تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 2 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در عمل مؤمن يقين ديده مى شود و در عمل منافق شك.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812159910




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بناهای تاریخی هویت فرهنگی جامعه را می‌سازند


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سه‌شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۵




1432031530903_2023755555555.jpg

رئیس دانشگاه میراث فرهنگی زنجان تاکید کرد: بناهای تاریخی هویت فرهنگی جامعه را تشکیل می‌دهند. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه زنجان، سیدعلی‌اصغر میرفتاح در همایش سجاس‌شناسی گفت: قدمت مسجد تاریخی سجاس مربوط به زمان سلجوقی است. معنویت بناهای تاریخی هویت فرهنگی افراد و جامعه را تشکیل می‌دهد و در صحبت از فرهنگ و تاریخ یک شهر باید به این نکته توجه شود که در این راستا اقلیم منطقه سجاس‌رود نیز مهم است. وی افزود: شأن مسجد فراتر از آجر و خشت است. با مطالعات انجام‌گرفته در خصوص مسجد تاریخی سجاس می‌توان مطالعات را از ری آغاز کرد. در گذشته ری مرکز ارتباط ایرانی بود که در آنجا آثار تاریخی مربوط به سلجوقی مانند برج طغرل و معماری بخشی از بارگاه را می‌توان نام برد. این پژوهشگر خاطرنشان کرد: در این مسیر نیز در قزوین آثار مربوط به دوره سلجوقی مانند مسجد حیدریه و مسجد جامع قزوین نیز دیده می‌شود، در ادامه‌ مسیر در تاکستان شاهد پیرتاکستان نیز هستیم، پس از آن از عبور مسجد قروه و آثار تاریخی دوره سلجوقی ابهر و سلطانیه به مسجد جامع سجاس می‌رسیم و آخرین نقطه آن به مسجد جامع ارومیه می‌رسد. وی اظهار کرد: پس از آن فرهنگ اسلامی دوره سلجوقیان به ترکیه منقل می‌شود، به همین جهت تمام معماری‌های مساجد ترکیه تحت تأثیر معماری سلجوقی ایران است، در این راستا هیئت‌های خارجی در این مناطق از جمله مسجد جامع سجاس حضور یافته و به مطالعه و بررسی پرداخته‌اند. این مدرس دانشگاه تصریح کرد: این بنا با توجه به الگوی ساختاری زمان خودساخته شده است و با توجه به این‌که در مذهب سلجوقی مسجد مکانی برای گردهمایی‌ها بود، این مسجد با توجه به آن ساخته‌شده است. مقیاس هر مسجد با توجه به معماری و جمعیت انسانی هر منطقه بوده است که در اشاعه فرهنگ اسلامی و ضوابط و قواعد مذهبی نقش عمده‌ای بر عهده داشته است. وی اظهار کرد: مسجد پایگاهی منطقه‌ای برای پیام‌رسانی دین الهی بوده است و در این‌ بین معماری با زندگی افراد در ارتباط بوده است. تزئین بنا به‌عنوان روش خلق زیبایی مورد توجه بوده است و با توجه به اینکه در ایران سه نوع معماری درون‌گرا، برون‌گرا و تلفیقی وجود دارد، می‌توان گفت معماری سلجوقی درون‌گرا است و به محدوده‌ی محراب منتهی می‌شود. وی یادآور شد: تزیینات در اطراف محراب پنجره‌ای رو به بهشت است و این زیبایی‌ها مصالح نبوده بلکه راهی به بهشت بوده‌اند. شهر تاریخی سجاس ظرفیت گردشگری بزرگ استان است که بخشی از آن مربوط به معنویت و هویت منطقه است؛ چراکه فرهنگ داشته‌های تمام ارزش‌های انسانی است. حسن حسینعلی یک پژوهشگر تاریخ زنجان نیز در این همایش گفت: 90 سال پیش ابوالحسن زنجانی و پدرش در پی تشکیل دسته عدلیه متواری شد و دو شب را نیز در سجاس گذراند. وی این دو روز را در کتاب خود توصیف کرده است و پس از توصیف صبحی بهاری در سجاس به غارت آثار تاریخی این شهر توسط سیاحان فرنگی اشاره می‌کند. وی عنوان کرد: در تخت جمشید و جنوب ایران کارشناسان خارجی برای وفق دادن عهد عتیق با تاریخ به مطالعه‌ی آثار تاریخی ایران می‌پرداختند که برای این مطالعات خود نیز از شاهان قاجار امتیاز می‌گرفتند و با توجه به ضعف نظارت‌ها در ان منطقه آثار تاریخی به‌راحتی غارت می‌شد. این مدرس دانشگاه اعلام کرد: دوره‌ تکوین سجاس به دو دوره‌ نیمه‌ دوم قرن پنج‌تا قرن 7 و اوایل حمله‌ی مغول و دوره‌ی صفوی تاکنون تقسیم می‌شود که در دوره‌ی تکوین اول بزرگانی همچون شمس‌الدین سجاسی و رکن‌الدین سجاسی حضور داشتند که کتاب‌ها و ابیات زیبای شمس‌الدین سجاسی و ابداع مقاله‌نویسی توسط رکن‌الدین سجاسی که مراد شمس تبریزی است، نمونه‌های فاخر آثار علمای این شهر هستند. وی ادامه داد: مطالعه در خصوص دخمه‌ ارغون و شهر سهرورد و حفاری‌های دقیق آن به کشف گمشده‌های تاریخی استان کمک فراوانی می‌کند. امیدواریم برگزاری همایش سجاس تداوم یابد و روزی بنام روز فرهنگی این شهر در نظر گرفته شود. نماینده مردم خدابنده در خانه ملت خاطرنشان کرد: مغول در حمله به هر منطقه‌ای خرابی به‌جا می‌گذاشت و همه مردم منطقه را می‌کشت ولی با ایستادگی مردم سجاس در برابر حمله مغول‌ها مغول عقب‌نشینی کرد و مردم فرصتی برای تدفین شهدای خود یافتند که این موضوع نشان‌دهنده توان رزمی مردم این منطقه است. حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی موسوی اظهار کرد: در طول 70 سال گذشته علمای بسیاری در منطقه سجاس حضور داشتند و اغلب به توابع این شهر اعزام می‌شدند درواقع هر تاریخ این شهر نشان‌دهنده اعتقادات قوی مردم آن است، لذا حفظ و حراست از آثار باقی‌مانده بسیار ضروری است تا این جلوه‌های خیال‌انگیز به آیندگان نیز شناسانده شود. یحیی رحمتی، مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان نیز در این همایش تصریح کرد: سازمان جهانی موزه‌ها هرساله شعاری را با محوریت آموزش به‌صورت جهانی تدوین می‌کند؛ چراکه موزه یکی از مراکزی است که می‌تواند افراد را با گذشته تاریخی خود آشنا کند. وی تاکید کرد: پیدایش گرافیک در غرب مربوط به اوایل قرن بیست است که از آن به‌عنوان نمادی از نقش اصلی یاد می‌شود؛ این در حالی است که در سنگ‌نوشته‌های مربوط به عصر صفویه در ایران نمونه‌های گرافیکی بسیاری وجود دارد لذا باید بر آثار خود و توجه کنیم. وی تصریح کرد: برای تکرار تاریخ و فرهنگ والای سجاس باید اسباب تکرار آن فراهم شود؛ چراکه درگذشته هنرمند در قبرستان که مکانی برای حزن است خطوطی به‌غایت زیبا را طراحی کرده است تا بتواند با هوشمندی خود از میزان حزن آن بکاهد. این مسئول یادآور شد: این اداره کل برای ادامه مطالعات در حوزه‌ی کاوش‌های باستانی این شهر آمادگی کامل دارد، همچنین تبدیل این مسجد به سایت موزه در دستور کار برنامه‌های این اداره کل قرار دارد. امام‌جمعه شهر سجاس نیز در این همایش گفت: فرهنگ و آداب‌ورسوم این منطقه به‌گونه‌ای است که این منطقه دار المومنین نام‌گرفته است و یکی از برکاتی که خداوند به همت علمای گذشته به مردم این شهر عطا کرده، اعتقاد قوی است که دلیل ان اعتقاد قوی گذشتگان است. حجت‌الاسلام احمد اصلانی ادامه داد: به برکت بزرگانی که در عرصه اخلاص تقوا و تدین زبانزد بودند هم‌اکنون می‌توان از فرهنگ شهر دم زد و به برکت تفکر شیعی است که جمهوری اسلامی ایران در دنیا شهرت دارد. پیشنهاد می‌شود با ایجاد حوزه علمیه، گردهمایی اندیشمندان و علما، تبیین نگاه عالمان دینی این شهر فرهنگ اصیل مردم این شهر را شناساند. رئیس شورای شهر سجاس نیز در این مراسم عنوان کرد: مردم شهر سجاس در مشارکت‌های اجتماعی نقش بسزایی دارند و از شاخصه‌های مهم این شهر وجود 108 شهید است، لذا برگزاری همایش سجاس شناسی مهم و تأثیرگذار است که در تلاشیم با فعال‌سازی دبیرخانه دائمی این جشنواره به‌صورت سالانه برگزار شود. عیوضی تأکید کرد: شناساندن ظرفیت تاریخی و مذهبی این شهرستان و مسجد تاریخی این شهر که قدمت آن به عصر سلجوقی بازمی‌گردد، معرفی امامزاده سید ابراهیم و سنگ‌نوشته‌های تاریخی و کتیبه‌های کشف‌شده در این شهر، معرفی مشاهیر و علمای سجاسرود، جذب گردشگر، جذب سرمایه‌گذار، معرفی یافته‌های علمی جدید از اهداف برگزاری این همایش است. انتهای پیام








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن