تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيّت فاسد شود، بلا و گرفتارى پيش مى آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820259257




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نيروهاي داعش به پشت دروازه‌هاي پالميرا رسيدند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: نيروهاي داعش به پشت دروازه‌هاي پالميرا رسيدند
يك فاجعه بزرگ فرهنگي ديگر در آستانه رخ دادن است؛ نيروهاي داعش در روز پنج‌شنبه به حومه شهر باستاني «پالميرا»ي‌ سوريه رسيده‌اند و حالا دنيا بيم آن را دارد كه دوباره يكي از مهم‌ترين سايت‌هاي ميراث فرهنگي دنيا در خاورميانه با خاك يكسان شود با اين تفاوت كه اين‌بار تخريب آثار تاريخي پالميرا به منزله تخريب بخشي از تاريخ ايران باستان خواهد بود!
نویسنده : سميرا سروش 


يك فاجعه بزرگ فرهنگي ديگر در آستانه رخ دادن است؛ نيروهاي داعش در روز پنج‌شنبه به حومه شهر باستاني «پالميرا»ي‌ سوريه رسيده‌اند و حالا دنيا بيم آن را دارد كه دوباره يكي از مهم‌ترين سايت‌هاي ميراث فرهنگي دنيا در خاورميانه با خاك يكسان شود با اين تفاوت كه اين‌بار تخريب آثار تاريخي پالميرا به منزله تخريب بخشي از تاريخ ايران باستان خواهد بود!
گروه تروريستي داعش با آن افكار بدوي در حال از بين بردن نشانه‌ها و شواهد تاريخي تمدن‌هاي باستاني خاورميانه است. شايد اين اقدام داعش چندان خلاف ميل برخي از سران كشورهاي اروپايي و غربي با پيشينه چندصد ساله نباشد. آنها از نظر اقتصادي و بسياري از وجوه اجتماعي مي‌توانند ادعا كنند كه از كشورهاي خاورميانه جلوتر هستند، اما قدمت تمدن، فرهنگ و تاريخ آن چيزي است كه معمولاً اين كشورها نمي‌توانند در آن ادعايي كنند؛ شايد به همين خاطر است كه تاكنون به‌رغم درخواست‌ها و استمدادهاي متعدد براي نجات‌بخشي آثار تاريخي خاورميانه از چنگ داعش، ارتش صلح سازمان ملل متحد به ياري آثار ميراث فرهنگي اين منطقه نشتافته است. حالا بعد از تخريب‌هاي گسترده داعش در شهرهاي باستاني عراق چون موصل نوبت به شهر باستاني «‌پالميرا» در سوريه رسيده است. اين گروه تروريستي به پشت دروازه‌هاي اين شهر رسيده‌اند و حالا خطر تخريب بالاي سر بازمانده‌هاي باستاني باشكوه اين شهر است. مأمون عبدالكريم، رئيس آثار باستاني سوريه به خبرگزاري فرانسه گفته است: «‌اگر داعش وارد شهر پالميرا شود، فاتحه اين آثار باستاني خوانده مي‌شود. اگر اين شهر باستاني فرو بريزد يك فاجعه بين‌المللي رقم خواهد خورد.»
مشاهده آثار باستاني باشكوه شهر پالميرا و محتمل دانستن تخريب اين آثار از هم‌اكنون غم و تأسف را به دل هر دوستدار ميراث فرهنگي مي‌اندازد. اين شهر باستاني تقاطع جغرافيايي چندين امپراتوري باستاني بوده و مملو است از معابد متعلق به قرون اول و دوم ميلادي و بناهاي تاريخي كه منعكس‌كننده دوره اسلامي، دوره يوناني رومي و نيز مهم‌تر از همه ادوار، منعكس‌كننده تاريخ ايران به خصوص در دوره سلوكيان و ساسانيان هستند. سازمان جهاني يونسكو تنها به اين گفته بسنده كرده كه «پالميرا يكي از مهم‌ترين مراكز فرهنگي جهان باستان است.»
نيروهاي داعش پيشتر از اين سايت‌هاي باستاني و تاريخي هاترا، نمرود و چندين سايت باستاني در شهر موصل عراق را با خاك يكسان كرده‌اند و بسياري اميدوار هستند كه پاي اين نيروي تندرو به شهر باستاني پالميرا نرسد.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن