تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه از حق دَم مى زند با سه ويژگى شناخته مى شود: ببينيد دوستانش چه كسانى هستند؟ نم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804930855




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رونق یا رکود بازار کار منوط به عملکرد دولت ها است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: یک کارشناس اقتصادی؛ رونق یا رکود بازار کار منوط به عملکرد دولت ها است تهران - ایرنا - عضو هیات علمی دانشگاه مازندران، با طرح این سئوال که آیا کارگران افغانستانی فرصت های شغلی را در ایران اشغال کرده اند یا خیر، گفت: رونق و یا رکود بازار کار بیش از آنکه به عرضه مربوط باشد می تواند حاصل عملکرد اقتصادی دولت ها باشد.


به گزارش روز سه شنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، زهرا کریمی در نشستی در خصوص حضور مهاجران افغانستانی در بازار کار ایران که در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شده بود، با اشاره به تاثیر کارگران مهاجر بر بازار کار کشورهای مهاجرپذیر، افزود: مهاجرت های توده ای می تواند ناشی از جنگ و بلایای طبیعی، جستجوی مکانی امن برای زندگی و کار، مهاجرت به سوی مرزهای کشورهای همسایه، حرکت به داخل کشور برای یافتن کار با مزد خوب صورت گیرد و این در حالی است که اکنون شمار کارگران غیرماهر مهاجر درجهان افزایش یافته است.
وی یادآور شد: کارگران مهاجر همواره در پائین ترین پله های نردبان شغلی قرار دارند و به طور عام محروم از حقوق سیاسی و اجتماعی با پذیرش مزدهای پائین می باشند.

** تاثیر کارگران مهاجر بر مزد
کریمی با اشاره به تاثیر کارگران مهاجر بر دستمزد گفت: عدم گرایش کارگران بومی به مشاغل با مزد پائین سبب می شود که مهاجران مشاغل با مزد پائین را بپذیرند، این در حالی است که مشاغلی نیز که برای کارگران بومی جاذبه ندارد بیشتر مورد توجه کارگران مهاجر قرار می گیرد.
وی ادامه داد: همه موارد یادشده سبب می شود که نرخ افزایش دستمزد در مشاغل اشغال شده توسط مهاجران پایین بماند و کارگران بومی از مشاغلی که توسط کارگران مهاجر انجام می شود، دور شوند.

** تاثیر کارگران مهاجر بر نرخ بیکاری
این استاد اقتصاد دانشگاه مازندران معتقد است: در مشاغلی که از طریق کارگران ساده و بدون مهارت در مناطق مهاجرپذیر انجام می شود نرخ بیکاری افزایش نمی یابد و با توجه به اینکه تولید با هزینه پایین تری به لحاظ دستمزد پایین، صورت می گیرد می تواند رشد اقتصادی را افزایش دهد.
به گفته کریمی، در شرایط کسادی و رکود، بیکاری افزایش می یابد، نمی توان از این منظر که کارگران مهاجر فرصت های شغلی را اشغال کرده اند، بیکاری کارگران را به گردن کارگران مهاجر انداخت.

** افغانستان اولین کشور مبدآ پناهندگان جهان
وی با اشاره به آمار پناهندگان منتشره از سوی سازمان ملل در سال 2012 میلادی گفت: کل پناهندگان افغانستانی 2.6 میلیون نفر می باشند که 1.6 میلیون نفر از پناهندگان ساکن پاکستان و 868 هزار نفر به شکل سکونت مهاجرین (غیرپناهنده)در مناطق مختلف ایران زندگی می کنند. عمده کارگران افغانستانی در ایران به شکل کارگران غیرماهر با مزد پائین کار می کنند.

** مهاجرت افغان ها به مناطق مختلف ایران
کریمی گفت: مهاجرت افغانها به شکل میلیونی به کشورهای پاکستان و ایران به شکل غیرقانونی شروع شد اما حدود 80 درصد از پناهندگان افغانی در اردوگاه های پاکستان اسکان یافته اند.
وی ادامه داد: با استقرار افغانها در شهرها و روستاهای ایران فعالیت آنها برای یافتن شغل و تامین معاش شروع شد. متاسفانه در ورود مهاجرانی افغانستانی به ایران کنترل و نظارت دقیقی صورت نگرفته است.

** سکونت افغانها در ایران پس از پایان جنگ داخلی
کریمی معتقد است: تداوم ناآرامی و بی ثباتی در نقاط مختلف افغانستان و اوضاع نابسامان اقتصادی در آن کشور، گرایش به ترک افغانستان را افزایش داد و افغانستانی های به طور عام فقیر به کشورهای ایران و پاکستان مهاجرت کردند.
وی افزود: این در حالی بود که افغانهای ثروتمند به عربستان، امارات متحده عربی و افغانهای تحصیلکرده به اروپا و امریکا مهاجرت کردند.

** تفاوت سطح زندگی در ایران و افغانستان
وی با مقایسه مزد در کشورهای افغانستان و ایران، گفت: متوسط مزد کارکنان دولت در افغانستان حدود 85 دلار معادل 272 هزار تومان یعنی کمتر از نصف حداقل مزد قانونی در ایران است.
وی ادامه داد: همین امر سبب وجود بیکاری و فقر گسترده در افغانستان، سطح نازل زندگی و تمایل قوی برای کار در ایران شده است.

** طرح شناسایی مهاجران افغان
این استاد اقتصاد دانشگاه مازندران گفت: اجرای طرح شناسایی در سال 1380 با کمک کمیساریای عالی پناهندگان شروع شد که براساس آن سکونت حدود 2میلیون و 350 هزار افغانی در ایران مشخص شد.
وی تعداد شاغلان افغانستانی در بازار کار ایران را حدود 890 هزار نفر ذکر کرد و گفت: تعداد کارگران افغانی با احتساب کودکان و زنان افغانی شاغل بیش از یک میلیون نفر است.

** توزیع کارگران افغانی در استان های ایران
وی گفت: توزیع کارگران افغانی در استانهای ایران براساس سهم آنها در تولید ناخالص ملی نشان می دهد در استان تهران 24.6، اصفهان 6.5 ،خراسان 6.3،فارس 4.3 و سیستان و بلوچستان 1.7درصد می باشد.
وی افزود: سهم کارگران افغانستانی در پنج استان یادشده در تولید ناخالص ملی 42.7 درصد است. همچنین سهم کارگران افغانستانی از جمعیت کشور در پنج استان یادشده 43.2 درصد و سهم آنها از اشتغال کشور 45.6 درصد است.
وی با بیان آنکه کارگران افغانستانی در استانهایی نظیر گیلان، ایلام و کرمانشاه که نرخ بیکاری بالایی دارند، سکونت ندارند، توضیح داد: به دلیل احتمال پائین، یافتن شغل در استان های یاد شده، کارگران افغانستانی سکونت ندارند. رابطه منفی میان حضور کارگران افغان و نرخ بیکاری در استان ها مشاهده می شود.

** سهم افغان ها از بازار کار ایران
به گفته کریمی، مهاجرین افغانی کمتر از چهار درصد جمعیت و 6 درصد از نیروی کار کشور را به خود اختصاص داده اند. به عبارتی در مقابل هر 160 مرد افغانی در مقابل هر 100 زن افغانستانی مشاهده می شود.
وی با این توضیح که نرخ بیکاری در میان افراد بیسواد کمتر از دانش آموخته است، گفت: مقایسه بیکاران بیسواد و کم سواد ایرانی و افغانی نشان می دهد در استانهای اصفهان، تهران، خراسان، سمنان، قم، کرمان، مرکزی، هرمزگان و یزد در مجموع 321 هزار و 705 نفر افغانستانی و 600 هزار و 61 نفر بیکار بیسواد و کم سواد وجود دارد.
وی ادامه داد: به عبارتی حتی اگر کارگران افغان بیسواد و کم سواد را هم بکار نگیریم باز هم تعداد کارگران ایرانی بیسواد و کم سواد بیشتر است و همه آنها اگر هم بتوانند جای افغانها را پر کنند باز هم بخشی از بیکاران ایرانی کم سواد و بیسواد نمی توانند جذب بازار کار شوند.

** تحول در ساختار نیروی کار صنعت فرش
وی با اشاره به فعالیت کارگران افغانستانی در صنعت فرش گفت: پیش از انقلاب اسلامی در شهرستان کاشان اشتغال اکثر خانوارها قالی بافی بود.
وی گفت: رقابت شدید تولیدکنندگان فرش دستباف در هند، پاکستان و چین باعث شده که فرش ایرانی دیگر از رونق گذشته برخوردار نباشد.
عضو هیات علمی دانشگاه مازندران گفت: خانوارهای فقیر افغانستانی هم اکنون به قالی بافی با دستمزدهای بسیار اندک روی آورده اند.

** زنان و کودکان قالیباف افغان
کریمی توضیح داد: هم اکنون حضور دختران و زنان افغانستانی در صنعت فرشبافی افزایش یافته و این در حالی است که دستمزد این افراد بسیار اندک است.
وی گفت: خانوارهای افغانستانی به طور عام به شکل گسترده زندگی می کنند و علیرغم درآمد بسیار اندک اما سهم اشتغال زنان و دختران افغانستانی در قالی بافی بالا است. هم اکنون 86 درصد از مردان و 40 درصد از زنان افغانی (کمتر از 16 سال) قالیباف هستند. 28 درصد از قالیبافان افغانی کمتر از 11 سال دارند و سهم کودکان قالیباف ایرانی و افغانستانی به ترتیب 3 و 48 درصد است.
وی با بیان آنکه اوایل دهه1370 مزد قالیباف معادل حداقل مزد قانونی بود اما در اوایل دهه 1390 مزد قالیبافی کمتر از نصف حداقل مزد قانونی شد، تصریح کرد: مزد قالی بافی بیش از 40 درصد درآمد 57 درصد از خانوارهای افغان است.
کریمی در پایان افزود: با توجه به شرایط هنوز آرام نشده در افغانستان اکثر خانوارهای افغانی ساکن ایران تمایل به بازگشت به افغانستان ندارند.
اقتصام(3)9123**1558



30/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن