تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زمستان بهار مومن است از شبهاى طولانى‏اش براى شب زنده‏دارى واز روزهاى كوتاهش براى روز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798413483




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا عربستان به جای پیدا کردن آدرس میز مذاکره، یمن را بمباران می‌کند؟/ مانورهای تروریستی داعش مقابل چشمان شیوخ ریاض‌نشین!


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: چرا عربستان به جای پیدا کردن آدرس میز مذاکره، یمن را بمباران می‌کند؟/ مانورهای تروریستی داعش مقابل چشمان شیوخ ریاض‌نشین!
بمباران شبانه روزی ائتلاف نظامی عربستان و متحدانش علیه یمن و سکوت در قبال داعش بیانگر معیار دوگانه ریاض در قبال منطقه است.
به گزارش نامه نیوز، حملات هوایی و زمینی ائتلاف نظامی عربستان علیه یمن در آستانه رسیدن به 60 روز است؛ آتش بس انسانی 5 روزه میان طرف های درگیری نیز تمدید نشد و از نخستین ساعات پس از پایان مهلت این آتش بس، بمباران هوایی شهرعدن از سر گرفته شد.

بنا به آمار منتشر شده از سوی سازمان ملل متحد در حدود یک هزار و پانصد نفر از مردم یمن طی حملات ائتلاف نظامی عربی به رهبری ریاض، کشته شدند، چیزی در حدود آمار شهدای جنگ سه ماهه غزه که طی آن بیش از یک هزار و 895 غیرنظامی فلسطینی کشته شدند؛ آماری که بیانگر عمقِ حملات مرگبار عربستان سعودی و متحدانش در کشور 25 میلیون نفری یمن است، کشوری که تمامی بنادر آن اکنون در محاصره نیروهای ائتلاف است، فرودگاهش از سوی جنگنده های سعودی بمباران شده و به گفته سازمان ملل متحد در آستانه یک بحران تمام و عیار انسانی قرار دارد.

عربستان هفته نخست فروردین سال جاری اما استارت جنگ یمن را با متهم کردن ایران به حمایت از شیعیان حوثی یمن، مقابله با نفوذ ایران در منطقه و مبارزه با تروریسم آغاز کرد و در میان حمایت کامل غرب و کشورهای منطقه و سکوت رسانه های عربی-غربی جنگنده های خود را عازم آسمان یمن کرد؛ در این بین اما تهران بارها آدرس میز دیپلماسی و گفت وگو را به ریاض نشان داد و اتهامات وارده  را رد  کرد.

حتی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در مقاله ای که چندی پیش برای روزنامه آمریکایی نیوریورک تایمز نوشته بود بر همکاری و گفت و گو میان کشورهای منطقه با نقش تاثیرگذار سازمان ملل متحد اشاره و تاکید کرده بود «تعامل بر سر یمن می تواند یک فرصت منحصر به فرد میان تهران و ریاض باشد که نباید تلف شود.»

با وجود باز بودن عرصه برای گفت وگو و تعامل میان تهران و ریاض و اعلام آمادگی چندباره تهران در این باره اما، «شیعیان حوثی» که اکثریت شهروندان یمن را تشکیل می دهند  به دشمن شماره 1 ریاض و متحدانش تبدیل شده و هدف بمباران شبانه روزی آنان قرار گرفتند، این در حالی است که صدها کیلومتر آن طرف تر و در همسایگی عربستان گروه تروریستی موسوم به خلافت اسلامی داعش، کنترل بیش از یک سوم از خاک سوریه، نزدیک به یک سوم از خاک عراق و مناطقی در لیبی و مصر را در اختیار گرفته است.

داعش و خلافت خود خوانده این گروه تروریستی تاکنون بیش از 3 هزار نفر را در  عراق و سوریه به قتل رسانده اند و نه تنها تهدیدی خطرناک علیه کشورهای منطقه به شمار می روند بلکه مرز اقدامات تروریستی خود را به قلب اروپا و آمریکا نیز رساندند و چندین حمله تروریستی را در پایتخت های غربی صورت دادند؛ داعش با جذب نزدیک به 5 هزار نیروی خارجی نشان داد که خطر و دشمن شماره یک جهان در قرن کنونی به شمار می روند.

با این وجود، علی رغم آنکه پس از کشته شدن چند روزنامه نگار آمریکایی به دست عوامل داعش، اوباما ائتلاف بین المللی مقابله با این گروه تروریستی راه انداخت و مسئولیت آن را برعهده عربستان گذاشت و چندین پایگاه در خاورمیانه را به این موضوع اختصاص داد اما عملا، این ائتلاف جهانی نتوانست کاری از پیش ببرد؛ کما اینکه طی چند ماه گذشته شاهد پیشروی داعش به سمت مرزهای مصرو لیبی و اخیرا بازپس گیری مرکز بزرگترین استان عراق بودیم و اگر پیروزی های در مبارزه با داعش که منجر به عقب نشینی این گروه در برخی مناطق شد هم نصیب عراق شد مدیون نیروهای ارتش، کرد، شیعه و مشاوران ایرانی حاضر در این کشور بود.

چرخش آشکارِ سیاست های عربستان سعودی به سوی سرکوبِ آنچه تروریسم در یمن می نامند اما نشان می دهد که گروه تروریستی داعش که امروز با شنیع ترین اقدامات و قوانین سر از تنِ مردم بیگناه در خاورمیانه جدا می کند و در حال گسترش مرزهای خود است؛ دیگر اولویت شماره یک ریاض و متحدانش نیست, و توهمِ سلطه و نفوذ ایران در منطقه نوک پیکانِ معادلات اسراتژیک عربستان و متحدانش را از «داعش» به سمت «حوثی ها»ی یمن تغییر داده است.

شاید اگر عزمی که عربستان امروز در مقابله با شیعیان حوثی در یمن دارد و  منجر به محاصره کامل این کشور و بمباران شبانه روزی آن شده است را ریاض در قبالِ گروه تروریستی داعش نشان می داد، امروز دیگر نه از داعش خبری بود، نه از ابوبکر البغدادی و نه از لباس های نارنجی جوخه اعدام داعش.

عربستان اما در ادامه سلسله شکست هایی که در خاورمیانه از ایران متحمل شد امروز عراق و سوریه را به حال خود واگذار کرده و به دنبال آن است تا در زمین یمن، همچنان پیروز میدان باقی بماند، مرزهای جنوبی خود را تثبیت کند و ادامه حکومت و حضور در قدرت عوامل خود در صنعا را تثبیت و از شیعه شدن یمن جلوگیری کند.





۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن