تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ما (اهل بيت) ستون هاى حق را استوار و لشكريان باطل را متلاشى كرديم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816647920




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بروز شرايط آسيب‌زاي اجتماعي در پي عدم پاسخگويي به نيازهاي انساني


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: بروز شرايط آسيب‌زاي اجتماعي در پي عدم پاسخگويي به نيازهاي انساني
نویسنده : مصطفي آب روشن‌* 
آسيب‌هاي اجتماعي يكي از معضلات جوامع انساني است كه با دقت در شيوه تعاملات اجتماعي در هر جامعه‌اي، الگوهاي رفتاري آنان تا حدودي قابل پيش‌بيني است و پيامدهاي قابل انتظاري را مي‌توان شاهد بود. اگر جامعه را همچون بدن انسان در نظر بگيريم همانگونه كه يك انسان دچار بيماري و ويروس ناخواسته مي‌شود، جامعه نيز دچار نابساماني و انحراف از استانداردهاي اجتماعي مي‌شود كه آسيب‌هاي فراواني را در پي دارد.
البته لازم به ذكر است كه كجروي و انحراف از هنجارهاي اجتماعي جزو لاينفك جوامع انساني است و در واقع طبيعي به نظر مي‌رسد اما اگر با توجه به ميزان و شدت شيوع آسيب‌ها، وضعيت از حالت قابل انتظار فراتر رود و وجدان جمعي را دچار تشويش كند، آن وقت است كه ما دچار وضعيت مسئله‌وار خواهيم بود.
لازم به ذكر است كه تغييرات اجتماعي، فرهنگي، ورود و گسترش روزافزون تكنولوژي‌هاي ارتباطي تلفن همراه و شبكه‌هاي نو ظهور اجتماعي، شكل و ماهيت آسيب‌هاي اجتماعي را پيچيده و متغير كرده است.
بنابراين با توجه به هنجارهاي حاكم بر جامعه، مسئله اجتماعي در يك جامعه با جوامع ديگر متفاوت است و در اين راستا جوامع مختلف با آسيب‌‌هاي اجتماعي متنوع و‌ نويني مواجه شده‌اند. به عبارتي افزايش جعل هويت، گسترش سايت‌هاي غيراخلاقي، ارتباطات ناسالم، فروش‌هاي تقلبي و... از مصاديق كجروي در جامعه است.
بديهي است كه اگر هنجارهاي پذيرفته شده اجتماعي از سوي برخي از افراد جامعه ناديده گرفته شود، آنگاه كژ‌رفتاري به وجود مي‌آيد و اين الگوي رفتاري در قالب بيماري يا آسيب‌هاي اجتماعي خودنمايي و جامعه را دچار مسائل مختلف اجتماعي مي‌كند.
بنابراين همان گونه كه ويروس به عنوان يك عامل بيروني به همراه ضعف بنيه بدني باعث بيماري و رخوت در انسان مي‌شود، ورود سبك زندگي غربي در قالب تكنولوژي‌هاي نوظهور وارداتي كه بدون بستر‌سازي فرهنگي، نگرش افراد را يك‌سويه تغيير مي‌دهد نيز به عنوان بخشي از عوامل بيروني است كه اگر با كمبودها و ضعف درون نظام اجتماعي پيوند بخورد، آسيب‌هاي فراواني را به جامعه تحميل مي‌كند.
از همين رو به منظور شناخت ريشه‌هاي كجروي و آسيب‌هاي اجتماعي بايد با نگاهي كل‌نگر، همزمان به عوامل بيروني و دروني توجه داشته باشيم و اگر صرفاً به مبارزه با آسيب‌هاي اجتماعي يا معلول پرداخته شود و توأمان با بسترهاي ايجاد آن مقابله نشود، ما در دور باطلي گرفتار مي‌شويم. به عبارتي از اين پس شاهد باز‌توليد دائمي آسيب‌هاي اجتماعي خواهيم بود.
از سوي ديگر نابساماني اقتصادي، ناكارآمدي نظام آموزش و پرورش، عدم پاسخگويي مديريت جامعه به نيازهاي واقعي شهروندان از جمله نيازهاي فيزيولوژي و رواني است كه اگر با نابساماني و آشفتگي‌هاي خانوادگي و فردي پيوند بخورد، مشاهده خواهيم كرد كه بزهكاران بالقوه به سوي شرايط آنوميك و آسيب‌زا سوق داده مي‌شوند. در واقع تناقضات ذهني، فاصله طبقاتي شديد، احساس محروميت و خواستن‌ها و نتوانستن‌ها به عنوان موج موافقي است كه انگيزه‌هاي مجرمانه را در افراد جامعه تسري مي‌دهد.
در عصر ما پيشگيري مهم‌تر از درمان است. به نظر مي‌رسد براي مبارزه با بزهكاري و آسيب‌هاي ناشي از آن بايد بسترهاي اجتماعي ايجاد‌كننده آنها را از ميان برداشت و براي حصول اين منظور، رعايت دو اصل اساسي الزام آور به نظر مي‌رسد. يكي سالم‌سازي بسترهاي رشد كودكان و نوجوانان در خانواده و ديگري سالم‌سازي محيط اجتماعي و ايجاد فرصت‌هاي برابر براي رشد و شكوفايي همه شهروندان در جامعه.

* جامعه‌شناس



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


حوادث

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن