تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر که از آبروی برادر مسلمان خود دفاع کند مطمئناً بهشت بر او واجب می شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798092547




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بیچارگی تولیدکنندگان وطنی به دست تاجران بی اخلاق و مسئولان خواب! |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: بیچارگی تولیدکنندگان وطنی به دست تاجران بی اخلاق و مسئولان خواب!
اگر خلاقیت ندارید، واردات شعار را هم مانند واردات دیگر کالاها رها کنید تا به فهرست دسته بیل، دان مرغ، محصولات پتروشیمی، محصولات غذایی، غله، تن ماهی، فرش دست باف، پارچه، لباس، مهر و تسبیح و... افزوده شود!
کد خبر: ۵۰۰۹۲۴
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳ - 17 May 2015




گویی همه چیزمان شعاری شده و برای خلاصی از بلایای که بر سر جامعه مان می‌آید، ابتدا لازم است با بلای شعارزدگی مقابله کنیم؛ مثل آن شعارهایی که مردم را به خرید کالاهای ایرانی تشویق می‌کنند!

به گزارش «تابناک»، از دوران واردات انبوه کتانی های چینی در سالهای پس از جنگ که به واسطه نرخ ارزان و تقاضای فراوان، در پای بسیاری از دانش آموزان دهه شصت قابل شناسایی بود تا به امروز که گوشی های هوشمند چینی در برندهای مختلف به مقدار بسیار زیاد در دست مردم دیده می‌شود، اوضاع و احوال تجارت تغییرات گسترده ای به خود دیده است.

اما هرچه این تغییرات در مناسبات های تجاری و تبادلات تاجران کشورمان با تاجران چینی ملموس به نظر می‌رسد، آفت های این تجارت نیز به غایت افزایش یافته و خود را به رخ کشیده‌اند تا جایی که در نزد عامه مردم، اجناس چینی بنجل و به درد نخور خوانده می‌شوند و تنها مزیت شان در بازار را نرخ های ارزانشان می‌دانند؛ همان مزیتی که کتانی های چینی به نسبت دیگر کتانی ها داشتند و موجب می‌شدند تولید کنندگان ایرانی کفش، به بازار تولید کتانی ها ارزان قیمت وارد نشوند.

البته هرچه جنس چینی جایگاه خود را در کشورمان از دست داده، تجارت با این کشور در زمینه های مختلف رونق گرفته است تا جایی که می‌بینیم در حوزه های ماننند اراتباطات، چینی ها سهم بالایی در بازار کشورمان دارند، سهمشان در بازار خودروهای وارداتی روز به روز بیشتر می‌شود، در برخی پروژه های مهم از توان فنی ایشان بهره مند می‌شویم و... .

این در حالی است که اگر به سطوح خرد تر تجارت بنگریم، درخواهیم یافت که تاجران خرد و واردا کنندگان ایرانی اینقدر در پروسه خرید در چین، حمل و نقل به ایران و توزیع در بازار داخلی سود برده‌اند که خیلی هایشان تا با پرسش و درخواستی مواجه می‌شوند، پاسخ را در سرزمین چشم بادامی ها می‌جویند؛ اینقدر که تقریبا هیچ مغازه ای را در کشورمان نمی‌توان یافت که در آن محصولات "مید این چاینا" وجود نداشته باشد!

کار به جایی رسیده که حتی در عرصه های تولیدی نیز به شدت به این کشور وابسته شده‌ایم تا جایی که می‌بینیم برخی کفش های وطنی با پستاهای دوخته شده در چین، با تزییناتی (مانند انواع سگک ها و نشان های فلزی و...) که در این کشور تولید می‌شوند، آراسته شده و با چسباندن به زیره های به محصول نهایی تبدیل می‌شوند که در ایران تولید می‌شوند اما مواد اولیه آنها از چین وارد شده است؛ بماند که ظاهرا تولید این دست محصولات به نسبت واردات انبوه کتانی های چینی بهتر و قابل دفاع تر به نظر می‌رسد.

این در حالی است که در تمامی سالهای گذشته، همواره تشویق مصرف کنندگان ایرانی به خرید کالاهای ایرانی در صدر توجهات مسئولان به اقتصاد قرار داشته و راهکار کلیدی همه جناح های سیاسی (چه به قدرت برسند و چه بیرون از قدرت بمانند و نقش منتقد را ایفا کنند) برای بهبود اوضاع کشور، افزایش حمایت از تولیدکنندگان وطنی بوده است؛ آنقدر که انواع و اقسام طرح های حمایتی به کار بسته شده و با تزریق بودجه های هنگفت، در اجرایشان کوشیده شده و دست آخر هریک به دلایلی ناکام شده اند.

جالب اینجاست که در این سالها، چینی ها آنقدر در حمایت از محصولات کشورمان موفق عمل کرده‌اند که حالا نشانه های پیروزی سیاست های اقتصادی شان را  به وضوح می‌توان در کوچه و خیابان های شهرهای مختلف کشورمان دید؛ آنقدر که اگر در گذشته، جز فانوس، سوزن، کفش کتانی و یکی دو قلم دیگر، جنس چینی ای در بازار ایران قابل یافت نبود، حالا اجناس ایرانیِ تولید چین را هم می‌توان در بازار یافتو شوک زده شد!

نمونه بارز این اجناس، فرش های دست باف ایرانی با طرح های عجیبی است که در چین تولید شده‌اند و حتی اسامی ای مانند فرش «دست باف کاشان» را یدک می‌کشند چراکه ممکن است محصول یه شهرک جدید در چین با نام «کاشان» باشند که برای این جعل بزرگ بنا شده و در راستای شعارهای مسئولان چینی برای حمیت از تمامی تولیدات کشورمان به شمار می‌آید!

دردناک تر اینجاست که می‌بینیم این اجناس را تاجران چینی به کشورمان صادر نمی‌کنند که در زمره اجناس وارداتی هستند که به دست برخی از هموطنان بی فکرمان وارد ایران می‌شوند؛ بی فکر از این جهت که ثابت می‌کند اخلاق جایگاهی در تجارت این عده ندارد وگرنه مگر می‌شود ضرر و زیان و خانه خرابی تولید کنندگان و بافندگان فرش های دست باف در اثر این واردات زشت را ندید و به قدر سوزنی نگران تاثیرات منفی این تبادلات مالی در تاریخ فرهنگ و تمدنی ایران نبود؟

مگر می‌شود متوجه نشد که با واردات فرش های دست باف چینی که ظاهرا طرح و رنگ مناسبی ندارند، بر جعل این دستاوردهای ایرانی در چین و دیگر کشورها کمک می‌کنیم و موجب می‌شویم که تجرات ایشان رونق گرفته و روز به روز فرش های دست بافی با ظاهر بهتر تولید کرده و اندک رمق فرش بافان ایرانی برای ادامه این سنت ایرانی را از بین ببریم؟ چگونه است که برای سود مالی چرتکه و حساب و کتابمان خوب کار می‌کند و برای سنجیدن نکات اخلاقی کارمان هیچ فرمول و ابزاری نداریم؟ راستی این دست کالاها با مجوز چه کسی وارد کشور می‌شوند؟!

اما هرچه تا اینجای ماجرا دردناک و رنج آور به نظر می‌رسد، وقتی به جایگاه مسئولان در این تجارت دقت می‌کنیم، آنقدر برآشفته می‌شویم که اگر بگوییم مسئولان خواب هستند، به نظر اصطلاح بی خاصیتی را برای توصیف ایشان به کار گرفته‌ایم چراکه می‌دانیم هرچه مراقبت از تولید کنندگان وطنی  در صدر وظایف ایشان قرار دارد، در برخی تولید ها مثل فرش بافی، دلایل مراقبت از تولیدکنندگان بیشتر و محکم تر می‌شود به این دلیل هم که شده، نباید شاهد کوچکترین قصوری از جانب مسئولان باشیم!

کافی است به قدر چند دقیقه در ضرورت مراقبت از این محصولات باستانی ایرانی تامل کرده و به یادآوریم که فرش های تولیدی کشورمان، مشهورترین پرچم معرف ایرانی زمین در جهان هستند تا به این نتیجه برسیم که می‌بایست برای از بین بردن بازار رش دست باف چینی تمام تلاشمان را به کار گرفته و مانع تاراج این گنجینه ملی مان توسط ایشان شویم، تا دریابیم که نه تنها متاسفانه اینچنین رویکردی شکل نگرفته، بلکه حالا کشورمان در سایه بی اخلاقی عده ای سودجو و برخی مسئولان بیکار، تبدیل به بازار هدف عرضه این محصولات جعلی شده است.

اینجاست که جا دارد به همه آنهایی که شعارهای حمایت از محصولات وطنی را می‌دهند رو کرده و بگوییم تاریخ مصرف شعارهایتان خیلی وقت است که گذشته و آنقدر این شعارها فاسد شده اند که بسیاری را مسموم کرده اند! اگر خلاقیت ندارید، واردات شعار را هم مانند واردات دیگر کالاها رها کنید تا به فهرست دسته بیل، دان مرغ، محصولات پتروشیمی، محصولات غذایی، غله، تن ماهی، فرش دست باف، پارچه، لباس، مهر و تسبیح و... افزوده شود!













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 215]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن