تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانايى، ريشه همه خوبى‏ها و نادانى ريشه همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798589221




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

موسسات مالی غیرمجاز در کمین بانک های بزرگ


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: موسسات مالی غیرمجاز در کمین بانک های بزرگ


رییس انجمن اقتصاددانان ایران با اشاره به رویش قارچ گونه موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز در کشور معقتد است : اگر یکی از این بانک ها ورشکسته شود این ورشکستگی همچون طاعون کل نظام بانکی کشور را فرا می گیرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،چند روزی است که موضوع کاهش نرخ سود بانکی خبرسازشده است. وزیرامورقتصادی و دارایی نیز ازانحلال موسسات مالی غیرمجازی خبر داده که از دستور بانک مرکزی پیروی نکنند. طیب‌نیا همچنین ازمردم خواسته که درموسسات غیرمجاز سرمایه گذاری نکنند . این در حالی است که موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز بخش قابل توجهی از نقدینگی کشور را در اختیار دارند. معاون اقتصادی بانک مرکزی هم گفته: اگربانک یا مؤسسه‌ای نرخ سود سپرده زیریک سال را به سقف ۲۰ درصد نزدیک کند،مصوبات شورای پول و اعتبار را نقض کرده، و بانک مرکزی با آن برخورد می کند. ازاین رو گفتگوی پیشخوان خبر ساعت 18:30 شبکه خبر به این موضوع اختصاص داشت.

دکترحمید دیهیم رییس انجمن اقتصاد دانان ایران دریک ارتباط تلفنی و درباره ارتباط نرخ سود بانکها با اقتصاد کشورگفت: نرخ کنونی سپرده های بانکی عملا به معنای فراری دادن سرمایه گذاران و بیکاری افراد تحصیلکرده است. دکتر دیهیم با اشاره به فعالیت شبه بانک ها اظهار داشت: این گونه موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز با دست اندازی به سپرده های مردم سیاست های پولی و بانکی دولت و بانک مرکزی را مختل می کنند. وی با تاکید بر اینکه با وجود شرایط تورمی کشور،سیاست انبساطی بانک ها تورم موجود در جامعه را تشدید می کند تصریح کرد: بانک ها سپرده های مردم را بیشتر در بخش دلالی و سوداگری سرمایه گذاری می کنند که این موضوع به افزایش بیکاری و تورم در جامعه می انجامد. رییس انجمن اقتصاد دانان ایران درباره رضایت سپرده گذاران خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه های بانکهای کشور این است که با کاهش نرخ سود، حجم سپرده سپرده گذاران کاهش یابد اما اگر بانک مرکزی نرخ سود همه بانک های کشور را به طور یکسان کاهش دهد حتی اگر نرخ سود دو درصد هم شود سپرده گذاران سرمایه خود را از بانک خارج نخواهند کرد . دکتر دیهیم در ادامه به رویش قارچ گونه موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز در کشور اشاره و تصریح کرد: ازاشکالات اساسی زیاد شدن بانک ها این است که اگر یکی از این بانک ها ورشکسته شود این ورشکستگی همچون طاعون کل نظام بانکی کشور را فرا می گیرد .

رییس انجمن اقتصاد دانان ایران در بخش پایانی این گفتگو از بانک مرکزی خواست تا با قدرت و شدت هر چه تمام تر با بانک های خاطی و متخلف برخورد کند .

گفتگوی پیشخوان خبر ساعت 18:30 با دکتر سید بهاالدین حسینی هاشمی کارشناس ارشد نظام بانکی ادامه پیدا کرد.

دکترحسینی هاشمی درباره علت مقاومت بانک ها به کاهش نرخ سود بانکی گفت: بانک ها برخلاف میل خود برای حفظ مشتری و جوابگویی تعهدات خود مجبورهستند مراعات مشتری را بکنند چرا که اگر نرخ را کاهش دهند مشتری جذب موسسات مالی غیرمجاز می شود و سپرده خود را از بانک خارج می کند. دکترهاشمی همچنین با سلب مسولیت از بانک مرکزی برای برخورد با بانک های خاطی اظهار داشت: واحد امور صنفی  نیروی انتظامی و قوه قضاییه مسول رسیدگی به تخلف بانک های متخلف هستند چرا که بانک مرکزی ناظر است و ساز و کار برخورد را ندارد. این کارشناس ارشد نظام بانکی وضع امروز را نتیجه سیاست های اشتباه سال های گذشته دانست و افزود: زمانیکه تورم بالا بود به موجب سیاست های پولی نادرست نرخ سود به صورت دستوری و عمدی پایین نگه داشته شد که این موضوع تقاضای زیادی را برای پول ایجاد کرد و باعث بروز حباب داراییها شد اما با گذشت زمان و ترکیدن حباب بسیاری از افراد متضرر شدند.

دکتر هاشمی ادامه داد: همین موضوع و همزمانی آن با تحریم ها باعث عدم وصول مطالبات بانکی شد که امروز با انبوه مطالبات معوق بانک ها مواجه هستیم .

کارشناس ارشد نظام بانکی با تاکید براینکه بهترین نرخ سود، نرخ سود تعادلی است تصریح کرد: باید بین پس انداز و سرمایه گذاری یا به عبارتی منابع و مصارف بانک ها تعادل ایجاد کرد اما الان در بخش عرضه کسری زیاد و در بخش تقاضا رشد چشمگیر را شاهد هستیم . دکترهاشمی همچنین با اشاره به اینکه تنها عامل تعیین کننده نرخ سود، نرخ تورم نیست افزود: انباشت مطالبات معوق بانک ها بدهی دولت به بانکها  ساختار سرمایه نه چندان مطلوب بانک های بزرگ کشور / فزونی تقاضا بر عرضه و نبود اعتبارات بین المللی که مکمل اعتبارات ملی است در تعیین نرخ سود بانکی موثر است .

وی در پاسخ به این پرسش که چرا بانک ها در بالا نگه داشتن نرخ سود با هم رقابت می کنند گفت: هم اکنون موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز درکمین بانک های بزرگ هستند چرا که ما در بانک های بزرگ مشتریان بزرگی داریم .

هاشمی ادامه داد : توزیع منابع در بانک ها مناسب نیست به طوری که 50 درصد منابع بانک ها در اختیار یک تا دو درصد سپرده گذاران است و اگر این سپرده گذاران سرمایه خود را از بانک خارج کنند زیان سنگین به بانک وارد خواهد شد .

این کارشناس ارشد نظام بانکی کشور در پایان این گفتگو درباره ارتباط ریسک و بازدهی اظهار داشت : هر چقدر ریسک سرمایه گذاری بالاتر باشد بازدهی آن نیز بالاتر است اما در شرایط رکود تورمی کشور مردم ترجیح می دهند سپرده های خود را در جایی سرمایه گذاری کنند که ریسک پایین تر و بازدهی پایین تری دارد اما در عین حال آسوده خاطر خواهند بود .



 


دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن