تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834472448
بازی های محلی چهارمحال و بختیاری | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
واضح آرشیو وب فارسی:سیری در ایران: بازىهاى چهارمحال و بختیارى عبارتند از:
آب نخور تو، آبجى گلبهار، آزادی، آهاى بره را دزدیدن، استاد را مگیر شاگرد را بگیر، استا مرا زد، الختر، الخترو، الک دولک، اللهداد، بابا شیطونی، بابا هیزمکش، بزن بزن، بکش بکش، بنفشه، پرستن، پشتکبازی، تالون خراب، تپچو، ترکهبازی، تقلا، توپى چوبی، تیراندازی، تیر و کمان، تیر و نشانه، جِجِه، جست و خیزک، جفت و خیزک، چالهچالهای، چرخم چلنگ، چقه، چنگ و چاله، چوببازی، چوب تل، چوب معده، چوپان داش، چوچلی، حلال و حرام، حمام حمام، حیدری، خاله رورو، خرسبازی، خرمنگل، خورجین، خونه خونهبازی، دُربازی، دُرنه آپاش، دست بده قلیان بکش، دست روى سر، دو گوبه، دو هدیه بیار، دیزبازی، سبزه میدون، سرسرکبازی، سواربازی، سوارکارى و تیراندازی، سو گردم، شالبازی، سه خط، شیر و پلنگ، عثمانکی، علىداد، قایم قایمکی، قرتبازی، قصدقصدک، قلاغ پر، قلعه قلعه، قلندر، قیچى – نخودچی، قیقاج، کفش و چوب، کله بَرد، کوچوکوچو، کوکو برک، کیه کیه درمىزنه؟، گرگم به هوا، گره برفی، گشتم گشتم، گل از ما، گندم گندم، لالبازی، مرده لاش، مىکنه آیقیه، ملاملائی، موش و گربه، میخ درنا، هفت سنگ، هل هله گرگ چمبری، یک پا یک پا، یوزپلنگ بازی، …. آزادى (شهرکرد )
دو نفر استاد انتخاب مىشوند و یارگیرى مىکنند. سپس به روش شیر یا خط تعیین مىکنند که کدام دسته باید گرگ شود. بازى با حمله ٔ دسته ٔ گرگها آغاز مىشود. آنها باید سعى کنند افراد دسته ٔ مقابل را بگیرند. هرگاه یکى از افراد دسته اسیر شد، سایرین باید به کمک او بشتابند و او را آزاد کنند. براى این کار کافى است یکى از افراد دسته ٔ برّهها، دست خود را به یکى از افراد دسته ٔ گرگها بزند. آن وقت شخص گرفتارشده آزاد مىشود. لازم به یادآورى است که شخص گرفتار تنها در صورتى آزاد مىشود که فردى که دست خود را به گرگ مىزند بگوید: آزاد شده. آزاد کردن اسیر کار دشوارى است زیرا حملهکننده خود نیز بهخطر مىافتد و ممکن است گرفتار شود. بازى آنقدر ادامه پیدا مىکند تا افراد یک دسته همه اسیر شوند، آنوقت جاها عوض مىشود . استا مرا زد
کاغذ را به قطعههاى کوچک مىبُرند و براى هر بازیکن یکى از تکههاى کاغذ را در نظر مىگیرند. فقط روى یکى از آنها مىنویسند “اوستا” و باقى کاغذها سفید مىماند. کاغذها را درهم مىکنند و هرکس یکى از آنها را برمىدارد. هیچکس نمىداند چه کسى استاد شده است و هرکس فکر مىکند دیگرى استاد شده است . استاد اصلى نباید بگذارد کسى متوجه شود . در زمانىکه مطمئن است کسى متوجه او نیست به یکى از بازیکنان چشمک مىزند. آن بازیکن باید کاغذ دست خود را زمین بىاندازد و بگوید: “اوستا مرا زد” . بعد استاد بهترتیب با دیگر بازیکنان هم همینکار را مىکند. وقتى همه، کاغذهاى خود را زمین انداختند، نفر آخر بازنده مىشود و دیگر بازیکنان بر سر او مىریزند و او را مىزنند. اگر استاد به کسى اشاره کند و او کاغذ خود را به زمین نیندازد، او هم سوخته است و کتک خواهد خورد. اگر در موقع اشاره ٔ استاد یکى از بازیکنان متوجه او شود، مىگوید: “اوستا را دیدم که دزدى مىکرد” و بقیه افراد مىپرسند: “چطوری؟” و او نشانى مىدهد و مثلاً بگوید با چشم راست یا چپ. وقتى استاد شناخته شود، بازى تمام مىشود و دور دیگرى آغاز مىشود . الخترو (alaxtaru)
از هر گروه یک بازیکن به وسط مىآید و یک پاى خود را بلند مىکند و با دست، پاچه ٔ شلوار خود را مىگیرد. سپس هریک از دو بازیکن سعى مىکند با تنه زدن به بازیکن دیگر او را بىاندازد. هر بازیکنى که مجبور شود پاى خود را زمین بگذارد، مىسوزد و یک امتیاز به دسته ٔ مقابل تعلق مىگیرد. بهترتیب همه ٔ بازیکنان دو گروه، دو به دو مسابقه مىدهند و امتیازها محاسبه مىشود. هر گروهى که امتیاز بیشترى کسب کند، از گروه مقابل کولى مىگیرد . پشتکبازى
بازیکنان به دو گروه مساوى تقسیم مىشوند و با قرعهکشى گروه بازنده را مشخص مىکنند . افراد این گروه همگى بهصورت چمباتمه داخل میدان مىنشینند و حالت دفاعى بهخود مىگیرند. افراد بیرون دایره حالت تهاجمى بهخود مىگیرند و با دست زدن به افراد داخل، حمله مىکنند. افراد داخل میدان نیز با حرکت پا (جهش از عقب) به دفاع مىپردازند. اگر پاى آنها به پاى افراد خارج از میدان برخورد کند، جاى دو گروه عوض مىشود. لازم است گفته شود که افراد داخل میدان ضمن حرکت پا به عقب، حتماً باید دستهاى آنها روى زمین باشد. در این بازى برد و باخت مطرح نیست و هرچند بار که بازیکنان مایل باشند، بازى را تکرار مىکنند . تیر و کمان
ابتدا در فاصله ٔ ۵-۱۰مترى خط شروع، نشانهاى مانند یک قوطى خالى یا پلاستیکى را در محلى بلند به ارتفاع ۱-۲ متر، روى زمین قرار مىدهند. سپس بازیکنان به دو گروه مساوى تقسیم مىشوند و در کنار خط تعیین شده به صف مىایستند. آنگاه به نوبت با سنگریزههائى که بهعنوان تیر با خود دارند و به کمک کمان، هدف را نشانهگیرى مىکنند. داور به ازاى هر سنگى که به هدف بخورد، یک امتیاز براى آن بازیکن محسوب مىکند و در پایان گروهى که بیشترین امتیاز را آورده باشد، برنده ٔ بازى خواهد بود . حلال و حرام
ابتدا بازیکنان دو نفر را بهعنوان استاد که سردار خوانده مىشود، انتخاب مىکنند . استادها یاران خود را جدا مىکنند و هر گروه در گوشهاى قرار مىگیرد. سپس استادها سنگ و چوب را برمىدارند و یکى را با آب دهان خیس مىکنند که به آن حرام مىگویند و دیگرى هم حلال خوانده مىشود. بعد، بچهها را یکى یکى صدا مىکنند و از آنها درباره ٔ حلال و حرام سئوال مىکنند و حرامها را در گوشهاى مىنشانند و حلالها را در گوشهاى دیگر. پس از آن، کسانى را که حرام شدهاند دو بهدو مىکنند. چهار نفر دست و پاى آنها را مىگیرند و از زمین بلند مىکنند و سه مرتبه پشت آنها را بههم مىکوبند. در آخر استادها بین حلالها و حرامها آشتى برقرار مىکنند و بازى دوباره آغاز مىشود . خرکم
بازیکنان ابتدا به دو گروه مساوى تقسیم مىشوند و با قرعهکشى گروه غالب را تعیین مىکنند. گروه مغلوب خم مىشود و هر نفر با دست کمر نفر جلوئى خود را مىگیرد. آنگاه گروه غالب بهترتیب قوى بودن پرش خود را انجام مىدهد، زیرا اولى باید از ستون بگذرد و روى کمر فرد اول ستون مستقر شود. نفر دوم روى کمر نفر دوم ستون و … وقتى پرشها انجام شد، نفر اول باید فوراً از یک تا بیست بشمارد، اگر موفق شد، دوباره پرش را انجام مىدهند. اگر گروه غالب ضمن پرش و یا در حین شمارش، دچار خطا شود، موقعیت دو تیم عوض مىشود . در پایان چند دوره بازی، گروه برنده باید، مسافتى را از گروه بازنده سوارى بگیرد . دست به شلاق
ابتدا با قرعهکشى یا با توافق، یک نفر را بهعنوان شروعکننده ٔ بازى انتخاب مىکنند و شلاق را به او مىسپارند. بقیه ٔ بازیکنان با فاصله ٔ کمى از یکدیگر روى زمین دایرهوار مىنشینند و دستهاى خود را در پشت خود قرار مىدهند. با شروع بازى حامل شلاق دور دایره مىچرخد و در یک لحظه شلاق را در دست یکى از افراد نشسته مىگذارد. این بازیکن باید با شلاق فردى را که در سمت راست خود نشسته است، بزند. البته وى نیز باید سریع بلند شود و از سمت راست دایره فرار کند (حرکت در جهت چپ خطا است) و حامل قبلى در ادامه ٔ فرار، باید یک دور کامل بزند و جاى شلاقزن فعلى بنشیند. در پایان بازى کسانى که با هوشیارى قبل از کتک خوردن فرار کرده باشند، تشویق مىشوند . زار گزیدم (شهرکرد )
بازیکنى را که مهارتى در رقص داشته باشد انتخاب مىکنند. بازیگر همراه با کفزدن حاضران رقص را آغاز مىکند و شعرهائى مىخواند و ادعا مىکند که چیزى او را گزیده است. حاضران هم با شعر از او سؤال مىکنند. بازیگر با هر بار سؤال و جواب جائى از سر و گردن خود را نشان مىدهد و در آخر کار زبان خود را نشان مىدهد و به بیرون مجلس مىرود. نمونهاى از سؤال و جواب به شعر آورده مىشود . بازیکنى را که مهارتى در رقص داشته باشد انتخاب مىکنند. بازیگر همراه با کفزدن حاضران رقص را آغاز مىکند و شعرهائى مىخواند و ادعا مىکند که چیزى او را گزیده است. حاضران هم با شعر از او سؤال مىکنند. بازیگر با هر بار سؤال و جواب جائى از سر و گردن خود را نشان مىدهد و در آخر کار زبان خود را نشان مىدهد و به بیرون مجلس مىرود. نمونهاى از سؤال و جواب به شعر آورده مىشود . بازیگر: زار گزیدم (زار: زنبور درشت). جمعیت: کوجاتو گزید؟ بازیگر: اینجا و اونجا و اوجاما گزید (به جاهائى اشاره مىکند). جمعیت: روش آب بریز . و بازى بههمین ترتیب تا به آخر ادامه پیدا مىکند . سوارکارى و تیراندازى
سواران نیزهباز در محلى که براى این کار اختصاص داده شده است، در یک خط مستقیم مىایستند . همه ٔ آنها سواره هستند. تماشاچیان بر تپه ٔ بلندى مشرف بر آنها مىنشینند . نوازنده ٔ محلى با کرنا و دهل شروع به نواختن آهنگ سوارکارى مىکند و اسبها بهحرکت درمىآیند. در محلى دور از سواران، نشانهاى مثلث شکل تختهای، بر روى زمین نصب شده است و خط هر سوار نیز مشخص است و مىداند کدام نشانه را باید بردارد. سوار با سرعت بهسوى نشانهها به پیش مىراند و با نیزه ٔ خود، نشانه را از زمین بلند مىکند. هربار که سوار نشانه را از زمین بردارد، امتیازى به نام آن ثبت مىشود و داور سرانجام پس از چند دور برنده را اعلام مىکند . لازم به یادآورى است که این بازى بهصورت انفرادى نیز اجراء مىشود و تک تک امتیازات محاسبه و سپس برنده اعلام مىشود و این امر گاهى با گذاشتن نشانههائى مانند کلاه و سرتیرکهاى عمودى نیز انجام مىشود . کُشتى مُقلى (شهرکرد )
دو کشتىگیر آماده ٔ کشتى مىشوند و براى اعلام آمادگى دستهاى خود را روى شانههاى هم قرار مىدهند. پس از آغاز کشتی، آنها با توجه به فنون متداول کشتى نظیر فن کمر و یک خم تلاش مىکنند پشت حریف را به خاک برسانند. برنده کسى است که بتواند پشت حریف را به خاک برساند . کیهکیه در مىزنه؟ ( شهرکرد – بروجن )
دو نفر از حاضران با تنبک و دایره مجلس را گرم مىکنند. یکى از حاضران مادر مىشود و نفر دیگر هم نقش دختر را بازى مىکند. داستان شرح رفتارهاى دخترى است که دوستان زیادى دارد و هرگاه یکى از میهمانان وى از راه مىرسد و در مىزند، مادر با شعر از دختر مىپرسد که کیست؟ و دختر هم با شعر نام میهمان خود را مىگوید. بعد مادر و دختر هر دو شروع به رقصیدن مىکنند و در حال رقص همراه با شعر با هم گفتوگو مىکنند . لالبازى (شهرکرد )
یک نفر استاد مىشود. باقى بازیکنان ساکت مىنشینند و استاد بازى را شروع مىکند. در مدتى که بازى جریان دارد، هیچکس حق حرفزدن یا خندیدن را ندارد. کسانى که نتوانند این قانون را رعایت کنند، تنبیه خواهند شد. مثلاً کنار دیوار به صورتىکه یک پا یا یک دست خود را بالا نگه داشتهاند، مىایستند. روال بازى به این ترتیب است که استاد کارى را انجام مىدهد و باقى هم باید عین کار او را تکرار کنند. کسانى که بخندند یا نتوانند بازى را تکرار کنند، مىسوزند و در آخر استاد و یکى از بازیکنان باقى مىمانند و هرکدام سعى مىکند دیگرى را شکست بدهد. در آخر یک نفر برنده مىشود . هُوپَ هُوپَک
بازیکنان گرد مىنشینند و همزمان دهانهاى خود را پر از باد مىکنند و مىگویند هوپ و نفس خود را نگه مىدارند. کسى حق ندارد بخندد یا حرکتى بکند. آنگاه سردسته حرکتى را شروع مىکند و بازیکنان بىآنکه بخندند یا حرکتى بکنند باید از سردسته تقلید کنند و اگر کسى بخندد یا حرف بزند او را به وسط دایره مىآورند و باید چشم بگذارد و سایرین دستها را بالاى سر او بگیرند . سپس از او مىپرسند: “تپ تپو دست کى بالا دست.” اگر کسى که چشم گذاشته درست حدس زد او را آزاد مىکنند و اگر اشتباه گفت شروع مىکنند به اذیت کردن او و همان شعر را خواندن. آنقدر این کار ادامه پیدا مىکند تا بازیکن درست حدس بزند. آنگاه بازى از اول آغاز مىشود .
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیری در ایران]
[مشاهده در: www.seeiran.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]
صفحات پیشنهادی
بازیهای محلی استان فارس | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
آزنگه شير شيراز به قيد قرعه يکى از بازيکنان انتخاب مىشود او خم مىشود و به ديوار تکيه مىکند و به اصطلاح شير مىشود ساير بازيکنان هرکدام خود را عضوى از شير دانسته با خواندن اين ترانه ‘آزنگه شير بشين بشين بالا بشين که سرِ شير اومد رسيد ’ بر دوش او مىجهند بهبازیهای محلی بجنورد | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
● کلاغ پر ▪ اهداف بازی سرگرمی و نشاط افزایش تمرکز دقت و هماهنگی عصبی عضلانی ▪ تعداد بازیکنان ۴ تا ۱۰ نفر ▪ محوطه بازی فضای بسته ▪ شرح بازی بازیکنان از بین خودشان یک استاد انتخاب می کنند همه به همراه استاد به شکل دایره وار دور هم می نشینند هر کدام از بازیکنان انگشت اشاره شبازیهای محلی خراسان جنوبی | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
از جمله اين بازي ها مي توان به لولو دفتر بازي کوتش خرابو و … اشاره کرد بازی کوتش خرابو که بیشتر درفصل بهار فرصت خوبي براي اين بازي است و براي آن 2 گروه 4 نفره تشکيل مي شود که هر گروه مي تواند در زميني جداگانه که معمولا پستي و بلندي دارد تپه هاي کوچک و متعددي با خاک درستبازیهای محلی بندرعباس | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
بازی و سرگرمی های دوران کودکی که بخش شیرین زندگی هر فرد را در بر می گیرد یکی از بخش های فراموش نشدنی زندگی هر فرد را تشکیل می دهد بازی هایی که در زیر به آنها اشاره شده است تنها قسمتی از فرهنگ فراموش شده در بین بچه های امروزی است جالب است بدانید در گذشته برخی از این بازی ها در بلباس محلی خراسان شمالی | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
در خراسان شمالی به دلیل وجو قومیتهای مختلف ترکمن کرد و ترک و … و هم نشینی فرهنگهای مختلف البسه محلی با رنگهای متنوع و شاد و نقوش مختلف شکل گرفته است جامهای بافتم تار و پودش از عشق لباسهای محلی مردم خراسان شمالی با داشتن تنوع چشمگیر رنگ و طرح علاوه بر اینکه پوشش اسلامموسیقی محلی بیرجند | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
ویژگی موسیقی جنوب خراسان حرکات ریتمیک و نمایشی است موسیقی در این منطقه به ویژه در شهرستان بیرجند از سابقهای طولانی برخوردار است این شهرستان دارای رقصها و موسیقیهای بسیار متنوعی است ریتمهای پنج ضربی سهتایی و دو تایی متداول در این منطقه دارای ویژگیهای خاص خود است و در دینان محلی قطاب | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
با توجه به اینکه در فصل بهار سبزی خاصی که فقط در خراسان شمالی یافت میشود که چریش نام دارد طرفداران زیادی در استان دارد طرز تهیه قطاب همراه با سبزی محلی چریش مواد اولیه برای تهیه نان محلی قطاب با سبزی محلی بجنورد چریش برنج نیم دانه 500 گرم سیب زمینی دو عدد متوسط چریش سبزی محموسیقی محلی بندرعباس | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
موسیقی محلی هرمزگان بخشی از هویت فرهنگی مردمان این دیار تشکیل می دهد ترکیب جمعیتی هرمزگان و حضور اقوام مختلف در منطقه به غنای این بخش فرهنگی افزوده است موسیقی هرمزگانی ریشه عمیقی در تاریخ این خطه دارد در این بخش می پردازیم به انواع مختلفی از موسیقی هرمزگانی که مستقیم یالباسهای محلی هرمزگان | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
ایران هم یکی از کشورهایی است که به علت تنوع قومیتی لباسهای خاص زیادی در آن وجود دارد که هر کدام شناسانگر محل و فرهنگ قومیتی خاص است لباس هایی مانند لباس کردی آذری و لری که همانگونه که اشاره شد گوای فرهنگ سنن و زبان خاصی هستند گرچه در استانهای جنوبی ایران قومیتی خاص مانند آذلباس محلی خوزستانی | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
پوشاک عربهای خوزستان 1- پوشاک مردان دشداشه پوششی بلند و یکسره تا مچ پا است و معمولاً به رنگ سفید میباشد دشداشه در دو نوع عراقی یقهدار و خلیجی یا اماراتی بدون یقه وجود دارد بشت یا خاچیه از دیگر لباسهای مردم عرب خوزستان است که روی دشداشه پوشیده میشود و جنس آن از نخ پشمموسیقی محلی شهرکرد | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
موسیقی محلی مناطق ایران ساده و حداکثر چند میزانی است یعنی آهنگهای وزن دار آن از چند میزان تجاوز نمیکند و چند بار این میزانها با شعرهای متفاوت تکرار می شوند موسیقی محلی شهرکرد بخوانیم دهکردی نام قدیم شهرکرد اندکی متفاوت است یعنی هم چند سطری نیست و هم تنوع ملودی دارد به ملومرنجاب و شهداد چشم اندازهای بکر طبیعت ایران | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
تاریخ خبر 1394 02 23-مدیرکل دفتر همکاری و توافقهای ملی گردشگری گفت مطالعات طرح جامع محور گردشگری کویرها و بیابانهای ایران که با نظارت کمیته ملی طبیعت گردی بر روی 17 استان بیابانی و کویری کشور انجام شده است نشان داد که دو سایت مرنجاب و شهداد سایتهای پیشتاز کویری و بیابانی کشتاکید دوباره رئیسجمهور بر حمایت از گردشگری | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
تاریخ خبر 1394 02 22-رییس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گفت امروز گردشگری در داخل کشور از حالت تفریحی صرف درآمده و وجه غالب گردشگری به سمت نسل جدید گردشگری با عنوان “گردشگری خلاق” در نقاط مختلف کشور مطرح شده است به گزارش ایسنا مسعود سلطانیفر در اولینسایتی برای رزرو هتل با تخفیف | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
قصد سفر به یکی از شهرهای ایران را دارید… برای رزرو هتل در آن شهر چه می کنید چطور با هتل ها و اقامتگاه های شهر مقصد سفرتان آشنا می شوید آیا قبل از سفر هتل ها و عکس های آنها را می بینید و مقایسه می کنید در مورد قیمت چطور با استفاده از سایت رزرو هتل ایران بوکینگ می توانیدرستوران طوبی شیراز | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
رستوران طوبی که از طرف وزارت بهداشت رستورانی 4 ستاره تعیین شده غذاهای با کیفیت و لذیذ خود را از بهترین مواد اولیه تهیه کرده و طراحی و دکوراسیون آن برای پذیرایی از میهمانان داخلی و خارجی مناسب است و دارای محیطی دنج و خانوادگی می باشد از نکات مثبت رستوران طوبی برخورداری از پارکپنیر سیاه مزگی | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
پنیر سیاهمزگی که در روستای سیاهمزگی از توابع شهرستان شفت استان گیلان تولید میشود یکی از بهترین سوغاتیهای این استان است که به گفته برخی میتواند با بهترین پنیرهای فرانسه رقابت کند پنیر سیاهمزگی یکی از پنیرهای کم نظیر در ایران از نظر طعم و مزه است که میتواند با بهترین پنیرهایموزه خصوصی بشرویه | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
موزه خصوصی بشرویه در اردیبهشت ماه سال 1387 با همکاری بخش خصوصی در خانة تاریخی ملا عبدا… تونی اسدی واقع در بافت تاریخی شهرستان بشرویه ایجاد و راهاندازی گردید این بنا از خانههای چهار ایوانی دورة صفویه میباشد و با معماری اصیل خود زادگاه یکی از علمای بزرگ ایران در دورة-
گوناگون
پربازدیدترینها