تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زبان، درنده اى است كه اگر رها شود، گاز مى گيرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803860498




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تاثیر ظرفیت های سرمایه گذاری و نقش آن در توسعه همه جانبه شاهرود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: تاثیر ظرفیت های سرمایه گذاری و نقش آن در توسعه همه جانبه شاهرود شاهرود - ایرنا - شهرستان شاهرود از ظرفیتهای زیادی برای سرمایه گذاری در توسعه همه جانبه اقتصادی ، گردشگری، اجتماعی، فرهنگی، علمی، آموزشی و... در شرق استان سمنان برخوردار است.


یکی از پتانسیل های آن علاوه بر وجود هزار آثار تاریخی، معنوی و طبیعی، صنعت رو به رشد گردشگری است.
در این ارتباط اقدام به تعریف و ایجاد هشت منطقه نمونه گردشگری، پنج روستای هدف گردشگری و یک شهر نمونه گردشگری( بسطام) در شهرستان شده است.
با توجه به تغییر شرایط اقلیمی، کاهش میزان بارشها و افزایش روزهای گرم سال و نیز آثاربه دست آمده از حفاری ها که قدمت شاهرود به هزار سال قبل از میلاد مسیح می رسد، یکی از بسترهای توسعه آن می تواند صنعت گردشگری باشد.
با توجه به رشد این صنعت ظرفیت هر منطقه نمونه گردشگری نسبت به منطقه دیگرتا حدودی از هم متفاوت متفاوت است.
شاهرود که در مسیر محور مهم ارتباطی تهران به مشهد واقع است، سالانه شاهد تردد پنج میلیون زائر، مسافر و گردشگر به استان های خراسان رضوی، گلستان، یزد، اصفهان و ... است.
این تعداد تردد یکی از ظرفیت های مهم صنعت رو به رشد گردشگری شهرستان است که می توان با افزایش زیرساختها و تامین امکانات رفاهی و تفریحی زمان ماندگاری آنان را برای رشد و توسعه اقتصادی شهرستان افزایش داد.
دیگر ظرفیت شاهرود در صنعت گردشگری وجود جنگلهای هیرکانی در شمال شهرستان و عرصه های بیابانی و کویری در جنوب شاهرود است.
وجود عرصه های بیابانی و کویری شاید نخست به دلیل فقر منابع آبی و پوشش گیاهی یک تهدید به نظر آید، اما یکی از بزرگترین نعمت های الهی برای سرمایه گذاری در بخش گردشگری بشمار می آید.
گذشته از شمار زیادی از هموطنان ما، گردشگران کشورهای اروپایی، آمریکای شمالی و مردمان شرق آسیا شیفته شب های صاف و پرستاره بیابانها و کویرها، تپه های شنی و ماسه ای و روزهای بلند آفتابی ایران هستند که شاهرود ازاین منظر از پتانسیل بالایی برخوردار است.
می توان با تلفیقی از تجربه عملی مردمان حاشیه بیابان و با کمک دانش جدید و بهره مندی از توان شتر و تامین امکانات رفاهی و تفریحی سیار و ثابت میزبان صدها گردشگران خارجی و داخلی در جنوب شهرستان بود.
علاوه بر ظرفیت نهفته بیابان و کویر در بخش گردشگری می توان با استفاده ازانرژی آفتاب به ساخت نیروگاه های خورشیدی درشاهرود برای ایجاد اشتغال پایدار اقدام کرد و انرژی را به کشورهای منطقه صادر کرد.
حداقل 200 روز از 365 روز سال در جنوب شهرستان شاهرود آفتابی است وب ا توجه به این ظرفیت ، شاهرود مکان مناسبی برای راه اندازی نیروگاه های خورشیدی درسطح استان سمنان برای صرف جویی در مصرف سوخت های رو به اتمام فسیلی است.
برپایی نمایشگاه صنایع دستی و سوغات شاهرود در نوروز94 و فروش پنج میلیارد و640 میلیون ریال آثار هنرمندان شاهرودی نشان از بالا بودن ظرفیتهای شهرستان درعرصه گردشگری دارد.
این شهرستان که 240هزار نفر جمعیت دارد، مرکزآن در ارتفاع 1365متری از سطح دریای آزاد قرار دارد که تابستانها آب وهوای آن معتدل و زمستان های آن سرد و خشک است.
با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه نیمه نخست سال زمان مناسبی برای سفربه شهر شاهرود، مناطق نمونه گردشگری و نیز روستاهای هدف گردشگری است.
وجود شهر تاریخی و کهن بسطام و تپه سه هزار ساله شاهرود نشانگر عظمت و تاریخ پرشکوه گذشته این منطقه دارد .
تنوع اقلیمی به قدری در این منطقه آشکار است که کوتاه ترین فاصله کویر تا جنگل در این شهرستان قرار دارد .
طوری که با طی مسافت کوتاهی حدود 45 کیلومتر از شاهرود به سمت شمال با جنگل های هیرکانی "ابر" با زیباترین چشم اندازهای طبیعی برخورد می کنیم و با طی 80 کیلومترمسافت به سمت جنوب به رمل های ماسه ای کویر"چاه جام" و روستای طرود و نخلستان های آن می رسیم.
از مجموع آثار مادی و معنوی و طبیعی شهرستان بر اساس گزارش اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری شاهرود، تاکنون 128 اثر آن در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسید.
برای رونق گردشگری و توسعه اقتصادی شهرستان مناطق نمونه گردشگری جنگل ابر، جنگل اولنگ، جنگل قطری، منطقه حفاظت شده خوار توران ، منطقه حفاظت شده خوش ییلاق ، بافت تاریخی و آبشار تنگه داستان مجن، منطقه رضا آباد ، منطقه فرحزاد و چشمه هفت رنگ و شهر نمونه گردشگری بسطام ایجاد شده است.
مناطق نمونه گردشگری به یک محدوده جغرافیایی اطلاق می شود که در آن یک یا چند و یا مجموعه ای از جاذبه های تاریخی ، طبیعی و فرهنگی وجود داشته باشد که وجود آنها انگیزه ای برای سفر و اقامت گردشگران است.
برای تعیین محدوده جغرافیایی و تهیه نقشه منطقه نیاز به مطالعات پایه و تفصیلی دارد که این مناطق به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری قابل عرضه برای سرمایه گذاران است .
انجام مطالعه پایه و ایجاد زیر ساخت های اصلی به عهده دولت و مطالعات جامع و تفصیلی به عهده سرمایه گذار است .
در مناطق نمونه گردشگری با حفظ قوانین و مقررات محیط زیست و مناطق طبیعی و سازگار با محیط براساس مطالعات مصوب می توان تاسیسات گردشگری و خدمات وابسته ایجاد کرد، همانند گردشگری طبیعی دریایی ، گردشگری درمان و سلامت و یا هتل ، مجتمع های اقامتی و پذیرایی ، تفریحی ، علمی و آموزشی مرتبط دهکده ها و بازارچه های صنایع دستی و هنرهای بومی و سنتی و ...
محدوده سرمایه گذاری آن جذب سرمایه های کوچک محلی با سرمایه های بزرگ ملی و بین المللی خواهد بود لذا مهمترین ویژگی آن هدایت و مدیریت سرمایه ها و سرمایه گذاری در منطقه است .
با توجه به عرصه مورد نیاز برای احداث تاسیسات گردشگری اعم از اقامتی و پذیرایی و زیر ساخت های مورد نیاز مساحت حداقل عرصه در چهار سطح محلی حداقل 30 هکتار ، استانی حداقل 50 هکتار، ملی حداقل 100هکتار و بین المللی حداقل 300 هکتار در نظر گرفته شد. ک4
2047/



























23/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 98]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن