تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خدا داناست به هر رازى كه مردم در دل نهان داشته اند، و به نجواى آهسته رازگويان و به هر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819196335




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اسباب تردّد خردمندان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: اسباب تردّد خردمندان شهرکرد-ایرنا- خیام را باید شاعر مخاطب خاص دانست ،چرا که آنچه خیام بر اسب ادبیات زین کرده،اسب چموش کلماتی سرشار از فلسفه ادبی است.


منظور خردمند خیام از مخاطب خاص ،همان کسی است که مستی را بدون شک بی خود شدن از جسم و رسیدن به مرحله کمال می داند.
ریاضی اعداد در نزد خیام ،شعور واژگانی است که شور اجتماعی ادبیات را به خرد خودی تبدیل می کند و این تنها،مختص خیام است.
فیلسوفان سقراطی خودشناس(Know thyself)،هنر را در تضاد با ریاضیات می دانستند و مفهوم کلی هنر را برگرفته از احساسات قلمداد می کردند ،در حالی که خیام خلاف این را اثبات کرد.
در نزد ارسطو ، ˈ زیبایی، شرطش داشتن اندازه ای معین و داشتن نظم استˈ و خیام شاعری است که در اشعارش به فلسفه ریاضی می نگرد و اندازه معین و نظام را به صحنه گفتار کلام می اورد.
بر همین اساس است که خیام اعلام می کند که ˈای بی خبران شکل مجسم هیچ است، وین طارم نه سپهر ارقم هیچ است ˈ و
هیچ عالم در نزد این شاعر ،همه جهان هستی است.
خیام می خواهد به ادراک معمای هستی برسد اما نمی رسد و بعد در شعری به صراحت اعلام می کند که ˈمی پرسیدی که چیست این نقش مجاز،گر بر گویم حقیقتش هست دراز،نقشی است پدید آمده از دریایی،و آنگاه شده به قعر آن دریا بازˈ.
از این روست دریافتن دمی که با طرب می گذرد برای خیام، معادله زندگی دو ضلعی است، یکی ادراک و دیگر معرفت خداوند است.
خیام، بسان دیگر فلاسفه عصر خویش ، فیلسوفی کنار نشسته نیست،چرا که از سرزمین پر رمز و راز ریاضی با خود واژگانی به جهان ادبیات به ارمغان آورده است، که هر کدام ˈ رباعی روزهای زندگی ˈ شده است.
یکی از پژوهشگران ادبیات پارسی می گوید:خیام از جمله هنرمندان چند وجهی است که اضلاع ذهن او در بیشتر علوم قدیم یافت می شود و نخستین بار در تاریخ رسم جغرافی ˈ خلیج فارس ˈ را در ترسیم نقشه ها ثبت کرده است.
محمد راست گفتار ، در گفت وگو با ایرنا افزود:خیام در علوم ریاضیات، هندسه،اختر شناسی، ادبیات، فلسفه و نجوم سرآمد زمان خود بود.
به گفته وی،خیام در معادلات درجات اول، دوم و سوم تحقیقات مکتوبی دارد که در هندسه به حل بسیاری از معادلات سخت پرداخته است.
خیام در رساله معروف و جهانی خود برای نخستین بار به حل معادله پنجم قضیه ˈ اقلیدس ˈ هندسی و ریاضیدان جهان می پردازد و درباره قضیه خطوط متوازی که شالوده هندسی اقلیدس است، اظهار نظر کرده و آن را حل می کند.
این حکیم ایرانی با انتشار رساله ˈ شرح ما اشکل من معادلات اقلیدس ˈ به حل این معادله می پردازد و آن را به نام خود در جهان اثبات می کند.
خیام بنابر ادعای خویش نظریه نسبت ˈ ‎ bبه ‎ ˈ aرا در رساله مشکلات الحساب یا کتاب مسائلی در حساب مطرح می کند و این نیز به عنوان یک نظریه جهانی فراگیر می شود.
حکیم خیام را باید پادشاه رباعیات فارسی دانست و والاترین اندیشه فلسفی و حکمی خویش را به جهان در رباعیات خود معرفی می کند و در اشعار خود به عنوان یک فیلسوف رابطه دنیا و انسان و رابطه بین انسان و خداوند را مطرح می کند.
مولف کتاب ریاضی دانشگاههای کشور و استاد دانشگاه تهران و تربیت مدرس معتقد است: حکیم خیام را در ایران مردم بیشتر به عنوان یک شاعر می شناسند،در حالی که خیام یک ریاضی دان و دانشمند این علم در جهان است.
پرفسور ˈ علی اکبر عالم زاده ˈ در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا در شهرکرد افزود:خیام موفق به حل مسایلی ریاضی اقلیدسی ، همان ریاضیدان مطرح تاریخ، شد.
مولف مقاله روانشناسی اعداد در اشعار خیام نیز می گوید:خیام به معنای تام کلمه حکیم است و در همه علوم زمان خویش سرآمد همگان بوده است و اشعار او بار روانشناختی بالایی دارد.
به گزارش ایرنا، بیست و هشتم اردیبهشت ماه به عنوان بزرگداشت این حکیم و شاعر توانمند ایران زمین نامگذاری شده است.
گزارش از محمود رییسی
2097



27/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن