تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بسم اللّه‏، شفاى هر دردى و يارى كننده هر دارويى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820242447




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پایین آمدن آستانه تحمل، بالارفتن صدای درگیری - مرضیه مهربان*


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: پایین آمدن آستانه تحمل، بالارفتن صدای درگیری - مرضیه مهربان* پایین آمدن آستانه تحمل و ناتوانی زبان در حل اختلافات آنی سرآغاز بسیاری از آسیب های اجتماعی و فاجعه هایی است که به بار می آید.


هر کس بسته به نوع زندگی و شغل، محل سکونت، میزان تحصیلات و... با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند؛ آن که در روستاست به نوعی و آن که در شهر است به نحوی دیگر.
هیچ کسی ذاتاً بیمار نیست؛ زمانی که در جامعه ای شادی و نشاط کافی وجود نداشته باشد؛ آمار ازدواج پایین و آمار طلاق بالا باشد، اخبار نادرست و برخورد نادرست رؤسا با زیردستان و... باعث می شود، تغییراتی در رفتار انسان ها صورت بگیرد.
در این زمینه باقر شاملو روانشناس گفته است : بخش عمده مشکلات در عرصه اجتماعی از جمله درگیری های خیابانی یا اصطکاک بین افراد در روابط اجتماعی ناشی از پایین آمدن ظرفیت تحمل مردم یا به دلیل وجود فشارهای روانی است که بخشی از آن ناشی از شرایط شخصی و بخشی هم ناشی از شرایط اجتماعی است که باید ریشه یابی شود.
به گفته او متأسفانه در کشورمان وضعیت روحی و روانی افراد و ظرفیت فرهنگی جامعه تقویت نشده است و اگر نارسایی های ناشی از مدیریت مسائل اجتماعی را هم به آن اضافه کنیم، می بینیم که در اغلب افراد حوصله ها کم شده و تحمل ها به حداقل رسیده است.
در تکمیل بیانات این روانشناس باید گفت فضای عصبی حاکم بر جامعه آستانه تحمل مردم را پایین آورده است.
نگرانی ها و فشارهای روحی که فرد با آن مواجه است به این مسائل دامن می زند ونباید فراموش کرد افزایش آگاهی موجب می شود تا فرد رفتارهایش را بر اساس شرایط حاکم بر جامعه تنظیم کند و در نهایت نگرانی و بی تابی کمتری داشته باشد.
ارتقای سطح آستانه تحمل در اجتماع مهمترین و راهگشا ترین اهرم برای کاهش نزاع و بخصوص درگیری ها است.
متأسفانه افزایش پرخاشگری امروز به یکی از مشکلات جامعه ما تبدیل شده و آمارهایی که از پرونده های پزشکی قانونی گزارش می شود نگران کننده است و با توجه به دین ما که شریعت رحمت است این آمار زیبنده جامعه ایران اسلامی نیست.
افزایش خشونت در جامعه می تواند دلایل فراوانی داشته باشد اما بخش مهمی از این مسائل به تضادهای فرهنگی در جامعه برمی گردد.
این تعارض به این معناست که چیزی که می بیند نمی خواهد و آن چیزی که می خواهد نمی بیند و بعد وقتی آموزش نداشته باشد که چرایی رفتار را بتواند تصحیح کند این می تواند به خشونت و درگیری های مختلف منجر شود.
از سویی مشکلات مالی خود را در قامت فشارهای روحی و روانی نشان می دهند و آستانه تحمل فرد را تا آنجا پایین می آورند که با اولین درگیری، نزاع رخ می دهد و حتی برخی از آنها منجر به قتل می شود. حتی اگر با قتل نیز پایان نیابد، آمار ضرب و جرح در جامعه را افزایش می دهد. دلیل آن نیز ناتوانی زبان در حل اختلافات آنی است.
این روزها زبان قابلیت میانجیگری خود را از دست داده است. چرا که در شهرها افراد از خرده فرهنگ های متفاوتی و از قومیت های مختلف در کنار یکدیگر زندگی می کنند و زبان مشترکی که در آن همه واژگان و عبارات هم معنا باشند، ندارند.
یک جامعه شناس هم گفت: آستانه تحمل افراد را می توان با بررسی میزان شادی مردم، نحوه بهره گیری از اوقات فراغت و میزان مشارکت مردم در کارهای گروهی از جمله حضور در ورزش های همگانی ارزیابی کرد.
قاسم جمشیدی جامعه شناس و استاد دانشگاه افزود: فشار روحی روانی، مشکلات اجتماعی و اقتصادی، سبب پایین آمدن تحمل مردم در برابر مشکلات و بی توجهی به مسایلی همچون ازخودگذشتگی و بخشش دیگران می شود.
پایین آمدن آستانه تحمل مردم با گذر زمان به یک فرهنگ و رفتار عمومی تبدیل شده به گونه ای که فرد با شنیدن صدای بوق بلند خودرو واکنش منفی نشان داده و با طرف مقابل درگیر می شود.
بهترین راهکار فرهنگسازی و الگوسازی با بهره گیری از رسانه های جمعی است.
ناآگاهی به مهارت های زندگی و آشنا نبودن افراد به نحوه تعامل و ارتباط گیری و چگونگی مدیریت خشم از عمده علل بروز چنین بدرفتاری های اجتماعی است که امید می رود با فرهنگسازی و آموزش شاهد کاهش چنین صحنه هایی باشیم.
* خبرنگار ایرنا مرکز بجنورد



22/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 243]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن