تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834375403
تحلیلی بر تأثیر نگاه مهدوی در ترسیم الگوی رسانه مطلوب اسلامی
واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
تحلیلی بر تأثیر نگاه مهدوی در ترسیم الگوی رسانه مطلوب اسلامی
ویژگیهایی مؤلفه غایتشناسی رسانه عبارتند از : 1. عدالت رسانهای؛2. تجلی وجه حضور امام؛3. متقین، شیعیان و مستضعفین، صاحبان و مالکان رسانهها؛4. روش امیرالمؤمنین در سیاستگذاری رسانه؛5. اهداف و جهتگیریها بر اساس دانش و حکمت.
بخش دوم و پایانی بررسی غایتشناختی نظریه هنجاری اسلامی رسانه یکی از مؤلفههایی که تمایزی کلیدی بین مدلهای هنجاری رسانه غربی و اسلامی پدید میآورد، فرجامشناسی رسانه است و از آنجا که سایر مدلها به غیر از مدل اسلامی از بستری سکولار بهره گرفتهاند و آرمان خود را به سوی نظم نوین جهانی، حداقل در نگاههای توسعهگرا محدود نمودهاند، اما این مؤلفه در نگاه اسلامی، ویژگیهای خاصی را به دامنه نظری این مدل (مدل هنجاری رسانه اسلامی) خواهد بخشید که آن را بسیار فعال و تأثیرگذار مینمایاند. البته این نوع نگاه، گاهی در نظریات صاحباننظرانی چون پروفسور مولانا به گونهای دیگر و در قالب مفهومی چون «امت» بروز یافته که زمانی در صدر اسلام و دوران پیامبر گرامی اسلام(ص) توانش حضور پیدا کرده، و به عنوان یک مفهوم جهانی جامعه، تقوی، نشانگر یک سیستم اخلاقی، امربه معروف و نهی از منکر، به صورت یک دکترین و منشور مسئولیت فردی و اجتماعی و امانت، به عنوان یک اعتماد خدادادی در تشخیص مرزهای حاکمیت فردی و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی مطرح بوده است (مولانا، 1388: 125 - 126)، اما این نظر و طرح ایده امت مربوط به گذشته است، ولی توجه به آینده همانطور که در احادیث خواهد آمد، بشارت از رویدادهایی است که بسیار برای انسان متعالی به نظر میآید و واقعاً نیز مراتب پایانی کمال روح و ماده بشر خواهد بود. توجه به ظهور منجی و نجاتدهنده و مصلح کل هرچند در بسیاری از ادیان و مذاهب مورد تصریح قرار گرفته است، اما هیچگاه جنبه نظری و تئوریک مشخص که در مذهب شیعه دوازهامامی بروز دارد، نداشته و آنچنانکه بایست شاخصها و مؤلفههای آن در نظامهای مختلف اجتماع تبیین نشده، در حالیکه این مهم در گسترهای وسیع در متون اسلامی به وصف ویژگیهای این دوران صورت گرفته است. در این بین، قالب این تصویرها، یعنی برداشتها از وضعیت دوران ظهور و برقراری حکومت جهانی توسط آخرین باقی مانده و حجت الهی را میتوان در سه رویکرد آیندهنگارانه مدنظر قرار داد که بسیار قابل تأمل است؛ زیرا تصریحات هر سه رویکرد در مباحث متون اسلامی مورد توجه است و توجه به یک رویکرد خاص صرفاً نمیتواند بیانکننده تمامی جهات این غایتانگاری در قالب حکومتی جهانی و یا ملکی که از آن به عنوان ملک مهدوی یاد کردهایم، باشد. با این حال میتوان رویکردهای سه گانه زیر را برشمرد: 1. جامعهای که متبلور از دانش بشری و برخوردار از پیشرفت تکنولوژیک بوده، به گونهای که ابزارها و پیشرفتهای مادی بشر درقالبهای گوناگون از جمله رسانهها به عنوان مؤلفههای اصلی گسترش ندای مصلح جهانی قرار خواهد گرفت. 2. جامعهای برخوردار از سطوح ارتباطی فراتر از ابزار به گونهای که در حکومت جهانی ابزارها به کنار رفته و دیگر جلوههایی از ارتباطات بروز خواهد نمود، که نیازی به ابزارها و نیز رسانهها نبوده و سطح عالی ارتباط بروز خواهد نمود. چنین جامعهای دربرگرنده اجتماعی از انسانها خواهد بود که به نهایت کمال بشری (حتی درجهای از عصمت)، پیش از قیامت نزدیک شدهاند. 3. نظریهای همگرا، به گونهای که هر دو رویکرد بالا را در برمیگیرد یعنی در آن جامعه هم شاهد اوج پیشرفت تکنولوژیک خواهیم بود و هم، ابعاد جدید از ارتباط فرامادی نیز پدیدار میگردد. البته این نظر مختص جامعهای در آستانه ظهور خواهد بود که شرایط جهان بستر را برای 313 نفر از افراد، جهت همراهی با حضرت حجت هم فراهم مینماید. و باز تأکید میشود که جهان پس از ظهور کمکم از سطوح ارتباطی تکنولوژیک دور شده و سطوحی فراتر در آن جایگزین میگردد. اما نگاهی را که محقق در متون اسلامی برای تعیین شاخصهای جامعه مهدوی به عنوان نگاهی فرجامشناسی و از طرفی دیگر راهگشا جهت سیاستگذاری رسانههای فعلی جهت سوق به سوی غایت نهایی ترسیم میکند، مؤلفههایی است که به رویکرد سوم نزدیکتر مینمایاند و یا حداقل با توجه به جنبه سیاستگونه بودن مؤلفهها اتخاذ این رویکرد ضروری مینمایاند چرا که ما در بعد رسانهای هم باید سبکی را پیگیری نماییم که این دو سطح ارتباط به هم نزدیک شوند و در گام بعد از ظهور، یکی بر دیگری پیشی گیرد. تأمل در میان کتب حدیثی و نیز روایات و آیات پیرامون ظهور امام دوازدهم شیعیان، آخرین بازمانده الهی، نیاز به دقتی بس عظیم در میان منابع دارد، اما با توجه به لزوم دقت فراوان و تمرکز پژوهشگر تنها به دو کتاب در این زمینه اکتفا شده است. یکی از آن دو به عنوان یکی از شاخصترین کتب روایی تشیع یعنی اصول کافی و کتاب حجت آن است و دیگری کتاب شریف نهج البلاغه امیرالمؤمنین(ع) است که محقق سعی نموده تا با غور در میان روایات و احادیث، متونی را که به هنجارهای نگاه مهدوی مربوط خواهد شد، استخراج نماید. از اینرو، بر این اساس میتوان احادیث را در دستهبندی ذیل قرار داد و هر دسته گویای یکی از شاخصها و هنجارهای غایتهای رسانهای مطرح باشد. البته ذکر این نکته ضروری است که این ویژگیهایی است که در چنین حکومتی پدیدار میگردد و اینجاست که ایدئولوژیها بر سیر هنجارها در حوزه رسانه نیز اثرگذار و تعیینکننده خواهد بود. البته پژوهشگرانی چون «حسامالدین آشنا» غایت هنجاری رسانه را اینگونه نیز تبیین نمودهاند که در نظام الهـی ـ اجتماعی، مخاطب ایدهآل و هدف غایی تربیت رسانه، انسان مختار، رشید و مسئول است. این دیدگاه با طرد هرگونه جبرگرایی، اختیار فردی و اجتماعی انسان را پذیرفته و در راه تداوم آن میکوشد. در مرحله بعدی، رشد هدف رسانهها است (بقره: 186؛ کهف: 10). مفهوم عمیق رشد به قدرت تشخیص خیر و شر ارجاع دارد، پس رسانه باید چنان اطلاعاتی در اختیار مخاطب قرار دهد که قدرت تشیص و خودآگاهی مخاطب را افزایش دهد. (آشنا، 1389: 103) البته این بیان هرچند مناسب به نظر میآید، اما در چارچوبی کلی ارائه شده و نیاز به توضیح و تحقیق را میطلبد. که در ادامه قدری از ژرفای این معنای بر خواننده روشن خواهد شد. 1. ویژگی غایت شناختی الگوی هنجاری رسانه اسلامی براساس متون اسلامی در بررسی ویژگیهای حکومت مهدوی که در قالب ملک مهدوی بروز پیدا خواهد نمود، میتوان این موارد را در دستهبندی ذیل قرار داد که با مراجعه به کتب کافی (کتاب حجت) و نهجالبلاغه صورت پذیرفته است. عدالت رسانهای: یکی از مباحثی که در مورد حکومت مهدوی مطرح شده، برقراری عدالت و بازگرداندن حق به صاحبان واقعی آن است که از آن به عنوان عدل و قسط یاد شده است. این امر در نهایت و غایت هنجاری اسلامی در قالبمحور بودن عدالت در حکومت نهایی بروز مییابد و به نوعی اشاره به عدالت در تمامی نظامهای اجتماع از جمله عدالت در نظام فرهنگی دارد. دیگر در چنین جامعهای سیطرة کلی یک ایده و جریان سرمایهای بر رسانه تأثیرگذار نخواهد بود و باید جهت واکاوی مناسبتر این شاخصهها تلاشهای بیشتری مبذول گردد. احادیث زیر بر پر شدن جهان از عدل و قسط در آن زمان خبر میدهند. حدیث1. محور موضوعی: پر شدن زمین از عدل و قسط متن: أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِیسَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ الْقَاسِمِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْوَلِیدِ الْخَزَّازِ عَنِ الْوَلِیدِ بْنِ عُقْبَةَ عَنِ الْحَارِثِ بْنِ زِیَادٍ عَنْ شُعَیْبٍ عَنْ أَبِی حَمْزَةَ قَالَ دَخَلْتُ عَلَى أَبِی عَبْدِ اللَّهِ(ع) فَقُلْتُ لَهُ أَنْتَ صَاحِبُ هَذَا الْأَمْرِ فَقَالَ لَا فَقُلْتُ فَوَلَدُکَ فَقَالَ لَا فَقُلْتُ فَوَلَدُ وَلَدِکَ هُوَ قَالَ لَا فَقُلْتُ فَوَلَدُ وَلَدِ وَلَدِکَ فَقَالَ لَا قُلْتُ مَنْ هُوَ قَالَ الَّذِی یَمْلَأُهَا عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً عَلَى فَتْرَةٍ مِنَ الْأَئِمَّةِ کَمَا أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ(ص) بُعِثَ عَلَى فَتْرَةٍ مِنَ الرُّسُل. (کلینی، 1387: ج2، 132) ترجمه: ابوحمزه گفت: من به خدمت حضرت صادق(ع) رفتم و به ایشان عرض کردم: آیا شما آن صاحب الامرید؟ فرمودند: نه. عرض کردم: فرزند شماست؟ فرمودند: نه. عرض کردم: فرزند فرزند شماست؟ فرمودند: نه، عرض کردم: فرزند فرزند شماست؟ فرمودند: نه، عرض کردم او کیست؟ فرمودند: کسی که پس از مدتی گذشته از امامان(ع) زمین را از عدالت پر میکند چنانکه از ستم و جور پر شده باشد، همانگونه که رسول خدا ـ درود خدا بر او و بر خاندانش ـ پس از مدتی گذشته از فرستادگان مبعوث شدند. (همو: 133) حدیث2. محور موضوعی: برقراری عدالت و قسط در حکومت حضرت مهدی(عج) متن: عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ الْبَرْقِیِّ عَنْ أَبِی هَاشِمٍ دَاوُدَ بْنِ الْقَاسِمِ الْجَعْفَرِیِّ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ الثَّانِی(ع) قَالَ أَقْبَلَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ(ع) وَ مَعَهُ الْحَسَنُ بْنُ عَلِیٍّ(ع) وَ هُوَ مُتَّکِئٌ عَلَی یَدِ سَلْمَانَ فَدَخَلَ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ فَجَلَسَ إِذْ أَقْبَلَ رَجُلٌ حَسَنُ الْهَیْئَةِ وَ اللِّبَاسِ فَسَلَّمَ عَلَى أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ فَرَدَّ عَلَیْهِ السَّلَامَ فَجَلَسَ ثُمَّ قَالَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ أَسْأَلُکَ عَنْ ثَلَاثِ مَسَائِلَ إِنْ أَخْبَرْتَنِی بِهِنَّ عَلِمْتُ أَنَّ الْقَوْمَ رَکِبُوا مِنْ أَمْرِکَ مَا قُضِیَ عَلَیْهِمْ وَ أَنْ لَیْسُوا بِمَأْمُونِینَ فِی دُنْیَاهُمْ وَ آخِرَتِهِمْ وَ إِنْ تَکُنِ الْأُخْرَى عَلِمْتُ أَنَّکَ وَ هُمْ شَرَعٌ سَوَاءٌ فَقَالَ لَهُ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ(ع) سَلْنِی عَمَّا بَدَا لَکَ قَالَ أَخْبِرْنِی عَنِ الرَّجُلِ إِذَا نَامَ أَیْنَ تَذْهَبُ رُوحُهُ وَ عَنِ الرَّجُلِ کَیْفَ یَذْکُرُ وَ یَنْسَى وَ عَنِ الرَّجُلِ کَیْفَ یُشْبِهُ وَلَدُهُ الْأَعْمَامَ وَ الْأَخْوَالَ فَالْتَفَتَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ(ع) إِلَى الْحَسَنِ فَقَالَ یَا أَبَا مُحَمَّدٍ أَجِبْهُ قَالَ فَأَجَابَهُ الْحَسَنُ(ع) فَقَالَ الرَّجُلُ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ لَمْ أَزَلْ أَشْهَدُ بِهَا وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ وَ لَمْ أَزَلْ أَشْهَدُ بِذَلِکَ وَ أَشْهَدُ أَنَّکَ وَصِیُّ رَسُولِ اللَّهِ(ص) وَ الْقَائِمُ بِحُجَّتِهِ وَ أَشَارَ إِلَى أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ لَمْ أَزَلْ أَشْهَدُ بِهَا وَ أَشْهَدُ أَنَّکَ وَصِیُّهُ وَ الْقَائِمُ بِحُجَّتِهِ وَ أَشَارَ إِلَى الْحَسَنِ(ع) وَ أَشْهَدُ أَنَّ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ وَصِیُّ أَخِیهِ وَ الْقَائِمُ بِحُجَّتِهِ بَعْدَهُ وَ أَشْهَدُ عَلَى عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ أَنَّهُ الْقَائِمُ بِأَمْرِ الْحُسَیْنِ بَعْدَهُ وَ أَشْهَدُ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ أَنَّهُ الْقَائِمُ بِأَمْرِ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ أَشْهَدُ عَلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ بِأَنَّهُ الْقَائِمُ بِأَمْرِ مُحَمَّدٍ وَ أَشْهَدُ عَلَى مُوسَى أَنَّهُ الْقَائِمُ بِأَمْرِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ أَشْهَدُ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى أَنَّهُ الْقَائِمُ بِأَمْرِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ أَشْهَدُ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ أَنَّهُ الْقَائِمُ بِأَمْرِ عَلِیِّ بْنِ مُوسَى وَ أَشْهَدُ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ بِأَنَّهُ الْقَائِمُ بِأَمْرِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ وَ أَشْهَدُ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ بِأَنَّهُ الْقَائِمُ بِأَمْرِ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ أَشْهَدُ عَلَى رَجُلٍ مِنْ وُلْدِ الْحَسَنِ لَا یُکَنَّى وَ لَا یُسَمَّى حَتَّى یَظْهَرَ أَمْرُهُ فَیَمْلَأَهَا عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ ثُمَّ قَامَ فَمَضَى فَقَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ یَا أَبَا مُحَمَّدٍ اتْبَعْهُ فَانْظُرْ أَیْنَ یَقْصِدُ فَخَرَجَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِیٍّ(ع) فَقَالَ مَا کَانَ إِلَّا أَنْ وَضَعَ رِجْلَهُ خَارِجاً مِنَ الْمَسْجِدِ فَمَا دَرَیْتُ أَیْنَ أَخَذَ مِنْ أَرْضِ اللَّهِ فَرَجَعْتُ إِلَى أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ(ع) فَأَعْلَمْتُهُ فَقَالَ یَا أَبَا مُحَمَّدٍ أَ تَعْرِفُهُ قُلْتُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ أَعْلَمُ قَالَ هُوَ الْخَضِرُ(ع) (همو: 586 و 588) ترجمه: ابوهاشم داودبن قاسم الجعفری از حضرت جواد روایت کرده که فرمودند: امیرالمؤمنان و به همراهش حسن(ع) میآمدند در حالی که به دست سلمان تکیه کرده بود.... و به مردی از فرزندان حسن گواهی میدهم که کنیه و نامش برده نمیشود تا امامتش آشکار شود و زمین را از عدل پر کند. چنانکه از ستم پر بود. (همو: 587 و 589) حدیث 3. محور موضوعی: برقراری عدالت و قسط در حکومت جهانی متن: عَلِیُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ قَالَ حَدَّثَنِی مُنْذِرُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ قَابُوسَ عَنْ مَنْصُورِ بْنِ السِّنْدِیِّ عَنْ أَبِی دَاوُدَ الْمُسْتَرِقِّ عَنْ ثَعْلَبَةَ بْنِ مَیْمُونٍ عَنْ مَالِکٍ الْجُهَنِیِّ عَنِ الْحَارِثِ بْنِ الْمُغِیرَةِ عَنِ الْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ قَالَ أَتَیْتُ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ(ع) فَوَجَدْتُهُ مُتَفَکِّراً یَنْکُتُ فِی الْأَرْضِ فَقُلْتُ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ مَا لِی أَرَاکَ مُتَفَکِّراً تَنْکُتُ فِی الْأَرْضِ أَ رَغْبَةً مِنْکَ فِیهَا فَقَالَ لَا وَ اللَّهِ مَا رَغِبْتُ فِیهَا وَ لَا فِی الدُّنْیَا یَوْماً قَطُّ وَ لَکِنِّی فَکَّرْتُ فِی مَوْلُودٍ یَکُونُ مِنْ ظَهْرِی الْحَادِیَ عَشَرَ مِنْ وُلْدِی هُوَ الْمَهْدِیُّ الَّذِی یَمْلَأُ الْأَرْضَ عَدْلًا وَ قِسْطاً کَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً تَکُونُ لَهُ غَیْبَةٌ وَ حَیْرَةٌ یَضِلُّ فِیهَا أَقْوَامٌ وَ یَهْتَدِی فِیهَا آخَرُونَ فَقُلْتُ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ وَ کَمْ تَکُونُ الْحَیْرَةُ وَ الْغَیْبَةُ قَالَ سِتَّةَ أَیَّامٍ أَوْ سِتَّةَ أَشْهُرٍ أَوْ سِتَّ سِنِینَ فَقُلْتُ وَ إِنَّ هَذَا لَکَائِنٌ فَقَالَ نَعَمْ کَمَا أَنَّهُ مَخْلُوقٌ- وَ أَنَّى لَکَ بِهَذَا الْأَمْرِ یَا أَصْبَغُ أُولَئِکَ خِیَارُ هَذِهِ الْأُمَّةِ مَعَ خِیَارِ أَبْرَارِ هَذِهِ الْعِتْرَةِ فَقُلْتُ ثُمَّ مَا یَکُونُ بَعْدَ ذَلِکَ فَقَالَ ثُمَّ یَفْعَلُ اللَّهُ مَا یَشَاءُ فَإِنَّ لَهُ بَدَاءَاتٍ وَ إِرَادَاتٍ وَ غَایَاتٍ وَ نِهَایَات. (همو: 124) ترجمه: اصبغ نباته گفته است: من به خدمت امیرمؤمنان(ع) آمدم و او را دیدم که اندیشهکنان در زمین خط میکشید. عرض کردم: ای امیرمؤمنان، چه شده شما را میبینم که اندیشناکانه بر زمین خط میکشید؟ آیا رغبتی به آن یافتهاید؟ فرمودند: نه به خدا سوگند، هرگز هیچ روزی نه به زمین و نه به دنیا رغبت نیافتهام. بلکه در فرزندی از فرزندانم که پشت یازدهم من است میاندیشیدم؛ همان مهدی که زمین را از عدل و داد پر میکند، چنانکه از جور و ستم پر شده باشد. برای او غیبت و پریشانیای خواهد بود که مردمانی در آن گمراه شده، دیگرانی هدایت میشوند. من عرض کردم: ای امیرمؤمنان، این پریشانی و غیبت چقدر است؟ فرمودند: شش روز یا شش ماه یا شش سال. عرض کردم: و این حتماً میشود؟ فرمودند: بله، چنانکه آن هم آفریدهای است. ای اصبغ، تو را با این موضوع چکار؟ آنان خوبان این امت با خوبان ابرار این عترت هستند. عرض کردم: سپس چه میشود؟ فرمودند: سپس خداوند آنچه بخواهد میکند؛ زیرا برای اوست تقدیرها و خواستها و برای آنها اهداف و انجامهایی دارد. (همو: 125) حدیث 4. محور موضوعی: برقراری عدالت در تمامی نظامهای اجتماعی در حکومت جهانی متن: یَعْطِفُ الْهَوَى عَلَى الْهُدَى إِذَا عَطَفُوا الْهُدَى عَلَى الْهَوَى وَ یَعْطِفُ الرَّأْیَ عَلَى الْقُرْآنِ إِذَا عَطَفُوا الْقُرْآنَ عَلَى الرَّأْیِحَتَّى تَقُومَ الْحَرْبُ بِکُمْ عَلَى سَاقٍ بَادِیاً نَوَاجِذُهَا مَمْلُوْءَةً أَخْلَافُهَا حُلْواً رَضَاعُهَا عَلْقَماً عَاقِبَتُهَا أَلَا وَ فِی غَدٍ وَ سَیَأْتِی غَدٌ بِمَا لَا تَعْرِفُونَ- یَأْخُذُ الْوَالِی مِنْ غَیْرِهَا عُمَّالَهَا عَلَى مَسَاوِئِ أَعْمَالِهَا وَ تُخْرِجُ لَهُ الْأَرْضُ أَفَالِیذَ «1» کَبِدِهَا وَ تُلْقِی إِلَیْهِ سِلْماً مَقَالِیدَهَا فَیُرِیکُمْ کَیْفَ عَدْلُ السِّیرَةِ وَ یُحْیِی مَیِّتَ الْکِتَابِ وَ السُّنَّة...(سیدرضی، 1379: خطبه 138، 256) ترجمه: او (حضرت مهدی(عج)) خواستهها را تابع هدایت وحی میکند، هنگامی که مردم هدایت را تابع هوسهای خویش قرار میدهند، در حالی که به نام تفسیر نظریههای گوناگون خود را بر قران تحمیل میکنند، او نظریهها و اندیشهها را تابع قرآن میسازد. در آینده آتش جنگ میان شما افروخته میگردد و چنگ و دندان نشان میدهد، با پستانهایی پر شیر، که مکیدن آن شیرین، اما پایانی تلخ و زهرآگین دارد، به سوی شما میآید. آگاه باشید! فردایی که شما را از آن هیچ شناختی نیست، زمامداری حاکمیت پیدا میکند که غیر از خاندان حکومتهای امروزی است (حضرت مهدی(عج)) عمال و کارگزاران حکومتها را بر اعمال بدشان کیفر خواهد داد، زمین میوههای دل خود را برای او بیرون میریزند، و کلیدهایش را به او میسپارند، او روش عادلانه در حکومت حق را به شما مینمایاند، و کتاب خدا و سنت پیامبر(ص) را که تا آن روز متروک ماندند، زنده میکند... (همو: 257) شناخت امام و نمودار شدن وجه سوم ارتباطی یعنی حضور امام: شناخت امام(ع) و بهرهگیری از او در شرایطی است که امکان حضور امام چه از طریق وسایل ارتباط جمعی و یا در قالب شکل کاملی از ارتباطات انسانی بروز خواهد کرد و میتواند بر سطوح معرفتی ما بیفزاید. بسیاری از نظریهپردازان در حوزه رسانه اسلامی امروزه بر این عقیدهاند که هیچ گاه رسانه اسلامی به معنای خاص خود تا زمان ظهور منجی جهانی نخواهیم داشت و این رسانه تنها با ظهور امام و پدیدار گشتن وجه سوم ارتباطی که فراتر از تصویرانگاری در رسانههای جدید و کنونی است بروز مییابد. اما ذکر این مؤلفه به عنوان یکی از غایتهای هنجاری لزوم شناخت امام و توجه رسانه به شناساندن امام به مخاطبان خود را میرساند. این وجه میتواند در قالب سیاستهای رسانهای که سعی دارد به الگوی غایتانگاری خود برسند و یا به عنوان الگوی سیاستگذاری رسانه مطرح شود، ارائه گردند. روایات زیر که حجم بسیار وسیعی را در کتب حدیثی تشکیل میدهند بر ضرورت شناخت امام تأکید میورزند. حدیث 1. محور موضوعی: لزوم شناخت امام متن: الْحُسَیْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جُمْهُورٍ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ یَحْیَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مَرْوَانَ عَنِ الْفُضَیْلِ بْنِ یَسَارٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع) عَنْ قَوْلِ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى- یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ فَقَالَ یَا فُضَیْلُ اعْرِفْ إِمَامَکَ فَإِنَّکَ إِذَا عَرَفْتَ إِمَامَکَ لَمْ یَضُرَّکَ تَقَدَّمَ هَذَا الْأَمْرُ أَوْ تَأَخَّرَ وَ مَنْ عَرَفَ إِمَامَهُ ثُمَّ مَاتَ قَبْلَ أَنْ یَقُومَ صَاحِبُ هَذَا الْأَمْرِ کَانَ بِمَنْزِلَةِ مَنْ کَانَ قَاعِداً فِی عَسْکَرِهِ لَا بَلْ بِمَنْزِلَةِ مَنْ قَعَدَ تَحْتَ لِوَائِهِ قَالَ وَ قَالَ بَعْضُ أَصْحَابِهِ بِمَنْزِلَةِ مَنِ اسْتُشْهِدَ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ(ص). (کلینی، 1387: ج2، ص206) ترجمه: فضیل یسار گفته است: از حضرت صادق(ع) درباره این سخن خداوند پاک و والا پرسیدم: (روزی که مردمان را با پیشوایانشان میخوانیم) [اسراء: 71] فرمودند: ای فضیل، امام خود را بشناس! تو وقتی امامت را بشناسی، پیش و پس افتادن این موضوع به تو زیانی نمیرساند. کسی که امامش را شناخت، سپس پیش از قیام صاحبالامر(ع) مرد. به منزله کسی است که پادگان او نه، بلکه به منزله کسی است که زیر پرچم او نشسته است. او گوید: و یکی از اصحاب حضرت گفته: به منزله کسی که در همــراهی با رسـول خدا ـ درود خدا بر او و خاندانش ـ شهید شده است. (همو: 207) حدیث 2. محور موضوعی: شناخت امام باید در هر زمانی صورت گیرد متن: عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ صَالِحِ بْنِ السِّنْدِیِّ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ بَشِیرٍ عَنْ إِسْمَاعِیلَ بْنِ مُحَمَّدٍ الْخُزَاعِیِّ قَالَ سَأَلَ أَبُو بَصِیرٍ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع) وَ أَنَا أَسْمَعُ فَقَالَ تَرَانِی أُدْرِکُ الْقَائِمَ(ع) فَقَالَ یَا أَبَا بَصِیرٍ أَ لَسْتَ تَعْرِفُ إِمَامَکَ فَقَالَ إِی وَ اللَّهِ وَ أَنْتَ هُوَ وَ تَنَاوَلَ یَدَهُ فَقَالَ وَ اللَّهِ مَا تُبَالِی یَا أَبَا بَصِیرٍ أَلَّا تَکُونَ مُحْتَبِیاً بِسَیْفِکَ فِی ظِلِّ رِوَاقِ الْقَائِمِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْه.(همو: 206 و 208) ترجمه: اسماعیل محمد خزاعی گفته است: ابوبصیر- در حالی که میشنیدم- از حضرت صادق(ع) پرسید: گمان میکنی من قائم(ع) را درک کنم؟ فرمود: ای بصیر! آیا تو امام خود را نمیشناسی؟ عرض کرد: آری به خدا سوگند او تو هستی- و دست ایشان را گرفته ـ حضرت فرمود: پس ای ابوبصیر! به خدا سوگند فرقی نمیکند که تو در سایه خیمه حضرت قائم ـ درود خدا بر او به شمشیرت تکیه نکرده باشی. (همو: 207 و 209) حدیث 3. محور موضوعی: لزوم توجه به امام و شناخت او متن: عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ أَبِی نَصْرٍ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ(ع) فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- وَ مَنْ أَضَلُّ مِمَّنِ اتَّبَعَ هَواهُ بِغَیْرِ هُدىً مِنَ اللَّهِ. قَالَ یَعْنِی مَنِ اتَّخَذَ دِینَهُ رَأْیَهُ بِغَیْرِ إِمَامٍ مِنْ أَئِمَّةِ الْهُدَى. (همو: 216) ترجمه: ابن ابونصر از حضرت ابوالحسن(ع) درباره این سخن خداوند شکوهمند: «و چه کسی گمراهتر از آن کسی است که بدون هدایتی از سوی خداوند از هوسش پیروی کرده است» [قصص:50] روایت کرده که فرمودند: یعنی کسی که عقیده خودش را بدون [نظر] امامی از امامان هدایت دین خود قرار داده است. (همو: 217) حدیث 4. محور موضوعی: امام و ضورت شناخت او متن: أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِیسَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الْجَبَّارِ عَنْ صَفْوَانَ عَنِ الْفُضَیْلِ عَنِ الْحَارِثِ بْنِ الْمُغِیرَةِ قَالَ قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ(ع) قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): مَنْ مَاتَ لَا یَعْرِفُ إِمَامَهُ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّةً قَالَ نَعَمْ قُلْتُ جَاهِلِیَّةً جَهْلَاءَ أَوْ جَاهِلِیَّةً لَا یَعْرِفُ إِمَامَهُ قَالَ جَاهِلِیَّةَ کُفْرٍ وَ نِفَاقٍ وَ ضَلَال. (همو: 220) ترجمه: حارث مغیره گفت: به حضرت صادق(ع) عرض کردم: آیا رسول خدا فرمودهاند هرکس بمیرد و امامش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است؟ فرمود: بله. من عرض کردم: جاهلیت جاهلان یا جاهلیت کسی که امامش را نمیشناسد؟ فرمود: جاهلیت کفر و نفاق و گمراهی. (همو: 221) حدیث 5. محور موضوعی: لزوم شناخت امام در هر زمان متن: عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنْ یُونُسَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ قَالَ حَدَّثَنَا حَمَّادٌ عَنْ عَبْدِ الْأَعْلَى قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع) عَنْ قَوْلِ الْعَامَّةِ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ(ص) قَالَ مَنْ مَاتَ وَ لَیْسَ لَهُ إِمَامٌ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّةً فَقَالَ الْحَقُّ وَ اللَّهِ- قُلْتُ فَإِنَّ إِمَاماً هَلَکَ وَ رَجُلٌ بِخُرَاسَانَ لَا یَعْلَمُ مَنْ وَصِیُّهُ لَمْ یَسَعْهُ ذَلِکَ قَالَ لَا یَسَعُهُ إِنَّ الْإِمَامَ إِذَا هَلَکَ وَقَعَتْ حُجَّةُ وَصِیِّهِ عَلَى مَنْ هُوَ مَعَهُ فِی الْبَلَدِ وَ حَقُّ النَّفْرِ عَلَى مَنْ لَیْسَ بِحَضْرَتِهِ إِذَا بَلَغَهُمْ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ- فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَ لِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ قُلْتُ فَنَفَرَ قَوْمٌ فَهَلَکَ بَعْضُهُمْ قَبْلَ أَنْ یَصِلَ فَیَعْلَمَ قَالَ إِنَّ اللَّهَ جَلَّ وَ عَزَّ یَقُولُ- وَ مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً إِلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ قُلْتُ فَبَلَغَ الْبَلَدَ بَعْضُهُمْ فَوَجَدَکَ مُغْلَقاً عَلَیْکَ بَابُکَ وَ مُرْخًى عَلَیْکَ سِتْرُکَ لَا تَدْعُوهُمْ إِلَى نَفْسِکَ وَ لَا یَکُونُ مَنْ یَدُلُّهُمْ عَلَیْکَ فَبِمَا یَعْرِفُونَ ذَلِکَ قَالَ: بِکِتَابِ اللَّهِ الْمُنْزَلِ قُلْتُ فَیَقُولُ اللَّهُ جَلَّ وَ عَزَّ کَیْفَ قَالَ أَرَاکَ قَدْ تَکَلَّمْتَ فِی هَذَا قَبْلَ الْیَوْمِ قُلْتُ أَجَلْ قَالَ فَذَکِّرْ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ فِی عَلِیٍّ(ع)- وَ مَا قَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ(ص) فِی حَسَنٍ وَ حُسَیْنٍ(ع) وَ مَا خَصَّ اللَّهُ بِهِ عَلِیّاً(ع) وَ مَا قَالَ فِیهِ رَسُولُ اللَّهِ(ص) مِنْ وَصِیَّتِهِ إِلَیْهِ وَ نَصْبِهِ إِیَّاهُ وَ مَا یُصِیبُهُمْ وَ إِقْرَارِ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ بِذَلِکَ وَ وَصِیَّتِهِ إِلَى الْحَسَنِ وَ تَسْلِیمِ الْحُسَیْنِ لَهُ بِقَوْلِ اللَّهِ النَّبِیُّ أَوْلى بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ أَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُمْ وَ أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى بِبَعْضٍ فِی کِتابِ اللَّهِ قُلْتُ فَإِنَّ النَّاسَ تَکَلَّمُوا فِی أَبِی جَعْفَرٍ(ع) وَ یَقُولُونَ کَیْفَ تَخَطَّتْ مِنْ وُلْدِ أَبِیهِ مَنْ لَهُ مِثْلُ قَرَابَتِهِ وَ مَنْ هُوَ أَسَنُّ مِنْهُ وَ قَصُرَتْ عَمَّنْ هُوَ أَصْغَرُ مِنْهُ فَقَالَ یُعْرَفُ صَاحِبُ هَذَا الْأَمْرِ بِثَلَاثِ خِصَالٍ لَا تَکُونُ فِی غَیْرِهِ هُوَ أَوْلَى النَّاسِ بِالَّذِی قَبْلَهُ وَ هُوَ وَصِیُّهُ وَ عِنْدَهُ سِلَاحُ رَسُولِ اللَّهِ(ص) وَ وَصِیَّتُهُ وَ ذَلِکَ عِنْدِی لَا أُنَازَعُ فِیهِ قُلْتُ إِنَّ ذَلِکَ مَسْتُورٌ مَخَافَةَ السُّلْطَانِ قَالَ لَا یَکُونَ فِی سِتْرٍ إِلَّا وَ لَهُ حُجَّةٌ ظَاهِرَةٌ إِنَّ أَبِی اسْتَوْدَعَنِی مَا هُنَاکَ فَلَمَّا حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ قَالَ ادْعُ لِی شُهُوداً فَدَعَوْتُ أَرْبَعَةً مِنْ قُرَیْشٍ فِیهِمْ نَافِعٌ مَوْلَى عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ قَالَ اکْتُبْ هَذَا مَا أَوْصَى بِهِ یَعْقُوبُ بَنِیهِ- یا بَنِیَّ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفى لَکُمُ الدِّینَ فَلا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ وَ أَوْصَى مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیٍّ إِلَى ابْنِهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ أَمَرَهُ أَنْ یُکَفِّنَهُ فِی بُرْدِهِ الَّذِی کَانَ یُصَلِّی فِیهِ الْجُمَعَ وَ أَنْ یُعَمِّمَهُ بِعِمَامَتِهِ وَ أَنْ یُرَبِّعَ قَبْرَهُ وَ یَرْفَعَهُ أَرْبَعَ أَصَابِعَ ثُمَّ یُخَلِّیَ عَنْهُ فَقَالَ اطْوُوهُ ثُمَّ قَالَ لِلشُّهُودِ انْصَرِفُوا رَحِمَکُمُ اللَّهُ فَقُلْتُ بَعْدَ مَا انْصَرَفُوا مَا کَانَ فِی هَذَا یَا أَبَتِ أَنْ تُشْهِدَ عَلَیْهِ فَقَالَ إِنِّی کَرِهْتُ أَنْ تُغْلَبَ وَ أَنْ یُقَالَ إِنَّهُ لَمْ یُوصَ فَأَرَدْتُ أَنْ تَکُونَ لَکَ حُجَّةٌ فَهُوَ الَّذِی إِذَا قَدِمَ الرَّجُلُ الْبَلَدَ قَالَ مَنْ وَصِیُّ فُلَانٍ قِیلَ فُلَانٌ قُلْتُ فَإِنْ أَشْرَکَ فِی الْوَصِیَّةِ قَالَ تَسْأَلُونَهُ فَإِنَّهُ سَیُبَیِّنُ لَکُم. (همو: 224 و 226 و 228) ترجمه: عبدالاعلی گفت: از حضرت صادق(ع) درباره این سخن عامه پرسیدم که گویند: رسول خدا ـ درود خدا بر او و بر خاندانش ـ فرموده است: کسی که بمیرد و امامی نداشته باشد، به مرگ جاهلیت مرده است. حضرت فرمودند: به خدا سوگند راست است. من گفتم: امامی میمیرد و مردی در خراسان نمیداند چه کسی وصی اوست. این برای او عذر نمیشود؟ فرمود: این برای او عذر نمیشود که امام وقتی بمیرد، حجت و برهان وصیاش بر کسی که در ان سرزمین با او است واقع میشود و حق کوچ بر کسی که در حضور او نیست، اگر خبر وفات به او رسیده باشد. خداوند عزتمند میفرماید: «چرا از هر گروهی از آنان طایفهای کوچ نمیکنند تا در دین آگاهی یابند و هنگام بازگشت به سوی قوم خود آنها را بیم دهند.» من گفتم: گروهی کوچ میکنند و یکی از آنان بیش از رسیدن و دانستن میمیرد؟ فرمود: همانا خدای شکوهمند میفرماید: «و کسی که به عنوان مهاجرت به سوی خدا و پیامبرش از خانه خود بیرون رود، سپس مرگش فرا رسد، پاداش او بر خداست.» [نساء:100] من عرض کردم برخی از آنان به این سرزمین میرسند و در خانه شما را بسته و پرده را انداخته میبینند. که آنان را به سوی خودت نمیخوانی و کسی هم نیست که ایشان را به سوی تو راهنمایی کند. پس انان این امر را چگونه بدانند؟ فرمود: با کتاب فرو فرستاده خداوند. گفتم: خداوند عزتمند چگونه میفرماید؟ فرمود: گمان میکنم پیش از این در اینباره سخن گفتهای. عرض کردم: بله. فرمود: پس آنچه را خداوند درباره حسن و حسین(ع) فرموده: به یادآر. و آنچه خداوند علی(ع) را به ان اختصاص داده است و وصیتی که رسول خدا ـ درود خدا بر او و خاندانش ـ به او کرده و او را نصب کرده است. و سخنش را درباره آنچه به آنان میرسد. و اقرار حسن و حسین(ع) به آن و وصیتش به حسن و تسلیم شدن حسین به او با این سخن خداوند که فرمود: «پیامبر نسبت به مؤمنان از خودشان سزاوارتر است. و همسران او مادران ایشانند. و در کتاب خدا برخی خویشاوندان نسبت به برخی دیگر سزاوارترند.» [احزاب:6] من عرض کردم: مردم درباره حضرت باقر(ع) صحبت کرده، میگویند: چگونه امامت از فرزندان پدر او از کسی که خویشاوندیاش مانند او و بزرگسالتر از او بود در گذشت و از کسی که کوچکتر از او بود بازماند که فرمودند: صاحب ایمن امر با سه خصلتی شناخته میشود که در دیگران نیست: او سزاوارترین مردم به پیشین خود است؛ و سلاح رسول خدا و وصیت ایشان نزد اوست. و اینها نزد من است و در اینباره با من نزاع نمیشود. من عرض کردم: اینها به جهت هراس از سلطان پنهان است؟ فرمود: نهان نمیشود مگر اینکه حجتی اشکار داشته باشد. همانا پدرم آنها را به من سپرد و چون وفاتش رسید، فرمود: شاهدانی را دعوت کن. من چهار قریشی را دعوت کردم که نافع غلام عبدالله عمر هم در میانشان بود. [پدرم] فرمود: بنویس: این چیزی است که یعقوب پسرانش را به ان وصیت کرد «ای پسرانم خداوند این دین را برای شما برگزیده است. پس نمیرید جز در حالی که مسلمانید.» [بقره:132] و محمد علی به پسرش جعفر محمد وصیت کرده، به او فرمان میدهد که در بردی کفن کند که جمعهها در ان نماز میگزارد و عمامه اش را بر سرش بگذار و قبر را چهارگوشه کرده، چهارانگشت بالا آورد و رهایش کند. سپس فرمود: آن را بپیچید و به شاهدان فرمود: بروید خدا شما را بیامرزد. من پس از رفتن آنان گفتم: پدر جان! چه چیزی در این بود که برایش شاهد گرفتی؟ فرمود: دوست ندارم تو مغلوب شوی و بگویند: به او وصیت نشده است. خواستم برایت حجتی باشد. چنان باشد که وقتی مردی به شهر آمد و گفت: چه کسی وصی فلانی است؟ گفته شود. فلانی. [راوی گوید:] من گفتم: و اگر در وصیت شریکی باشد؟ فرمود: از او پرسش میکنید تا برایتان روشن شود. (همو: 225 و 227 و 229) متقین، شیعیان و مستضعفین، صاحبان و مالکان رسانهها: رسانه در غایتانگاری به مستضعفان و متقین تعلق دارد و آنان آن را به ارث خواهند برد و وسیلهای خواهد بود تا اندیشهای که سالیان دراز در محدودیت و حصر بوده مطرح نمایند. چنانچه که خداوند میفرماید:... إِنَّ الْأَرْضَ لِلّهِ یُورِثُهَا مَنْ یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ؛ (اعراف: 128)... زمین از آنِ خداست؛ آن را به هر کس از بندگانش که بخواهد مىدهد؛ و فرجام [نیک] براى پرهیزگاران است. در چنین حکومتی کسانی بر مسند حکومت میرسند که اندیشه و فکر آنان سالیان دراز به کنار رفته و تشیع و اندیشههای حقیقت محور آن بار دیگر جلوه خواهند نمود، از اینرو، کلیه افرادی که بر مسند آن میرسند ضمن اینکه وارستگان در تمامی ابعاد اخلاقی و پرواکننده از قدرت الهیاند، بیانی درست از جایگاه تشیع و حقیقت آن صورت میدهند به گونهای که إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ. احادیث زیر بر این ویژگی دلالت مینمایند: حدیث 1. محور موضوعی: زمین و حکومت صالحان متن: قَالَ امیرالمؤمنین(ع) لَتَعْطِفَنَّ الدُّنْیَا عَلَیْنَا بَعْدَ شِمَاسِهَا عَطْفَ الضَّرُوسِ عَلَى وَلَدِهَا وَ تَلَا عَقِیبَ ذَلِکَ وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِین. (شریفرضی، 1379: حکمت 109، 672) ترجمه: و درود خدا بر او فرمود: دنیا پس از سرکشی به ما روی میکند، چونان شتر ماده بدخو که به بچه خود مهربان گردد. سپس این آیه را خواند «و اراده کردیم که بر مستضعفین زمین، منت گذارده آنان را امامان و وارثان حکومتها گردانیم...» (همو: 673) حدیث 2. محور موضوعی: شیعیان وارثان واقعی جهان متن: مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِی خَالِدٍ الْکَابُلِیِّ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ(ع) قَالَ وَجَدْنَا فِی کِتَابِ عَلِیٍّ(ع) إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ یُورِثُها مَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ أَنَا وَ أَهْلُ بَیْتِیَ الَّذِینَ أَوْرَثَنَا اللَّهُ الْأَرْضَ وَ نَحْنُ الْمُتَّقُونَ وَ الْأَرْضُ کُلُّهَا لَنَا فَمَنْ أَحْیَا أَرْضاً مِنَ الْمُسْلِمِینَ فَلْیَعْمُرْهَا وَ لْیُؤَدِّ خَرَاجَهَا إِلَى الْإِمَامِ مِنْ أَهْلِ بَیْتِی وَ لَهُ مَا أَکَلَ مِنْهَا فَإِنْ تَرَکَهَا أَوْ أَخْرَبَهَا وَ أَخَذَهَا رَجُلٌ مِنَ الْمُسْلِمِینَ مِنْ بَعْدِهِ فَعَمَرَهَا وَ أَحْیَاهَا فَهُوَ أَحَقُّ بِهَا مِنَ الَّذِی تَرَکَهَا یُؤَدِّی خَرَاجَهَا إِلَى الْإِمَامِ مِنْ أَهْلِ بَیْتِی وَ لَهُ مَا أَکَلَ مِنْهَا حَتَّىیَظْهَرَ الْقَائِمُ مِنْ أَهْلِ بَیْتِی بِالسَّیْفِ فَیَحْوِیَهَا وَ یَمْنَعَهَا وَ یُخْرِجَهُمْ مِنْهَا کَمَا حَوَاهَا رَسُولُ اللَّهِ(ص) وَ مَنَعَهَا إِلَّا مَا کَانَ فِی أَیْدِی شِیعَتِنَا فَإِنَّهُ یُقَاطِعُهُمْ عَلَى مَا فِی أَیْدِیهِمْ وَ یَتْرُکُ الْأَرْضَ فِی أَیْدِیهِم. (کلینی، 1387: ج2، 296 و 298) ترجمه: ابوخالد کابلی از حضرت باقر(ع) روایت کرده که فرمودند: در کتاب علی(ع) دیدیم که «زمین از ان خداست و به هر کس از بندگانش بخواهد میدهد و سرانجام برای پرهیزکاران است» [اعراف: 128] من و خاندانم کسانی هستیم که خداوند زمین را به ما ارث داده و ماییم آن پرهیزکاران و همه زمین از آن ماست. کسی از مسلمانان که زمینی را زنده و آباد کند و خراجش را به امامی از خاندان من بدهد آنچه از آن بخورد مال او است. آنگاه اگر آن را رها کرد یا خرابش ساخت و پس از او مردی از مسلمانان آن را گرفته، آباد و احیایش کرد یا خرابش ساخت و پس از او مردی از مسلمانان آن را گرفته، آباد و احیایش کرد او از کسی که آن را رها کرده به زمین سزاوارتر است ـ خراجش را به امامی از خاندانم داد آنچه از ان بخورد مال اوست تا قائمی از خاندانم با شمشیر ظهور کند و بر آنها ولایت یابد و جلوی آنها را گرفته، از زمینها بیرونشان کند. چنانکه رسول خدا ـ درود خدا بر او و بر خاندانش ـ بر آنها ولایت یافته و جلوشان را گرفت. جز آنچه در دست شیعیانمان باشد که حضرت بر آنچه در دستشان است با آنان مقاطعه کرده و زمین را در اختیارشان باقی میگذارد. (همو: 297 و 299) پیاده شدن سیره و روش امیرالمؤمنین(ع) در سازمانها و نظامهای اجتماعی از جمله در رسانهها: بر طبق این حدیث و بسیاری از احادیث، روشی که میتواند مبنای سیاستهای رسانهها باشد، روشهای امیرالمؤمنین علی(ع) خواهد بود از اینرو، جهت دستیابی به سیاستهایی که در روند سیاستگذاری یک جامعه همواره مدنظر قرار میگیرند باید به استخراج الگوی امیرالمؤمنین(ع) اقدام نماید تا بتوان ابعاد این هنجارها را برای رسانهای که سعی دارد به سوی آن الگو حرکت نماید، مهیا سازد. حدیث 1. محور موضوعی: روش حضرت قائم در دوران حکومتشان روش حضرت علی(ع) خواهد بود متن: عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ الْبَرْقِیِّ عَنْ أَبِیهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ یَحْیَى الْخَزَّازِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ قَالَ حَضَرْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع) وَ قَالَ لَهُ رَجُلٌ أَصْلَحَکَ اللَّهُ ذَکَرْتَ أَنَّ عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ(ع) کَانَ یَلْبَسُ الْخَشِنَ یَلْبَسُ الْقَمِیصَ بِأَرْبَعَةِ دَرَاهِمَ وَ مَا أَشْبَهَ ذَلِکَ وَ نَرَى عَلَیْکَ اللِّبَاسَ الْجَدِیدَ فَقَالَ لَهُ إِنَّ عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ(ع) کَانَ یَلْبَسُ ذَلِکَ فِی زَمَانٍ لَا یُنْکَرُ عَلَیْهِ وَ لَوْ لَبِسَ مِثْلَ ذَلِکَ الْیَوْمَ شُهِرَ بِهِ فَخَیْرُ لِبَاسِ کُلِّ زَمَانٍ لِبَاسُ أَهْلِهِ غَیْرَ أَنَّ قَائِمَنَا أَهْلَ الْبَیْتِ(ع) إِذَا قَامَ لَبِسَ ثِیَابَ عَلِیٍّ(ع) وَ سَارَ بِسِیرَةِ عَلِیٍّ(ع). (کلینی، 1387: ج2، 306) ترجمه: حماد عثمان گفت: در محضر حضرت صادق(ع) بودم که مردی به ایشان عرض کرد: خدا تو را بسامان کند! فرمودی که علی بن ابیطالب(ع) زبر میپوشید. پیراهنی چهار درهمی یا مانند آن میپوشید، ولی ما شما را با لباس نو میبینیم. حضرت به او فرمود: علی بن ابیطالب(ع) آن را زمانی میپوشید که بر اوعیب نمیگرفتند و اگر آن را چنین روزی میپوشید به آن شهره میشد. بهترین لباس هر زمان لباس اهل آن زمان است. جز این که قائم ما اهلبیت(ع) وقتی قیام کند، لباسهای علی(ع) را پوشیده و به روش علی(ع) میرود. (همو: 307) اهداف و جهتگیریها بر اساس دانش و حکمت: در جامعه و حکومت جهانی دانش و حکمت و سطوح معرفتی بشر به گونهای تغییر خواهد بود که محور این جامعه دانش و حکمت شده و به نوعی مبنای تحول و سیر صعودی جامعه تلقی گردد؛ البته سطوح معرفتی مردم هم به طرزی شگرف تغییر خواهد نمود و حکمت و دانش مفاهیم اصلیای خواهد بود که رسانهها سعی در تبیین آنها دارند. احادیث ذیل گویای این موضوعند. حدیث 1. محور موضوعی: دانش و علمی که به همراه خواهد آمد متن: ... قَدْ لَبِسَ لِلْحِکْمَةِ جُنَّتَهَا وَ أَخَذَهَا بِجَمِیعِ أَدَبِهَا مِنَ الْإِقْبَالِ عَلَیْهَا وَ الْمَعْرِفَةِ بِهَا وَ التَّفَرُّغِ لَهَا فَهِیَ عِنْدَ نَفْسِهِ ضَالَّتُهُ الَّتِی یَطْلُبُهَا وَ حَاجَتُهُ الَّتِی یَسْأَلُ عَنْهَا فَهُوَ مُغْتَرِبٌ إِذَا اغْتَرَبَ الْإِسْلَامُ وَ ضَرَبَ بِعَسِیبِ ذَنَبِهِ وَ أَلْصَقَ الْأَرْضَ بِجِرَانِهِ بَقِیَّةٌ مِنْ بَقَایَا حُجَّتِهِ خَلِیفَةٌ مِنْ خَلَائِفِ أَنْبِیَائِه... (سیدرضی، 1379: خطبه 183، 348) ترجمه: ... زره دانش بر تن دارد. و با تمامی آداب. و با توجه و معرفت کامل آن را فراگرفته است، حکمت گمشده اوست که همواره در جستوجوی آن است، و نیاز اوست که در به دست آوردنش میپرسد. در آن هنگام که اسلام غروب میکند و چونان شتری در راه مانده دم خود را به حرکت دراورده، گردن به زمین میچسباند. (همو: 349) حدیث 2. محور موضوعی: نهایت حکمت و دانش در جامعه مهدوی متن: ...أَلَا وَ إِنَّ مَنْ أَدْرَکَهَا مِنَّا یَسْرِی فِیهَا بِسِرَاجٍ مُنِیرٍ وَ یَحْذُو فِیهَا عَلَى مِثَالِ الصَّالِحِینَ لِیَحُلَّ فِیهَا رِبْقاً وَ یُعْتِقَ رِقّاً وَ یَصْدَعَ شَعْباً وَ یَشْعَبَ صَدْعاً فِی سُتْرَةٍ عَنِ النَّاسِ لَا یُبْصِرُ الْقَائِفُ أَثَرَهُ وَ لَوْ تَابَعَ نَظَرَهُ ثُمَّ لَیُشْحَذَنَّ فِیهَا قَوْمٌ شَحْذَ الْقَیْنِ النَّصْلَ تُجْلَى بِالتَّنْزِیلِ أَبْصَارُهُمْ (وَ یُرْمَى بِالتَّفْسِیرِ فِی مَسَامِعِهِمْ وَ یُغْبَقُونَ کَأْسَ الْحِکْمَةِ بَعْدَ الصَّبُوح... (همو: خطبه 150، 274) ترجمه:... بدانید آن کس از ما (حضرت مهدی(عج)) که فتنههای آینده را دریابد، با چراغی روشنگر در ان گام مینهد، و بر همان سیره و روش پیامبر(ص) و امامان(ع) رفتار میکند تا گرهها را بگشاید، بردگان و ملتهای اسیر را ازاد سازد، جمعیتهای گمراه و ستمگر را پراکنده و حقجویان پراکنده را جمعآوری میکند. حضرت مهدی(عج) سالهای طولانی در پنهانی از مردم به سر میبرد آنچنانکه اثرشناسان، اثر قدمش را نمیشناسند، گرچه در یافتن اثر و نشانهها تلاش فراوان کنند. سپس گروهی برای درهم کوبیدن فتنهها آماده میگردند و چونان شمشیرها صیقل میخورند، دیدههاشان با قرآن روشنایی میگیرد، و در گوشهاشان تفسیر قرآن طنین افکند، و در صبحگاهان و شامگاهان جامهای حکمت سر میکشند... (همو: 275) نتیجه این مقاله درصدد بود تا ابعاد جدیدی از مؤلفههای متمایز مدل هنجاری رسانه اسلامی را از لحاظ غایتانگاری و توجه به حکومت مهدوی به عنوان یکی از اصول اندیشهای در اسلام و تشیع بگشاید و به نوعی روند حرکت به سوی الگوی مطلوب رسانه اسلامی را تبیین نماید. مؤلفه غایتشناسی همچون چشمانداز یک جامعه خواهد توانست نگاهی جدید را در توجه به مقولات رسانهای لحاظ نموده، و در این صورت وقتی جامعه و یا رسانه از الگویی مطلوب و یا آرمانی برخوردار باشد و برخی از مختصات آن با توجه به دایره نظری مورد نظر، تصویر گردد، خود گام و جهشی بزرگ در امر سیاستگذاری تلقی خواهد شد. و این مهم با توجه به حکومت جهانی که امری حتمی است محقق خواهد شد. این امر از آن جهت قابل توجه است که هر چیزی از جمله رسانه دارای غایتی است و شناخت آن خواهد توانست ما را به مسیر صحیح و مناسب کمال بشر رهنمون سازد. از ویژگیهای که در این پژوهش در مورد مؤلفه غایتشناسی رسانه بدست آمد میتوان به موارد زیر اشاره کرد: 1. عدالت رسانهای؛2. تجلی وجه حضور امام؛3. متقین، شیعیان و مستضعفین، صاحبان و مالکان رسانهها؛4. روش امیرالمؤمنین در سیاستگذاری رسانه؛5. اهداف و جهتگیریها بر اساس دانش و حکمت. این ویژگیها هر کدام در قالب سیاستهای رسانه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، به عنوان حکومتی که مقدمهساز حکومت جهانی است و این فکر را در اندیشه سیاسی خود جای داده بسیار مؤثر واقع شود. از اینرو، اساس این رسانه برخلاف بسیاری از رسانهها که بر محور آزادی است، عدالت است، عدالتی که در نظامهای گوناگون متبلور شده است. «امروز بشر عیناً همان نیازهایى را دارد که پنجهزار سال پیش، این نیازها را داشت؛ نیازهاى اصولى بشر، هیچ تفاوتى نکرده است... . آن روز هم نیاز بزرگ بشر عدالت بود و برترین رنج او بىعدالتى؛ در دنیا بزرگترین مشکل بشر، بىعدالتى است. خطاست اگر خیال کنیم که این آزادى فردى ـ که لیبرا�
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]
صفحات پیشنهادی
نگاهی به نوع پوشش خبری بحران یمن در رسانههای عربی
نگاهی به نوع پوشش خبری بحران یمن در رسانههای عربیسید ناصر نعمتی 17 اردیبهشت 94 لباس جدید پادشاه هدیه رسانهها به ملک سلمان تاریخ انتشار پنجشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۷ ۵۳ ماجرای این روزهای پادشاه عربستان بی شباهت به داستان «لباس جدید پادشاه» نیست پادشاهی که بانقلاب اسلامی الگویی برای حرکت های مردمی سایر کشورها است
حدادعادل در مراسم رونمایی از کتاب رسول مولتان انقلاب اسلامی الگویی برای حرکت های مردمی سایر کشورها است تهران- ایرنا- نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت انقلاب اسلامی می تواند الگویی برای حرکت های مردمی سایر کشورها شود به گزارش عصر چهارشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا غلامعلروحانی: صداقت، وارستگی و سادگی دعایی، الگویی برای اصحاب قلم و رسانه است
روحانی صداقت وارستگی و سادگی دعایی الگویی برای اصحاب قلم و رسانه است دکتر حسن روحانی رییس جمهوری در پیامی به آیین نکوداشت خدمات حجت الاسلام سید محمود دعایی از وی به عنوان مجاهد خستگی ناپذیر عرصه مبارزه فکر فرهنگ و سیاست نام برد و تصریح کرد صداقت و وارستگی از خصال دائمی ونگاهی به ۳۱دوره مسابقات بینالمللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران
بزرگترین رویداد فرهنگی قرآنی کشور نگاهی به ۳۱دوره مسابقات بینالمللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران شناسهٔ خبر 2565336 - پنجشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸ ۵۶ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی توسعه و ترویج فرهنگ غنی قرآن افزایش تبادل فرهنگی در سایه قرآن در بین مسلمانان جهان و بهاقتصاد انقلاب اسلامی، رسانه ندارد
صوت اقتصاد انقلاب اسلامی رسانه ندارد شناسهٔ خبر 2565113 - پنجشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۰۲ دین و اندیشه > اندیشکده ها دریافت 4 MB صوت پیش رو مربوط به کلاس جناب آقای دکتر عادل پیغامی در باب نحوۀ غنیسازی رسانه در انتقال پیامهای اقتصادی است به گزارش خبرگزاری مهر این درسگجمهوری اسلامی میتواند الگوی مسئولیت اجتماعی باشد
دبیر کل یونسکو در ایران گفت جمهوری اسلامی میتواند الگوی مسئولیت اجتماعی باشد دبیر کل یونسکو در ایران با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی میتواند الگوی مسئولیت اجتماعی باشد گفت باید تغییرات اجتماعی را رصد کنیم تا به واسطه آن به اتفاقات آینده واقف شده و بتوانیم آن را مدیریت کنیم بانتقاد عارف از رسانه های اصلاح طلب / به مسائل عمیق تر نگاه کنید
انتقاد عارف از رسانه های اصلاح طلب به مسائل عمیق تر نگاه کنید سیاست > احزاب و شخصیتها - محمدرضا عارف گفت پرداختن به شعار همدلی و همزبانی در رسانهها به نفع کشور جامعه و به نفع ماست که همیشه شعار اصلاح طلبی دادهایم معاون اول دولت اصلاحات در حاشیه مراسم ختم مرحونگاهی به اثر «ظرفیتها و چالشهای تقریب مذاهب اسلامی در لبنان»
معرفی کتاب نگاهی به اثر ظرفیتها و چالشهای تقریب مذاهب اسلامی در لبنان شناسهٔ خبر 2562147 - پنجشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۰۱ دین و اندیشه > اسلام در جهان کتاب ظرفیتها و چالشهای تقریب مذاهب اسلامی در لبنان با هدف بررسی مذاهب اسلامی در سرزمین لبنان به عنوان کشوری که از تن- نگاهی به یک تصیمم در باره بیمه اهالی رسانه
نگاهی به یک تصیمم در باره بیمه اهالی رسانه شیراز- ایرنا - خبرنگاران فارس می گویند تصمیم به واگذاری امور بیمه ای فعالان رسانه ای ازجمله خبرنگاران به مسوولان رسانه ها شاید در نگاه اول لطفی بود که به فعالان رسانه ای شد اما در دیدگاهی دیگر می توان آن را ناخوشایند دانست حمایتی که قبسرمربی سابق مجیدی مقابل رسانهورزش رسانه ورزش و خبرنگاران اتریش به مناسبت چهلمین روز درگذشت اسلامی و جوادی به
سرمربی سابق مجیدی مقابل رسانهورزشرسانه ورزش و خبرنگاران اتریش به مناسبت چهلمین روز درگذشت اسلامی و جوادی به میدان میروندتیم فوتبال رسانه ورزش به مناسبت چهلمین روز در گذشت میلاد اسلامی و حسین جوادی مقابل تیم خبرنگاران اتریشی به میدان میرود به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل- امام جمعه بروجرد: شهید مطهری الگویی بی بدیل برای جوانان ایران اسلامی است
امام جمعه بروجرد شهید مطهری الگویی بی بدیل برای جوانان ایران اسلامی است بروجرد- ایرنا- امام جمعه بروجرد با گرامیداشت یادوخاطره شهید استاد مرتضی مطهری گفت این شهید وارسته الگویی بی بدیل برای جوانان ایران اسلامی است به گزارش ایرنا حجت الاسلام والمسلمین حسن ترابی روز پنجشنبه در آ- ایران فصل مشترک نگاه رسانه ای به سفر اولاند به کشورهای عربی
ایران فصل مشترک نگاه رسانه ای به سفر اولاند به کشورهای عربی تهران- ایرنا- رسانه های فرانسوی در بازتاب سفر فرانسوآ اولاند رییس جمهوری فرانسه به قطر و عربستان سعودی بر تاثیر ایران و توافق هسته ای در برنامه این سفر اذعان کردند به گزارش ایرنا موضع آشتی ناپذیری که فرانسه در مذاکر- معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی:الگوی ایران اسلامی بی نظیر است
معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی الگوی ایران اسلامی بی نظیر است خرم آباد - ایرنا - معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت الگوی ایران اسلامی یک الگوی بی نظیر است و ملتهایی که از این الگو استفاده کرده اند همواره موفق بوده اند به گزارش خبرنگار ایرنا سردار رضا سیف اللهی در نخستین همارئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قم مطرح کرد تلاش همه دستگاهها برای برگزاری مطلوب ویژه برنامههای نیمه
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قم مطرح کردتلاش همه دستگاهها برای برگزاری مطلوب ویژه برنامههای نیمه خردادرئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قم با تاکید بر اینکه برگزاری با شکوه مراسم 15 خرداد گفت آشنایی بیشتر نسل جوان با حقیقت قیام 15 خرداد سبب میشود این روز فرام- صداقت، وارستگی و سادگی حجت الاسلام دعایی، الگویی برای اصحاب قلم و رسانه است
پیام رییس جمهوری به آیین نکوداشت خدمات حجت الاسلام دعایی صداقت وارستگی و سادگی حجت الاسلام دعایی الگویی برای اصحاب قلم و رسانه است تهران - ایرنا - دکتر حسن روحانی رییس جمهوری در پیامی به آیین نکوداشت خدمات حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی از وی به عنوان مجاهد خستگی ناپرسانه ورزش - خبرنگاران اتریش به مناسبت چهلم اسلامی و جوادی
عصر یکشنبه برگزار می شود رسانه ورزش - خبرنگاران اتریش به مناسبت چهلم اسلامی و جوادی شناسهٔ خبر 2566702 - یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۴ ورزش > فوتبال ایران تیم فوتبال خبرنگاران عکاسان و گزارشگران ورزشی ایران عصر امروز در دیداری به مناسبت چهلمین روز درگذشت میلاد حجت الاسلامدر جلسه کمیسیون شهرسازی شورای شهر قزوین عنوان شد بیحجابی معماری کنونی قزوین / تعیین الگوی مشخص برای معماری اس
در جلسه کمیسیون شهرسازی شورای شهر قزوین عنوان شدبیحجابی معماری کنونی قزوین تعیین الگوی مشخص برای معماری اسلامی و ایرانیدر جلسه کمیسیون شهرسازی شورای شهر قزوین از معماری کنونی قزوین به عنوان معماری بیحجاب یاد و بر تعیین الگوی مشخص برای آن تأکید شد به گزارش خبرگزاری فارس از قز-
گوناگون
پربازدیدترینها