تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815528466




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آب، مهمترين چالش ايران بعد از پرونده هسته‌اي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ (۱۴:۴۲ب.ظ)
آب، مهمترين چالش ايران بعد از پرونده هسته‌اي موج - عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي گفت: بر اساس گزارش محققانه دانشجويان دانشگاه تهران، از بين 165 مسئله مهم کشور در سال 94، 10 اولويت انتخاب شد که در ميان اين اولويت‌ها پس از مساله هسته‌اي، آب مهم‌ترين چالش ايران در سال جاري است.
به گزارش خبرگزاري موج، هادي خانيکي در نشستي با عنوان «آب، فرهنگ و رسانه» که در مشهد برگزار شد، به تشريح هفت عنوان برتر رسانه‌ها با موضوع آب طي دو سال گذشته پرداخت.
به اعتقاد وي، مساله سد گتوند، به‌ عنوان يک پروژه پرهزينه، بيشترين انعکاس را در فضاي رسانه‌اي داشته و در نهايت ديدگاه کارشناسان اين بوده که اين سد موزه عبرت محيط‌ زيست ايران است.
مسوول انجمن علمي مطالعات فرهنگي و ارتباطات ادامه داد: زاينده‌رود و ارتباط اين رودخانه با فرهنگ ايراني، بر هم خوردن رژيم آبي منطقه و در نهايت تحصن نمايندگان در مقابل دفتر رياست جمهوري براي اصلاح مديريت آب زاينده‌رود، دومين تيتر برجسته مطبوعات بود.
وي گزارش رسانه‌هاي خارجي در زمينه تأثير خشک‌سالي در بروز تنش‌هاي سياسي و شکل گرفتن بهار عربي در منطقه خاورميانه را سومين عنوان برجسته با موضوع آب اعلام کرد.
خانيکي گزارش ناسا درباره ورود ايران به دوره خشک‌سالي 30 ساله، سخنان عيسي کلانتري در نشست تالاب گاوخوني، سخنان رناني در سلسله نشست‌هاي «آب، فرهنگ و جامعه» و نتايج گزارش محققانه دانشجويان دانشگاه تهران درباره مهم‌ترين چالش‌هاي دولت در سال 94 را ديگر تيترهاي برجسته مطبوعات در زمينه آب اعلام کرد.
وي گفت: مساله آب به دليل نگراني‌هايي که در زمينه سياسي يا محلي شدن بحث‌ها وجود دارد، به محلي براي گفت و گو تبديل نشده است.
عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي با اشاره به ابهامات موجود در زمينهٔ ابعاد بحران آب کشور، بيان کرد: با توجه به اين ابهامات، رسانه‌ها را درباره برجسته شدن يا نشدن برخي مسائل نمي‌توان مقصر دانست؛ زيرا به خاطر نگراني‌ها يا ملاحظات، ابعاد واقعي مسائل مطرح نمي‌شود.
وي اضافه کرد: هشدارهاي يک‌ سويه در مساله بحران آب به‌ جاي دعوت از کارشناسان و نخبگان براي بررسي ابعاد بحران را به‌عنوان يک نقد مي‌توان مطرح کرد. متاسفانه اين رفتارها جزء موانع گفت و گو است.
خانيکي با تأکيد بر ايجاد فضاي گفت و گوي آزاد براي تمام ذي‌نفعان مساله آب به‌جاي تکيه‌ بر هشدارهاي يک‌سويه، عنوان کرد: در فضاي گفت و گو طرفين آزاد هستند که نظرات خود را اعلام کنند و در موقعيت برابر گفت و گو مي‌کنند، اما؛ در حال حاضر مساله آب در ايران به‌صورت چندپاره تقسيم‌ شده و هر کس از ديدگاه خود به آن مي‌پردازد.
وي افزود: بحران آب در ايران سبب شده در سطوح کارشناسي عده‌اي به نان برسند که اين مساله مانع شکل‌گيري گفت و گو است، اما؛ اگر فضاي گفت و گو شکل بگيرد، در اين فضا سهم و نقش همه افراد تعريف مي‌شود.
به اعتقاد خانيکي در ايران که دچار پيچيدگي مخاطب هستيم، مي‌توانيم از پتانسيل اهالي فرهنگ، هنر و ادب هم براي حل مساله آب استفاده کنيم. ضمن آنکه در جوامعي نظير ايران که نقش دولت در مدل‌هاي توسعه، محوري است، نياز به سياست‌گذاري جامع رسانه‌اي داريم.
وي برگزاري کارگاه‌هاي آموزشي براي تربيت روزنامه‌نگار متخصص را ضروري توصيف کرد و افزود: استفاده از توان سازمان‌هاي مردم‌نهاد، ظرفيت رسانه‌هاي اجتماعي و همچنين رسانه‌هاي محلي براي جلب مشارکت مردم مي‌تواند مفيد باشد.
استاد دانشگاه علامه طباطبايي تاکيد کرد: بايد مسائل دانشگاهي را به حوزه‌هاي عمومي‌تر جامعه برد.
هفتمين نشست از مجموعه نشست‌هاي «آب، فرهنگ و جامعه» به همت سه نهاد انديشکده تدبير آب، انجمن جامعه‌شناسي ايران و انجمن مطالعات فرهنگي با همکاري مرکز تحقيقات استراتژيک برگزار شد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن