تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن ابتدا به سلام مى كند و منافق منتظر سلام ديگران است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834326622




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اصلاح الگوی مصرف در آرمان شهر مهدوی


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: همیشه مصرف، به صورت خود آگاهانه یا ناخود آگاه با یک نگاه کلان به انسان و جهان همراه است.

به گزارش تراز ، نگاه تک ساحتي و دنيامدارانه و به تعبيري اومانيستي به انسان و مسائل او، الگوي خاصي از زندگي و مصارف آن را رقم زده و نگاه دو ساحتي به اين اشرف مخلوقات و دخيل کردن عنصر آخرت در تجزيه و تحليل مسائل و مصارف او نيز، رنگ ديگري به زندگي خواهد داد.

نگاه دو ساحتي آرمان‌شهر مهدوي به انسان
در همين راستا بايد بدانيم که آرمان‌شهر مهدوي بر پايه نگاه دو ساحتي به انسان بنا خواهد شد، بنابراين روشن است که نوع مصرف انسان در آن، تفاوت عمده‌اي با آنچه که امروزه در جامعه بشري شاهد آن هستيم، خواهد داشت. بر پايه اين نگاه، هر نوع مصرفي که شکل، محتوا، کميت، کيفيت و نتيجه آن، دور شدن از رضوان الهي و سرازير شدن به دوزخ باشد، کنار گذاشته شده و مبدأ ميل انسان آخرالزمان از آنها برگردانده مي‌شود. البته روشن است که اين امر، نه به صورت جبر تکويني و نه به شکل اجبار و اکراه حکومتي بلکه با مديريت معصوم و از طريق الهي کردن ميل بشر و تغيير ذائقه ماده‌گراي انسان خواهد شد. با تغيير آمال و اهداف و نگرش‌ها و انگيزش‌ها، تحول کلاني در جهت‌گيري‌ها و نيازمندي‌ها روي داده و نيازهاي اشباع ناشدني مادي و تلاش‌هاي مستمر بشر، دور از امام و وليّ الهي براي تأمين آنها، جاي خود را به نيازهاي سرشار معنوي و چهار جمعي بشر براي رسيدن به آنها خواهند داد.

نمونه‌هايي از تغييرات الگوي مصرف در دولت مهدوي
برخي از اين تغييرات کلان در ضمن عناوين ذيل در روايات مهدوي اين گونه تبيين شده است:
    ايجاد غنا و بي‌نيازي در قلوب؛ رسول خدا (ص) فرمود: « خداوند (در زمان حضرت مهدي) دل‌هاي امت محمد (ص) را از غنا پر خواهد کرد».[1]
    توزيع فراوان ثروت و از ميان رفتن زمينه‌هاي حرص و چشم و هم چشمي: رسول خدا (ص) فرمود: «حضرت مهدي (عج) ثروت را به طور مساوي در ميان مردم پخش خواهد کرد».[2]
    پي‌ريزي نظام اداري بر پايه شهود و از بين رفتن زمينه اتلاف وقت و انرژي و کاغذ بازي و ضعف نظارت و اجرا: ابو بصير از امام صادق (ع) روايت كند كه فرمود: «چون كارها منتهى به صاحب الأمر شود، خداى تعالى پستي‌ها و بلندي‌هاى زمين را برابر كند و دنيا نزد او به منزله كف دستش شود، كدام يك از شما اگر در كف دستش مويى باشد آن را نمى‏بيند؟»[3]
    بر پايي نظام اقتصادي تعاوني و نظاير آن: امام صادق (ع) فرمود: «آن گاه که حضرت مهدي ظهور کند مزامله و مساوات بين مردم ايجاد خواهد شد به اين گونه که هر يک از شما سراغ اندوخته برادر ديني خود خواهيد رفت و هر چه که نياز داريد برخواهيد داشت بدون اينکه او جلوگيري کند».[4]
    سخت‌گيري حکومت بر کارگزاران  مهرورزي با شهروندان: چنان که آمده است: حضرت مهدي بر کارگزاران خويش سخت گير و بر مساکين ( و مردم عادي ) مهربان خواهد بود.[5]
    شايسته سالاري در مناسب اداري و نابودي الگوهاي فاسد مديريتي در اقتصاد: از رسول خدا (ص) روايت شده است که فرمود: «حضرت مهدي، پيوسته از خدا بر حذر خواهد بود و اسير تبار و فاميل بازي در اداره حکومت نخواهد شد».[6]

از عناوين و عبارات مطرح در روايات که گوشه‌اي از آن ذکر شد به خوبي مي‌توان تفاوت عمده الگوها و مدل‌هاي اقتصادي، سياسي و فرهنگي امروزين را با آنچه در آرمان‌شهر مهدوي تحقق خواهد يافت، مشاهده کرد.

ارزش‌هاي کنترل‌کننده مصرف
علاوه بر موارد ذکر شده، ارزش‌هاي کنترل‌کننده مصرف و جهت دهنده آن که در نظام جامع فرهنگي و اجتماعي اسلام پيش بيني شده و در نبود وليّ الهي به ضعف گراييده و کم‌رنگ شده است با ظهور ايشان دوباره پر رنگ شده و آثار خود را در جامعه مهدوي نشان خواهند داد. از جمله اين ارزشها مي توان به موارد ذيل اشاره کرد :

زهد در عين ثروت‌مندي و قدرت‌مندي
بشر بدون تهذيب نفس و در سايه ثروت و قدرت، کم‌کم از حوزه انسان خارج شده و همچون حيوانات به مصرف افسار گسيخته مواهب و نعمت‌هاي الهي مي‌پردازد و در نتيجه به دليل تزاحم و تعارض منافع حيواني خود با ديگران با آنها به ستيز و مقابله بر مي‌خيزد و در اين راه به ظلم و تعدي و تجاوز و قتل و غازت و حداقل پايمال کردن حقوق ديگران دست مي‌زند. اين همه، نه به خاطر سير نشدن واقعي او از ثروت و قدرت بلکه به خاطر اشتهاي کاذب سيري ناپذيري است که در اثر دنيامداري و مهم انگاشتن آن به وجود آمده است. با ظهور امام مهدي (عج) زهد در بالاترين درجه در حاکمان دولت کريمه مهدوي، نصب‌العين مسئولان و دولت‌مردان خواهد شد و خود امام، زاهدترين مردم روزگار خواهد بود کما اينکه امام صادق (ع) فرمود: «به خدا که لباس مهدي (عج) جز پوششي زبر و غذايش جز ناني خشک نخواهد بود».[7]

حلم و بردباري در عين شجاعت و جسارت
نخبگان، مديران، افراد شاخص و بسياري از جوانان، به دليل ويژگي‌هاي سني يا شخصيتي از شجاعت، جسارت و جرأت بيشتري براي طراحي، اجرا و اقدام در مسائل، برخوردارند و همين امر در بسياري از کارها و فکرها باعث بي‌پروايي در مصرف وقت و هزينه و انرژي گشته و الگوهاي نامناسبي از مصرف را در جامعه ايجاد مي‌کند . فقط کمي حلم و بردباري لازم است تا در سايه جمع شدن با شجاعت و جرأت، بهترين نتيجه را با کمترين هدر رفت منابع و هزينه‌ها، عايد انسان کند. شهروندان و دولت‌مردان آرمان‌شهر مهدوي، برنامه‌ريزي و بردباري را چاشني اقدامات شجاعانه و جسورانه خود کرده‌اند و سيره اينان، الگوي کاملي از مصرف صحيح در همه امور است. خود امام نيز به عنوان سر سلسله خوبان اين آرمان‌شهر و جامع حلم و شجاعت است : حارث بن مغيره نصرى مي‌گويد: به امام صادق (ع) عرض كردم: امام به چه چيز شناخته مى‏شود؟ فرمود: «به سكينه و وقار»؛ عرض كردم: ديگر به چه چيز؟ فرمود: «او را با (شناختن)حلال و حرام، مي‌توانى بشناسى و به اين كه همه مردم به او نيازمند باشند و او از همه بی نياز و اسلحه رسول خدا در نزد او باشد».[8]  آري، حضرت مهدي (عج) در پي‌گيري اصلاحات خود از سرزنش هيچ ملامت کننده‌اي باک نخواهد داشت.[9]

جود و ايجاد رفاه براي ديگران ديگران در عين چشم پوشي از زخارف دنيوي
يکي از امراض اجتماعي، چشم و هم چشمي در مصرف وقت و منابع و انرژي‌ها و اموال و غيره است که متأسفانه مضحک‌ترين الگوهاي مصرف را حتي در جامعه اسلامي کشور خودمان رقم زده است. عروسي‌هاي پر هزينه، مهريه هاي سنگين، سفرهاي فراوان تفريحي، سفرهاي مکرر خارجي، سوغاتي‌هاي ميليوني حتي از شهرهاي زيارتي، خريدهاي بي‌طرح و برنامه، نحوه انتخاب وسايل نقليه درون شهري و برون‌شهري تغيير دوره‌اي دکوراسيون‌هاي اداري و خانگي، ساخت ساختمان‌هاي غول‌پيکر براي ادارات، بانک‌ها و نظايرش در بهترين مناطق، ساخت و تزيين خانه‌هاي اشرافي، کلاس‌هاي متعدد غير ضروري و احياناً بي‌ثمر و کم فايده مانند کلاس‌هاي آرايشگري و مد و لباس و ده‌ها بلکه صدها مورد ديگر که رنگ الهي را از جامعه ديني ما گرفته و رنگ و بوي غربي به آن داده است و چه بسا برنامه‌هاي توليد شده در رسانه‌ها، آتش چشم و هم چشمي‌هاي موجود در متن جامعه را  بيش از پيش، شعله‌ور مي‌سازد. برخلاف اين وضع ناهنجار، امام مهدي (عج) و ياران او در عين آن که خود را متعهد به ايجاد رفاه براي عامه مردم مي‌دانند و حداکثر ثروت و تنعم از موهبات الهي را در آرمان‌شهر مهدوي براي مردم فراهم مي‌کنند، ولي کريمانه و زاهدانه، از زخارف دنيوي که ايشان را به خود مشغول ساخته و از پروردگار جهان غافل گرداند، چشم مي‌پوشند.
اين ها برخي از همان راهکارها و الگوي ناب براي فرد و جامعه‌اي است که مي‌خواهد در سبک و شيوه زندگي و مصرف خود، مفتخر به عنوان جامعه منتظر شود.


[1] . كشف الغمة، ج‏2، ص 483.
[2] . همان.
[3] . كمال الدين و تمام النعمة، ج‏2، ص 674.
[4] . إثبات الهداة، ج‏5، ص 182.
[5] . بشارة المصطفى، ج‏2، ص 207.
[6] . الملاحم و الفتن، ص 137.
[7] . الغيبة لنعماني، ص 233.
[8] . همان، ص 242.
[9] . همان، ص233.


منبع: ماهنامه امان



دوشنبه 28 ارديبهشت 1394 ساعت 15:00





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن