تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):بهترین چیزی را که دوست دارید درباره شما بگویند ، درباره مردم بگویید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804539869




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جولان نا امنی روانی با ویراژ ماشین های گران قیمت


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: جولان نا امنی روانی با ویراژ ماشین های گران قیمت اصفهان-ایرنا - روزنامه اصفهان زیبا در گزارشی باعنوان "وقتی که فقر فرهنگی با چرک کف دست مخلوط می شود"وباتیتر "جولان نا امنی روانی با ویراژ ماشین های گران قیمت "به بررسی ثروت توام بافقر فرهنگی پرداخت.


در این گزارش که روز دوشنبه بیست و هشتم اردیبهشت 1394وبه قلم لیلی زواره ای منتشر شده است ، می خوانیم :حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار شرکت کنندگان در همایش فرماندهان و مدیران و روسای عقیدتی و سیاسی نیروی انتظامی، جولان دادن برخی جوان های سرمستِ غرورِ ثروت با خودروهای گران قیمت در خیابان ها را یکی دیگر از مظاهر ایجاد « ناامنی روانی» در جامعه برشمردند و تاکید کردند: نیروی انتظامی باید برای ابعاد مختلف ناامنی برنامه داشته باشد و با آنها مقابله کند.
**ثروت مذموم نیست، ولی...!
زهرا، 28 ساله که در یک بیمارستان کار می کند معتقد است که باید بین ثروت به وجود آمده از «کار و تولید» با ثروت ناشی از «دلالی و رابطه» تفاوت قائل شد. این خانم میگوید:« مردم با کسی که کارخانه درست کرده است و شغل ایجاد کرده مشکلی ندارند. من دیده ام خیلی احترام میگذارند. یک نفرشان یک بنز مدل بالا زیر پای پسرش است، اما کسانی که او را میشناسند حسادت نمی کنند، چون این آقا مثل پدرش بیشتر وقتش مشغول کار است. ولی کسی که دلالی میکند به نظرم لیاقت این ثروتها را ندارد و پولشان را از گرانی تحمیل شده به مردم جمع میکند.»

**شغلی به نام خوردن و خوابیدن

عکس های جدیدی از اینستاگرام «بچه پولدارهای تهران» در دو روزنامه معتبر بریتانیا (دیلی میل) و آمریکا (واشینگتن پست) منتشر شده است! در این صفحه از فضای مجازی با دنیای غریبی مواجه می شوید. ثروت های هالیوودی ، ماشین های میلیاردی، ساعت و عینک آفتابی و تلفن همراهی که قیمت ندارند و در مزایده با قیمت های میلیونی به فروش می رسد. تفریحاتی عجیب و گزاف، لاک طلای 18عیار، بستنی با روکش طلا، قلیان با سر قلیان نقره و طلا، خانه هایی که قصر است و تفریحاتی که با بی فرهنگی آمیخته شده است.
هرچند در تهران ماجرای دور دورهای شبانه «بچه مایه دارها» مطرح شده است، اما اینجا در اصفهان، حکایت دور دورها به شب خلاصه نمی شود. اینجا در روز روشن در خیابان هایی که به آن سوی آب موسوم است، تخته گاز و ویراژ ماشین های شاسی بلند، جنسیس، بی ام و، بنز و گاهی پورشه زیر نور آفتاب چشم را می زند.
جالب آنجاست که اگر در تهران پسرها این وظیفه خطیر را به دوش کشیده اند، در اصفهان دخترها با سبک پوششی عجیب و بد حجاب در حالی که سگ پشمالویی در ماشین خودنمایی کرده و صدای موزیک نیز بلند است، ویراژ می دهند.

**پلیس وارد می شود

چند سال قبل مردم یکی از محله های مرفه شهر با امضای طوماری بلند، پیش دادستان وقت اصفهان عارض شدند. آنها از آنچه «جلف بازی» نامیده بودند، به ستوه آمده و نزد قانون شکایت کرده بودند که نتیجه برخورد با جوان های خاطی بود که آرامش محل را سلب کرده بودند. اما امروز محله های انسوی آب، پر ویراژترین خیابان های اصفهان لقب گرفته است.
رییس پلیس راهور استان اصفهان با اشاره به تعدادی از خیابان های جنوب شهر که در روزهای تعطیل و آخر هفته شاهد حضور خودروهای لوکس و مدل بالاست، اعلام می کند که نیروهای پلیس راهور در این خیابان ها حاضر شده و با خودروهایی که آلودگی صوتی ایجاد کرده، شیشه دودی داشته باشند، با دور زدن های بی جهت باعث ترافیک شوند یا با حرکات نمایشی و دور زدن های درجا ایجاد مزاحمت کرده ویا لوازم غیر استاندارد بر ماشین خود نصب کرده باشند، برخورد خواهد شد.
سرهنگ غلامی تصریح می کند که همه آنچه گفته شد از جمله مصادیق مجرمانه بوده که نه تنها قانون برایش جریمه مشخص کرده که دستور قضایی برای توقیف و اعمال قانون خودرو نیز صادر شده است.
**تفریح نداریم!
پژمان،23 ساله که از جو ایجاد شده درباره خودروهای لوکس و ویراژ دادن در خیابان های شهر شاکی است، می گوید:« کلا یک تفریح وجود داره برای جوونا حالا بیاین بگیرینش .» مرتضی عینک آفتابی مارکش را برمی دارد و دستش را روی فرمان بی ام و، می لغزاند و غر می زندکه:« آقا چیکار دارید مردم با ماشین شون چیکار می کنند؟ یارو می خواد 10 بار یه خیابون و بالا پایین کنه. هر وقت خلاف کرد شما بیا جریمه اش کن.» این بار با عصبانیت صدایش را بالا می برد:« من به عنوان جوون ایرانی دارم میگم تنها تفریح من اینه که با ماشین میرم خیابون اطراف خونم،می چرخم و دوستام رو می بینم چیز زیادیه؟؟؟ من نه مواد میزنم نه حتی سیگار می کشم چرا همه را به یک چشم می بینید؟؟؟ میخواین این تفریح هم فیلتر کنین بره دیگه!» بحث که بالا می گیرد، مردی حدود 40سال و شیک پوش راهش را کج می کند و تا نزدیک بی ام و پیش می آید:« ببخشید این فقر فرهنگیه حالا به هردلیلی خانواده هاتون متمول هستن باید فخر بفروشین و آسایش بقیه رو سلب کنین ؟»مرتضی سرش را از ماشین بیرون می آورد و می گوید:« دارندگی وبرازندگی ،پولش را داریم و تفریح میکنیم به ماچه بقیه ندارن.» آرتین شیشه جنسیس را پایین می دهد:« تفریح مناسب ندارند بچه ها که اگر هم داشته باشن هزینش زیاده ، بچه ها شبی بیست سی لیتر بنزین میسوزونن تا وقتشون بگذره... هزینش هم کمه !» اما معلم بازنشسته ای حرف جالبی می زند:« این عزیزانی که میرن دور دور معمولا با پراید و سمند که اینکارو نمیکنن. از خانواده های مرفه هستن. یعنی احتمالا ویلای شمال دارن. پول مهمونی مجلل با انواع نوشیدنی ها رو دارن. پول سفر خارج رفتن و خرید از بازار های لوکس رو هم دارن. در واقع اونا همه ی این تفریحات رو دارن. این قضیه دور دور بحثش جداست. بحث پز دادن و اظهار وجوده.»آن سوتر یک راننده تاکسی شاکی شده است:«هرچقدر هم که دستفرمان داشته باشی،باز هم یکی از همین پولدارها ویراژ میده و میزنه به تو. باور کن نمی تونی پول یک چراغش را بدی.کسی که این ماشینها را پلاک میکند فکر اینجایش را کرده؟»

**ترویج اشرافی گری با خلاف اضافه

حدود ظهر سر و کله ماشین های کلاس بالا در شهر پیدا می شود،به بعدازظهر که می رسد کم کم بوی مزاحمت به مشام می رسد. ترمزهای ناگهانی، حرف های... و بعضی از بچه مایه دارها، به مزاحمان نوامیس تبدیل شده اند.
ترویج زندگی اشرافی به روش های مختلف اگرچه ممکن است اثرات منفی کوتاه مدتی روی افراد بزرگسال بگذارد، اما به عقیده رفتارشناسان این سبک زندگی برای جوانان امروز الگو شده و ابعاد زندگی آینده سازان کشور را تحت الشعاع قرار می دهد .سرمستی جوانان خانواده های پولدار که اکثرا چشم به جیب پدرانشان دوخته اند برای اقتصاد و رفتار جامعه مضر است. در شرایطی که بیکاری بر جامعه مستولی شده عادت های این جوانان پولدار در جامعه که با وجود بیکاری، جیبی پر پول دارند بر اکثریت جامعه غالب می شود.بدین ترتیب وقتی جوانی از یک خانواده متوسط و فقیر با فردی هم سن و سال خود اما ثروتمند و مرفه رو برو می شود و زندگی خود را با او مقایسه می کند ممکن است در صورت داشتن زمینه های خارج از عرف وارد کار خلاف شود.از سوی دیگر این جوانان ، افراد وابسته ای بار آمده اند که بدون تکیه گاه نمی توانند زندگی کنند که این حادثه به علت تربیت غلطی است که والدین آنها پیش گرفته اند.

**فرهنگ تجمل زدگی
مجید ابهری، رفتارشناس معتقد است که تجمل زدگی به یک فرهنگ تبدیل شده، فرهنگی که در دراز مدت و در صورت کنترل نشدن می تواند فرهنگ اصیل ایرانی را تحت الشعاع قرار دهد. این استاد دانشگاه شهید بهشتی، شیوه رفتار فرزندان افراد پولدار را به ناهنجاری رفتاری تعبیر می کند. به اعتقاد او «عقده خودنمایی نوعی ناهنجاری رفتاری است که بعضی ازافراد دچاراین ناهنجاری بوده وبرای ارضای خواسته خود دست به اقداماتی عجیب میزنند که در نهایت مسابقه ورقابت مصرف گرایی واشراف زدگی آغازمی شود.
در نهایت بعضی ها که توانایی رقابت ندارند به فساد آلوده شده و دست به دزدی و اختلاس میزنند تا ازدیگران به قول خودشان کم نیاورند. اثری که اینگونه رفتارها بر جامعه دارد ارائه الگوهای ناهنجاررفتاری برای نوجوانان وجوانان و دعوت آنها به رفاه اشرافی،راحت طلبی ومصرف گرایی است وفساد رفتاری اقتصادی وفرهنگی رابه دنبال دارد .»
گ/7141/ 6022



29/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن