجربه نکرده باشد.
گو اینکه جدا از خود جلسه و فضای برگزاری امتحان عوامل مختلفی که در ایجاد و یا تشدید این استرس نقش دارند کم نیستند.
از درس های نخوانده و تلمبار شده بر روی هم تا انتظارات معقول و نامعقول والدین و معلمان از دانش آموزان در خصوص گرفتن نمره عالی، کوتاه بودن زمان جلسه، گرسنگی، تشنگی و حتی توهمِ ناتوانی در پاسخ به سؤالات که گاه به صورت ناخودآگاه در ذهن افراد ایجاد می شود، همه و همه به نوبه خود موجب می شود که همیشه خردادماه به عنوان فصل عمومی امتحانات تحصیلی به عنوان یکی از پرچالش ترین ایام سال برای ما اعم از والدین و دانش آموزان نقش آفرینی کند.
در حقیقت خردادماه از آن دست ایام خاص سال است که تقریباً همه آحاد جامعه را به نوعی درگیر خود می کند.
از دانش آموزانی که باتمام قوا مشغول درس خواندن می شوند تا پدر و مادرانی که ناخودآگاه در این دل آشوبی ها شریک فرزندان خود شده اند و حتی معلمان و مدیرانی که منتظر هستند ماحصل کمی و کیفی چند ماه تدریس و خود را در اعلام جایگاه و رتبه آموزشگاه مربوطه در میان دیگر مدارس ناحیه، شهر و استان ببینند.
ولی قطعاً نکته اساسی در این میان این است که به رغم همه تمهیدات و مقدمات فوق نهایتاً این خود دانش آموزان هستند که باید با اتکا بر داشته های فکری و آموخته های خود در طول سال، آماده حضور در جلسه آزمون شده و به پرسش ها پاسخ دهند.
روان شناسان معتقدند که در مواجهه با یک امتحان بسته به میزان تلاش و کوشش قبلی و همچنین مقدمات ذهنی دانش آموزان همیشه شاهد بروز مقادیری از استرس هستیم که طبیعی بوده و موجب می شود دانش آموز در هنگام برگزاری امتحانات یکی از سه نوع سبک مقابله ای زیر را انتخاب و در دستور کار قرار بدهند.
نخست برخورد مسأله محور به صورت کسب احاطه کامل روی آزمون که این ویژگی خاص دانش آموزانی است که در طول سال سعی کرده اند نسبت به تحکیم آموخته های خود تلاش کنند.
دسته دوم دانش آموزانی هستند که با دیدن سؤالات ممکن است جا خورده و به رغم داشتن اطلاعات کافی با دادن جواب های پراکنده نتیجه خوبی را به دست نیاورند و اما دسته سوم گروهی هستند که در عین بی تفاوتی و توجه نکردن به مفاهیم درسی با مقابله ای غیرسازنده ضمن پاسخ ندادن مناسب به سؤالات گاه حتی حاضر نشدن در جلسه را به گرفتن یک نمره تک ترجیح دهند.
اما در هر صورت چه دانش آموز در طول سال درس خوانده باشد یا نه حضور در جلسه آزمون و کسب نمره قبولی متضمن وجود یک مؤلفه بسیار مهم است که گاهی از سوی برخی والدین و بزرگترها فراموش می شود و آن قاعده حمایت اجتماعی و عاطفی از دانش آموز در این برهه خاص است.
اگر در این ایام نگاهی به دوران تحصیلی خود انداخته باشیم؛ قدر مسلم خواهیم توانست بخشی از استرس های فرزندان خود را در باب گذراندن امتحانات پایان سال حس کنیم.
اضطراب هایی که خواسته و ناخواسته در وجود فرزندان ما ایجاد شده و می طلبد تا با کمی ایجاد حس همنوایی و هم احساسی با آنها نسبت به تخفیف و کاهش آن اقدام کنیم.
روان شناسان معتقدند که همین حمایت های اجتماعی به ظاهر ساده در قالب کلمات و لبخندها مانند سپری است که در هنگام بروز اضطراب و استرس، دانش آموزان را از اثرات منفی و ناخواسته جسمی و روحی محافظت و موجب می شود تا با اعتماد به نفس بالاتری در جلسه آزمون حضور پیدا کنند؛ زیرا می دانند به رغم وجود همه مشکلات از پشتوانه فکری و عاطفی بسیار قدرتمندی به نام حمایت پدر و مادر برخوردار هستند؛ لذا چون نگران نیستند با تعدیل شرایط روحی از تنگنای فکری امتحانات نیز به راحتی عبور خواهند کرد.
فرزانه صبوری، دانش آموز یکی از مدارس شهر همدان در این باره می گوید: از امتحان نمی ترسم اما همیشه سر جلسه دلشوره دارم. یکبار دوستم سر امتحان گریه می کرد و می گفت همه چیز یادش رفته من هم می ترسم اینطور شود...
علی، دانش آموز دیگری هم اینگونه اظهارنظر می کند که از بس بابام بهم گفته باید نمره 20 بگیرم؛ دائم ترس دارم نکنه امتحان رو خراب کنم خب امتحان سخته...
حدیثه هم دانش آموز دوره راهنمایی است که می گوید: اگه امتحان های آسان رو اول بدیم بهتره. آدم یه خورده دلش قرص میشه ولی اگر اولش امتحان های ریاضی، زبان و عربی باشه و نمره خوب نیاریم تا آخر همش خراب میشه.
معصومه ناصری هم به خبرنگار ما بیان می کند: من سال گذشته نخستین امتحان را که خراب کردم دیگه تا آخرش بد آوردم، 2 تا امتحان رو که اصلاً نرفتم با تجدید و سختی قبول شدم حالا بماند بابام چقدر دعوام کرد و مامانم تا یک ماه باهام حرف نمی زد. این امتحانم برای من بدبختی شده.
یک معلم هم درباره حال و هوای این روزهای دانش آموزان می گوید: شرایط جلسه آزمون بسته به شخصیت هر دانش آموز ممکن است موجب عکس العمل های متفاوتی بشود من دانش آموزی را سراغ داشتم که در سر جلسه دچار بی نظمی در ضربان قلب و حمله عصبی می شد، خب این یعنی استرس به معنی واقعی، حالا چرا و به چه علت خدا می داند... .
یکی از والدین دانش آموزان هم می گوید: من در خردادماه تقریباً به اندازه هر 2 فرزندم حرص می خورم، فکرم مشغول است خب حق بدهید امتحان به خودی خود مضطرب کننده است حالا هرچی هم شما درس خوان باشید باز هم امتحان امتحان است امتحان هم یعنی ترس، اضطراب و دلهره ...
مسعودی که دارای 3 فرزند است درباره حال و هوای فصل امتحانات اینگونه اظهارنظر می کند: من 2 فرزند دانش آموز دارم و تاکنون به من ثابت شده که در ایام امتحانات این بچه ها از خواب و خوراک می افتند، ببینید من اصلاً از آنها انتظار نمره 20 و معدل عالی ندارم اما باور کنید به خودی خود این بچه ها دلهره دارند و به رغم اینکه درس آنها خوب است اما سر جلسه با ترس و لرز می روند.
کاظمی، دانش آموز دیگری است که می گوید: تجربه بچگی به من ثابت کرده که امتحان هایی را که پدر و مادرم به من کمک فکری کرده اند و یا با تقویت روحیه بوده به خوبی گذرانده ام؛ البته عکس این قضیه هم صادق است، به نظر من تقویت روحیه، بسیار مهمتر از گرفتن کتاب های کمک درسی، رفتن به کلاس جبرانی و حتی گرفتن معلم خصوصی است.
با این حال با فرا رسیدن ایام امتحانات ناخودآگاه رفتن به میهمانی و مسافرت برای دانش آموزان کمتر می شود، منازل شاهد سکوتی وهم آلود شده و لاقل برای مدتی کامپیوتر، تبلت، گوشی تلفن و پلی استیشن ها به کنار گذاشته می شوند تا شاید زمان بیشتری به درس خواندن اختصاص داده شود و اینکه برخی والدین نیز تلاش می کنند تا با کمی تغذیه بهتر و اصرار به درس خواندن بیشتر، گرفتن معلم خصوصی و ثبت نام دانش آموزان در کلاس های تقویتی به نوعی این روزهای دلهره و آشوب را طی کنند.
روزنامه همدان پیام، روزنامه صبح همدان است که با مدیر مسوولی نصرت الله طاقتی احسن به چاپ می رسد.
1181/6993



30/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن