تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر (ع):هر چیزی قفلی دارد و قفل ایمان مدارا کردن و نرمی است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803932345




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقش عوامل مختلف در میزان کتابخوانی ایرانیان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: نقش عوامل مختلف در میزان کتابخوانی ایرانیان اصفهان -ایرنا -روزنامه اصفهان زیبا، روز چهارشنبه ( 23 اردیبهشت) در صفحه جامعه به تحلیل و بررسی نقش عوامل مختلف در میزان کتابخوانی ایرانیان پرداخت.


این روزنامه نوشت: از گذشته دور کتاب به عنوان یکی از ابزارهای آموزشی بشر مورد توجه بوده است و اولیای دین نیز به پدید آوردن آثار علمی و فرهنگ مکتوب توصیه های مهم داشته اند. امروزه نیز حاصل تفکر و تجربه های اهل اندیشه و معرفت به وسیله کتاب در دسترس همگان قرار می گیرد.
اما در حال حاضر کتاب و کتابخوانی چه موقعیتی در کشور ما دارد؟ این سوالی است که همه آنهایی که دغدغه توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و در یک کلام آرزوی رشد و کمال این کشور را در دل دارند، باید پاسخی اساسی برای آن پیدا کنند.

**کتابخوانی در ایران
عده زیادی از چهره های شاخص فرهنگی کشور معتقدند که درصد کتابخوان و کتابخوانی در جامعه کاهش یافته است و تحلیل های گوناگونی برای این موضوع ارائه می کنند، اما کارشناسان و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چنین اعتقادی ندارند و معتقدند که رشد و افزایش میزان کتاب های منتشر شده در دو دهه گذشته نشان می دهد که هم میزان تولید کتاب و هم تعداد کتابخوان در ایران افزایش یافته است؛ لذا یک ذهنیت بسیار قوی درجامعه ما وجود دارد و آن این است که میزان و سرانه کتابخوانی در کشورما بسیار پایین است؛ سوال این است که ما براساس کدام تحقیق و نظرسنجی علمی به این نتیجه رسیده ایم، اگر این موضوع صرفا یک برداشت شخصی است، می توان در مورد خیلی از مسائل این برداشت ها را مطرح کرد، ولی این برداشت ها منطبق بر واقعیت نیستند.
آن چیزی که ما داریم از نزدیک می بینیم این است که هرسال و هرماه بر میزان تقاضای چاپ کتاب از سوی نویسندگان و ناشران اضافه می شود، معنی این کار این است که اگراین کتاب ها متقاضی نداشته باشد، باید عرضه هم کاهش پیدا کند درصورتی که طبق آمار منتشره عرضه کتاب افزایش پیدا کرده است.
نکته دوم این است که جامعه ای که روز به روز میزان افراد باسواد آن افزایش پیدا می کند و سطح تحصیلات رشد جهشی دارد، به صورت طبیعی نیازش به کتاب و کتابخوانی بیشتر می شود. علاوه بر این شواهد و قرائن نشان می دهد که مردم جامعه با افزایش معلومات عمومی خود، علاقه مندی بیشتری به مطالعه نسبت به قبل نشان می دهند.

**کتابخوانی اجباری، کتابخوانی آزاد
شکی نیست که آمار و ارقام کتاب های چاپ شده در سال های اخیر و مقایسه آن با سال های گذشته حکایت از افزایش تعداد عناوین کتاب های منتشر شده در سال های اخیر دارد، اما دو نکته اساسی در این زمینه وجود دارد که نباید نسبت به آن بی توجه بود: نکته اول اینکه توجه داشته باشیم بسیاری از کتاب های منتشر شده، کتاب های درسی دانش آموزان یا دانشجویان است و چاپ و نشر و خرید آنها حکایت از علاقه مندی مردم به مطالعه کتاب نمی کند. نکته دوم میزان مطالعه آزاد است که شواهد گوناگون حاکی از کم علاقگی به مطالعه کتاب آزاد در کشور است. همین طور در کشور ما جمع تیراژ همه روزنامه های منتشر شده از 5/2 میلیون نسخه تجاوز نمی کند در صورتی که تیراژ فقط یکی از روزنامه های ژاپن (آساهی)حدود 20 میلیون نسخه است.
خواندن صفحه های چاپی و دیجیتال، مرور سایت ها نیز نوعی مطالعه محسوب میشود؛ جوانان در هنگام مرور سایت ها به اطلاعات زیادی دست پیدا می کنند.
حتی خواندن کتاب های درسی و دانشگاهی که به نوعی مطالعه الزامی به شمار می رود، بدون شک در افزایش اطلاعات علمی جوانان مؤثر است.

**عوامل ایجاد انگیزه کتابخوانی در افراد

نقش کتابخانه در انتقال علوم به افراد، بسیار سازنده است. برخی به دلیل اهمیت فزاینده آن در پیشرفت حیات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، کتابخانه عمومی را به قلب جامعه تشبیه کرده و زندگی افراد را بدان وابسته دانسته اند.
بنابراین روی آوردن به کتابخوانی و استفاده از آموخته های دیگران، مانند هر کار دیگری نیاز به انگیزه و شوق درونی فرد دارد. این کار نیاز به مداومت و صبر و حوصله و تمرکز و دقت دارد. تا احساس نیاز نباشد، انعکاس و پاسخی صورت نخواهد گرفت. لذا در دسترس بودن کتاب برای خواننده، آشنایی و انس فرد با کتاب و کتابخوانی، از طریق خانواده ، باسواد بودن والدین، موقعیت شغلی و اجتماعی خانواده، مسائل اقتصادی، نوع گرایش های والدین، مسائل روانی خانواده، کیفیت برنامه ریزی مطالعه، میزان دسترسی به کتاب و کتابخانه در منزل از جمله عوامل ایجاد انگیزه کتابخوانی در فرد است.
نهاد دیگر تأثیرگذار بر ترویج فرهنگ کتابخوانی، مدرسه است که وجود کتابخانه های مناسب، کتابداران آشنا به روش ها و قانون مطالعه، سوق دادن دانش آموزان به فعالیت های گروهی کتابخانه ای و مطالعه و تحقیق، و معرفی تازه های کتاب می تواند در گرایش به مطالعه مؤثر باشد. همچنین اجتماع و رسانه های گروهی در ترویج فرهنگ کتابخوانی نقش مهمی ایفا می کنند.

**علل کتاب گریزی
بنابر آمارهای مربوط به کتابخوانی در کشور ما متأسفانه هر فرد در سال فقط چند دقیقه مطالعه می کند. به عبارت دیگر، کتابخوانی ریشه در فرهنگ ما ندارد. حتی بسیاری از مطالعه کنندگان نیمه حرفه ای ما،خواندن کتاب راپس ازهمه کارها شروع می کنند.
بنابراین می توان گفت،یکی از عوامل کتاب گریزی، احساس نیاز نکردن به مطالعه است. تا کشش و احساس نیاز نسبت به موضوعی وجود نداشته باشد، اقدام در به وجود آوردن عادت مطالعه اثربخش نخواهد بود. بنابراین نیاز به کتاب، حسی است که باید در فرد درونی شود. عامل دیگر متکی بودن جامعه ما بر فرهنگ شفاهی بیش از فرهنگ کتبی است.
عامل دیگر، ضعف نظام آموزشی است. نظام آموزشی در نهادینه کردن فرهنگ آموزشی و کتابخوانی نقش کلیدی و سرنوشت ساز دارد. بی توجهی به محیط و وضعیت کتابخانه ها، باعث پایین آمدن سطح مطالعه در بین جوانان و نوجوانان می شود.
کیفیت نازل برخی از کتاب ها و جراید، کمی تعداد نسخ مطبوعات و کتاب ها، محرومیت بیشتر روستاییان از دسترسی به کتاب، وجود نابسامانی در شبکه توزیع کتاب و جراید، کمبود کتابخانه های عمومی، شرایط نامساعد بعضی از کتابخانه های عمومی، نبود کتابداران متخصص در کتابخانه ها، استقرار کتابخانه ها در مکان های نامناسب و موقعیت جغرافیایی آنها، کمبود کتاب و کتابخانه های ویژه کودکان و نوجوانان و نبود نمایشگاه های دایمی کتاب در سطح کشور، از عوامل مهم گسترش نیافتن فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه محسوب می شود.
/گ7141/6508



23/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن