تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):وصول به خداوند عزوجل سفری است که جز با عبادت در شب حاصل نگردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798264824




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رعایت حقوق افراد ، باعث اعتماد مردم به رسانه های گروهی می شود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: رعایت حقوق افراد ، باعث اعتماد مردم به رسانه های گروهی می شود قم- ایرنا - عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، گفت: رسانه های گروهی اگر حقوق افراد را رعایت کنند ، زمینه اعتماد عمومی به رسانه ها در جامعه فراهم می شود.


به گزارش ایرنا ، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی روز سه شنبه در دومین نشست اخلاق در رسانه درخبرگزاری حوزه درقم افزود: مطمئنا در صورتی که این اتفاق مهم رخ دهد تحولی در رسانه ها و اقبال مردمی نسبت اصحاب مطبوعات شکل می گیرد.
وی اضافه کرد: هم اکنون مردم به برخی از رسانه ها اعتماد ندارند، و به محض انتشار یک خبر از سوی یک رسانه خبر آن را دروغ و آنها را متهم به جناح گرایی می کنند.
وی با اشاره به اینکه افراد صالح و صاحب قلم واندیشه فراوانی در جامعه وجود دارند که به دلیل عدم توجه به حقوق افراد توسط رسانه ها ، حاضر به مصاحبه با رسانه های گروهی نیستند، گفت: رسانه ها باید با رعایت این امر مهم زمینه جذب افراد توانمند را جلب تا مشکلات جامعه بیش از پیش حل شود.
آیت الله فاضل لنکرانی با ذکر حدیثی از امام صادق (ع) به نقل از پیامبر اکرم(ص) با این عنوان که کسی مومنی را وهن کند مطمئنا سنت قطعی خداوند است که این فرد نیز متهم خواهد شد، نقش رسانه های را دراین زمینه مهم دانست و گفت: رسانه ها نباید با قلم خود زمینه تحقیر و اتهام به افراد را فراهم کنند.
وی افزود: دیدید کسانی درگذشته آمدند و عده ای را متهم به فساد کردند و هرروز می آمدند و می گفتند اسامی متهمین پیش ما است و نرفتند از مجاری قانونی عمل کنند ، زمانی نگذشت که خودشان بدتر از آن به سرشان آمد.
وی ادامه داد: کسی که قدرتی دارد و با این ابزار به تحقیر افراد بپردازد مطمئنا سنت قطعی خداست که وی نیز تحقیر خواهد شد.
آیت الله فاضل لنکرانی درادامه با اشاره به ضرورت حفظ حدود اشخاص چه در خبر و چه در مصاحبه، تصریح کرد: گاهی برخی از رسانه ها بر اساس شگردهای خود افراد را تحقیر و کوچک کرده و یا آن را بیش از اندازه بالا می برند.
وی با بیان اینکه از نظر فقهی و اخلاقی هر گونه تحقیر، توهین و استهزا افراد در رسانه ها جایز نیست، افزود: به همان اندازه مطرح نمودن افراد با تعابیر و القابی که صلاحیت آن را ندارند، نیز به هیچ وجه جایز نمی باشد.
وی با اشاره به ضرورت توجه رسانه ها به مساله امانت در عرصه خبر رسانی، تصریح کرد: رسانه ها نباید بدون اطلاع افراد یا اشخاص از آنها مطلبی را به عنوان تیتر انتشار دهند.
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) با بیان اینکه خبرنگاران و اصحاب رسانه ها باید بیش از قانون به دین و اخلاق ملزم باشند، اظهار داشت: قانون دروغ را به شرط اضرار به غیر و عدم ایجاد تشویش اذهان عمومی جرم نمی داند، ، ولی شرع و فقه دروغ را در هر صورت عملی حرام می داند.
وی همچنین اشاعه فحشا درجامعه را حرام عنوان کرد،وافزود: اگر فردی از افراد جامعه و یا حتی مسوولان اقدام به انجام منکری نموده اند، رسانه ها باید در نحوه انتشار اخبار آن با تامل وارد شوند.
آیت الله فاضل لنکرانی همچنین با اشاره به اینکه از نظر اسلام نباید درخصوص ثروت افراد کنکاش شود ، گفت: البته اگریکی از مسوولان درهنگام مسوولیت به جمع آوری ثروت از طریق حیف و میل بیت المال نماید، باید اطلاعات آن را در اختیار دستگاه های نظارتی و قضایی قرار داد.
وی در عین حال هشدار داد: اگر کسی بخواهد فرد مسلمان و متدینی را از چشم سایر مسلمانان بیندازد خداوند او را از ولایت خود خارج و تحت ولایت شیطان قرار می دهد.
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) همچنین ضمن انتقاد از گسترش چاپلوسی در جامعه، تصریح کرد: متاسفانه خیلی از خطبا و اصحاب رسانه در کشور نمی دانند، که از نظر شرعی تملق حرام است.
وی با تاکید بر توجه بیشتر مراکز حوزوی و پژوهشی به موضوع اخلاق رسانه و تبیین جایگاه آن از نظر فقهی، تصریح کرد: مرکز فقهی ائمه اطهار مباحثی را پیرامون فقه اجتماعی وهمچنین فقه رسانه به عنوان یکی از زیر مجموعه های آن آغاز کرده است، لذا هر گونه سوالی در این زمینه وجود دارد، باید به این مرکز و سایر مراکز حوزوی ارایه شود، تا این مساله جدی تری مورد توجه قرار گیرد.
آیت الله فاضل لنکرانی وظیفه رسانه های گروهی درقم را خطیر دانست و گفت: اصحاب رسانه درقم باید الگو برای کشور باشند ، لذا باید بیش از پیش به بحث اخلاق در مطبوعات توجه داشته باشند. ک/3
7403/ 6133/



29/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن