تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):مؤمن، خاموشى اختيار مى‏كند تا سالم بماند و سخن مى‏گويد تا سودى ببرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799155560




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قلب سالم در گرو زندگی سالم


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: قلب سالم در گرو زندگی سالم کارشناسان و متخصصان بهداشتی فارس می گویند: بیماریهای قلبی و عروقی یکی از علل مهم مرگ و میر ها به حساب می آید که افراد با تغییر شرایط زندگی می توانند در پیشگیری از آن موفق باشند.


بگفته این گروه ، تغذیه نامناسب ، کم تحرکی ،پرفشاری خون ، استعمال دخانیات ، استرس از جمله عوامل بروز بیماریهای قلبی و عروقی است.
سازمان بهداشت جهانی، بیماری های قلبی و عروقی را به عنوان مهم ترین علت مرگ و میر در سراسر جهان تا سال 2020 مطرح کرده است .
بر اساس آمارهای رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیش از 40 درصد مرگ و میرها در کشور ناشی از بیماری های قلبی و عروقی و بیش از 19 درصد مربوط به سکته های قلبی است.
بر این مبنا و بر اساس اطلاع رسانی سازمان بهداشت جهانی ، ایران به عنوان رکورد دار بالاترین آمار مرگ قلبی در جهان معرفی شده است .
همچنین آمارهای رسمی گواه آن است که روزانه 300 نفر در کشور بر اثر عوارض قلبی فوت می کنند و ریسک بروز بیماری های قلبی وعروقی پس از سن 40 سالگی در مردان 49 درصد و در زنان 39 درصد افزایش یافته است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت : بیماری قلبی و عروقی به عنوان مهم ترین عامل مرگ و میر در کشور، متاثر از شیوه زندگی و نوع تغذیه مردم ریسک بروز این بیماری را به حداکثر رسانده است.
دکتر محمد هادی ایمانیه افزود: در صورتیکه پیشگیری از این بیماری مد نظر قرار نگیرد ، پیش بینی می شود تا 10 سال آینده آمار سکته های قلبی به اوج خود برسد.
وی تغذیه نامناسب، آلودگی هوا، استرس، دیابت، فشار خون بالا، استعمال دخانیات، شرایط نامناسب اقتصادی و کم تحرکی را از عوامل مهم بروز بیماریهای قلبی و عروقی عنوان کرد.
ایمانیه بیان کرد: سن ابتلا به بیماری های قلبی کاهش یافته و افراد بیشتری در سنین پایین تر دچار مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری های قلبی و عروقی می شوند.
وی اضافه کرد: متاسفانه 40درصد افرادی که بطور ناگهانی دچار ناراحتی قلبی می شوند قبل از رسیدن به مراکز درمانی، جان خود را از دست می دهند.
وی اظهار داشت: کلسترول بالا، خوردن زیاده از حد چربی یا نمک ، بی تحرکی، خستگی ، کار زیاد یا استرس، سابقه خانوادگی بیماری سرخرگ های قلبی می تواند در افزایش ریسک بیماریهای قلبی و عروقی موثر باشد.
همچنین کارشناسان و مسوولان بهداشتی فارس می گویند : تغییر الگوی تغذیه و بهره گیری از رژیم غذایی سالم را در تامین سلامت قلب و پیشگیری از بیماریهای قلبی و عروقی موثر عنوان کردند.
مصرف غذاهای صنعتی ، فست فودها ، غذاهای پرکالری ، نمک ، انواع قند و چربیها و کاهش مصرف سبزیجات و میوه ها در بروز بیماریهای قلبی و عروقی اثر گذار است.
یکی از کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: بیماریهای قلبی و عروقی از جمله بیماریهایی است که با تغییر شیوه زندگی و تغییر الگوی تغذیه قابل پیشگیری و درمان است.
دکتر مهین فرهمند افزود: تشکیل تدریجی رسوبات چربی یا پلاکها در لایه داخلی دیواره سرخرگها موجب بروز بیماریها ی قلبی می شود.
وی اظهار داشت: رسوبات در دیواره رگها موجب محدود شدن عبور خون و ایجاد مشکلات در فرد شده و فرد را دچار تصلب شرایین می کند.
وی ادامه داد: در این بیماری هیچگونه علامت خاصی وجود ندارد تا هنگامی که آسیب به رگهای قلب جدی شود و جریان خون قلب محدود گردد و سبب بروز درد در بیمار شود.
وی اضافه کرد: کاهش فشار خون ، مصرف کم غذاهای چرب ، کاهش وزن ، کاهش کلسترول خون ، ترک سیگار و داشتن رژیم غذایی متعادل و مناسب در پیشگیری از این بیماری اثر گذار است.
فرهمند بیان کرد: ارتباط مستقیم بین رژیم غذایی و بیماری قلبی در تحقیقات انجام شده به اثبات رسیده است و افراد می توانند با دریافت رژیم غذایی سالم سلامت قلب خود را حفظ کنند.
این کارشناس رعایت تعادل و تنوع در مصرف مواد غذایی ، به حداقل رساندن چربی های جامد ، پرهیز از مصرف سرخ کردنی ها ، استفاده از غذاهای بخار پز و آب پز را برای پیشگیری از بیماریهای قلبی و عروقی توصیه کرد.
وی جایگزین کردن روغن های مایع بویژه روغن زیتون ، افزایش مصرف سبزیجات و میوه ها در برنامه غذایی ، استفاده از دانه ها روغنی و مغزهایی مانند گردو ، بادام و فندق ، کاهش مصرف نمک را از دیگر موارد مهم ذکر کرد.
همچنین قائم مقام مرکز سیاستگذاری سلامت فارس گفت: تغییر الگوی تغذیه یکی از مهمترین مواردی است که در پیشگیری از بیماریهای قلبی و عروقی موثر است و حتی با این شیوه بسیاری از بیماران دوباره سلامت قلب خود را بازیافته اند.
دکتر حسن جولایی افزود: برای اجرای این شیوه در جامعه باید دست اندرکاران تغذیه در جامعه ، مانند مدیران تولید و کیفیت کارخانه های تولید محصولات غذایی صنعتی ، رستورانها و قنادیها آموزشهای لازم دریافت کنند تا در ایجاد فرهنگ تغذیه سالم در جامعه گام اساسی برداشته شود.
این مقام بهداشتی گفت: مراکز بهداشتی و نظارتی باید قنادیها را به سمت و سوی استفاده از روغن های مایع و طبخ مواد خوراکی کم شیرین سوق دهند ، تا سلامت تغذیه ای جامعه حفظ شود.
وی خاطر نشان کرد: دریافت رژیم غذایی نامناسب در جامعه موجب بروز چاقی در افراد شده بطوریکه 65 درصد زنان و 45 درصد مردان جامعه ما با چاقی مواجه هستند .
جولایی کم تحرکی ، چاقی و رژیم غذایی نامناسب را از عوامل خطر زا در بیماریهای قلبی و عروقی عنوان کرد .
کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: تغذیه سالم و مناسب در پیشگیری از بسیاری از بیماریها بویژه بیماریهای قلبی و عروقی و سرطانها اثر گذار است.
الهام کاووسی اظهار داشت: نقش موثر اسید فولیک که بطور طبیعی در برخی از مواد غذایی وجود دارد در پیشگیری از بیماریهای قلبی و عروقی به اثبات رسیده است.
وی افزود: این ماده کاهش ماده ای در خون به نام همو سیستئین که در دیواره رگها سبب رسوب چربی می شود و به دیواره رگها آسیب می رساند را موجب می گردد.
وی بیان داشت: مصرف سبزیجاتی مانند اسفناج ، انواع کلم ها ، شلغم ، چغندر ، لوبیاسبز ، نخود سبز ، انواع لوبیا که دارای گروه ویتامین ب و اسید فولیک است ، در پیشگیری از این بیماری موثر است.
وی خاطر نشان کرد: مصرف منابع غذایی دارای فیبر مانند سبزیجات ، میوه ها ، حبوبات ، غلات سبوس دار در کاهش چربی خون بسیار مفید است.
وکیلی مصرف ماهی به ویژه ماهی های روغنی مانند ماهی آزاد، قباد، حلوا، شیر ،کیلکا ، اوزون برون که دارای اسیدهای چرب مفید هستند را برای پیشگیری از بیماریهای قلبی و عروقی توصیه کرد.
وی خودداری از مصرف گوشت های پر چرب قرمز ، جگر، دل ، قلوه ، مغز و کله پاچه ، پرهیز از مصرف لبنیات پر چرب ، محدود کردن مصرف مواد نشاسته ای و قندی ، کنسروها ، سوسیس و کالباس ، تنقلات شور را برای تامین سلامت قلب موثر دانست.ک/4
6117/ 5054



27/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 121]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن