تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى مردم اگر در يارى حق كوتاهى نمى كرديد و در خوار ساختن باطل سستى نمى نموديد، كسان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812906493




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

با غنچه های باغ زندگی در نمایشگاه کتاب


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: با غنچه های باغ زندگی در نمایشگاه کتاب تهران - ایرنا - با قد کوتاه و کفش های رنگی خود روی انگشتان پا می ایستد و به روی میز سرک می کشد، دیدن این همه کتاب با شکل ها و تصاویر زیبا او را به وجد آورده است.


به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، در گوشه دیگری دختری با صورت نقاشی شده، بادکنکی به دست گرفته، روی کتاب ها را نوازش می کند، از اینکه در لابلای راهروهایی پر از کتاب قدم می زند سرشار از شور و شادی کودکانه است.
نگاه جستجوگر و معصومانه خود را روی کتاب ها ثابت نگه داشته، همه چیز برایش جذاب و دوست داشتنی است، رنگ ها و تصاویر را لمس می کند، گویی ناشناخته های ذهن و درون خود را در بین خطوط به هم پیوسته کتاب ها جستجو می کند.
از کلمات و جمله ها چیزی سر در نمی آورد، دست و پا شکسته حروف فارسی را آموخته و آرام زیر لب زمزمه می کند، اما هنوز از کنار هم گذاشتن کلمات تا رسیدن به معنای هر کلمه راه طولانی در پیش دارد، از لابلای آن همه کتاب در جایی که آن را متعلق به خود می داند، کتابی با راهنمایی مادرش خریده است و از این انتخاب خوشحال است.
و این است معنای واقعی لذت بردن از چیزهایی که انسان را به سمت دانایی هدایت می کند، باید برای این ذهن کنجکاو و جستجوگر چاره ای اندیشید تا این شور و هیجان گشت و گذار بر ذهن و روح او تا بزرگسالی باقی بماند.
باید روحیه گرایش به مطالعه به قدری زیبا در وجودش شکل بگیرد که وقتی بزرگ شد، هنوز خاطرات خوش دوران کودکی اش، سپری کردن لحظه هایی هر چند کوتاه در نمایشگاه کتاب و لابلای کتاب ها باشد.
البته از نظر نباید دور داشت که ناشران و غرفه داران نیز تمام ذوق و سلیقه خود را به کار گرفته اند تا فضایی شاد و رنگی برای بچه ها ایجاد کنند و هر یک در تلاش هستند تا کودکان را به سمت جدیدترین آثار خود بکشاند.
در بخش کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب با کودکان قدم زدن حال و هوای دیگری دارد، بخشی که برنامه های متنوعی برای آنان تدارک دیده تا فرهنگ مطالعه از همان دوران کودکی در وجود این نوگلان باغ زندگی نهادینه شود.
یکی از قسمت های بخش کودک و نوجوان غرفه کانون پرورش فکری است که همواره با استقبال بچه ها و حتی والدین که دوران کودکی خود را در کانون و با مربیان گذرانده اند، مواجه است.
کانون امسال نیز با دست پر به نمایشگاه آمده تا با ارایه جدیدترین محصولات و تولیدات خود همچنان حرفی برای گفتن در حوزه ادبیات کودک و نوجوان و بازی ها و سرگرمی ها برای بچه ها داشته باشد که در ادامه به بخش های این غرفه سری می زنیم.

* بیا داستان ها را ببافیم
در قسمتی از غرفه کانون پرورش فکری به منظور آموزش هنر بافتنی به کودکان، دستگاه بافت حلقوی از سوی مرکز سرگرمی های سازنده کانون همزمان با نمایشگاه کتاب تهران عرضه شد.
این سرگرمی فرهنگی را مهدی آقاکثیری طراحی کرده و زیر نظر امیرحسن سلام زاده اجرا و تهیه شده است.
دستگاه بافت حلقوی با هدف آموزش یکی از روش های بافتن، پرورش خلاقیت و نوآوری و افزایش دقت و روحیه سازندگی در میان کودکان طراحی و تولید شده است.
این سرگرمی برای گروه سنی بالای 10 سال طراحی شده و کانون آن را در شمارگان شش هزار نسخه و با قیمت یکصد هزار ریال در نمایشگاه کتاب رونمایی کرده است.

* مراسم کتاب خوری در نمایشگاه
هنری، پسری که کتاب ها را به جای خواندن، می خورد، امسال در غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حضور پیدا کرده است.
این پسر چه قدر کتاب می خورد؟ داستان تازه ای است که انتشارات کانون از الیور جفرز، نویسنده و تصویرگر ایرلندی با ترجمه نسرین وکیلی منتشر و در این نمایشگاه عرضه کرده است.
این داستان که برای اولین بار در نمایشگاه عرضه شده، ماجرای پسری به نام هنری است که کتاب ها را می خورد او ابتدا با خوردن کلمات شروع می کند، اما بعد از چند روز، یک کتاب کامل را می خورد. او آن قدر کتاب می خورد که کم کم مغزش پر از کلمه می شود و علاوه بر حل کردن جدول روزنامه ها برای پدرش، از معلم درسی اش هم باسوادتر می شود.
این پسر چه قدر کتاب می خورد؟ به عنوان بهترین کتاب کودکان 2007 ایرلند انتخاب شده و کانون آن را برای گروه سنی ج (9 تا 12 سال) منتشر کرده است.
این اثر در شمارگان 10هزار نسخه و با قیمت 32 هزار ریال در 32 صفحه منتشر و در نمایشگاه کتاب تهران رونمایی شده است.

* اما در غرفه کانون کتاب های دیگری نیز برای کودکان و نوجوانان عرضه شده که در لابلای شهر فرنگی از کتاب های مختلف، اثر اسدالله شعبانی با شعرهایی برای ایران به چشم می خورد.
ای میهن من، ای ایران عنوان این کتاب است که دربردارنده 16 شعر از اسدالله شعبانی است که همگی در وصف ایران، شهرهای تاریخی، آداب و سنن، فرهنگ مردم سروده شده است.
این مجموعه با عنوان هایی چون گنج نامه، خراسان بزرگ، خلیج فارس، زاینده رود و خاک آذربایجان در لوای شعر، خوانندگان نوجوان را با مناطق مختلف ایران آشنا می کند و در پایان مجموعه، درباره تمامی اسامی و اعلام موجود در شعرها، توضیحاتی آمده است که خواننده را بیش از پیش با این مکان ها و آداب و سنن آشنا می کند.
شاعر این مجموعه در شعر برج آزادی سروده است که: از برج آزادی/ تهران ما پیداست/ این شهر رویایی/ غمگین ولی زیباست/ لم داده بر البرز/ آشفته و خسته/ چون غول زیبایی/ چشمان خود بسته...
این مجموعه را سروناز پریشانزاده تصویرسازی کرده و کوروش پارسانژاد نیز بر کار هنری آن نظارت داشته است.
کانون به مناسبت نمایشگاه کتاب تهران، این اثر را در هشت هزار نسخه و در 44 صفحه به قیمت 335 هزار ریال رونمایی و عرضه کرده است.

* ادبیات مذکر در نمایشگاه کتاب
کتاب ادبیات مذکر حاصل پژوهش و بررسی موضوع تبعیض جنسیتی و بازتاب نقش زن در ادبیات داستانی برای کودکان و نوجوانان ایران از دیگر محصولات کانون برای بچه ها در نمایشگاه امسال است.
این اثر 102 کتاب از 19 نویسنده معاصر ایرانی فعال در ادبیات داستانی کودکان و نوجوانان را بررسی می کند.
معصومه انصاریان، نویسنده و منتقد، این پژوهش را در مدت پنج سال انجام داده و اکنون از سوی کانون به بازار کتاب عرضه شده است.
این پژوهش گر، بعد از مقدمه ای کلی درباره تعریف و اهداف پژوهش و نحوه انتخاب نمونه های مورد بررسی، در فصل اول تعاریف و رویکردهای مختلف فمنیسم در جهان را گزارش کرده است.
در فصل دوم، آثار داستانی 19 نویسنده ادبیات کودک و نوجوان از جمله جعفر ابراهیمی (شاهد)، طاهره ایبد، محمدرضا بایرامی، محمود برآبادی، فرهاد حسن زاده، علی اشرف درویشیان، رضا رهگذر (محمدرضا سرشار)، شهرام شفیعی، افسانه شعبان نژاد، سوسن طاقدیس، فریدون عموزاده خلیلی، داوود غفارزادگان، حسین فتاحی، مینو کریم زاده، مژگان کلهر، هوشنگ مرادی کرمانی، مهدی میرکیایی، عبدالمجید نجفی و محمدرضا یوسفی را بررسی کرده است.
انتشارات کانون این اثر را در 440 صفحه و با قیمت 140 هزار ریال و شمارگان دو هزار نسخه منتشر و روانه بازار کرده است.

* از مربیان کانون مشاوره بگیرید
در بخش دیگری از غرفه کانون پرورش فکری مربیان به بازدیدکنندگان مشاوره کتاب ارایه می دهند.
مسوول اجرایی غرفه های کانون در نمایشگاه کتاب درباره این بخش اظهار داشت: تفاوت ویژه ی نمایشگاه کتاب امسال برای کانون پرورش فکری حضور مربیان فرهنگی مراکز استان تهران در غرفه های کانون است. این مربیان به بازدیدکنندگان مشاوره ارایه می دهند.
مجتبی دانشور با بیان اینکه در شورای سیاست گذاری کانون تصمیم گرفته شد تا تفاوت حضور را با تفاوت عرضه محصول ایجاد و آن را از شکل فروشگاهی صرف خارج کنیم، افزود: مربیان کانون از آنجا که بازخورد کتاب ها و تقاضای بچه ها را می دانند و می توانند ارتباط خوبی در این زمینه برقرار کنند توانایی راهنمایی خانواده ها در زمینه کتاب مناسب برای بچه ها را دارند.
وی ادامه داد: روزانه 10 نفر از مربیان در بخش های مختلف بر اساس گروه های سنی، نوع کتاب ها و محصولات مختلف مستقر شده اند و خانواده ها با حضور در غرفه کانون نیازهای خود را در حوزه کتاب و سرگرمی مطرح می کنند تا مربیان محصول مناسب را به آنها معرفی کنند.

* تئاتر کاغذی برای بچه ها
در کارگاه هنری و ادبی کانون در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، کودکان و نوجوانان با فعالیت تئاتر کاغذی و نحوه اجرای آن آشنا می شوند.
مربیان هنری و ادبی کانون با برگزاری کارگاه تئاتر کاغذی، کودکان و نوجوانان بازدید کننده را با این هنر آشنا می کنند.
در فعالیت تئاتر کاغذی، کودکان داستان یا متنی را انتخاب می کنند و بعد با توجه به متن داستان، شروع به کشیدن شخصیت ها، با استفاده از مداد رنگی یا پاستل روی مقوا کرده و سپس با استفاده از این تصاویر شروع به اجرای نمایش می کنند.
در این فعالیت کودکان با یک کارتن که از قبل آماده شده است تصاویر را به صورت ریلی در آن قرار داده و به اجرای نمایش می پردازند.
این فعالیت ازنظر ساخت پیچیدگی ندارد و به راحتی می توان در هر مکانی با استفاده از این فعالیت به اجرای نمایش بپردازند و در عین حال به صورت غیر مستقیم پیام های تربیتی و آموزشی را به کودکان و نوجوانان منتقل کنند.

* کودکان با سفال و عروسک مطالعه می کنند
مربیان کانون در حاشیه نمایشگاه کتاب تهران بچه ها را با انجام فعالیت های فرهنگی و هنری به کتابخوانی و مطالعه ترغیب می کنند.
امسال در بخش جنبی کودک و نوجوان این نمایشگاه، کانون مسوولیت غرفه ها و کارگاه های هنری شامل نقاشی، سفال، کلاژ، کاردستی، ساخت عروسک نمایشی، خوش نویسی، اوریگامی (کاغذ و تا)، تیاتر کاغذی، بازی وسرگرمی، قصه گویی خلاق و نمایش خلاق را به عهده دارد.

* حضور شخصیت های شاهنامه فردوسی در غرفه کانون
مربیان هنری و ادبی کانون پرورش فکری با برگزاری کارگاه های ماسک سازی، نقاشی و شاهنامه خوانی، بازدیدکنندگان از نمایشگاه را با داستان های شاهنامه حکیم طوس آشنا می کنند.
ویژه برنامه های آشنایی با شاهنامه و کارگاه های هنری و ادبی با محوریت داستان های این کتاب بزرگ، روز 25 اردیبهشت ماه همزمان با روز فردوسی، در غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نمایشگاه کتاب برگزار می شود.
مربیان کانون در این غرفه ضمن روایت و نقالی داستان های شاهنامه، در مورد ویژگی های این اثر منظوم برای بچه ها صحبت می کنند و در ادامه، با راهنمایی مربیان، بچه ها شخصیت هایی از داستان های شاهنامه را در قالب ماسک و نقاشی به تصویر می کشند.

* حضور کانون زبان ایران در نمایشگاه کتاب تهران
بازدیدکنندگان از غرفه کانون زبان ایران در نمایشگاه کتاب تهران، علاوه بر تهیه کتاب های این موسسه، می توانند پیش ثبت نام مراکز آموزشی زبان را نیز انجام دهند.
این موسسه آموزشی وابسته به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، امسال با حضور در سالن کتاب های کمک آموزشی نمایشگاه کتاب تهران، همه روزه پذیرای علاقه مندان آموزش و یادگیری زبان های بین المللی است.
کانون زبان ایران در این ایام، ضمن معرفی محصولات آموزشی و فرهنگی خود به چندزبان و در قالب های متنوع، مسابقه من کانون زبان را دوست دارم را در میان بازدیدکنندگان از غرفه برگزار می کند.

* تقدیر از کانون در نمایشگاه کتاب
انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بخش ناشر غیرخصوصی تهرانی و شهرستانی سال 1393 شایسته تقدیر شناخته شد.
در آیین گشایش بیست و هشتمین دوره نمایشگاه کتاب تهران، از انتشارات کانون به دلیل تولید و نشر آثار ویژه نابینایان و گویش های محلی، قدردانی شد.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در 10 دوره، به عنوان ناشر برگزیده این نمایشگاه معرفی شده بود.
بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که از 16 اردیبهشت در مصلای امام خمینی (ره) آغاز شده تا 26 اردیبهشت پذیرای بازدیدکنندگان است.
فراهنگ ** 1883 ** 1569



24/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن