واضح آرشیو وب فارسی:فارس: استاد ملکزاده در گفتوگو با فارس:
خوشنویسی دیروز در متن جامعه حضور داشت / ژاپنیها شیفته هنر ایرانی
شکستهنویس برجسته کشور با بیان اینکه خوشنویسی دیروز در متن جامعه حضور داشت، گفت: در گذشته خوشنویسی با هدف برداشته شدن باری از روی دوش جامعه انجام میشد، اما امروز خوشنویسی به سمت یک هنر پیش رفته و کمتر در بدنه جامعه کاربرد دارد.
![خبرگزاری فارس: خوشنویسی دیروز در متن جامعه حضور داشت / ژاپنیها شیفته هنر ایرانی خبرگزاری فارس: خوشنویسی دیروز در متن جامعه حضور داشت / ژاپنیها شیفته هنر ایرانی](http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1394/02/28/13940228000171_PhotoA.jpg)
مجتبی ملکزاده در حاشیه نمایشگاه خوشنویسی «جمع مشتاقان» در گفتوگو با خبرنگار فارس در کاشان اظهار کرد: همانگونه که از اسم این نمایشگاه برمیآید این نمایشگاه حاصل اشتیاقی جمعی هنردوست و شیفته شکستهنویسی است. وی با بیان اینکه آثار این مجموعه متعلق به 25 نفر از شکستهنویسهای برجسته و هفت نفر از اساتید انجمن خوشنویسان است، گفت: این نمایشگاه حاصل تلاش حدود یک و نیم ساله گروه خوشنویسی موسم به جمع مشتاقان است. این استاد برجسته شکستهنویسی کشور با اشاره به برگزاری نمایشگاههای مشابه در شهرهای شیراز، قم، مشهد و... توسط گروه جمع مشتاقان عنوان کرد: با توجه به علاقه مردم دیگر کشورها به هنر خوشنویسی ایرانی در صدد آن هستیم تا نمایشگاههای مشابهی را نیز در خارج از کشور برپا کنیم. ملکزاده با بیان اینکه تعدادی از علاقهمندان ژاپنی برای فراگیری خوشنویسی ایرانی به کشورمان آمدند، گفت: این افراد پس از تحصیل و فراگیری این هنر ایرانی و عزیمت به کشورشان اکنون در این رشته مشغول به فعالیت هستند. وی در خصوص خطنقاشی به عنوان گونهای از هنر جدید عنوان کرد: خطنقاشی به عنوان گونهای که با استفاده از قلم مو روی بوم و چوب و با بهرهگیری از رنگ پدید میآید، جریان موفقی است و البته با خوشنویسی نیز تضادی ندارد. این پیرو سبک سید علی اکبر گلستانه، در عین حال با تأکید بر اینکه خطنقاشی بسیار نزدیک به نقاشی است تا هنر خوشنویسی گفت: ابزار و شیوه خوشنویسی که همان استفاده از قلم نی و مرکب و رعایت اصول 12 گانه است، مشخص بوده و نمیتوان خطنقاشی را نوعی خوشنویسی دانست. ملکزاده تفاوت خوشنویس امروز و دیروز را در امکانات قلمداد و تصریح کرد: خوشنویسی در دو تا سه دهه اخیر در کشور پیشرفت قابل توجهی داشته و استعدادهای خوبی خود را به این عرصه معرفی کردهاند. وی حضور در متن جامعه و اجتماعی بودن را ویژگی دیگر هنر خوشنویسی در روزگاران پیشین عنوان و خاطرنشان کرد: در روزگاران پیشین اگر خوشنویس نمینوشت، انگار جامعه چیزی کم داشت به دلیل آنکه خوشنویسی با هدف برداشته شدن باری از روی دوش جامعه انجام میشد، اما امروز خوشنویسی به سمت یک هنر پیش رفته و کمتر در بدنه جامعه کاربرد دارد. انتهای پیام/2406/ب30
94/02/28 - 10:32
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]