تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820728278




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توسعه جامعه در گرو باز شدن محیط‌های گفت‌وگو است


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: توسعه جامعه در گرو باز شدن محیط‌های گفت‌وگو است
رییس انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات با اشاره به رویکردهای توسعه در جامعه تاکید کرد: توسعه جامعه در گرو باز شدن محیط‌های گفت‌وگو است.
به گزارش نامه نیوز، در بخش ابتدایی پنل «نقش رسانه در توسعه اجتماعی» دکتر هادی خانیکی (رییس انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات) با گلایه از اینکه در تمام شقوق توسعه، ارتباطات همیشه در آخرین اولویت قرار می‌گیرد، گفت: هر جا هم که در مسیر توسعه مشکلی پیش بیاید، آن را به گردن رسانه‌ها می‌اندازند.

وی ادامه داد: توسعه زمانی صورت می‌گیرد که علوم انسانی در کشور از شرایط آزاد برخوردار بوده و بتواند به خوبی رشد کند؛ این جای تاسف دارد که بسیاری از اساتید علم ارتباطات مشهدی هستند اما یک رشته تحصیلی ارتباطات در دانشگاه فردوسی وجود ندارد.

رییس انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات با اشاره به فرایند توسعه ارتباطات در طول تاریخ عنوان کرد: در گذشته اصل بر نوسازی و گسترش ارتباطات جمعی بود که این مساله موجب تحرک روانی و رشد وسایل ارتباطات جمعی می‌شد؛ بعد از آن این نظر مورد نقد قرار گرفت که الزاما وسایل ارتباط جمعی تسهیل کننده توسعه نیستند.

وی با بیان اینکه «در مرحله بعد نظریات وابستگی مطرح شد» ‌گفت: بر اساس این نظریات ارتباطات موجب وابستگی و محدود شدن مردم به ساختارهای سرمایه‌داری می‌شد؛ نسل سوم نظریات توسعه اجتماعی مبتنی بر ارتباطات بر این نکته تاکید داشت که توسعه ارتباطات با تکنولوژی ارتباطی پیوند دارد.

خانیکی اضافه کرد: امروز نظریات توسعه ارتباطات مبتنی بر کنش‌گری مخاطب و خوانش آن‌ها از پیام ارسالی است؛ امروز نظریات توسعه ارتباطات به جای تکنولوژی بر مخاطب تمرکز می‌کند؛ اینجاست که بحث دموکراسی مطرح می‌شود؛ یعنی رسانه در مردم توقع ایجاد کرده و باید راهکار برآورده شدن این توقعات را هم ارائه دهند؛ البته ممکن است فعالیت رسانه در زمینه ایجاد توقعات منجر به سرخوردگی فزاینده اجتماعی شود.

رییس انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات با اشاره به تدوین برنامه ششم توسعه تصریح کرد: در این برنامه تاکید برنامه‌نویسان گذار از جامعه شفاهی به جامعه اطلاعاتی است؛ البته اگر ما در مسیر این گذار حرکت می‌کردیم، بسیاری از مشکلات امروز ما حل می‌شد.

وی افزود: گذار بعدی گذار از ساخت روانی بسته به ساخت روانی پویا در حوزه رسانه‌ها بود.

خانیکی تاکید کرد: باید توجه داشت که رسانه جایگزین نهاد مدنی نخواهد شد که بتواند موجب باز و یا بسته شدن جامعه شود؛ در این نگاه رسانه تصویری دوگونه دارد که می‌تواند هم مثبت و هم منفی باشد؛ جای که اجتماعات مدنی قوی نباشد رسانه هم نخواهد توانست این خلاها را پر کند.

رییس انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات با بیان اینکه «مساله توسعه در جامعه ما توسعه ملی است» گفت: تحقیقات تاریخی نشان می‌دهد که مسیر این توسعه هنوز به پایان نرسیده است؛ مساله توسعه در ایران با نوعی انسداد در گفت‌وگو در گروه‌های مختلف پیوند خورده است؛ در حقیقت دولت، مردم و گروه‌های اجتماعی در فضاهای بسته به سر می‌برند.

وی تاکید کرد: یکی از عرصه‌هایی که می‌تواند موجب باز شدن این فضاها شود، رسانه است؛ اگر رسانه در خدمت تقویت گفت‌وگو باشد نهادهای مدنی توسعه خواهند یافت.

خانیکی با بیان اینکه «برای توسعه ما نیازمند افزایش محیط‌های گفت‌وگو هستیم» ‌گفت: رسانه‌ها نمی‌توانند جایگزین نهادهای مدنی باشند؛ مساله اصلی ما در توسعه این است که ما جایی برای گفت‌وگو نداریم؛ ارتباطات باید به سمت ایجاد گفت‌وگو حرکت کند.

رویکرد امروز ارتباطات مبتنی بر خوانش مخاطب است نه پیام رسانه

در ادامه این نشست دکتر منتظر قائم، عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه «ارتباطات همان توسعه است» گفت: در طول سال‌ها ما در حال نزدیک شدن به این مفهوم هستیم که ارتباطات به معنای توسعه است؛ در حقیقت امروز جامعه و فرهنگ در حال نزدیک شدن به هم هستند.

وی اضافه کرد: البته باید در نظر گرفت که ما امروز با مثلث جامعه، فرهنگ و ارتباطات طرف هستیم؛ ارتباطات عناصر درون ساختی را به هم متصل می‌کند و در نهایت ما با عرصه‌های مختلف یک موجود به نام انسان مواجه می‌شویم؛ بشر در حال طی مسیر بشری خود بوده و در این مسیر پدیده‌های مختلفی را تجربه می‌کند؛ در این کسب تجربه انسان در حال فعلیت یافتن از حالت بالقوه خویش است.

منتظر قائم با بیان اینکه «امروز مکانیزم تصمیم‌سازی و داوری به طور کلی از ساختار دولت‌ها خارج شده است» عنوان کرد: مشکل ما این است که تصمیم‌سازان در ساختار قدرت این تغییرات را مبتنی بر توطئه می‌دانند که می‌توانند جلوی آن را بگیرند؛ در حقیقت جهان جدید جهان انقلاب ارتباطات است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: در جهان امروز ارتباطات از حالت سازمانی به حالت متداخل تغییر یافته و در حال حرکت به سمت متکثر شدن است؛ منبع اخبار اهمیت ندارد بلکه خوانش مخاطب است که از اهمیت زیادی برخوردار است.



منبع: ایسنا


۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن